Obecny czas: Pią, 03.05.2024, 3:20




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Parowozy] 1939 Škoda Gp LG (399.0) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7505
Miejscowość: Warszawa
Post [Parowozy] 1939 Škoda Gp LG (399.0)
Image
Image Wikipedia.org
Image Vlaky.net

Gp Kolei Litewskich (LG - skrót od Lietuvos Geležinkeliai) to parowóz pasażerski pośpieszny, wyprodukowany w liczbie 6 egz. (nr 21-26) przez czechosłowacką Škodę w roku 1939. Konstrukcja była rozwinięciem parowozu niemieckiej serii 03.

Parowozy Gp LG obsługiwały pociągi pośpieszne Berlin-Ryga na odcinku Virbalis -Joniškis przez Kowno i Szawle. W 1940 r. wojska Związku Sowieckiego zajęły Litwę, zaś koleje litewskie zostały włączone do kolei sowieckich SŽD. Po ataku III Rzeszy na ZSRS w 1941 Niemcy zajęły Litwę, a jej koleje włączyli do kolei niemieckich DR, które utworzyły zarząd kolejowy w Rydze, który sprzedał parowozy serii GP do lokomotywowni Hamburg Altona. W tym samym roku zostały sprzedane do BMB-ČMD. Tam otrzymały nową nazwę typu 399.001 – 006, trafiając do lokomotywowni Praga, Děčín i Brno. Po 1945 pozostały na terenie Czechosłowacji. Z powodu dużego nacisku na oś ich eksploatacja była mocno ograniczona, lokomotywy te bowiem nie mogły bowiem rozwijać prędkości maksymalnej 130 km/h na szlakach ČSD. Dlatego parowozy serii 399.0 zostały wycofane z eksploatacji już w 1969.

Do dzisiejszych czasów zachowała się 1000. lokomotywa wyprodukowana przez Škodę - 399.005, która jest eksponatem muzealnym MDC Bratysława Východ.

Dane techniczne
Państwo: Czechosłowacja
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1939
Typ/Seria: Gp LG (399.0)
Wyprodukowanych: 6 egz.
Wycofanie: 1969
Operator: LG (1939-1940)
SŽD (1940-1941)
DR (1941-1943)
BMB-ČMD (1943-1945)
ČSD (1945-1969)
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: 2'C1'
Silnik: 2 cylindry, para przegrzana
Długość z tendrem: 23 950 mm
Stały rozstaw osi: 4500 mm
Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 254,3 m²
Powierzchnia przegrzewacza: 80,0 m²
Powierzchnia rusztu: 4,8 m²
Nadciśnienie pary w kotle: 16 atm
Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 590 mm
Skok tłoków: 680 mm
Moc ciągła: 2271 KM (1670 kW)
Rozrząd: Heusingera
Średnica kół napędnych: 2000 mm
Średnica kół tocznych: 1000/1308 mm
Masa służbowa (bez tendra): 99 000 kg
Masa z tendrem: 175 300 kg
Masa kontaktowa: 55 000 kg
Hamulce: Wetinghouse
Maksymalny nacisk osi: 19 t
Maksymalna siła pociągowa: 100 kN
Prędkość konstrukcyjna: 130 km/h
Minimalny promień łuku: 140 m


(C) Wikipedia.org
Skoda-Club.com
Vlaky.net

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 26.11.2023, 22:56
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018