Obecny czas: Nie, 28.04.2024, 6:15




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 
[Elektrowozy] 1971 Škoda 61E 183 (E 669.3) 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7500
Miejscowość: Warszawa
Post [Elektrowozy] 1971 Škoda 61E 183 (E 669.3)
Image Skoda-Club.net
Image Wikipedia.org
Image Flickr.com
Image DeviantArt.com
Image Pinterest.com
Image Wgk.cal.pl
Cytuj:
ČD 183 (Škoda 61E) to lokomotywa elektryczna produkowana w zakładach Škody w Pilźnie w 1971 dla kolei czechosłowackich. W 2011 elektrowozy były w okresie eksploatacji dozorowanej w dolnośląskiej spółce Pol-Miedź Trans, a we wrześniu 2011 otrzymały świadectwo dopuszczające do ruchu kolejowego. Lokomotywy są eksploatowane przez kilku polskich przewoźników kolejowych po modernizacji w ZNTK Oleśnica, podczas których otrzymały pantografy połówkowe. Pozostałe lokomotywy posiadają dopuszczenie do kursowania do stacji granicznej w Chałupkach.

Obecnie są obsługiwane przez Inter Cargo, Rail Polska, HSL Polska, Ecco Rail i Alza Cargo.

Eksploatacja w Polsce

Pol-Miedź Trans
Od września 2011 roku przewoźnik Pol-Miedź Trans eksploatował cztery lokomotywy serii 183. W październiku do służby u przewoźnika weszła lokomotywa 183 039, która wcześniej pełniła służbę w PUK Kolprem, a w listopadzie również trafił pojazd 183 023. Ogółem przewoźnik posiadał sześć lokomotyw serii 183 wypożyczonych od ZSSK Cargo.

W 2016 roku wszystkie lokomotywy zostały zwrócone ZSSK Cargo.

Rail Polska
W latach 2012–2015 Rail Polska wypożyczyła dziewięć lokomotyw serii 183. Obecnie przewoźnik dzierżawi pięć lokomotyw tej serii.

PUK Kolprem
W lipcu 2011 roku w PUK Kolprem rozpoczęła służbę lokomotywa 183 039. Była to pierwsza służba tej maszyny w Polsce. W październiku pojazd zakończył służbę dla przewoźnika i trafił do Pol-Miedź Trans.

W marcu 2014 roku do przewoźnika trafiły dwa wydzierżawione od Bulk Transshipment Slovakia egzemplarze serii 183 o numerach 016 i 029, a w czerwcu również pojazd 183 020. Na przełomie 2016/2017 zakończyły służbę dla Kolpremu i dwie zostały przekazane do Inter Cargo, a jedna do Lotosu.

Karpiel
W 2018 roku brzeski terminal kontenerowy Karpiel eksploatował dwie lokomotywy serii 183 wypożyczone od słowackiego przewoźnika ExpressGroup a.s. Bratislava. Na przełomie roku 2019/2020 pojazdy trafiły do Ecco Rail.

Lotos Kolej
W styczniu 2015 roku Lotos Kolej wydzierżawiło używaną niedawno w STK lokomotywę 183 010. W listopadzie pojazd zakończył służbę dla Lotosu i trafił z powrotem do STK.

W 2017 i 2018 roku do Lotos Kolej trafiły dwa egzemplarze wypożyczone od Bulk Transshipment Slovakia. W lutym 2020 oba pojazdy trafiły do Inter Cargo.

STK
W listopadzie i grudniu 2011 roku STK rozpoczęło eksploatację dwóch lokomotyw serii 183 o numerach 007 i 032. 23 maja 2012 roku flota STK zwiększyła się o trzy kolejne lokomotywy. Od stycznia do listopada 2015 roku Lotos Kolej dzierżawił lokomotywę 183 010.

W 2015 roku lokomotywy serii 183 wypożyczone w 2011 roku zakończyły służbę dla przewoźnika. Pozostałe egzemplarze jeździły dla STK do 2017 roku po czym trafiły następnie do Inter Cargo.

Transoda / Ciech Cargo
W styczniu 2015 roku Ciech Cargo rozpoczęło eksploatację lokomotywy 183 032, a w październiku tego samego roku również eksploatacje 183 007. Oba pojazdy były własnością ZSSK Cargo. Rok później oba lokomotywy trafiły do Inter Cargo.

Inter Cargo
Inter Cargo jest operatorem, który obsługuje największą liczbę lokomotyw serii 183 w Polsce.

W 2016 roku przewoźnik rozpoczął eksploatacje czterech lokomotyw z serii 183 o numerach: 003, 007, 016 i 032. Były to pojazdy które wcześniej pełniły służbę w Ciech Cargo, PUK Kolprem i Rail Polska.

W 2017 roku do służby w Inter Cargo trafiło dziewięć kolejnych lokomotyw serii 183, a w latach 2018–2019 dwa następne pojazdy, jednak w 2018 roku HSL Polska wypożyczyła dwa wcześniej eksploatowane w Inter Cargo lokomotywy o numerach 014 i 016, a w grudniu 2019 roku również został wypożyczona lokomotywa 183 010 dla HSL Polska.

W lutym 2020 roku do Inter Cargo trafiły również lokomotywy 183 020 i 183 040, które wcześniej odbywały służbę dla Lotosu. 4 kwietnia 2020 roku cztery lokomotywy serii 183 o numerach: 003, 007, 015 i 032 zakończyły służbę w Inter Cargo i zostały zwrócone słowackiemu właścicielowi Bulk Transshipment Slovakia a.s..

HSL Polska
W 2018 roku przewoźnik wypożyczył dwie lokomotywy 183 wcześniej obsługiwane we flocie Inter Cargo. W grudniu 2019 roku trafił kolejny pojazd i jeżdżą do dziś.

Dane techniczne
Państwo: Czechosłowacja
Typ: Škoda 61E
Seria: E 669.3
Seria (UIC): 183
Producent: Škoda, Pilzno, Czechosłowacja
Okres produkcji: 1971
Wyprodukowanych: 43 egz.
Eksploatacja: od 1971
Operator: ČSD
ČD
ŽSR
ZSSK
ZSCS
Pol-Miedź Trans
Rail Polska
PUK Kolprem
Karpiel
Lotos Kolej
STK
Transoda
Inter Cargo
HSL Polska
Trakcja: elektryczna
Szerokość toru: 1435 mm
Zasilanie: 3 kV DC
Liczba członów: 1
Liczba pantografów: 2
Liczba wózków: 2
Układ osi (międzynarodowy): Co’Co’
Silnik(i) trakcyjne: 6 typu 2 AD 4346 gT, szeregowe prądu stałego
Moc ciągła: 3793 KM (2790 kW)
Moc godzinna: 4079 KM (3000 kW)
Układ rozruchu: oporowy
Przełożenie przekładni: 1:4,24
Długość całkowita (ze zderzakami): 18 940 mm
Szerokość: 2950 mm
Rozstaw czopów skrętu: 9400 mm
Średnica kół: 1250 mm
Masa służbowa: 120 000 kg
Hamulce: Dako
Maksymalny nacisk osi: 20 000 kg
Maksymalna siła pociągowa: 345 kN
Trwała siła pociągowa: 213 kN
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
Minimalny promień łuku: 125 m

(C) Skoda-Club.net
Wikipedia.org
Flickr.com
DeviantArt.com
Pinterest.com
Wgk.cal.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 16.02.2024, 16:31
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 1 post ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018