Obecny czas: Sob, 27.04.2024, 16:33




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Parowozy] 1932-1940 Fablok Pt31 
Autor Wiadomość
Online
Awatar użytkownika

Postów: 7496
Miejscowość: Warszawa
Post [Parowozy] 1932-1940 Fablok Pt31
1932-1940 Pt31
Image
Image Wikipedia.org
Image Parowozy.pl
Image PolskieParowozy.pl
Image BazaKolejowa.pl
Image Cyfrowa.StacjaMuzeum.pl

Cytuj:
Pt31 to polski parowóz konstrukcji inż. Kazimierza Zembrzuskiego produkowany w latach 1932-1940. Osiągał prędkość maksymalną 110 km/godz. Zapas wody wynosił 32 m³, a węgla 10 t.

Pierwsze 3 parowozy pasażerskie Pt31 wyjechały za bramę Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Sp. Akc. w Chrzanowie w 1932 roku. Poczynając od Pt31-1, noszącego numer fabryczny 518, do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano 98 parowozów. Po zajęciu Polski Niemcy zmontowali ze znajdujących się w fabryce chrzanowskiej elementów kolejne 12 sztuk (seria 39.10p). W warunkach eksploatacyjnych mógł po torze poziomym prowadzić pociąg pośpieszny o masie do 650 t z prędkością 100 km/h, a przy wzniesieniu 8 ‰ z prędkością 50 km/h. Podwozie parowozu zbudowane z belek grubości 90 mm było zawieszone na sprężynach płaskich i oparte na zestawach kołowych następująco: z przodu parowozu był wózek toczny Kraussa-Helmholtza, osie napędne były powiązane wiązarami, z tyłu parowozu był półwózek Bissela. Taki układ pozwalał na płynną jazdę i dobre wpisywanie się w łuki o promieniu 150 m. Piękna sylwetka, lekkość konstrukcji, łatwość w obsłudze oraz niezawodna praca zjednały maszynom serii Pt31 uznanie maszynistów. Istotnie - rola, jaką „petuszka” odegrała w historii PKP, jej liczebność oraz szacunek drużyn parowozowych predestynują ją do miana Pierwszej Damy PKP. Początek lat siedemdziesiątych przynosi spadek znaczenia parowozów. Lokomotywy serii Pt31 są wycofywane na linie lokalne. Ostatnia z nich – parowóz Pt31-49 – została skreślona z inwentarza PKP (wycofana) 13 lutego 1980 roku. Rozwinięciem parowozu była powojenna konstrukcja Pt47.

Obecnie Pt31-64 znajduje się w skansenie kolejowym w Chabówce, Pt31-49 został uratowany dzięki staraniom Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu i przetransportowany przy współpracy z Dolnośląską DOKP w 1994 roku z ZPOW "Hortex" w Przysusze do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej.

Dane techniczne
Typ/Seria: Pt31
Układ osi (międzynarodowy): 1'D1'
Silnik: 2 cylindry, para nasycona
Szerokość toru: 1435 mm
Operator: PKP
Państwo: Polska
Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce SA (Fablok), Chrzanów, Polska
Okres produkcji: 1932-1940
Wyprodukowanych: 110 egz.
Eksploatacja: 1932-1979
Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 15 000 mm
Długość całkowita (z tendrem): 23 955 mm
Wysokość: 4555 mm
Stały rozstaw osi: 4000 mm
Rozstaw osi skrajnych: 12 220 mm
Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 234 m²
Powierzchnia przegrzewacza: 90,2 m²
Powierzchnia rusztu: 4,5 m²
Nadciśnienie pary w kotle: 15 atm
Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 630 mm
Skok tłoków: 700 mm
Moc: 2000 KM (1470 kW)
Typ tendra: 32D29
Średnica kół napędnych: 1850 mm
Średnica kół tocznych: 1000 mm (przedni wózek)
1200 mm (tylny wózek tender)
Masa własna: 97 700 kg
Masa służbowa (bez tendra): 106 200 kg
Pojemność zasobnika na węgiel: 10 000 kg
Pojemność zbiornika wody: 32 m³
Hamulce: Westinghouse
Maksymalny nacisk osi: 18 300 kg
Maksymalna siła pociągowa: 135 kN
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Minimalny promień łuku: 150 m

(C) Wikipedia.org
Parowozy.pl
PolskieParowozy.pl
BazaKolejowa.pl
Cyfrowa.StacjaMuzeum.pl
Zdeněk Bauer, Jiří Bouda - Stare parowozy; Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa, 1986

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 13.02.2024, 20:16
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018