Obecny czas: Nie, 24.09.2017, 14:59




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 
Reklama 

Śrubołazy: ekstremalne pojazdy terenowe 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20718
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post ĹšruboĹ‚azy: ekstremalne pojazdy terenowe
To zrobiło na mnie wrażenie :shock:
Cytuj:
Jeżeli coś wygląda jakby było zdolne wytrzymać falę uderzeniową, promieniowanie cieplne i skażenie promieniotwórcze, a równocześnie służy do ratowania ludzi to w 90 proc. jest to pojazd produkcji ZSRR.
O modelu 29061 wiadomo niewiele. Wiadomo, że powstał w latach 70- tych w zakładach ZiŁ, firmie która istnieje nieprzerwanie jak Matuszka Rosja już od przeszło 56 lat.
http://www.youtube.com/watch?v=afJ18eJeNgU
Wiadomo także, że był częścią rosyjskiego programu kosmicznego. Nie dane mu jednak było lądowanie na księżycu. Powstał by uratować kosmonautów, gdyby ci wylądowali nawet w najbardziej niedostępnym miejscu ówczesnego ZSRR.
Image
Aby prześledzić historie powstania pojazdów tego typu trzeba cofnąć się do początku XX wieku. Wtedy to powstała koncepcja pojazdu nazwanego „śrubołaz”. Miał on poruszać się na dwóch śrubach Archimedesa. Ustawione równolegle i kręcące się w przeciwne strony umożliwiają poruszanie się pojazdu do przodu.Oczywiście jazda do przodu to tylko jedna z jego możliwości. Umiejętne sterowanie takim zestawem może z ociężałego ślimaka zrobić terenową baletnicę, której niestraszne są niedostępne dla zwykłych pojazdów terenowych leśne ustępy.
Image
Od koncepcji do wykonania projektu droga niedaleka. Nietypowy napęd testowany był w USA, Niemczech, w Holandii i we wspomnianym ZSRR.

Holendrom udało się zbudować w 1960 roku prototyp napędzany napędzany dwoma silnikami DAF-a. Napęd przekazywany był przez dwie skrzynie biegów. Oznaczało to w praktyce, że Amphiroll poruszał się za pomocą dwóch zestawów: lewej skrzyni biegów sprzężonej z lewą śrubą i prawej skrzyni biegów sprzężonej z prawą śrubą.
Image
Amphiroll w przeciwieństwie do ZiŁ-29061 nie powstał na użytek armi. Holenderski wynalazek powstał z… miłości do ryb, a dokładnie do ich łowienia. Niejaki J.J. de Bakker miał już dość czekania na odpowiedni poziom wody, aby oddać się swojemu ulubionemu zajęciu. Tak powstał Amphiroll.

Kilka lat później rosjanie rozpoczęli testy swojego ZiŁ-a.

Współczesny pojazd z napędem śrubowym Snowbird6 powstał około 2002 roku. Jego celem była wyprawa do Artyki przez zamarzniętą Cieślinę Beringa. W przypadku tej konstrukcji do śrub Archimedesa dodano standardowe gąsienice. Takie rozwiązanie znacznie ułatwiło poruszanie się pojazdem.
Image
Jak widać śrubołazy nie przyjęły się na skalę masową. Pomimo, że rozwiązanie samo w sobie jest ciekawe, a pojazd jest w stanie pokonać nawet najtrudniejszą przeszkodę terenową strona konstrukcyjna ma wiele do życzenia. W takim pojeździe występują bardzo silne przeciążenia, brak amortyzacji, szybkie zużycie śrub jezdnych. Do tego dochodzą trudności w sterowaniu. Jednym słowem toporne, masywne i paliwożerne.

http://rejowski.blogujacy.pl/2010/12/27 ... nica-zsrr/

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Wto, 28.12.2010, 10:28
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24603
Post Re: ĹšruboĹ‚azy: ekstremalne pojazdy terenowe
Widziałem na yt te pojazdy w akcji, to dopiero robi wrażenie.

_________________
|| pajacyk.plpolskieserce.pl || Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Wto, 28.12.2010, 13:28
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5846
Miejscowość: Warszawa
Post Re: ĹšruboĹ‚azy: ekstremalne pojazdy terenowe
Idealny pojazd na zimę :mryellow: (choć chyba jednak lepszy byłby poduszkowiec). Wydaje mi się, że widziałem gdzieś ten pojazd na forum (aczkolwiek w jakiejś galerii).


Wto, 28.12.2010, 21:29
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20718
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: ĹšruboĹ‚azy: ekstremalne pojazdy terenowe
Image

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Wto, 21.02.2012, 11:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 9282
Miejscowość: ZS
Samochód: E39 & S203
Post Re: ĹšruboĹ‚azy: ekstremalne pojazdy terenowe
Jeździłbym nimi wszędzie, najchętniej po łąkach i lasach, rezerwatach i pomnikach przyrody, cmentarzach i placach zabaw, no wszędzie!

_________________
locha lover


Wto, 21.02.2012, 21:39
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3769
Post Re: ĹšruboĹ‚azy: ekstremalne pojazdy terenowe
Jest obrzydliwy, wulgarny, dziwny, niepraktyczny... BiorÄ™ go :)

_________________
Czas dostrzec, że fora motoryzacyjne to siedlisko nieudaczników, którzy często nawet nie prowadzili samochodów, jakie skreślili za 'brzydki wygląd', cierpiących na przekonanie, że na prawdę znają się na motoryzacji, gdy... nie mają o niej pojęcia.
Nie marnuj życia, leć robić coś pożytecznego.


Wto, 21.02.2012, 21:42
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5846
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Śrubołazy: ekstremalne pojazdy terenowe
ZiL 2906

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

FILM:
Image

Śrubołaz-śniegobłotojazd skonstruowany w celu ewakuacji kosmonautów z trudnodostępnych terenów Syberii.

Dane techniczne
Producent: ZiL, Moskwa, ZSRS
Okres produkcji: od 1970
Poprzednik: GPI 66
GPI 72
Następca: ZIL 4904
Liczba miejsc: 2
Silniki: 2×WAZ 2103, rzędowe, 4-cylindrowe, chłodzone cieczą
Pojemność skokowa: 2×1452 ccm
Średnica cylindra: 76 mm
Skok tłoka: 80 mm
Stopień sprężania: 8,5:1
Moc maksymalna: 2×77 KM (2×57 kW) przy 5600 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 2×106 Nm
Skrzynia biegów: manualna, 4-biegowa
Długość: 4900 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość: 2200 mm
Rozstaw środków śrub: 1500 mm
Średnica śrub: 900 mm
Masa całkowita: 2000 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 2×72 l
Prędkość maksymalna: 25 km/h (na śniegu)
13 km/h (na wodzie)
12 km/h (w błocie)
Zużycie paliwa: 36 l/h


(C) Motoryzacyjnedyskusje.fora.pl
Imcdb.org
Mvcgfrance.org
Voprosik.net
Ser-sarajkin.narod2.ru
Youtube.com


Ostatnio edytowany przez kulikowski Pon, 18.02.2013, 22:37, edytowano w sumie 3 razy

Pon, 18.02.2013, 17:19
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20718
Miejscowość: Zgierz / Warszawa
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Śrubołazy: ekstremalne pojazdy terenowe
Ten sam filmik wrzuciłem wcześniej

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pon, 18.02.2013, 20:10
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5846
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Śrubołazy: ekstremalne pojazdy terenowe
1972 ZiL 4904

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
[img]http://s2.blomedia.pl/gadzetomania.pl/images/2011/04/ZIŁ-4904.jpg[/img]

FILM:
Image
Cytuj:
Związek Sowiecki w czasie zimnej wojny znany był między innymi z tego, że jego inżynierowie projektowali wiele niekonwencjonalnych pojazdów i urządzeń. Jednym z takich pojazdów jest właśnie ZIŁ-4904.

ZIŁ jak to ZIŁ - w pierwowzorze to potężna ciężarówka będąca w stanie pokonać prawie każdy teren. Przynajmniej tak wydawało się jego konstruktorom. A że spalał przy tym na godzinę tyle paliwa co mniejsze ciężarówki przez miesiąc, to już zupełnie inna sprawa.

Skoro jednak ZIŁ, jak już wspomnieliśmy, mógł pokonać prawie każdy teren, trzeba było stworzyć coś co będzie jeździło dosłownie w każdym terenie. Tak oto powstał ZIŁ-4904, który zamiast kół ma zamontowane dwie, potężne ślimacznice (śruby ślimakowe).

Jak widać na zdjęciach, pojazd był naprawdę odjechany. Niestety, jak to zawsze w Związku Radzieckim bywało, z braku zastosowania rdzewieje na jakimś złomowisku.

Dane techniczne
Producent: ZiL, Moskwa, ZSRS
Okres produkcji: 1972
Wyprodukowanych: 1 szt.
Liczba miejsc: 3 w kabinie + 4 na skrzyni ładunkowej
Silnik: 2 silniki ZIL 375, 2×V8, chłodzone cieczą
Pojemnosć skokowa: 2×6,9 l
Moc maksymalna: 2×180 KM
Długość: 8575 mm
Szerokość: 3600 mm
Wysokosć: 3440 mm
Rozstaw środków śrub: 2085 mm
Długosć śrub: 5990 mm
Średnica śrub: 1500 mm
Prześwit: 1100 mm
Masa własna: 7065 kg
Ładowność: 2500 kg
Masa całkowita: 10 165 kg
Prędkość maksymalna: 16 km/h (na śniegu)
7,3 km/h (w grząskim terenie)
10,5 km/h (na wodzie)
Zużycie paliwa: 63-73 l/100 km (w grząskim terenie)
75-85 l/100 km ( na wodzie)


(C) Goawaygarage.blogspot.com
Unusuallocomotion.com
Voprosik.net
Niva-club.net
Alternathistory.org.ua
Gadzetomania.pl
Youtube.com


Śro, 27.02.2013, 15:01
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 24
Miejscowość: Kraków
Samochód: Ford Fiesta
Post Re: Śrubołazy: ekstremalne pojazdy terenowe
Czego to nie robi: jeździ, pływa, daje frajdę ;)
Zgadza się, te śruby niepraktycznie wyglądają. Mimo wszystko, z chęcią zasiadłbym za kółkiem tego pojazdu na chwilę.

_________________
Polecam tą wypożyczalnię samochodów: http://www.fleetpoland.pl


Pią, 16.08.2013, 15:56
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 10 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com