Obecny czas: Pon, 06.05.2024, 11:53




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Parowozy] 1954 Škoda 498.1 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7507
Miejscowość: Warszawa
Post [Parowozy] 1954 Škoda 498.1
Image Skoda-Club.net
Image
Image
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Image
Image
Image
Image SmartAge.pl

Škoda 498.1 to parowóz wyprodukowany w 1954 roku w serii 15 egzemplarzy. Stanowił rozwinięcie konstrukcyjne udanej serii 498.0 i był szczytową technologicznie konstrukcją wśród czechosłowackich parowozów. Parowozy serii 498.1, nazywane "albatrosami", obsługiwały pociągi ekspresowe Praga-Bratysława, Bratysława-Koszyce oraz Żylina-Bogumin. Lokomotywa 498.106 27 sierpnia 1962 na torze doświadczalnym w Velimie osiągnęła prędkość 162 km/h ustanawiając czechosłowacki rekord prędkości parowozu. Do dzisiejszych czasów zachowały się trzy egzemplarze: 498.104, 498.106 i 498.112. Rekordowa lokomotywa 498.106 po zakończeniu eksploatacji została zachowana i można ją obecnie oglądać jako czynny eksponat w Narodowym Muzeum Techniki w Chomutovie w Czechach, zaś lokomotywa 498.104 jest czynnym eksponatem zabytkowym w parowozowni w Bratysławie prowadząc okolicznościowe pociągi retro. Natomiast lokomotywa 498.112 jest od listopada 2020 w trakcie odbudowy w parowozowni w Czeskiej Lipie.

Dane techniczne
Typ/Seria: 498.1
Państwo: Czechosłowacja
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1954
Wyprodukowanych: 15 egz.
Eksploatacja: 1954-1976
Operator: ČSD
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi (międzynarodowy): 2'D1'
Silnik: 3 cylindry, para przegrzana
Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 228,4 m²
Powierzchnia przegrzewacza: 73,8 m²
Powierzchnia rusztu: 4,85 m²
Nadciśnienie pary w kotle: 16 atm
Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 500 mm
Skok tłoków: 680 mm
Moc ciągła: 2719 KM (2000 kW)
Rozrząd: Heusinger
Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 16 364 mm
Długość całkowita (z tendrem): 25 500 mm
Wysokość: 4490 mm
Stały rozstaw osi: 1930 mm
Rozstaw osi skrajnych napędnych: 5790 mm
Rozstaw osi skrajnych: 12 550 mm
Średnica kół napędnych: 1830 mm
Średnica kół tocznych: 880 mm (przedni wózek)
1150 mm (tylny wózek)
Masa własna: 103 200 kg
Masa służbowa (bez tendra): 113 000 kg
Masa służbowa (z tendrem): 203 000 kg
Masa kontaktowa: 73 500 kg
Typ tendra: 935.0
Pojemność zasobnika na węgiel: 14,4 m³
Pojemność zbiornika wody: 35 m³
Hamulce: Westinghouse/Božic G/P
Maksymalny nacisk osi: 18 t
Maksymalna siła pociągowa: 141 kN
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Minimalny promień łuku: 150 m


(C) Skoda-Club.net
Wikipedia.org
Flickr.com
SmartAge.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 30.01.2024, 18:39
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 3 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018