Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
[Parowozy] 1932-1940 Fablok Pt31 https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=23&t=43981 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | kulikowski [ Wto, 13.02.2024, 20:16 ] |
Temat postu: | [Parowozy] 1932-1940 Fablok Pt31 |
1932-1940 Pt31 Wikipedia.org Parowozy.pl PolskieParowozy.pl BazaKolejowa.pl Cyfrowa.StacjaMuzeum.pl Cytuj: Pt31 to polski parowóz konstrukcji inż. Kazimierza Zembrzuskiego produkowany w latach 1932-1940. Osiągał prędkość maksymalną 110 km/godz. Zapas wody wynosił 32 m³, a węgla 10 t. Pierwsze 3 parowozy pasażerskie Pt31 wyjechały za bramę Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Sp. Akc. w Chrzanowie w 1932 roku. Poczynając od Pt31-1, noszącego numer fabryczny 518, do wybuchu II wojny światowej wyprodukowano 98 parowozów. Po zajęciu Polski Niemcy zmontowali ze znajdujących się w fabryce chrzanowskiej elementów kolejne 12 sztuk (seria 39.10p). W warunkach eksploatacyjnych mógł po torze poziomym prowadzić pociąg pośpieszny o masie do 650 t z prędkością 100 km/h, a przy wzniesieniu 8 ‰ z prędkością 50 km/h. Podwozie parowozu zbudowane z belek grubości 90 mm było zawieszone na sprężynach płaskich i oparte na zestawach kołowych następująco: z przodu parowozu był wózek toczny Kraussa-Helmholtza, osie napędne były powiązane wiązarami, z tyłu parowozu był półwózek Bissela. Taki układ pozwalał na płynną jazdę i dobre wpisywanie się w łuki o promieniu 150 m. Piękna sylwetka, lekkość konstrukcji, łatwość w obsłudze oraz niezawodna praca zjednały maszynom serii Pt31 uznanie maszynistów. Istotnie - rola, jaką „petuszka” odegrała w historii PKP, jej liczebność oraz szacunek drużyn parowozowych predestynują ją do miana Pierwszej Damy PKP. Początek lat siedemdziesiątych przynosi spadek znaczenia parowozów. Lokomotywy serii Pt31 są wycofywane na linie lokalne. Ostatnia z nich – parowóz Pt31-49 – została skreślona z inwentarza PKP (wycofana) 13 lutego 1980 roku. Rozwinięciem parowozu była powojenna konstrukcja Pt47. Obecnie Pt31-64 znajduje się w skansenie kolejowym w Chabówce, Pt31-49 został uratowany dzięki staraniom Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu i przetransportowany przy współpracy z Dolnośląską DOKP w 1994 roku z ZPOW "Hortex" w Przysusze do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej. Dane techniczne Typ/Seria: Pt31 Układ osi (międzynarodowy): 1'D1' Silnik: 2 cylindry, para nasycona Szerokość toru: 1435 mm Operator: PKP Państwo: Polska Producent: Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce SA (Fablok), Chrzanów, Polska Okres produkcji: 1932-1940 Wyprodukowanych: 110 egz. Eksploatacja: 1932-1979 Długość całkowita (bez doczepianego tendra): 15 000 mm Długość całkowita (z tendrem): 23 955 mm Wysokość: 4555 mm Stały rozstaw osi: 4000 mm Rozstaw osi skrajnych: 12 220 mm Całkowita powierzchnia ogrzewalna kotła (bez powierzchni przegrzewacza): 234 m² Powierzchnia przegrzewacza: 90,2 m² Powierzchnia rusztu: 4,5 m² Nadciśnienie pary w kotle: 15 atm Średnica cylindrów (wysokoprężnych i niskoprężnych): 630 mm Skok tłoków: 700 mm Moc: 2000 KM (1470 kW) Typ tendra: 32D29 Średnica kół napędnych: 1850 mm Średnica kół tocznych: 1000 mm (przedni wózek) 1200 mm (tylny wózek tender) Masa własna: 97 700 kg Masa służbowa (bez tendra): 106 200 kg Pojemność zasobnika na węgiel: 10 000 kg Pojemność zbiornika wody: 32 m³ Hamulce: Westinghouse Maksymalny nacisk osi: 18 300 kg Maksymalna siła pociągowa: 135 kN Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h Minimalny promień łuku: 150 m (C) Wikipedia.org Parowozy.pl PolskieParowozy.pl BazaKolejowa.pl Cyfrowa.StacjaMuzeum.pl Zdeněk Bauer, Jiří Bouda - Stare parowozy; Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa, 1986 |
Strona 1 z 1 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |