Obecny czas: Nie, 05.05.2024, 11:22




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Parowozy] 1951-1955 ČKD 477.0 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7507
Miejscowość: Warszawa
Post [Parowozy] 1951-1955 ČKD 477.0
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Zeleznicnipoklady.cz
Image Vlaky.net

Cytuj:
Tendrzaki o układzie osi 2'D2' miały na kolei ČSD przedwojenne tradycje - serię 464.0 z silnikami bliźniaczymi, o nacisku osi 14 t. Po roku 1945 trzeba było zbudować cięższy tendrzak przeznaczony do niełatwej obsługi pociągów podmiejskich i niektórych pośpiesznych na krótsze odległości. Nowy parowóz miał typowy dla poprzednich serii mechanizm ruchu, ale kocioł był już nowej konstrukcji. W parowozach zastosowano silnik trzycylindrowy z pojedynczym rozprężaniem pary.

Spawany w całości kocioł miał klasyczną konstrukcję, a stalowe palenisko komorę spalania, stropowe rury i termosyfon. Wyposażenie to uzupełniał mechaniczny podajnik węgla i wstrząsany ruszt. W belkowej ostoi były zamocowane na sztywno osie wiązane. Obydwa wózki toczne miały możliwość przesuwu na boki i nastawiacze powrotne. Wszystkie łożyska osiowe były toczne. Wszystkie cylindry napędzały drugą oś wiązaną. Suwaki z samoczynnym wyrównywaczem ciśnienia były poruszane stawidłem Heusingera. Drążek mimośrodowy środkowego cylindra miał przeciwkorbę na lewym kole trzeciej osi wiązanej. Wylot pary odbywał się przez podwójną dyszę systemu Kylchap. Niektore parowozy otrzymały dodatkowo boczne, krótkie zbiorniki na wodę, a dwa ostatnie z 60 wyprodukowanych do 1955 roku miały na drążkach mechanizmu parorozdzielczego łożyska toczne.

Nowoczesny kształt i barwne lakiery na obudowie sprawiały, że seria 477.0 była najbardziej podziwianą serią europejskich tendrzaków. Parowozy osiągały niezbędne przyspieszenie, po torze poziomym ciągnęły pociągi o masie 800 t z prędkością 100 km/h, a na wzniesieniach 10 ‰ z prędkością 35 km/h. Prowadziły też pociągi dalekobieżne. W latach 1972-1979 zostały wycofane z eksploatacji. Zachował się parowóz 477.060 w Narodowym Muzeum Technicznym w Pradze i parowóz 477.043 nadający się do obsługi pociągów muzealnych.

Dane techniczne
Typ/Seria: 477.0
Układ osi (międzynarodowy): 2'D2'
Szerokość toru: 1435 mm
Operator: ČSD
Państwo: Czechosłowacja
Producent: ČKD, Praga, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1951-1952, 1955
Wyprodukowanych: 60 egz.
Eksploatacja: 1951-1979
Silnik: 3 cylindry, para przegrzana
Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 206,86 m²
Powierzchnia przegrzewacza: 59,6 m²
Powierzchnia rusztu: 4,3 m²
Nadciśnienie pary w kotle: 16 atm
Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 450 mm
Skok tłoków: 680 mm
Moc ciągła: 2162 KM (1590 kW)
Rozrząd: Heusinger
Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 17 300 mm
Szerokość: 3050 mm
Wysokość: 4450 mm
Stały rozstaw osi: 5800 mm
Rozstaw osi skrajnych: 14 000 mm
Średnica kół napędnych: 1624 mm
Średnica kół tocznych: 880 mm
Masa służbowa (bez tendra): 129 000 kg
Masa tendra: 68 700 kg
Pojemność zasobnika na węgiel: 7 m³
Pojemność zbiornika wody: 15 m³
13 m³ (po modernizacji)
Hamulce: pneumatyczne Westinghouse/Bozić
Maksymalny nacisk osi: 17,5 t
Maksymalna siła pociągowa: 110 kN
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Minimalny promień łuku: 150 m



(C) Wikipedia.org
Zeleznicnipoklady.cz
Vlaky.net
Zdeněk Bauer, Jiří Bouda - Stare parowozy; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1986

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 29.01.2024, 16:24
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 15 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018