Czw, 14.03.2024, 16:13
Škoda 15TrM to zmodernizowana wersja czechosłowackiego trolejbusu przegubowego Škoda 15Tr. Ta wersja była produkowana od roku 1995.
Konstrukcja i modernizacje
Trolejbus 15TrM jest podobny do 15Tr. Jest pojazdem trzyosiowym z karoserią samonośną, która składa się z dwóch członów, połączonych przegubem. Zastosowano wiele części zgodnych z produkowanym równocześnie trolejbusem Škoda 14TrM, co ułatwia naprawy. W prawej ścianie umieszczono cztery dwuskrzydłowe składane drzwi. Siedzenia wewnątrz pojazdu są umieszczone poprzecznie, podłogi pokryto antypoślizgowym materiałem, zmodernizowano kabinę kierowcy. Dwa silniki napędzają środkową i tylną oś. Zmodernizowano niektóre elementy wyposażenia elektrycznego (m.in. zastosowano nowocześniejsze silniki oraz zainstalowano lżejsze, laminatowe odbieraki prądu.
Największą różnicą w wyglądzie (w stosunku do 15Tr) jest nowy przód i tył pojazdu, przygotowany do umieszczenia elektronicznych wyświetlaczy. Autorem projektu tych części był inż. arch. Patrik Kotas.
Dane techniczne
Producent: Škoda Transportation, Ostrov, Czechy
Okres produkcji: 1995–2004
Wyprodukowanych: 121 egz.
Typy nadwozia: Wysokopodłogowy trolejbus klasy MEGA
Napięcie zasilania: 600 V DC
Liczba drzwi: 4
Układ drzwi: 2-2-2-2
Liczba miejsc siedzących: 45
Liczba miejsc stojących: 100
Liczba miejsc ogółem: 145
Silniki trakcyjne: 2×136-163 KM (2×100–120 kW)
Moc ciągła: 272 KM (200 kW)-326 KM (240 kW)
Długość: 17 360 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 3410 mm
Masa własna: 16 400 kg
Rozstaw osi: 5420 mm
Prędkość maksymalna: 65 km/h