Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 7:15




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Parowozy] 1926-1937 Škoda 387.0 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post [Parowozy] 1926-1937 Škoda 387.0
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image Skoda-Club.net
Image PopluzniDvur.cz
Image MagZine.cz

Cytuj:
Najbardziej nowoczesnymi maszynami na nowo powstałej kolei ČSD były parowozy typu 375.0 (kkStB 310) z czterocylindrowymi silnikami sprzężonymi. Mimo doświadczeń eksploatacyjnych i wielu lat pracy parowozów tego typu, nowa kolej poszukiwała prostszych konstrukcji i zamówiła parowozy o układzie osi 2'C1 z trzycylindrowym silnikiem z pojedynczym rozprężaniem pary.

Parowozy miały klasyczny kocioł ułożony na ostoi z odlewanych belek. Osie wiązane były osadzone sztywno w ostoi, koła środkowej osi miały zwężone obrzeża. Przedni wózek toczny, jak również tylny wózek Adamsa miały sprężynowe nastawiacze powrotne. Przedni wózek miał możliwość przesuwu na boki. Cylindry napędzały środkową oś wiązaną. Wszystkie cylindry miały samodzielne stawidła Heusingera, a napęd kulisie środkowego cylindra dawała przeciwkorba trzeciej osi wiązanej po lewej stronie parowozu.

Parowozy miały zbyt duży nacisk osi i dlatego początkowobyły wykorzystywane tylko na niektórych liniach. Musiały czekać na wzmocnienie torów.

Do 1937 roku wyprodukowano w kilku odmianach 43 parowozy tego typu o udoskonalanej stopniowo konstrukcji (blaszane odhylacze dymu, mniejsza średnica cylindrów, rury cyrkulacyjne w komorze paleniskowej, mniejsza powierzchnia przegrzewacza, prędkość jazdy zwiększona do 120 km/h). parowozy te były jedynymi seryjnymi maszynami o ukladzie osi 2'C1' z doczepnym tendrem, wyprodukowanymi dla kolei ČSD. Ze względu na konieczność zmniejszenia nacisku osi dalszy rozwój parowozu pośpiesznego skierowano na maszyny czteroosiowe wzorujące się ma parowozach typu 387.0, które były wycofane z eksploatacji pod koniec lat sześćdziesiątych. parowóz 387.043 jest zdolnym do jazdy eksponatem Narodowego Muzeum Technicznego w Pradze.

Dane techniczne
Typ/Seria: 387.0
Układ osi: 2'C1'
Silnik: 3-cylindrowy, para przegrzana
Szerokość toru: 1435 mm
Operator: ČSD
Państwo: Czechosłowacja
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1926-1937
Wyprodukowanych: 43 egz.
Eksploatacja: do 1967-1974
Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 14 120 mm
Długość z tendrem: 23 050 mm
Stały rozstaw osi: 4100 mm
Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 260 m2 (01, 02, 04-11)
233,7 m2 (03, 12-21)
206 m2 (22-43)
Powierzchnia przegrzewacza: 17,5 m2
Powierzchnia rusztu: 4,8 m2
Nadciśnienie pary w kotle: 13 atm
Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 525 mm (01-33)
500 mm (34-43)
Skok tłoków: 680 mm
Moc: 2102 KM (1546 kW)
Rozrząd: Heusingera
Typ tendra: 930.0
Średnica kół napędnych: 1900 mm
Średnica kół tocznych: 994 mm
Masa służbowa (bez tendra): 89 600 kg (01, 02, 04-11)
92 000 kg (03, 12-21)
92 640 kg (22-43)
Masa kontaktowa: 50 200 kg (01, 02, 04-11)
51 000 kg (03, 12-21)
51 540 kg (22-43)
Pojemność zasobnika na węgiel: 12 m3
Pojemność zbiornika wody: 30 m3
Hamulce: pneumatyczny Westinghouse
Maksymalny nacisk osi: 17 t
Maksymalna siła pociągowa: 97,0 kN
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
120 kmh
Minimalny promień łuku: 150 m

(C) Wikipedia.org
Skoda-Club.net
PopluzniDvur.cz
MagZine.cz
Zdeněk Bauer, Jiří Bouda - Stare parowozy; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1986

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 26.11.2023, 3:41
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018