|
|
Obecny czas: Śro, 01.05.2024, 12:13
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
[Parowozy] 1917-1930 Škoda 270 kkStB (434.1)
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7505 Miejscowość: Warszawa
|
[Parowozy] 1917-1930 Škoda 270 kkStB (434.1)
1917-1930 Škoda 270 kkStb (434.1) Wikipedia.org Skoda-Club.net Flickr.com Bahn-Austria.at 25 JŽ Skoda-Club.net 140 CFR Skoda-Club.net Tr12 PKP Wikipedia.org Flickr.com Cytuj: W 1897 roku wyprodukowano pierwszy parowóz serii 170. Był on przeznaczony do prowadzenia pociągów pośpiesznych na linii kolejowej przez Arlberg. W tym czasie nie mogła się z nim równać żadna europejska maszyna podobnego przeznaczenia, zarówno jeśli chodzi o moc silnika, jak i o wymiary kotła. Parowozy serii 170 zaliczały się do najcięższych maszyn kontynentu. Ta typowa konstrukcja Gölsdorfa ze sprzężonym silnikiem doczekała się w 1921 roku 900 sztuk. W 1915 roku kocioł bez przegrzewacza był już przestarzałą konstrukcją. Dlatego następca Gölsdorfa - Rihosek - zaprojektował, wykorzystując ten sam mechanizm ruchu, parowóz z silnikiem bliźniaczym i przegrzewaczem. Dwa pierwsze parowozy wyprodukowano dopiero w 1917 roku, a przeznaczono je do obsługi pociągów towarowych. Mechanizm ruchu został przejęty bez zmian z serii 170: z przodu była oś Adamsa, druga oś wiązana miała przesuw na boki, a trzecia oś była osią napędną. Klasyczny kocioł miał stosunkowo szerokie palenisko nad ostoją. Zewnętrzny rozrząd Heusingera napędzał tłokowe suwaki z zewnętrznym wlotem pary, co było niezbędną daniną za przejęcie kompletnych mechanizmów napędowego i rozrządczego. Parowozy serii 270 produkowane po I wojnie światowej dostarczano do Austrii, Rumunii, Włoch, Jugosławii i Polski. Trafiły one także na Węgry. Do 1930 roku produkowano je w Czechosłowacji (ČSD 434.1), wprowadzając wewnętrzny wlot pary do suwaków. Sześćset wyprodukowanych maszyn świadczy o ich popularności, ale warto pamiętać, że po wojnie były poszukiwane jakiekolwiek wydajne parowozy; ich dużymi wadami były zewnętrzny wlot pary do suwaków i zbyt niskie ciśnienie pary w kotle. Muzeum w Wiedniu ma parowóz 270.125 (ÖBB 156.3423) a Narodowe Muzeum Techniczne w Pradze parowóz 434.1100.
W latach 1923-1925 w Warszawskiej Spółce Akcyjnej Budowy Parowozów wyprodukowano 60 maszyn serii 270 (Tr12 PKP). Pracowały one do 1970 roku. Z całej serii 270 zachowało się do dzisiejszych czasów 11 egzemplarzy (5 w krajach b. Jugosławii, 2 w Czechach, 1 w Austrii, 1 we Włoszech, 1 w Albanii), z czego jeden parowóz Tr12-25 stoi w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie (w stanie jezdnym).
Dane techniczne Typ/Seria: 270 kkStB 434.1 ČSD 728 FS 25 JDŽ 140 CFR 403.6 MAV Tr12 PKP 140 DSA 156 ÖBB 56 HSH Państwo: Austro-Węgry Trakcja: parowa Układ osi (międzynarodowy): 1'D Operatorzy: kkStB ČSD BBÖ CFR FS PKP SHS JDŽ MAV ÖBB HSH Silnik: 2 cylindry, para przegrzana Szerokość toru: 1435 mm Producenci: První Českomoravská, Praga, Czechosłowacja Breitfeld & Danek, Praga, Czechosłowacja První Českomoravská-Kolben, Praga, Czechosłowacja Škoda, Pilzno, Czechosłowacja Lokomotivfabrik Floridsdorf, Wiedeń, Austria Lokomotivfabrik Wiener Neustädter, Wiedeń, Austria Schneider et Cie, Le Creusot, Francja MÁVAG, Budapeszt, Węgry Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów, Warszawa, Polska Okres produkcji: 1917-1930 Wyprodukowanych: 574 egz. (ogółem) 60 egz. (Polska) kkStB: 7 (to ČSD) ČSD: 165+34 (1918 ex kkStB, 1945 ex BBÖ) BBÖ: 100 SHS: 9 CFR: 132 FS: 35 PKP: 142 MÀV: 8 ÖBB: 25 HSH: 5 Eksploatacja: do 1976 (ČSD) do 1973 (MAV) do 1968 (ÖBB) do 1980 (PKP) Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 11 020 mm Długość z tendrem: 17 443 mm Wysokość: 4589 mm Stały rozstaw osi: 4300 mm Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 184 m2 Powierzchnia rusztu: 3,9 m2 Nadciśnienie pary w kotle: 13 at Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 570 mm Skok tłoków: 632 mm Moc: 1100 KM Rozrząd: Heusingera Typ tendra: 9, 56, 156, 256, 76, 86, 88 / ČSD 516.0 16C11 (Tr12) Średnica kół napędnych: 1300 mm Średnica kół tocznych: 870 mm Masa własna: 61 200 kg Masa służbowa (bez tendra): 68 000 kg Pojemność zasobnika na węgiel: 6,3 m3 Pojemność zbiornika wody: 15,8 m3 Hamulce: pneumatyczne Westinghouse Maksymalny nacisk osi: 14,5 t Maksymalna siła pociągowa: 142,2 kN (14 500 kG) Prędkość konstrukcyjna: 60 km/h Minimalny promień łuku: 150 m (C) Wikipedia.org Skoda-Club.net Flickr.com Bahn-Austria.at
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pią, 24.11.2023, 6:54 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 1 post ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |