Obecny czas: Sob, 27.04.2024, 15:39




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
1933 Tatra V570 
Autor Wiadomość
Online
Awatar użytkownika

Postów: 7496
Miejscowość: Warszawa
Post 1933 Tatra V570
Image
Image Image Image Image Image Image Image

Pierwszy popularny europejski samochód z silnikiem chłodzonym powietrzem, umieszczonym z tyłu. Prototyp skonstruowany przez inż. Hansa Ledwinkę nie wszedł jednak do seryjnej produkcji, został‚ następnie skopiowany przez F. Porschego i posłużył do budowy KdF (późniejszego Volkswagena Käfera). Długoletni proces o plagiat zakończył się w 1961 r. wyrokiem nakazującym wypłatę odszkodowania dla Tatry, jednakże twórca - inż. Ledwinka - nie mógł z tego skorzystać, gdyż po odsiadce wyroku za współpracę z Niemcami żył na emigracji, zaś Volkswagen wówczas popadł w poważne tarapaty finansowe.
Cytuj:
Tatra V570 to prototyp samochodu osobowego o aerodynamicznym nadwoziu, projektu autorstwa Hansa Ledwinki opracowany w latach 1931-1933.

V 570 miał być napędzany chłodzonym powietrzem dwucylindrowym bokserem o pojemności 854 cm³ i mocy 18 KM z rozdziałem OHV umieszczonym za tylną osią. Silnik wraz ze sprzęgłem jednotarczowym, czterobiegową skrzynią biegów i skrzynią rozdzielczą są częścią jednej jednostki, napędzana jest tylna oś. Maksymalna prędkość samochodu to 75-80 km/h. Powietrze chłodzące wpadało do komory silnika przez żebrowane szczeliny za tylnymi szybami. Samochód miał być produkowany zarówno w wersji zamkniętej, jak i otwartej.

V 570 ma opływowe nadwozie, z wystającymi reflektorami i opadającą zarówno przednią, jak i tylną częścią nadwozia. Samochód posiada stalowe nadwozie z drewnianą ramą. Drzwi otwierają się w kierunku przeciwnym do kierunku jazdy. Szkielet podwozia spawany był z rur. Pojazd posiada hamulce mechaniczne.

Opływowe nadwozie V 570 jest pod wieloma względami podobne do późniejszego VW Garbusa.

Z wielu powodów do seryjnej produkcji V570 nigdy nie doszło, ale prototyp posłużył jako wzór dla samochodu Tatra 77 z ośmiocylindrowym silnikiem produkowanego od 1934 roku.

Tatra V 570 znajduje się obecnie w Muzeum Tatry w Kopřywnicy, do którego po 30 latach codziennego użytkowania został przekazany przez prywatnego właściciela, który po testach odkupił go od firmy. Nie jest jednak w stanie pierwotnym.

Dane techniczne
Producent: Tatra, Koprzywnica, Czechosłowacja
Rok produkcji: 1933
Konstruktor: Hans Ledwinka, Erich Ledwinka, Paul Jaray
Nadwozie: 2-drzwiowy, 4-miejscowy sedan
Silnik: przeciwsobny (boxer), 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem, umieszczony z tyłu pojazdu
Pojemność skokowa: 854 ccm
Moc maksymalna: 18 KM przy 3500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa
Napęd: tylny
Długość: 3800 mm
Szerokość: 1400 mm
Wysokość: 1440 mm
Rozstaw osi: 2320 mm
Rozstaw kół przednich: 1120 mm
Rozstaw kół tylnych: 1120 mm
Prześwit: 220 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 32 L
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Zużycie paliwa: 9-10 L/100 km


(C) Cartype.com
Wikipedia
Histomobile.com
Press.honzaskranka.cz

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Pią, 14.07.2023, 11:56, edytowano w sumie 3 razy

Pią, 28.10.2011, 1:30
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 8586
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
Post Re: 1933 Tatra V570
To w tych czasach w Czechosłowacji jeździło się po lewej stronie :?: :wink: Ewidentna kopia, ciekawe czy jako Tatra osiągnąłby taki sam sukces jak Garbus :>

_________________
Alfa Romeo - la meccanica delle Emozioni
Dźwięk V6 Busso o poranku, jak espresso dla uszu!
La vita è troppo corta per non guidare italiano!

Why can't we just love everybody and judge them by the car they drive?


Pią, 28.10.2011, 12:29
Profil
Online
Awatar użytkownika

Postów: 7496
Miejscowość: Warszawa
Post Re: 1933 Tatra V570
Image Automobili Eleganza a-e.li
Image DriveMag.com
Image Flickr.com
Image Aukro.cz
Image Autoholix.com
Image Fiergloo.blogspot.com
Image Autos-Photos Jacques-Leretrait.blogspot.com


(C) Automobili Eleganza a-e.li
DriveMag.com
Flickr.com
Aukro.cz
Autoholix.com
Fiergloo.blogspot.com
Autos-Photos Jacques-Leretrait.blogspot.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 12.07.2023, 15:34
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018