http://www.polskie-auta.pl/galeria.php?rys=dost/t4x4-03.jpg&text=Tarpan%204x4Pojazd badawczy na bazie zwykłego Tarpana z napędem na obie osie z 1978 r. Protoplasta późniejszego Tarpana Honkera.
Cytuj:
Dwa lata później, w 1978 roku, przystąpiono do testów modelu 234, posiadającego napęd na wszystkie 4 koła. Wersję tą, uznano za lepszą i pojazd ten miał posłużyć jako baza dla nowo tworzonych wersji. Równocześnie podpisany został kontrakt z FIATem na pojazd terenowy. Tarpan 234 i 235, miały bardzo podobne nadwozia. Ich wymiary były nastepujące: długość 4322mm, szerokość 1990mm, wysokość: 1840mm, rozstaw osi 2700 mm, prześwit 190 mm, rozstaw kół przednich 1402 mm, tylnych 1395mm.
Powstało też kilka koncepcji podwozi wykorzystujących różne podzespoły Fiata (Tarpan 20, Tarpan 77, Tarpan S), jednak nie rozwijano tych konstrukcji z dwóch powodów - kontraktu z Fiatem oraz znacznego zaawansowania prac nad Tarpabani 234 i 235. Zastosowanie FIATowskiego zespołu napędowego było traktowane jako rozwiązanie alternatywne, nie nadające się do zastosowania w dwuosiowych układach napędowych.
W roku 1980 zorganizowano Zakład Doświadczalny Samochodów Uterenowionych przy Fabryce Samochodów Rolniczych, który odtąd miał się zajmować projektowaniem i badaniem przyszłych pojazdów.
(C) Auta-prl.pl
Cosomotoryzacji.blog.onet.pl
Polskie-auta.pl