Obecny czas: Pon, 18.12.2017, 23:21




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Reklama 

Dobór opon do ciągnika, diagonalne czy radialne? Np. Ursusa 
Autor Wiadomość

Postów: 1
Post Dobór opon do ciągnika, diagonalne czy radialne? Np. Ursusa
Co jest najważniejsze w rolnictwie? To szybkość i dokładność. Szybkość od dawna stała się priorytetem w każdej dziedzinie życia także w rolnictwie. Szybkość w tym przypadku gwarantują nam maszyny rolnicze. O ile wybór dobrych maszyn jest trudny tym trudniejszy okazuje się być również i wybór opon rolniczych. Mnogość opon proponowanych przez producentów jest zastraszająca. Kiedy przyjdzie nam kupić opony rolnicze trzeba sie poważnie zastanowić nad ich zastosowaniem. Wśród dostępnych opon znajdziemy te do ciągników słabszych, mocniejszych z różnym napędem, takie jak: opony do traktorów, do kombajnów czy ładowarek teleskopowych . Wybór jest tak duży, iż nie da się tak zbagatelizować sprawy przy wyborze opon rolniczych, gdyż dobrze dobrana opona ułatwia pracę. Co do rodzaju pracy są inne rodzaje opon, inne są opony do upraw międzyrzędowych inne do orki a jeszcze inne do transportu i trzeba mieć to na uwadze. Podstawowym czynnikiem przy zakupie opon rolniczych, jest właśnie ich zastosowanie. Decydującym może się okazać również czy taka opona będzie spełniać swoje zadanie w jakim terenie ją użyjemy, tzn. czy np. będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne. http://www.hurtopony.pl/opony-rolnicze-14.9-0-28.html
Image
Przybliżając powoli temat opony np. do upraw międzyrzędowych powinny być bardzo wąskie. Natomiast opony do orki oponami powinny być węższymi. Opony szerokie natomiast do przewożenia ładunków. I tak na przykładzie ciągnika Ursus C-360 standardowo zakłada się opony rolnicze 14.9 - 28. Ma to pomagać zwiększając siłę ciągu np. przy oraniu. Jednak decydując się np do pracy przy ziemniakach czyli w uprawie międzyrzędowej proponuje założyć szersze opony np 16.9-28 gdyż takie opony się gniotą. Dlatego do upraw międzyrzędowych powinny być opony węższe. Ciekawą alternatywą do tego modelu ciągnika okazują się opony firmy np. Kormoran 420/70r28, które wysokością nie różnią się od 14,9-28 a okazują się szersze o 10cm, sprawia to że to ciekawa alternatywa. Na domiar to opony radialne czyli opony cichsze i o lepszej kontroli trakcji co daje że te opony rolnicze mogą być zadowalające.
Tak więc prawdziwym dylematem staje się problem czy kupić opony diagonalne czy opony radialne. Cofając się wydało by się w odległe czasy można dostrzec że opony rolnicze diagonalne powstały wcześniej niż opony radialne jednak ich konstrukcja jest podobna, więc co je odróżnia? Główną różnicą jest ułożenie warstw kordu w obu oponach. Kiedy w oponie diagonalnej warstwy kordu ułożone są pod kątem mniejszym niż 90 stopni w kierunku do linii centralnej bieżnika. W porównaniu diagonalnej do radialnej warstwy kordu ułożone są pod kątem 30-40 stopni co powoduje większa wytrzymałość opony diagonalnej. Warstwy kordu w oponie radialnej ułożone są pod kątem 90 stopni do linii centralnej bieżnika i dodatkowo wzmocnione w paśmie bieżnika, więc bieżnik w oponie radialnej jest sztywniejszy od opony diagonalnej. Powoduje to lepsze przyleganie do podłoża opony i lepszą trakcję. Podsumowując jedną kwestię opony diagonalne są bardziej wytrzymalsze i ciche. Jeśli chodzi o opony rolnicze radialne te zaś mają sztywniejszy bieżnik co sprawia że mają lepszą przyczepność, jak również lepsze właściwości jezdne przez co się je lepiej prowadzi.
Wybór opony rolniczej powinien być sprecyzowany tak aby zgadzał się z przyjętą formą zastosowania jej. Trzeba również pamiętać że opony radialne są droższe niż diagonalne. Dlatego często rolnicy mają dylemat, bo opony które zakupili okazały się złe i ugniatają ziemię. Więc stosowany jest często u niektórych z nich proceder spuszczania powietrza z opon, by zmniejszyć nacisk przez co i zmniejszyć ugniatanie dla zwiększenia przyczepności. Zmniejszenie ciśnienia poprzez spuszczenie powietrza w oponach powoduje ich większe odkształcenie, co sprawia ze opona nie przylega do podłoża całą swoją powierzchnią, a jedynie samymi bokami. W takiej przypadku powierzchnia styku opony z podłożem maleje, a więc poślizg opony rośnie. Powoduje to że ciągnik się zagrzebuje, a opona zużywa się znacznie szybciej. Ciągnik wyposażony w opony diagonalne spala też więcej paliwa. Natomiast w przypadku opon radialnych wzmocnione czoło bieżnika, daje to możliwość zastosowania mniejszego ciśnienia bez obawy odkształceń, co wpływa również na zmniejszenie poślizgu i przy tym dłuższą eksploatację opony rolniczej. Zmniejszenie poślizgu, daje zmniejszone opory toczenia a co za tym idzie ciągnik spala mniej paliwa.


Pią, 20.07.2012, 13:38
Profil

Postów: 134
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Astra F 1.6 Caravan
Post Re: Dobór opon do ciągnika, diagonalne czy radialne? Np. Ursusa
Fajnie to napisałeś - jeśli na forum zaglądają jacyś rolnicy to takie informacje na pewno się przydadzą. Mam tylko jedno zastrzeżenie - nie można mieszać pojęć oporu przetaczania i poślizgu. Moc dostarczana do koła napędowego jest sumą trzech składników:
1. mocy uciągu (wykorzystywanej w postaci siły uciągu),
2. mocy traconej na opór przetaczania,
3. mocy traconej na poślizg kół.
Jak nietrudno się domyślić dwie ostatnie moce związane są ze stratami. Tyle, że między tymi mocami jest taka zależność, że jak jedna rośnie, to druga spada, i na odwrót. Zatem stwierdzenie, że "jeśli poślizg rośnie, to rośnie opór toczenia" nie jest do końca poprawne. Tym bardziej, że na opór toczenia składa się zarówno odkształcanie podłoża, jak i odkształcanie ogumienia. Faktem jest jednak, że znaczny poślizg powoduje większe zagłębienie koła i chwilowy wzrost oporu toczenia (i podejrzewam, że właśnie o taką sytuację Ci chodziło ;) ).
Zaś co do historii opon rolniczych - prawdą oczywiście jest, że pierwsze były opony diagonalne, które weszły do powszechnego użytku w latach 30-tych XX wieku, zastępując sztywne koła stalowe (z tzw. ostrogami). Pierwsze rolnicze opony radialne wprowadziła natomiast pod koniec lat 50-tych firma Pirelli.


Pią, 20.07.2012, 17:04
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com