Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Elektrowozy] 1984-1992 Škoda 71E/99E 163 (E 499.3/E 630) https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=43976 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Pon, 12.02.2024, 18:20 ] |
Temat postu: | [Elektrowozy] 1984-1992 Škoda 71E/99E 163 (E 499.3/E 630) |
Skoda-Club.net Wikipedia.org TWB PhotoTrans.eu Flickr.com Cytuj: Seria 163 kolei czeskich (dawna seria E 499.3) – oznaczenie normalnotorowych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w latach 1984-1992 przez zakłady Škoda w Pilźnie w Czechosłowacji. Lokomotywy tego typu są eksploatowane obecnie w Czechach, na Słowacji i we Włoszech, a od 2012 roku, również przez Przewozy Regionalne. Od 2015 roku większość spolonizowanych lokomotyw tej serii eksploatowanych jest przez spółkę ČD Cargo Poland. Konstrukcja Planowany w roku 1985 koniec eksploatacji lokomotyw elektrycznych pierwszej generacji produkowanych przez zakłady Škoda (seria 140 i 141) wymusił konieczność skonstruowania nowych lokomotyw, które mogłyby je zastąpić. Prototypy dwusystemowej (na prąd przemienny 25 kV/50 Hz i stały) lokomotywy serii 363 (ES 499.1) posłużyły za bazę konstrukcyjną dla nowych elektrowozów na prąd stały 3 kV serii 163 i 162. W konstrukcji tych lokomotyw użyto to samo pudło, natomiast część elektryczna została wyposażona w nowoczesne silniki z rozruchem impulsowym. Kabina maszynisty wyposażona jest w klimatyzację. Ogółem wyprodukowano 120 egzemplarzy. Eksploatacja Zakupy lokomotyw tego typu prowadzone były przez koleje Czechosłowacji, a potem Czech i Słowacji do roku 1992, kiedy problemy finansowe tych przedsiębiorstw zmusiły zakłady Škoda do szukania innych kontrahentów na wyprodukowane, lecz nie odebrane sztuki. W 1995 roku 9 sztuk tych lokomotyw po odpowiedniej przebudowie zakupił włoski przewoźnik FNME S.p.A. (otrzymały tam oznaczenie E 630). Pozostałe zakupione zostały ostatecznie przez koleje czeskie i słowackie. Elektrowozy serii 163 eksploatowane są w ruchu pasażerskim. Od października 2007 lokomotywy tej serii używane były także przez przewoźnika PKP Intercity. Od września 2012 10 lokomotyw było dzierżawionych przez Przewozy Regionalne do roku 2016. Dane techniczne Państwo: Czechosłowacja Typ: Škoda 71E Škoda 99E Seria: E 499.3 E 630 (Włochy) Seria (UIC): 163 Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja Okres produkcji: 1984-1986 1991-1992 Wyprodukowanych: 147 egz. Eksploatacja: od 1984 Operator: ČSD ČD ČD Cargo ZSSK FNM RegioJet PKP Przewozy Regionalne PKP InterCity ČD Cargo Polska Trakcja: elektryczna Szerokość toru: 1435 mm Zasilanie: 3 kV DC Liczba członów: 1 Liczba pantografów: 2 Liczba wózków: 2 Układ osi (międzynarodowy): Bo'Bo' Silnik(i) trakcyjne: 4 typu AL 4542 FiR, prądu stałego ze wzbudzeniem, 4×870 kW Moc ciągła: 4731 KM (3480 kW) Układ rozruchu: tyrystorowy pulsacyjny Przełożenie przekładni: 1:3,522 Długość całkowita (ze zderzakami): 16 800 mm Szerokość: 2940 mm Wysokość (z opuszczonymi pantografami): 4640 mm Rozstaw czopów skrętu: 8300 mm Rozstaw osi w wózku: 3200 mm Średnica kół: 1250 mm Masa służbowa: 84 000 kg Hamulce: Dako/Oerlikon Maksymalny nacisk osi: 21 000 kg Maksymalna siła pociągowa: 285 kN Trwała siła pociągowa: 177 kN Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h Minimalny promień łuku: 120 m Ogrzewanie składu: elektryczne Systemy bezpieczeństwa: LS 90 (C) Skoda-Club.net Wikipedia.org TWB PhotoTrans.eu Flickr.com |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |