Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Poduszkowce https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=37917 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | Vertanen [ Pią, 16.08.2013, 15:49 ] |
Temat postu: | Re: Poduszkowce |
To ja wyjdę z innym, pięknym poduszkowcem: Landing Craft Air Cushion, w skrócie LCAC. Na wiki można przeczytać krótkie podsumowanie: Cytuj: Są to w pełni amfibijne, szybkie (ponad 40 węzłów) pojazdy desantowe zdolne do przenoszenia ładunków rzędu 60 – 75 t z okrętu na ląd i z lądu na okręt. Wysoka ładowność umożliwia przewóz nawet bardzo ciężkich i trudnych w transporcie ładunków, jak np. czołg M1 Abrams przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej prędkości. Droga hamowania poduszkowca wynosi ok. 450 m, natomiast promień skrętu ponad 1800 m. Zbiorniki paliwa mieszczą 19000 l ropy przy średnim zużyciu 3800 l. |
Autor: | kulikowski [ Pon, 14.02.2022, 7:24 ] |
Temat postu: | Re: Poduszkowce: 1971 Ursynów M-6 |
1971 Ursynów M-6 pl.Wikipedia.org Samolotypolskie.pl Smartage.pl napisał(a): Poduszkowce najczęściej wykorzystywane są do akcji ratunkowych oraz transportu pasażerów i większych ładunków. Wojskowe poduszkowce służą natomiast do zadań desantowych. W Polsce, w latach 60. rozpoczęto jednak prace nad oryginalnym, poduszkowcem rolniczym – Ursynów M-6. Inicjatorem prac nad polskim poduszkowcem rolniczym był inż. Andrzej Moldenhawer, pracujący w Katedrze Mechanizacji Rolnictwa Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, kierowanej przez prof. Nowackiego. W 1967 roku postanowił on zaprojektować jedyny w swoim rodzaju poduszkowiec rolniczy. Według założeń, taki pojazd miał być przydatniejszy w poruszaniu się po polach uprawnych, niż traktory. W 1971 roku w Instytucie Lotnictwa zbudowano pierwszy prototyp takiego pojazdu, wyposażony w silnik Wartburgha o mocy 45 KM. Napędzał on wentylator o masie 50 kg i średnicy 1,3 m. Poddano go intensywnym testom, w trakcie których zespół projektowy napotkał na liczne problemy z sterowaniem maszyną (głównie z powodu braku doświadczenia w projektowaniu poduszkowców). Kolejnym problemem był zbyt słaby silnik oraz wzniecane przez poruszający się po polach poduszkowiec tumany kurzu, które utrudniały widoczność i mogły dostać się do silnika, uszkadzając go. Mimo ambitnych planów, ilość problemów i wad konstrukcyjnych była zbyt duża, aby doprowadzić projekt poduszkowca do realizacji. Niestety nie wiadomo co stało się z pojazdem, który otrzymał oznaczenie Ursynów M-6. Zachowały się po nim nieliczne zdjęcia, oraz wzmianki w Młodym techniku z 1967 i 1971 roku. Prawdopodobnie prototyp został z czasem rozebrany, a najprzydatniejsze elementy wykorzystano w innych projektach, a resztę zezłomowano. Tak zakończyła się historia polskiego poduszkowca rolniczego (który obok odrzutowca rolniczego byłby ciekawym przykładem polskiej myśli technicznej). Dane techniczne: Rok budowy: 1971 Moc maksymalna: 45 KM Przełożenie przekładni: 1:4 Średnica wentylatora: 1300 mm Masa wentylatora: 50 kg (C) Smartage.pl pl.Wikipedia.org Samolotypolskie.pl |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |