Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Jelcz 014/015/021/043/272 MEX Ogórek https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=5907 |
Strona 2 z 2 |
Autor: | kulikowski [ Nie, 06.01.2008, 23:00 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek |
ProponujÄ™ korektÄ™ tematu: 1958 Jelcz-Karosa ("OgĂłrek") |
Autor: | Martin [ Pią, 11.01.2008, 14:55 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek |
Zapomniałem o jeszcze jednym istniejącym miejskim Jelczu MEX. Tutaj link do strony o nim: http://www.zabytkowyogorek.prv.pl/ |
Autor: | arkadiusz tasior [ Śro, 30.04.2008, 15:21 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek |
Pozwólcie iz zwróce malenka uwagę, nie a czegos takiego jak JELCZ 760, pierwszym Autobusem marki JELCZ czyli ogórek, został wyprodukowany na licencji Czechosłowackiej firmy Skoda -Karosa a byl nim JELCZ 043 autobus międzymiastowy, owszerm w 90 procentach byl podobny do Skoda Karosa 760 RTO, W ksiązce ''Polskie konsrukcje Motoryzacyjne 1947-1960'' pojazd mylnie otrzymał nazwę Jelcz-Karosa http://www.kmkm.waw.pl/wydarzenia/noktu ... hist02.jpg JELCZ 043 http://www.motoforum.pl/Magazyn/200613/jelcz01.jpg SKODA KAROSA 706 RTO jest kilka różnic, małe ale są.Pozdrawiam |
Autor: | stratopolonez [ Czw, 28.08.2008, 8:06 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek |
Haha klasyk moje dzieciństwo to czasy kiedy ogórki odchodziły już do lamusa, ale jeszcze można było spotkać pojedyncze egzemplarze na trasie. Pamiętam że lubiłem nim jeździć bo fajnie rzucało |
Autor: | kulikowski [ Nie, 13.02.2011, 23:50 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek |
1960 Jelcz-Karosa 706 RTO MEX (solówka-montaż): (C) Przegubowiec.com 1962 MPA AP62 (przegub składak): (C) Przegubowiec.com 1963 Jelcz 272 MEX (solówka): (C) Przegubowiec.com warszawski MEX na trasie (C) Youtube.com 1964 Jelcz AP 02 (przegub wydłużony): (C) Przegubowiec.com 1967 Jelcz 021 (przegub skrócony): (C) Przegubowiec.com (C) Przegubowiec.com Youtube.com |
Autor: | kulikowski [ Czw, 16.10.2014, 1:28 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz-Karosa 706 RTO (popularny Ogórek) |
FILM: https://gloria.tv/media/RTANWCQPcjT (C) Auto Nostalgia via Facebook Polskie-auta.pl Motonews.pl Gsmk.org.pl Lubus.info |
Autor: | RR ltd Co. [ Czw, 16.10.2014, 7:46 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny Ogórek |
Jeszcze w okolicach 1992 r. bylem takim ogórasem wypożyczonym z Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej na wycieczkę do Karpacza I dawał radę! |
Autor: | zygix [ Czw, 16.10.2014, 16:29 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny Ogórek |
Nasz w drodze do Karpacza się poddał Też gdzieś w tamtym okresie..radocha i tak była,bo dzień wolny od szkoły Ostatecznie przez H10 zastąpiony. |
Autor: | kulikowski [ Czw, 16.10.2014, 20:32 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny Ogórek |
trzeba było widzieć, jak w latach 80-tych "ogórki" śmigały na górskich drogach, np. na trasie do Morskiego Oka biły dynamiką na głowę hadziewiątki, peery czy sanosy - Czesi zaprojektowali ten autobus do pracy w górach, skrzynia biegów miała "górskie" przełożenia ... PS. Szanowna Moderacjo, uprzejmie proszę skorygować błąd w tytule tematu - powinno być "Jelcz-Karosa 706 RTO" |
Autor: | RR ltd Co. [ Pią, 17.10.2014, 7:52 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny Ogórek |
Ale dlaczego w tej nazwie ma być Karosa - fakt, że to jej licencja, ale marka to Jelcz przecież? |
Autor: | kulikowski [ Sob, 18.10.2014, 16:02 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz-Karosa popularny "Ogórek" |
nie czytałeś Zielińskiego Ponadto powtarzam, kod oryginału to 706 RTO a nie 760 |
Autor: | RR ltd Co. [ Nie, 19.10.2014, 10:20 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny Ogórek |
Nie czytałem Zielińskiego, a może i czytałem, ale nie podałeś tytułu, więc nie wiem, OCB. A temat jest o Jelczach, a nie o Karosach. |
Autor: | kulikowski [ Nie, 19.10.2014, 13:10 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 760 popularny Ogórek |
to niech będzie "Jelcz "Ogórek". Nadal nie widzisz błędu: kod oryginału to 706 RTO a nie 760 (literówka!) |
Autor: | RR ltd Co. [ Nie, 19.10.2014, 21:35 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 014/015/021/043/272 MEX |
Oj kulikowski, ty to zawsze lubisz powojować. Temat jest o Jelczach, więc zaktualizowałem nazwę tematu zgodnie z polską numerologią modeli. A 706 to była Karosa. Faktycznie nie zauważyłem literówki, ale jakie to ma znaczenie, skoro numer ten nie ma zastosowania w polskim nazewnictwie modeli? |
Autor: | kulikowski [ Pią, 15.05.2020, 17:40 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 014/015/021/043/272 MEX Ogórek |
Jelcz 021 sanitarny Motoshowminatura/fora.pl (C) Motoshowminatura/fora.pl |
Autor: | kulikowski [ Pią, 12.04.2024, 20:39 ] |
Temat postu: | Re: Jelcz 014/015/021/043/272 MEX Ogórek |
[Przyczepy autobusowe] 1965 Jelcz PO1 ("korniszonek") Wikipedia.org Kmkm.waw.pl Gsmk.org.pl TWB PhotoTrans.pl Cytuj: Jelcz PO-1 to przyczepa autobusowa, produkowana przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu koło Oławy. Konstrukcja przyczepy była oparta na skróconym nadwoziu autobusu podmiejskiego Jelcz 043. Pojazd był przeznaczony głównie na eksport do ościennych krajów socjalistycznych. Historia Geneza 6 grudnia 1958 zawarto umowę licencyjną pomiędzy Polską a Czechosłowacją na produkcję autobusów międzymiastowych Škoda-Karosa 706 RTO. Konstrukcja ta rozpoczęła produkcję autobusów wysokopojemnych w Polsce. W Jelczu rozpoczęto produkcję autobusów Jelcz 043 z których wyewoluowały autobusy miejskie oraz turystyczne. Na początku lat 60. rozwój komunikacji miejskiej i międzymiastowej powodował zapotrzebowanie na większe pojazdy (lub zespoły pojazdów). W 1962 rozpoczęły się pracę nad miejskimi autobusami przegubowymi. Na trasach międzymiastowych wybrano jednak przyczepy autobusowe. Budowa i eksploatacja W 1964 opracowano przyczepę autobusową Jelcz PO-1. Projekt został sporządzony przez zespół projektantów JZS pod kierownictwem inż. Henryka Kolendo. Autobus ten był maksymalnie zunifikowany z Jelczem 043. W krótkim czasie wykonano prototyp, który jednak nie został dopuszczony do ruchu przez Instytut Transportu Samochodowego. Władze Jelcza chciały początkowo dokupić licencję czechosłowackiej przyczepy, jednakże ostatecznie dokonano poprawek, po których pojazd został dopuszczony do ruchu. Prototyp skierowano również na testy do Czechosłowacji, gdzie pozytywnie przeszedł wszystkie badania. W 1965 rozpoczęto seryjną produkcję przyczepy. Początkowo mimo problemów na rynku krajowym, pojazdy te były przeznaczone głównie na eksport do sąsiednich krajów socjalistycznych. W 1967 Rada Techniczna COKBP-Mot przyznała przyczepie Jelcz P0-1 grupę A, oznaczającą wyrób najwyżej klasy światowej. Na podstawie tej konstrukcji zostały zbudowane wersje: sypialno-turystyczna, miejska, barowa, laboratoryjna oraz szkolna, która jest przystosowana do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy. Przyczepy były wykorzystywane przez przedsiębiorstwa PKS oraz komunikacji miejskiej (i ich odpowiedniki w Czechosłowacji i NRD). Krótki rozstaw osi powodował, że przyczepa trzęsła się podczas jazdy. Komfort podróży obniżał również kurz i spaliny pochodzące od ciągnącego autobusu. Eksport autobusów do Czechosłowacji spowodował zaprzestanie produkcji przyczepy B40 przez zakłady Škoda-Karosa. Eksploatacja przyczep autobusowych z pasażerami została zakazana przez polskie prawo w 1997. Pojazdy te są odrestaurowane i zachowane przez przewoźników lub stowarzyszenia miłośnicze jak zabytkowe autobusy. Konstrukcja Konstrukcja została oparta na konstrukcji Jelcza 043. Rama półsamonośna była wykonana z profili stalowych spawanych z ceowników tłoczonych. Szkielet był wykonany z profili zamkniętych i otwartych do których nitowane były blachy poszycia zewnętrznego grubości 1 mm. Zastosowano wnętrze analogiczne do autobusu. W środku znajdowało się 36 miejsc siedzących. Siedzenia opierały się na szkielecie z rurek stalowych. Siedziska i oparcia były tapicerowane. Przyczepa wyposażona została w hamulce działające zarówno z autobusu (oś tylna) oraz niezależny hamulec działający bez autobusu. Przyczepa posiadała dyszel łączący z autobusem podwójnym zaczepem. Z dyszlem powiązana była przednia skrętna oś przyczepy. Najpoważniejszą wadą zestawu było zachodzenie przyczepy do środka łuku, co powodowało kolizje w ruchu miejskim. W pojeździe były tylko jedne drzwi z prawej strony pojazdu. Instalacja elektryczna była zasilana z pojazdu ciągnącego. Działała pod napięciem 24 V. Dane techniczne Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska Okres produkcji: 1965-? Wyprodukowanych: 400 egz. Typ nadwozia: Przyczepa autobusowa Liczba drzwi: 1 Układ drzwi: 0-1-0 Wysokość podłogi: 685 mm Liczba miejsc siedzących: 31 Liczba miejsc stojących: 12 Liczba miejsc ogółem: 43 Silnik: brak Skrzynia biegów: brak Długość: 8410 mm (z dyszlem) 6924 mm (bez dyszla) Szerokość: 2500 mm Wysokość: 2865 mm Rozstaw osi: 3700 mm Rozstaw kół tylnych: 145 mm Prześwit: 375 mm Masa własna: 3670 kg Ładowność: 3225 kg Masa całkowita: 6895 kg Instalacja elektryczna: 24 V Hamulce: pneumatyczne ciśnieniowe Prędkość holowania: 60 km/h ABS: Nie ASR: Nie ESP: Nie Klimatyzacja: Nie (C) Wikipedia.org Kmkm.waw.pl Gsmk.org.pl TWB PhotoTrans.pl |
Strona 2 z 2 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |