Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 15:07




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Elektrowozy] 1984-1992 Škoda 71E/99E 163 (E 499.3/E 630) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post [Elektrowozy] 1984-1992 Škoda 71E/99E 163 (E 499.3/E 630)
Image
Image
Image
Image Skoda-Club.net
Image
Image
Image Wikipedia.org
Image
Image TWB PhotoTrans.eu
Image Flickr.com
Cytuj:
Seria 163 kolei czeskich (dawna seria E 499.3) – oznaczenie normalnotorowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984-1992 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane obecnie w Czechach, na Słowacji i we Włoszech, a od 2012 roku, również przez Przewozy Regionalne. Od 2015 roku większość spolonizowanych lokomotyw tej serii eksploatowanych jest przez spółkę ČD Cargo Poland.

Konstrukcja
Planowany w roku 1985 koniec eksploatacji lokomotyw elektrycznych pierwszej generacji produkowanych przez zakłady Škoda (seria 140 i 141) wymusił konieczność skonstruowania nowych lokomotyw, które mogłyby je zastąpić. Prototypy dwusystemowej (na prąd przemienny 25 kV/50 Hz i stały) lokomotywy serii 363 (ES 499.1) posłużyły za bazę konstrukcyjną dla nowych elektrowozów na prąd stały 3 kV serii 163 i 162. W konstrukcji tych lokomotyw użyto to samo pudło, natomiast część elektryczna została wyposażona w nowoczesne silniki z rozruchem impulsowym. Kabina maszynisty wyposażona jest w klimatyzację. Ogółem wyprodukowano 120 egzemplarzy.

Eksploatacja
Zakupy lokomotyw tego typu prowadzone były przez koleje Czechosłowacji, a potem Czech i Słowacji do roku 1992, kiedy problemy finansowe tych przedsiębiorstw zmusiły zakłady Škoda do szukania innych kontrahentów na wyprodukowane, lecz nie odebrane sztuki. W 1995 roku 9 sztuk tych lokomotyw po odpowiedniej przebudowie zakupił włoski przewoźnik FNME S.p.A. (otrzymały tam oznaczenie E 630). Pozostałe zakupione zostały ostatecznie przez koleje czeskie i słowackie.

Elektrowozy serii 163 eksploatowane są w ruchu pasażerskim. Od października 2007 lokomotywy tej serii używane były także przez przewoźnika PKP Intercity. Od września 2012 10 lokomotyw było dzierżawionych przez Przewozy Regionalne do roku 2016.

Dane techniczne
Państwo: Czechosłowacja
Typ: Škoda 71E
Škoda 99E
Seria: E 499.3
E 630 (Włochy)
Seria (UIC): 163
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1984-1986
1991-1992
Wyprodukowanych: 147 egz.
Eksploatacja: od 1984
Operator: ČSD
ČD
ČD Cargo
ZSSK
FNM
RegioJet
PKP Przewozy Regionalne
PKP InterCity
ČD Cargo Polska
Trakcja: elektryczna
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: 3 kV DC
Liczba członów: 1
Liczba pantografów: 2
Liczba wózków: 2
Układ osi (międzynarodowy): Bo'Bo'
Silnik(i) trakcyjne: 4 typu AL 4542 FiR, prądu stałego ze wzbudzeniem, 4×870 kW
Moc ciągła: 4731 KM (3480 kW)
Układ rozruchu: tyrystorowy pulsacyjny
Przełożenie przekładni: 1:3,522
Długość całkowita (ze zderzakami): 16 800 mm
Szerokość: 2940 mm
Wysokość (z opuszczonymi pantografami): 4640 mm
Rozstaw czopów skrętu: 8300 mm
Rozstaw osi w wózku: 3200 mm
Średnica kół: 1250 mm
Masa służbowa: 84 000 kg
Hamulce: Dako/Oerlikon
Maksymalny nacisk osi: 21 000 kg
Maksymalna siła pociągowa: 285 kN
Trwała siła pociągowa: 177 kN
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Minimalny promień łuku: 120 m
Ogrzewanie składu: elektryczne
Systemy bezpieczeństwa: LS 90


(C) Skoda-Club.net
Wikipedia.org
TWB PhotoTrans.eu
Flickr.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 12.02.2024, 18:20
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 5 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018