Pod koniec lat 70tych firma Nordstadt miała ciekawe pomysły na przebudowy kilku modelu Audi, Volkswagena i Porsche, był to między innymi sławny Volkswagen Garbus Carrera z silnikiem z modelu Porsche 911, osiągającym moc 210 koni, czy Scirocco Pickup, Jetta Cabrio.
To jednak nie wystarczyło właścicielowi, Gunterowi Artz, w 1978 roku został zakupiony nowy model Porsche 928 z silnikiem V8 4.5l 240KM, stał się on bazą dla najbardziej spektakularnej przeróbki z Nordstadt – Golf 928, bo tak został nazwany ten dziwoląg, posiadał oczywiście jednostkę napędową z Porsche, napęd na tył, całe zawieszenie, a także środek (skórzane kubełki, deskę rozdzielczą), układ hamulcowy i felgi, tak zwane później – telefony.
Do budowy tego auta, Gunter Artz poszerzył oryginalnego Golfa pierwszej generacji o 30cm, musiał także przerobić błotniki i drzwi, nie obyło się także bez specjalnie dorabianych szyb, sama przednia szyba kosztowała w latach 80tych 4000DM.
Z materiałów do, których dotarliśmy wynika, że zostało zbudowanych w sumie 10 egzemplarzy wyposażonych w silnik V8 4,5l 240Km, oraz nieznana ilość (prawdopodobnie 6) z mocniejszą jednostką – 4,6l 300KM. Osiągi tego tylnonapędowego Golfa były interesujące jak na wczesne lata 80te, 240 konna jednostka pozwalała się rozpędzić do setki w 7.5 sekundy, prędkość maksymalna wynosiła około 225km/h (prawdopodobnie została ograniczona manualną 5-biegową skrzynią z Porsche 928). Natomiast mocniejsza, 300konna rozwijała prędkość 100km/h już po 6,6s. Auto ważyło około 1590kg.
W 1981 roku trzeba było zapłacić 150 000 DM (!) za ten niepozorny pojazd.
Dane techniczne Golfa 928
Pojemność skokowa [cm3]: V8 4.6
Ilość cylindrów / zaworów: 8 / 2
Pojemność skokowa [cm3]: 4608
Stopień sprężania: 10,0
Średnica cylindra / skok tłoka (mm): 97,0 x 78,9
Moc kW/KM przy obrotach: 221 / 300 przy 5900
Maksymalny moment obrotowy Nm/obr/min: 385 przy 4500
Prędkość maksymalna (km/h): 251
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
Przyspieszenie od 0 do 80 km/h: 5,0
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 6,6
Przyspieszenie od 0 do 120 km/h: 9,0
Przyspieszenie od 0 do 140 km/h: 11,8
Przyspieszenie od 0 do 160 km/h; 16,0
Przyspieszenie od 0 do 180 km/h: 20,9
1km ze startu zatrzymanego (s): 26,8
Elastyczność na 5 biegu 40-100 km/h: 11,2
Elastyczność na 5 biegu 60-120 km/h: 16,1
Felgi: 7 J x 16″
Opony: 225/50 VR 16″
Masa własna pojazdu (kg): 1590
Dopuszczalna masa całkowita (kg): 1970
Ładowność (kg): 380
Rozstaw osi (mm): 2500
Wymiary
Długość (mm): 4110
Szerokość (mm): 1860
Wysokość (mm): 1420
Cena (DM) w 1981 roku: 150 000
(C) vwgolf.pl