Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
IKARUS 280 https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=22&t=990 |
Strona 2 z 2 |
Autor: | bartez [ Czw, 07.12.2006, 9:18 ] |
Temat postu: | |
Killer napisał(a): Jak dla mnie to Ikarus jest to autobus z duszÄ… jazda nim ma swĂłj klimat Ja dziekuje za taki klimat. Przede wszystkim jest gĹ‚osno i szofer szarpie bo skrzynia reczna. |
Autor: | Konradek [ Czw, 14.12.2006, 22:48 ] |
Temat postu: | |
Najlepiej jak sie stoi na przeglubie i leje Ci sie woda na głowe:) Jeżdze takim juz 2 rok do szkoły |
Autor: | kenji [ Czw, 14.12.2006, 22:55 ] |
Temat postu: | |
Konradek napisał(a): JeĹĽdze takim juz 2 rok do szkoĹ‚y Współczuje, znam ten bĂłl... |
Autor: | bartez [ Pią, 15.12.2006, 0:05 ] |
Temat postu: | |
Konradek napisał(a): Najlepiej jak sie stoi na przeglubie i leje Ci sie woda na gĹ‚owe To jak pada to sie nie staje na "kole" |
Autor: | kulikowski [ Czw, 19.02.2009, 20:22 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
Cytuj: Ikarusy 280 PKS Garwolin #60698 #60716 #60717 #70760 #90681 (C) 6305@Przegubowiec |
Autor: | kulikowski [ Śro, 01.12.2010, 15:25 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
wersje Ikarusa 280 - podsumowanie na przykĹ‚adzie Warszawy Ikarus 280.11 "przegub lewar" (C) Przegubowiec Cytuj: Ikarus 280 – to wÄ™gierski autobus przegubowy z fabryki Ikarusa. Na poczÄ…tku lat 90. montowane byĹ‚y one rĂłwnieĹĽ w WaĹ‚brzychu. Model Ikarus 280 byĹ‚ produkowany w wielu odmianach oznaczanych kombinacjami liczb i ewentualnie liter po kropce w ich nazwie. W 1974 roku do WPK Katowice sprowadzone zostaĹ‚o 15 egzemplarzy wersji Ikarus 280.02, ktĂłra przeznaczona byĹ‚a na rynek NRD. W 1978 roku rozpoczÄ™to do Polski import modelu Ikarus 280.11. Do napÄ™du tej wersji zastosowano 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba-MAN D2156HM6U o mocy maksymalnej 142 kW (193 KM). Jednostka napÄ™dowa zblokowana zostaĹ‚a z 5-biegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ… biegĂłw Csepel ASH-75.2. W ukĹ‚adzie jezdnym zastosowano oĹ› przedniÄ… oraz tylnÄ… LiAZ A4 produkcji radzieckiej oraz most napÄ™dowy MVG 018.59. Model ten eksploatowany byĹ‚ wyĹ‚Ä…cznie przez WPK Katowice i MZK Warszawa. W latach 1978-1979 do Warszawy dostarczono 400 sztuk tych wozĂłw i okoĹ‚o 300 sztuk do Katowic. Eksploatacja podtypu ".11" ujawniĹ‚a wady, utrudniajÄ…ce uĹĽytkowanie tego modelu przez polskich przewoĹşnikĂłw. W wyniku ich postulatĂłw, producent opracowaĹ‚ zmodernizowany wariant o oznaczeniu 280.26, ktĂłry wyposaĹĽony zostaĹ‚ w kabinÄ™ kierowcy oraz powiÄ™kszone klapy dachowe. W ukĹ‚adzie napÄ™dowym oraz jezdnym nie wprowadzono zmian. Pierwsze egzemplarze tej wersji pojawiĹ‚y siÄ™ w Polsce w 1979 roku. W 1985 roku rozpoczÄ™to stosowanie wÄ™gierskich osi przedniej oraz tylnej typu Raba MVG 832 cechujÄ…cej siÄ™ zwiÄ™kszonÄ… wytrzymaĹ‚oĹ›ciÄ… w stosunku do podzespoĹ‚u produkcji ZSRR. Od 1989 roku w modelu tym stosowano 6-biegowe manualne skrzynie biegĂłw ZF 6S-90U, natomiast od 1990 roku istniaĹ‚a moĹĽliwość zamĂłwienia 4-biegowej automatycznej skrzyni biegĂłw ZF 4HP500 lub Voith D864.3E. Import Ikarusa 280.26 zakoĹ„czony zostaĹ‚ w 1992 roku. W roku 1984 oraz 1986 warszawski przewoĹşnik zakupiĹ‚ Ĺ‚Ä…cznie 11 sztuk modelu 280.46. Wersja ta wyposaĹĽona zostaĹ‚a w 2-biegowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegĂłw Praga 2M70.16 produkcji czechosĹ‚owackiej. Ze wzglÄ™du na wysokÄ… awaryjność skrzyni biegĂłw nie kontynuowano dalszych zakupĂłw tej odmiany. W latach 1985-1987 do przedsiÄ™biorstw PKS trafiaĹ‚a wersja 280.53. Model ten dostosowany zostaĹ‚ do realizacji przewozĂłw podmiejskich, poprzez zastosowanie zmodernizowanej 5-biegowej skrzyni biegĂłw Csepel ASH-75.2-B6 oraz mostu napÄ™dowego MVG 118.84. W 1990 roku do Ĺodzi oraz Warszawy dostarczono niewielkie partie modelu Ikarus 280.57. Do napÄ™du tej wersji zastosowano wyposaĹĽony w turbosprężarkÄ™ silnik Raba-MAN D2156HM6UT o mocy maksymalnej 162 kW (220 KM). Jednostka napÄ™dowa zblokowana zostaĹ‚a z 6-biegowÄ… manualnÄ… skrzyniÄ… biegĂłw ZF 6S-90U. W latach 1991-1993 prowadzona byĹ‚a sprzedaĹĽ modelu 280.58. Wersja ta stanowi odmianÄ™ podtypu ".57" wyposaĹĽonÄ… w 4-biegowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegĂłw ZF 4HP500 lub 5-biegowÄ… ZF 5HP500. W 1992 roku model ten przeszedĹ‚ nieznacznÄ… modernizacjÄ™ nadwozia poprzez zastosowanie nowego wzoru dwupĹ‚atowych drzwi. W 1992 roku rozpoczÄ™to sprzedaĹĽ Ikarusa 280.37. Model ten wyposaĹĽony zostaĹ‚ w zaleĹĽnoĹ›ci od osprzÄ™tu w silnik MAN D2866TUH lub D2866UM o mocy maksymalnej 227 kW (310 KM). Jednostka napÄ™dowa zblokowana zostaĹ‚a 3-biegowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ… biegĂłw Voith D851.2 lub 4-biegowymi przekĹ‚adniami Voith D864.3E oraz ZF 4HP500. W 1994 roku do oferty doĹ‚Ä…czyĹ‚ model 280.38 wyposaĹĽony w silnik MAN D2865LUH06 o mocy maksymalnej 198 kW (270 KM) współpracujÄ…cy ze skrzyniÄ… ZF 4HP500. Charakterystycznym elementem autobusĂłw serii 280 wyposaĹĽonych w silniki firmy MAN sÄ… przesuniÄ™te bliĹĽej osi przedniej drugie drzwi pojazdu. SprzedaĹĽ na rynku polskim modeli 280.37 i 280.38 zakoĹ„czona zostaĹ‚a w 1995 roku. W latach 1993-1997 prowadzono sprzedaĹĽ wersji 280.70 w zaleĹĽnoĹ›ci od kompletacji dodatkowo oznaczanej symbolem literowym A, B, C, D lub E. Model ten wyposaĹĽony zostaĹ‚ w zmodernizowany 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Raba D10UTS 184 o mocy maksymalnej 184 kW (250 KM). Silnik Ikarusa 280.70 współpracuje z automatycznymi skrzyniami biegĂłw Voith D863.3, ZF 4HP500 lub ZF 5HP500. Wersja Warszawska z 1997 jest wyposaĹĽona w klimatyzacje kabiny kierowcy. Obecnie pojazdy te eksploatujÄ… nastÄ™pujÄ…ce polskie przedsiÄ™biorstwa komunikacyjne: PrzewoĹşnik Liczba MZK Bielsko-BiaĹ‚a 41 PUP CzeladĹş 6 MPK CzÄ™stochowa 35 SKA DzierĹĽoniĂłw 2 PKM Gliwice 47 KM GĹ‚ogĂłw 1 PKS Gryfice 2 PKM Katowice 67 MZK KÄ™dzierzyn-KoĹşle 5 MPK Kielce 36 MPK Lublin 10 MPK ĹĂłdĹş 26 PKS ĹĂłdĹş 9 PKS Szczecin 3 PKS MyszkĂłw 1 MPK Olsztyn 1 MZK Opole 5 PPKS Piaseczno 2 KM PĹ‚ock 11 MPK PoznaĹ„ 1[1] MPK Radom 1 (historyk) PPKS Rybnik 1 MPK Siedlce 4 PKM Sosnowiec 64 PKM Ĺšwierklaniec 11 PTS Bus-Trans Tychy 5 MPK WaĹ‚brzych 3 MZA Warszawa 229 MPK WrocĹ‚aw 8 ZKM Zawiercie 2 MZK Zielona GĂłra 1 Cytuj: POCZÄ„TEK Po dostawie pierwszych IkarusĂłw 280.11 w grudniu 1978 polscy odbiorcy zgĹ‚osili w wÄ™gierskiej fabryce postulaty drobnych zmian konstrukcyjnych (m.in. poszerzenie klap ewakuacyjnych w dachu). Ikarus uwzglÄ™dniĹ‚ te uwagi i kolejne dostarczane autobusy, dostosowane do polskich wymagaĹ„, byĹ‚y wersjÄ… 280.26. Ikarus serii 200 byĹ‚ konstrukcjÄ… opracowanÄ… na przeĹ‚omie lat 60-tych i 70-tych XX wieku na potrzeby bloku wschodniego. WystÄ™powaĹ‚ on w 2 gĹ‚Ăłwnych odmianach: pojedynczej 260 i przegubowej 280. Autobus ten wykazywaĹ‚ wiele podobieĹ„stw konstrukcyjnych do produkowanych wczeĹ›niej ikarusĂłw 556 i 180 (identyczne byĹ‚y: silnik, most napÄ™dowy, umiejscowienie silnika). Z racji na wzglÄ™dnÄ… niezawodność, wysokÄ… sprawność, stosunkowo prostÄ… konstrukcjÄ™ i przestronne wnÄ™trze autobusy te zyskiwaĹ‚y uznanie coraz to kolejnych przedsiÄ™biorstw komunikacyjnych zza Ĺ»elaznej Kurtyny. AUTOBUS IDEALNY? Warszawska komunikacja miejska od okresu powojennego cierpiaĹ‚a na notoryczne zatĹ‚oczenie. Ilość pojazdĂłw komunikacji i ich pojemność byĹ‚y wciÄ…ĹĽ za maĹ‚e w stosunku do potrzeb. W 1962 roku, na fali zainteresowania wielkopojemnymi autobusami przegubowymi podjÄ™to udane prĂłby skonstruowania takich pojazdĂłw na bazie krajowych jelczy. Na poczÄ…tku lat 70-tych, poszukujÄ…c pojazdu licencyjnego, za podstawowy model uznano jednak solowy autobus stumiejscowy. WybĂłr Berlieta PR100, konstrukcji lekkiej i nowoczesnej, okazaĹ‚ siÄ™ niestety nie do koĹ„ca trafiony - polski przemysĹ‚ epoki socjalizmu nie byĹ‚ bowiem w stanie wykonać szybkiego skoku jakoĹ›ciowego, ktĂłry pozwoliĹ‚by wykonywać skomplikowanego autobusu tak, aby byĹ‚ trwaĹ‚y i niezawodny. Problem spotÄ™gowaĹ‚y typowo socjalistyczne partackie podejĹ›cie do pracy, bĹ‚Ä™dy konstrukcyjne na etapie projektowania oraz kryzys gospodarczy, potÄ™gujÄ…cy braki części zamiennych i uniemoĹĽliwiajÄ…cy normalna eksploatacjÄ™. Wszystko wskazywaĹ‚o na to, iĹĽ autobusem najbardziej odpowiadajÄ…cym potrzebom krajowym byĹ‚by model prosty konstrukcyjne, moĹĽliwie pojemny, niezawodny oraz Ĺ‚atwy w naprawie. Najbardziej odpowiadajÄ…cym tym potrzebom autobusem okazaĹ‚ siÄ™ być przegubowy Ikarus 280. NADWOZIE, WNÄTRZE Ikarus 280 to autobus przegubowy, trĂłjosiowy, z silnikiem umieszczonym w pierwszym czĹ‚onie, symetrycznie miÄ™dzy osiami. Jego dĹ‚ugość wynosi 16,5 metra, przy czym czĹ‚on pierwszy ma dĹ‚ugość 9790 mm od zderzaka przedniego do haka mocujÄ…cego czĹ‚on tylny. SylwetkÄ™ autobusu stanowi bryĹ‚a o wysoko poprowadzonej linii duĹĽych okien i zaokrÄ…glonej linii Ĺ›cian bocznych, z rĂłwnomiernie rozmieszczonymi oknami i drzwiami. Charakterystyczne elementy Ĺ›ciany przedniej stanowiÄ… panoramiczna szyba przednia o zaokrÄ…glonych krawÄ™dziach, czarny pas Ĺ›wiateĹ‚ z pojedynczymi, okrÄ…gĹ‚ymi reflektorami, oraz szeroki, wystajÄ…cy zderzak. KonstrukcjÄ™ autobusu wykonano ze stalowych, spawanych profili zamkniÄ™tych, ktĂłre pokryto blachÄ… stalowÄ…. DostÄ™p do wnÄ™trza umoĹĽliwiaĹ‚y 4 pary harmonijkowych, 4-częściowych drzwi, charakterystycznie trzaskajÄ…cych przy otwieraniu i zamykaniu. Aby dostać siÄ™ na pokĹ‚ad, trzeba byĹ‚o pokonać w kaĹĽdych drzwiach dwa wysokie stopnie. PodĹ‚ogÄ™ poprowadzono na wysokoĹ›ci 940 mm, tak aby zmieĹ›cić pod niÄ… silnik. MiaĹ‚a ona pĹ‚aski przebieg, jedynie podwyĹĽszenia stanowiĹ‚y nadkola i podest pod kabinÄ… kierowcy. W parze z ukĹ‚adem siedzeĹ„ 2+1 czyniĹ‚o to autobus wielce pojemnym, z racji na duĹĽÄ… ilość miejsc stojÄ…cych, rĂłwnÄ… 110. Pojedyncze siedzenia w iloĹ›ci 35 sztuk obito sztucznÄ… skĂłrÄ…, ktĂłra przykrywaĹ‚a miÄ™kkÄ… gÄ…bkÄ™ zamocowanÄ… na stalowej ramie. OsĹ‚ony drzwi poczÄ…tkowo byĹ‚y kremowe, później czarne. PorÄ™cze pierwotnie posiadaĹ‚y kolor jasnoszary, później stosowano barwÄ™ czarnÄ…. Stanowisko kierowcy, jak juĹĽ wspomniano, znalazĹ‚o siÄ™ na podwyĹĽszeniu i wygrodzono je kabinÄ…, z drzwiami poczÄ…tkowo odchylanymi, później przesuwanymi. Fotel kierowcy wyposaĹĽono w regulacjÄ™ poĹ‚oĹĽenia. Pulpit kierowcy byĹ‚ trĂłjczÄ™sciowy, w Ĺ›rodkowej części umieszczono najwaĹĽniejsze wskaĹşniki, po prawej stronie - miÄ™dzy innymi przyciski otwierania drzwi. Kabina kierowcy posiadaĹ‚a okno boczne z przesuwanÄ… częściÄ… i wyciÄ…g dachowy oraz dodatkowe ogrzewanie. NiezaleĹĽne urzÄ…dzenie grzejne Sirocco 268 sĹ‚uĹĽyĹ‚o do ogrzewania kabiny kierowcy w trakcie postoju oraz wody z ukĹ‚adu chĹ‚odzÄ…cego silnika. Część pasaĹĽerskÄ… wnÄ™trza ogrzewaĹ‚y nagrzewnice. WentylacjÄ™ zapewniaĹ‚y duĹĽe, przesuwane części okien bocznych oraz klapy dachowe. Przegub autobusu, z dwupĹ‚ytowÄ… podĹ‚ogÄ… o koĹ‚owym ksztaĹ‚cie i belkÄ… Ĺ›rodkowÄ… osĹ‚oniÄ™to gumowÄ… harmonijkÄ…. Hak holowniczy z czopem umoĹĽliwiaĹ‚ zmianÄ™ kÄ…ta ustawienia tylnej sekcji wzglÄ™dem przedniej oraz jej niewielkie ruchy wzglÄ™dne. UKĹAD NAPÄDOWY Autobus napÄ™dzaĹ‚ wysokoprężny, 6-cylindrowy silnik RABA MAN D2156 HM6U, o pojemnoĹ›ci skokowej 10350 cm3, w ukĹ‚adzie leĹĽÄ…cym, rzÄ™dowym. Moc maksymalna tej jednostki wynosiĹ‚a 142 kW i osiÄ…gana byĹ‚a przy prÄ™dkoĹ›ci obrotowej 2100 obr/min, zaĹ› maksymalny moment obrotowy wynosiĹ‚ 696 Nm i osiÄ…gany byĹ‚ przy prÄ™dkoĹ›ci 1300 obr min. Silnik uzyskiwaĹ‚ najmniejsze spalanie w zakresie pracy 1300-1500 obr/min. Umieszczono centralnie, miÄ™dzy pierwszÄ… a drugÄ… osiÄ…. Zastosowano chĹ‚odzenie wodÄ… z obiegiem wymuszonym pompÄ… wodnÄ…, termostatem i automatycznym wentylatorem (napÄ™dzanym paskiem klinowym od silnika), poprawiajÄ…cym przepĹ‚yw powietrza w miejscu oddawania ciepĹ‚a przez wodÄ™ do atmosfery. Dopuszczalna temperatura wody chĹ‚odzÄ…cej wynosiĹ‚a 85 stopni Celsjusza. Silnik poĹ‚Ä…czony byĹ‚ z jednotarczowym, suchym sprzÄ™gĹ‚em o sterowaniu hydraulicznym i wspomaganiu pneumatycznym, z ktĂłrego napÄ™d byĹ‚ przenoszony na skrzyniÄ™ biegĂłw Csepel ASH-75 o piÄ™ciu przeĹ‚oĹĽeniach do jazdy w przĂłd i jednym biegu wstecznym. WartoĹ›ci przeĹ‚oĹĽeĹ„ wynosiĹ‚y odpowiednio: I - 5,81; II - 2,898; III - 1,992; IV - 1,438; V - 1,0; R - 6.009. Pierwszy bieg byĹ‚ pozbawiony synchronizacji, pozostaĹ‚e zaĹ‚Ä…czane byĹ‚y przez synchronizatory. Kolejnym elementem przeniesienia napÄ™du byĹ‚ waĹ‚ napÄ™dowy IFA GS NG 57 o masie 26 kg, z przegubami Cardana, Ĺ‚Ä…czÄ…cy waĹ‚ek wyjĹ›ciowy skrzyni biegĂłw z mostem napÄ™dowym - osiÄ… Ĺ›rodkowÄ…. Most napÄ™dowy MVG118.62 o symetrycznie umieszczonej przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej to konstrukcja z półosiami odciÄ…ĹĽonymi (przenoszÄ… one jedynie ruch obrotowy do kół, nie stanowiÄ… elementu noĹ›nego), ze zwolnicami planetarnymi w piastach kół. Zwolnice zastosowano dla zwiÄ™kszenia przeĹ‚oĹĽenia caĹ‚ego mostu przy zachowaniu niewielkich wymiarĂłw przekĹ‚adni gĹ‚Ăłwnej mostu. CaĹ‚kowite przeĹ‚oĹĽenie mostu napÄ™dowego wynosi 6,194. W autobusie stosowano poczÄ…tkowo osie LIAZ A4 i A5 produkcji ZSRR, ktĂłre z racji na niesatysfakcjonujÄ…cÄ… trwaĹ‚ość zastÄ…piono wÄ™gierskim zespoĹ‚em MVG 832. Osiami kierowanymi sÄ… oĹ› pierwsza i trzecia. SkrÄ™t tylnej osi poprawia manewrownosć autobusu. Minimalny zewnÄ™trzny promieĹ„ skrÄ™tu wynosi 11 metrĂłw, przy czym tyĹ‚ autobusu Ĺ›cina zakrÄ™t o okoĹ‚o 1 metr. Zastosowano ukĹ‚ad kierowniczy Csepel 059 ze wspomaganiem hydraulicznym, zasilany przez pompÄ™ ZIL 130 napÄ™dzanej paskiem klinowym od silnika (wspomaganie nie dziaĹ‚aĹ‚o wiÄ™c przy wyĹ‚Ä…czonym silniku). Na ukĹ‚ad paliwowy autobusu skĹ‚adaĹ‚y siÄ™: zbiornik paliwa o pojemnoĹ›ci 250 l, pompa zasilajÄ…ca, dwa filtry paliwa - filtrowy i papierowy, pompa wtryskowa i wtryskiwacze. Powietrze zasysane do silnika oczyszczane byĹ‚o za pomocÄ… filtru powietrza z wkĹ‚adem papierowym, umieszczonym za maskÄ…. ZAWIESZENIE, UKĹAD HAMULCOWY W autobusie Ikarus 280 zastosowano zawieszenie pneumatyczne, zapewniajÄ…ce dobrÄ… amortyzacjÄ™ i komfort podróży. Zasadnicze elementy noĹ›ne, gromadzÄ…ce i rozpraszajÄ…ce energiÄ™ drgaĹ„ stanowiĹ‚y miechy pneumatyczne produkcji firmy Taurus, model TI-116-00-5. Miech pneumatyczny to gumowy, cylindryczny w ksztaĹ‚cie element, wypeĹ‚niony sprężonym powietrzem. Na przedniej osi zastosowano 2 miechy, na Ĺ›rodkowej 4, na tylnej 2. W ukĹ‚adzie zawieszenia przedniej osi zastosowano jeden zawĂłr poziomujÄ…cy, na dwĂłch pozostaĹ‚ych - po dwa. Istotny element zawieszenia stanowiĹ‚y drÄ…ĹĽki reakcyjne PANHARD. SĹ‚uĹĽÄ… one do przenoszenia siĹ‚ wzdĹ‚uĹĽnych napÄ™dowych i hamowania z osi na nadwozie. Do tĹ‚umienia drgaĹ„ wykorzystano amortyzatory teleskopowe dwustronnego dziaĹ‚ania, ktĂłre zamontowano odpowiednio po 2, 4 i 2 na osiach przedniej, Ĺ›rodkowej i tylnej. Autobus wyposaĹĽono w dwuobwodowy, pneumatyczny ukĹ‚ad hamulcowy (oddzielny obwĂłd sterujÄ…cy i oddzielny wykonawczy) z regulatorami siĹ‚y hamowania (uzaleĹĽniajÄ…cymi siĹ‚Ä™ hamowania od obciÄ…ĹĽenia osi). Zastosowano hamulce szczÄ™kowe, ze szczÄ™kami poruszanymi przez rozpieracze. Rozruch dokonywany byĹ‚ za pomocÄ… rozrusznika AVF IF 522-5,4/24, bÄ™dÄ…cego silnikiem szeregowym prÄ…du staĹ‚ego o mocy 5,5 kW. Autobus posiadaĹ‚ instalacjÄ™ elektrycznÄ… pracujÄ…cÄ… na napiÄ™ciu 24V. EnergiÄ™ elektrycznÄ… dostarczaĹ‚y dwa akumulatory 12V o pojemnoĹ›ci 180 Ah (amperogodzin). ByĹ‚y one doĹ‚adowywane przez alternator AVF 911-100A/28V z wbudowanymi prostownikami krzemowymi, współpracujÄ…cy z regulatorem napiÄ™cia. Ikarus 280 posiadaĹ‚ reflektory firmy Danuvia. EKSPLOATACJA W 1988 roku uĹĽytkowano w Polsce 4650 IkarusĂłw 280 i 2854 Ikarusy 260 [wg. S. KuĹ›mierczyk, R. WrĂłbel, Eksploatacja autobusĂłw Ikarus - wybrane problemy, Transport Miejski, nr 8/1988]. WskaĹşnik gotowoĹ›ci technicznej wynosiĹ‚ 0,8-0,95, wskaĹşnik wykorzystania 0,7-0,9, Ĺ›rednie przebiegi roczne 60-70 tys km. Producent zalecaĹ‚ naprawÄ™ autobusu po 400 000 km przebiegu i kasacjÄ™ po 600 000 km. W trakcie projektowania zakĹ‚adano trwaĹ‚ość nadwozia o dĹ‚ugoĹ›ci 8 lat. W praktyce nie przekraczaĹ‚a ona 300 tys. km przebiegu. Podobnej wielkoĹ›ci byĹ‚a trwaĹ‚ość silnika. DuĹĽo niĹĽsza byĹ‚a trwaĹ‚ość sprzÄ™gĹ‚a - 50-90 tys. km. ZespoĹ‚ami o najwiÄ™kszej niezawodnoĹ›ci byĹ‚y wedĹ‚ug analiz z koĹ„ca lat 80-tych: waĹ‚ napÄ™dowy, tylny most, skrzynia biegĂłw; zespoĹ‚ami o najwiÄ™kszej awaryjnoĹ›ci: ukĹ‚ad elektryczny, ukĹ‚ad hamulcowy, koĹ‚a jezdne. NajwiÄ™kszymi wadami Ikarusa 280 byĹ‚y wysoko umieszczona podĹ‚oga, haĹ‚aĹ›liwa praca ukĹ‚adu napÄ™dowego (w szczegĂłlnoĹ›ci - skrzyni biegĂłw) oraz dymienie silnika. WORONICZA MĂ“WI 'DZIEĹ DOBRY' Pierwsze 200 autobusĂłw skierowano do zajezdni R-7. W poĹ‚owie 1979 r. przegubowce pojawiĹ‚y siÄ™ teĹĽ w innych zajezdniach, tak ĹĽe pod koniec tego roku eksploatowano juĹĽ 500 ikarusĂłw. W latach 1978-81 w zmasowanych dostawach dostarczono Ĺ‚Ä…cznie 900 sztuk przegubowych IkarusĂłw 280.11 i 280.26. Ikarusy zastÄ™powaĹ‚y niskiej jakoĹ›ci Jelcze PR110U, do ktĂłrych brakowaĹ‚o części zamiennych, a takĹĽe starzejÄ…ce siÄ™ juĹĽ Berliety PR100. Dostawy byĹ‚y kierowane z przydziaĹ‚u, co nie zachÄ™caĹ‚o zajezdni do dbaĹ‚oĹ›ci o tabor. Kasowane Berliety PR100 byĹ‚y niejednokrotnie pojazdami w dobrym stanie technicznym, likwidowano je jedynie po to, by zrobić miejsce dla nowych autobusĂłw. ROTACJE, WYMIANY, PRZESUNIÄCIA JuĹĽ w 1979 r. pierwsze trzy wozy (2001-2003) oddelegowano do oĹ›rodka szkolenia, na ich miejsce pojawiĹ‚y siÄ™ nowe z dostawy z 1979 r. W 1981 r. autobus nr 2908 przekazano do WPKM GdaĹ„sk na cele szkoleniowe. W zamian za niego rok później GdaĹ„sk oddaĹ‚ Warszawie nowego przegubowca z wĹ‚asnych dostaw. TenĹĽe autobus (2481) juĹĽ rok później zostaĹ‚ wydzierĹĽawiony WPK Jelenia GĂłra, gdzie jeĹşdziĹ‚ do 1993 r., przez pierwsze trzy lata z warszawskim numerem i herbem syrenki. Podobnej wymiany dokonano z lubelskim MPK, do ktĂłrego przekazano fabrycznie nowy wĂłz nr 2597, ktĂłry otrzymaĹ‚ tam numer 1700. Lublin rĂłwnieĹĽ oddaĹ‚ po roku nowego ikarusa z wĹ‚asnej dostawy. Podobna sytuacja miaĹ‚a jeszcze miejsce w roku 1984, kiedy dokonano podobnego wypoĹĽyczenia 6 wozĂłw do Jeleniej GĂłry. Od 1982 roku, wedle bieĹĽÄ…cych potrzeb, ikarusy zmieniaĹ‚y zajezdnie. Wprowadzono wĂłwczas stosowanÄ… do dzisiaj zasadÄ™ zmiany numerĂłw taborowych przy przejĹ›ciu wozĂłw miÄ™dzy zajezdniami. DrugÄ… zasadÄ… staĹ‚o siÄ™ nadawanie nowym wozom numerĂłw po wozach wycofanych. ZASTÄ„PIĆ JELCZE Z powodu zwiÄ™kszajÄ…cych siÄ™ potrzeb taborowych w 1984 roku wznowiono dostawy IkarusĂłw 280 do Warszawy. Partia 69 przegubowcĂłw skompensowaĹ‚a spadek liczby wozĂłw w zajezdniach R-8 i R-10 spowodowany kasacjÄ… Jelczy PR110 oraz umoĹĽliwiĹ‚a zasilenie pojazdami nowych zajezdni R-12 i R-13. Część nowych przegubowcĂłw trafiĹ‚a do R-7, skÄ…d uprzednio oddelegowano niektĂłre wozy do innych zajezdni. Wozy z 1984 r. różniĹ‚y siÄ™ od starszych wersji czarnymi porÄ™czami i nowym ksztaĹ‚tem kabiny. Sześć fabrycznie nowych wozĂłw z R-8 przekazano do WPK Jelenia GĂłra, skÄ…d rok później przybyĹ‚y do MZK trzy nowe wozy (2060 2106 2165), a w 1986 r. nastÄ™pne trzy (2388 2401 i 2458). W 1985 roku na stan wpisano 42 wozy z centralnej dostawy i trzy wspomniane z Jeleniej GĂłry. Dostawa ta różniĹ‚a siÄ™ od poprzednich malowaniem bez biaĹ‚ego pasa w linii kół oraz zastosowaniem standardowych, wÄ™gierskich ukĹ‚adĂłw osiowych. WkrĂłtce nowe malowanie przyjÄ™to za typowe i z czasem wszystkie ikarusy w Polsce zmieniĹ‚y swĂłj wyglÄ…d. Ostatni w Warszawie ikarus z biaĹ‚ym pasem (2684) jeĹşdziĹ‚ do maja 1991 roku. IKARUSY ZA IKARUSY PokaĹşna dostawa 200 przegubowcĂłw w 1986 r. umoĹĽliwiĹ‚a wycofanie najstarszych ikarusĂłw. Taki teĹĽ byĹ‚ cel kaĹĽdej nastÄ™pnej dostawy, aĹĽ do 1994 roku, kiedy to skasowany zostaĹ‚ ostatni przegubowiec pierwszej generacji (2793). Ikarusy produkowane od 1986 roku cechowaĹ‚y siÄ™ wiÄ™kszÄ… trwaĹ‚oĹ›ciÄ… i znacznie dĹ‚uĹĽszymi przebiegami miÄ™dzynaprawczymi. Dziesięć sztuk z tej dostawy byĹ‚o wyposaĹĽonych w automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegĂłw Praga M70 (typ 280.46). Cztery ikarusy z dostawy z 1986 roku wydzierĹĽawiono WPK Jelenia GĂłra. JeĹşdziĹ‚y tam do 1993 r., kiedy to po remontach wrĂłciĹ‚y do Warszawy. Ikarusy kupowane w latach 1987-91 wchodziĹ‚y na miejsce po kasowanych ikarusach z pierwszych dostaw. PoszczegĂłlne transze tylko minimalnie różniĹ‚y siÄ™ miÄ™dzy sobÄ…, wszystkie odróżniaĹ‚a od wczeĹ›niejszych gruba gumowa listwa boczna. W 1989 roku zakupiono pierwszych pięć wozĂłw z 6-biegowÄ… skrzyniÄ… biegĂłw ZF (2851 2852 2854 2855 2856) oraz pięć wozĂłw ze wzmocnionÄ… konstrukcjÄ… nadwozia przystosowanÄ… do montaĹĽu na dachu butli gazowych (2584 2585 2599 2602 2610). Dostawa z lat 1990-91 byĹ‚a wyposaĹĽona w skrzynie szeĹ›ciobiegowe. JesieniÄ… 1990 r. zakupiono ponadto osiem IkarusĂłw 280 z turbodoĹ‚adowaniem (typ 280.57) oraz dziesięć IkarusĂłw 280 z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegĂłw ZF HP500 (2934 5501-5505 7501-7504). TRUDNY POCZÄ„TEK KAPITALIZMU Pierwsza dostawa IkarusĂłw w 1991 r. ze wzglÄ™dĂłw finansowych liczyĹ‚a juĹĽ tylko 32 sztuki i byĹ‚a ostatniÄ… dostawÄ… autobusĂłw z mechanicznÄ… skrzyniÄ… biegĂłw. W lipcu 1991 r. do zakĹ‚adu R-5 dostarczono dwa nowe ikarusy z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegĂłw VOITH Diwa i z kabinÄ… kierowcy siÄ™gajÄ…cÄ… do poĹ‚owy drzwi (2765 2766, obecnie 2512 2513). Od 1991 roku zaczÄ™to kupować zmodernizowane wersje Ikarusa 280. Jednak do wersji 280.26 powrĂłcono jeszcze dwukrotnie. Z powodu trudnoĹ›ci finansowych MZK w czerwcu 1993 r. odkupiono od UrzÄ™du Ochrony PaĹ„stwa dwa Ikarusy 280.26 z 1986 r. (2911 2912). W drugiej poĹ‚owie 1993 r. na bazie zakupionych nowych oraz regenerowanych podzespoĹ‚Ăłw zmontowano w ZakĹ‚adzie Napraw AutobusĂłw T-4 dziewięć przegubowcĂłw. WyposaĹĽono je w stare silniki RABA D2156 oraz automatyczne skrzynie biegĂłw ZF. Wozy te wyglÄ…dem zewnÄ™trznym niewiele odbiegajÄ… od tych z 1991 roku. WnÄ™trze zostaĹ‚o wykoĹ„czone w T-4 i przedstawia siÄ™ tak samo ĹĽaĹ‚oĹ›nie jak we wszystkich ikarusach remontowanych w tamtym okresie. REMONTY I NAPRAWY GĹĂ“WNE Ikarusy 280 remontowano przede wszystkim w ZakĹ‚adzie Napraw AutobusĂłw T-4 przy ul. WĹ‚oĹ›ciaĹ„skiej. Nieliczne naprawy przeprowadzono w ZNA WPK w MikoĹ‚owie, w LZNS w Lublinie i w KPNA w SĹ‚upsku. Praktycznie kaĹĽdy ikarus w MZK poddany zostaĹ‚ po ok. 5-7 latach (po ok. 400 tys. km przebiegu) naprawie. Zakres naprawy obejmowaĹ‚ naprawÄ™ i regeneracjÄ™ elementĂłw ukĹ‚adu napÄ™dowego, wymianÄ™ skorodowanych elementĂłw kratownicy, wymianÄ™ poszyć zewnÄ™trznych i zuĹĽytych poszyć wewnÄ™trznych i wykĹ‚adzin, wykonanie nowych powĹ‚ok lakierniczych. Naprawy kratownic niejednokrotnie przyjmowaĹ‚y ogromne zakresy, tak ĹĽe po naprawie gĹ‚Ăłwnej w autobusie pozostawaĹ‚o niewiele elementĂłw majÄ…cych coĹ› wspĂłlnego z oryginalnÄ… datÄ… produkcji. W 1996 roku rozpoczÄ™to przeprowadzanie tzw. odbudĂłw, czyli drugich napraw gĹ‚Ăłwnych. W trakcie remontĂłw wyglÄ…d autobusĂłw ulegaĹ‚ zasadniczym zmianom, m.in. poprzez montaĹĽ gumowych listew bocznych, wymianÄ™ kabin, malowanie porÄ™czy, wymianÄ™ kół itp. W latach 1986-1993 przy remontach stosowano malowanie kremowo-czerwone, a od 1993 roku - żółto-czerwone. CZY TO JUĹ» 'THE END'? Ikarusy szybko zyskaĹ‚y podstawowÄ… rolÄ™ w warszawskiej komunikacji miejskiej. Od poczÄ…tku lat 80-tych przez kilkanaĹ›cie lat stanowiĹ‚y podstawowy typ taboru, w latach 1988-1992 stanowiĹ‚y wrÄ™cz ponad 99% ilostanu. Lata 90-te przyniosĹ‚y nowe wymogi ekologiczne i techniczne dla autobusĂłw miejskich, szczegĂłlnie duĹĽe znaczenie miaĹ‚ trend obniĹĽania podĹ‚ogi i presja na obniĹĽenie emisji spalin. Ikarus 280 tych wymogĂłw nie speĹ‚niaĹ‚, dlatego z roku na rok jego znaczenie zaczęła maleć. Pierwsze Ikarusy 280.26 skreĹ›lono ze stanu juĹĽ w 1985 r. i ich kasacja w miarÄ™ dostaw nowych autobusĂłw trwa nieprzerwanie do dziĹ›. Autor opisu: Jacek PudĹ‚o. 400 szt. Okres produkcji: 1978-1979 Okres eksploatacji: 1978-1992 [1 szt. do 2009] Zajezdnie: R-5 Inflancka, R-6 CheĹ‚mska, R-7 Woronicza, R-8 PoĹĽarowa, R-10 Ostrobramska, R-11 Kleszczowa Typy nadwozia: ĹšredniopodĹ‚ogowy autobus przegubowy klasy MEGA DĹ‚ugość: 16500 mm Szerokość: 2500 mm Wysokość: 3100 mm Rozstaw osi: 5400 mm + 5400 mm Zwis przedni: 2460 mm Zwis tylny: 2440 mm Masa wĹ‚asna: 12500 kg Masa caĹ‚kowita: 22500 kg ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 6000 kg ObciÄ…ĹĽenie Ĺ›rodek: 10000 kg ObciÄ…ĹĽenie tyĹ‚: 6500 kg Ilość miejsc: 160 Ilość miejsc siedzÄ…cych: 35 IloĹ›c miejsc stojÄ…cych: 125 Ilość drzwi: 4 UkĹ‚ad drzwi: 2-2-2-2 UkĹ‚ad stopni: 2-2-2-2 Wysokość podĹ‚ogi w I drzwiach: 940 mm Wysokość podĹ‚ogi w II drzwiach: 940 mm Wysokość podĹ‚ogi w III drzwiach: 940 mm Wysokość podĹ‚ogi w IV drzwiach: 940 mm Szerokość drzwi: 1300 mm Silnik: rzÄ™dowy, 6-cylindrowy, z zapĹ‚onem samoczynnym (wysokoprężny) RABA D2156, umieszczony miÄ™dzy 1 a 2 osiÄ… Pojemność skokowa: 10350 cm3 Moc maksymalna: 142 kW (192 KM) Maksymalny moment obrotowy: 697 Nm Skrzynia biegĂłw: manualna, 5-biegowa Csepel ASH75-2 OĹ› przednia: RABA OĹ› Ĺ›rodkowa: RABA MGV 018.58 OĹ› tylna: RABA Hamulce: bÄ™bnowe Ogumienie: 11 R20 Ikarus 280.26 (C) InfoBus (C) Przegubowiec 1337 szt. Okres produkcji: 1979-1992 Okres eksploatacji: od 1979 poszerzone klapy ewakuacyjne w dachu zmodernizowana kabina kierowcy Zajezdnie: R-5 Inflancka, R-6 CheĹ‚mska, R-7 Woronicza, R-8 PoĹĽarowa, R-9 Redutowa, R-10 Ostrobramska, R-11 Kleszczowa, R-12 Piaseczno, R-13 Stalowa, PKS Piaseczno, PKS Grodzisk Mazowiecki Wysokość podĹ‚ogi: 920 mm Skrzynia biegĂłw: Csepel ASH75-2 lub ZF S6-90U lub ZF 4HP500 lub Voith D864.3E Ikarus 280.46 z czeskim automatem (C) Przegubowiec Lata produkcji: 1983, 1986 Okres eksploatacji: 1984-2007 Zajezdnie: R-5 Inflancka, R-7 Woronicza Skrzynia biegĂłw: automatyczna, Praga M70 Ikarus 280.T4 (ex Ikarus 260) SolĂłwka + stara doczepa = przegubowiec 150 szt. solĂłwka z uciÄ™tym tylnym pomostem z doĹ‚Ä…czonÄ… przyczepÄ… od kasowanego przeguba zmontowana w ZakĹ‚adzie Naprawy AutobusĂłw na WĹ‚oĹ›ciaĹ„skiej Okres dostaw: 1988-1990 Okres eksploatacji: 1988-2000 Zajezdnie: R-5 Inflancka, R-6 CheĹ‚mska, R-7 Woronicza, R-8 PoĹĽarowa, R-9 Redutowa, R-10 Ostrobramska, R-11 Kleszczowa, R-12 Piaseczno, R-13 Stalowa Skrzynia biegĂłw: Csepel ASH-75 Ikarus 280.57 z tubodoĹ‚adowaniem 8 szt. Okres produkcji: 1990 Okres eksploatacji: od 1990 Zajezdnie: R-5 Inflancka, R-13 Stalowa Wysokość podĹ‚ogi: 940 mm Skrzynia biegĂłw: ZF S6-90U Ikarus 280.58 ze skrzyniÄ… ZF (C) Przegubowiec 18 szt. Okres produkcji: 1991 Okres eksploatacji: od 1991 Skrzynia biegĂłw: ZF 4HP500 lub ZF 5HP500 Ikarus 280.37 z silnikiem MAN 310 KM tzw. "bizon" (C) Przegubowiec 69 szt. Okres produkcji: 1992-1994 Okres eksploatacji: od 1992 Miejsc siedzÄ…cych: 34 Silnik: MAN D2866 Pojemność skokowa: 11970 cm3 Moc: 310 KM Skrzynia biegĂłw: ZF 4HP500 lub Voith D851.2 Ikarus 280.38 sĹ‚absza odmiana "bizona" (C) Przegubowiec 5 szt. Okres produkcji: 1994-1995 Okres eksploatacji: od 1994 Silnik: MAN D2865 PojemnoĹ›c skokowa: 9970 cm3 Moc maksymalna: 270 KM Skrzynia biegĂłw: ZF 4 HP500 Ikarus 280.53 wersja podmiejska z mocniejszÄ… skrzyniÄ… biegĂłw 6 szt. obsĹ‚uga ajencyjna przez PKS Piaseczno Okres produkcji: 1985-1987 Okres eksploatacji: 1994-1996 Silnik: Raba D2156 Pojemność skokowa: 10350 cm3 Moc maksymalna: 192 KM Skrzynia biegĂłw: Csepel Ikarus 280.70 (C) Przegubowiec (C) Wikipedia 164 szt. -5 Inflancka, R-6 CheĹ‚mska, R-7 Woronicza, R-8 PoĹĽarowa, R-9 Redutowa, R-10 Ostrobramska, R-11 Kleszczowa Okres produkcji: 1994-1995, 1997 Okres eksploatacji: od 1994 Silnik: RABA D10UTS Pojemność skokowa: 10350 cm3 Moc maksymalna: 250 KM Skrzynia biegĂłw: ZF 4HP500 lub Voith D863.3 pozostaĹ‚e wersje Ikarusa 280 eksploatowane poza WarszawÄ…: Ikarus 280.08 Brno, Czechy (C) Wikipedia Ikarus 280.10 Brno, Czechy: Ikarus 280.33 Moskwa, Rosja (C) Wikipedia (C) Przegubowiec, Infobus, Wikipedia |
Autor: | RR ltd Co. [ Wto, 16.08.2011, 11:04 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
Cytuj: Ĺezka w oku siÄ™ krÄ™ci – z Ĺ‚Ăłdzkich ulic zniknÄ… ikarusy. JuĹĽ tylko 18 takich autobusĂłw jeĹşdzi po mieĹ›cie. Od stycznia 2012 majÄ… zostać dwa – a jeszcze w latach 80. w Ĺ‚Ăłdzkich zajezdniach byĹ‚o ich niemal 600. Ikarusy kojarzÄ… siÄ™ z kĹ‚Ä™bami czarnych spalin, klekoczÄ…cymi szybami i – to trzeba przyznać –wygodnymi fotelami obitymi skajem. Gdy w 1980 roku pierwsze sztuki wyjechaĹ‚y na Ĺ‚Ăłdzkie ulice, robiĹ‚y wraĹĽenie. Kanciasta bryĹ‚a wÄ™gierskich pojazdĂłw kontrastowaĹ‚a z obĹ‚ymi jelczami, ktĂłre potocznie nazywano ogĂłrkami. Za kierownicÄ… dziesiÄ…tego w Ĺodzi ikarusa zasiadĹ‚ SĹ‚awomir ĹšwitaĹ‚owski, kierowca MPK pracujÄ…cy w firmie od 1978 roku do dziĹ›. – Do Ĺodzi przyjechaĹ‚o wtedy 280 sztuk. Cyfra 260 okreĹ›laĹ‚a krĂłtki model autobusu, a 280 przegubowy – opowiada. – Gdy przesiadĹ‚em siÄ™ z "ogĂłrka" do ikarusa, wraĹĽenie byĹ‚o piorunujÄ…ce. Cichy, Ĺ‚atwy w prowadzeniu, komfortowy. ZimÄ… dziaĹ‚aĹ‚o ogrzewanie, byĹ‚y dmuchawy. No i silniki byĹ‚y mocniejsze. PrzesiadkÄ™ z jelcza do ikarusa pan SĹ‚awek porĂłwnuje do późniejszej zamiany wÄ™gierskiego pojazdu na zachodnie autobusy niskopodĹ‚ogowe. Ikarusy posiadaĹ‚y olejowe wspomaganie kierownicy, mimo to i tak trzeba byĹ‚o mieć duĹĽo krzepy w rÄ™kach, by manewrować po mieĹ›cie. Dlatego w tamtych czasach kierowcÄ… musiaĹ‚ być mężczyzna. Z Ĺodzi na WÄ™gry Nie obyĹ‚o siÄ™ bez problemĂłw. Szybko okazaĹ‚o siÄ™, ĹĽe w Ĺ‚Ăłdzkich realiach przeciÄ…ĹĽone przegubowe ikarusy 280 nie dawaĹ‚y sobie rady. SzeĹ›ciocylindrowe silniki o mocy okoĹ‚o 190 KM byĹ‚y za sĹ‚abe, wytrzymywaĹ‚y zaledwie okoĹ‚o 200 tys. km. PÄ™kaĹ‚y kratownice, zuĹĽywaĹ‚y siÄ™ półosie. – Do wÄ™gierskiej fabryki jeĹşdzili miÄ™dzy innymi nasi inĹĽynierowie, ktĂłrzy przekazywali swoje uwagi na temat ulepszenia pojazdĂłw – mĂłwi Marcin MaĹ‚ek z MPK. Zmodyfikowane i poprawione pojazdy, wyposaĹĽone w automatyczne skrzynie biegĂłw i 12-cylindrowe silniki o mocy 220 KM, bez problemu przejeĹĽdĹĽaĹ‚y ponad milion kilometrĂłw. Eksploatowane obecnie ikarusy pochodzÄ… z poĹ‚owy lat dziewięćdziesiÄ…tych. Pojazd z najwiÄ™kszym przebiegiem ma ponad 1 mln 300 tys. km na liczniku. Na ĹĽyletki i dla kibicĂłw Ile pali ikarus? – Niemniej niĹĽ 50 litrĂłw ropy na 100 km – opowiada Grzegorz Matusiak, kierownik zajezdni przy ul. Limanowskiego, gdzie stojÄ… ostatnie sztuki przegubowych 280. Po wĹ‚Ä…czeniu silnika zaczynajÄ… dziaĹ‚ać sprężarki, ktĂłre nabijajÄ… powietrzem ukĹ‚ad pneumatycznego zawieszenia – pojazd podnosi siÄ™ wĂłwczas leniwie do gĂłry po nocnym odpoczynku w zajezdni. Powietrze potrzebne jest takĹĽe, by dziaĹ‚aĹ‚y hamulce i otwieraĹ‚y siÄ™ drzwi. PodĹ›wietlona na czerwono duĹĽa kontrolka z napisem "stop" informuje, kiedy pojazd jest gotowy – gdy zgaĹ›nie, moĹĽna ruszać. – W zaleĹĽnoĹ›ci od modelu i sprawnoĹ›ci sprężarek jedne wozy gotowe sÄ… do drogi juĹĽ po kilku minutach, inne dopiero po 15 – mĂłwi pan SĹ‚awek. – Te autobusy doĹĽyĹ‚y juĹĽ kresu swojej wytrzymaĹ‚oĹ›ci, sÄ… maĹ‚o ekologiczne, a ich utrzymywanie przestaje być opĹ‚acalne – wyjaĹ›nia Marcin MaĹ‚ek z MPK. –BÄ™dÄ… uĹĽywane jako pojazdy zapasowe oraz do woĹĽenia kibicĂłw. PozostaĹ‚e egzemplarze prawdopodobnie zostanÄ… zezĹ‚omowane. naszemiasto |
Autor: | kulikowski [ Śro, 17.08.2011, 1:46 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
były wersje uturbione, ale o 12 garach w Ik280 to nie słyszałem |
Autor: | RR ltd Co. [ Śro, 17.08.2011, 6:52 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
Tez byłem w szoku, jak to przeczytałem, a to nie był silnik jakiejś zachodniej firmy, np. MANa? Ciekawa była też informacja o 2-stopniowej (!) skrzyni biegów |
Autor: | kulikowski [ Śro, 17.08.2011, 12:11 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
turbodoładowany silnik był w 280.57, zaś silnik MANa w tzw. "bizonie" czyli 280.38 ZTCW miał 6 garów i większą pojemność, była również odmiana ze skrzynią automatyczną tzw. "automat" czyli 280.70 (najmłodsza wersja w Warszawie). |
Autor: | kulikowski [ Sob, 03.03.2012, 1:51 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
FILM: Sonda (TVP, 1986): Produkcja autobusĂłw Ikarus http://www.youtube.com/watch?v=QG4Vq5iy6oE (C) Youtube.com via Infobus.pl |
Autor: | RR ltd Co. [ Sob, 03.03.2012, 21:13 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 Photos:D |
280-tki z Teheranu phototrans.eu |
Autor: | kulikowski [ Sob, 17.01.2015, 0:37 ] |
Temat postu: | Re: IKARUS 280 |
Cytuj: linia specjalna 13XII w sobotę w Warszawie obsługiwana zabytkowym Ikarusem 280: trasa http://pamiec.pl/ftp/ilustracje/trasa_przejazdu.jpg rozkład jazdy http://pamiec.pl/download/49/41337/rozkladjazdyprzystanki2014.pdf kilka moich fotek z rekonstrukcji "Warszawa Stanu Wojennego z Ikarusem 280" 12.12.2014: |
Strona 2 z 2 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |