Obecny czas: Nie, 23.04.2017, 9:02




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 119 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6
Reklama 

Prototypy made in FSO 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 3825
Miejscowość: SH
Samochód: Civic 1.8 VTEC
Post Re: Prototypy made in FSO
Ładny zbiór ;)
607 Hatchback widzÄ™ pierwszy raz w ĹĽyciu


Pią, 25.02.2011, 11:33
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20610
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Prototypy made in FSO
kulikowski się napracował
ale 607 wygląda kuriozalnie: w miare nowoczesny na tamte czasy tył i przestarzały przód - no ale cóż, uroki PRL

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Pią, 25.02.2011, 11:50
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 4079
Miejscowość: WROCŁAW
Samochód: VOLVO
Post Re: Prototypy made in FSO
To też mógł tu wrzucić:

kulikowski napisał(a):
Image
Image
Image
(C) Auta-prl.pl
Image
(C) Karaspr.net.net

Cytuj:
Pierwszy minivan na świecie ?

W 1959 roku w Biurze Konstrukcyjno-Doświadczalnym FSO wykonano prototyp siedmioosobowego mikrobusu, w którym wykorzystano główne zespoły Syreny. Formę zewnętrzną tego pojazdu także projektował inż. Cezary Nawrot. Nadwozie o konstrukcji mieszanej drewniano-stalowej przystosowane było do małoseryjnej produkcji poza FSO. Blaszane elementy poszycia zewnętrznego nie wymagały głębokiego tłoczenia. Wewnątrz nadwozia umieszczono trzy rzędy siedzeń. Po wyjęciu dwóch tylnych rzędów tworzyła się stosunkowo duża (1,7 X 1,3 m) płaska powierzchnia ładunkowa, ponieważ w tylnym zawieszeniu zastąpiono wysoko umieszczony poprzeczny resor piórowy drążkami skrętnymi, które współdziałały z wahaczami wleczonymi. Do napędu pojazdu służył silnik typu S-15, który był zblokowany ze standardową skrzynką przekładniową i przekładnią główną. Przednie zawieszenie oraz układy kierowniczy i hamulcowy pozostały bez zmian.

Mikrobus mieści wygodnie 7 osób lub 2 i sporą ilość bagażu. Sporą, bo dopuszczalne obciążenie mikrobusu wynosi 480 kg podczas gdy sam pojazd waży zaledwie 900 kg. Jest więc tylko o 70 kg cięższy od seryjnej syreny 101.

Szkielet mikrobusu wykonany jest z drewnianych listew i obity jest cienkÄ… blachÄ…, a pokrywa silnika wykonana jest z plastiku.

Dane techniczne
Nadwozie: kombi
Liczba miejsc: 2-7 (1-3 rzędy)
Silnik: S-15, dwusuwowy, rzedowy, 2-cylindrowy
Pojemność skokowa: 744 ccm
Moc maksymalna: 30 KM
Ogumienie: 5.25Ă—16"
Długość: 3800 mm
Szerokość: 1550 mm
Rozstaw osi: 2300 mm
Masa wlasna: 900 kg
Ładowność: 480 kg
Prędkość maksymalna: 95 km/h
ZuĹĽycie paliwa: 8,5-9,5 l/100 km

(C) Auta-prl.pl
Karaspr.net.net
Polskie-auta.pl
Album samochodów FSO; Klub Przyjaciół i Pracowników FSO, Warszawa, 2004

_________________
>>>


Pią, 25.02.2011, 15:05
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5809
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Prototypy made in FSO
Dlaczego o Syrenie Laminat lub 110 albo Sport może być odrębny temat a o Mikrobusie już nie :?: Jakieś uzasadnienie ?
Przy okazji: trzeba było aż przechwycić posta, żeby podpiąć do innego tematu :?:
Satysfakcja współforumowiczów jest dla mnie najwyższym dobrem :mryellow:


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Pią, 25.02.2011, 23:22, edytowano w sumie 1 raz

Pią, 25.02.2011, 23:04
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 4079
Miejscowość: WROCŁAW
Samochód: VOLVO
Post Re: Prototypy made in FSO
A nie zauważyłeś, że sam wrzuciłeś zdjęcie Syreny Microbus do wcześniejszego postu? Niepotrzebnie robić bałagan.

A z postem to przepraszam, tak mi było wygodniej, jeśli to Ci robi różnicę, to mogę sobie skasować 10 swoich.

_________________
>>>


Pią, 25.02.2011, 23:12
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5809
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Prototypy made in FSO
uściślę: nie zależy mi na kasowaniu niczyich postów, ale postuluję, aby temat założony przeze mnie był odrębnym tematem ze statusem mojego autorstwa.
Uzasadnienie: Syrena Mikrobus była jednym z najbardziej przełomowych polskich prototypów i dlatego zasługuje na odrębny temat. Jeśli jednak wszystko ma iść do wspólnego mianownika, to postuluję włączenie do tego tematu również tematów o Syrenach 110, Sport i Laminat.

Nie wiem po kiego grzyba piszesz na niebiesko. Mod.


Pią, 25.02.2011, 23:27
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6263
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post Re: Prototypy made in FSO
No kur*a przeginacie :/ Za przeproszeniem ch*j to moda interesuje w jakim kto kolorze pisze... :?

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Pią, 25.02.2011, 23:32
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24563
Post Re: Prototypy made in FSO
Domyślną czcionką jest czarna i nie widzę powodu dla którego cała strona forum ma być w oczojebnych kolorach.

Cytuj:
Niedopuszczalne jest nieuzasadnione (...) korzystanie z niektórych funkcji forum, takich jak wielkość czcionki i tym podobne.

_________________
|| pajacyk.plpolskieserce.pl || Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Pią, 25.02.2011, 23:41
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6263
Miejscowość: Racibórz - Wawa
Samochód: Das Auto mit TDI
Post Re: Prototypy made in FSO
Od kiedy niebieski jest oczojebnym kolorem? ;)
Bez jaj... też się nie miałeś do czego przyczepić :P

_________________
Old Opels never die!!!
Opel - Wir lieben autos
Od dużej pojemności lepsza jest tylko jeszcze większa pojemność - A. Opel
08.2007 - 08.2010 - '93 Opel Vectra GT - Rost In Peace ;(


Pią, 25.02.2011, 23:55
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24563
Post Re: Prototypy made in FSO
Wiesz, chodzi o zasadę, że te kolory są bo są i stosować się je powinno naprawdę w wyjątkowych okolicznościach a nie na 3 linijki ;) Nie jest to mój wymysł, poza tym sam się czepiasz, że się czepiam :twisted: Ma być estetycznie kurdę ;)

_________________
|| pajacyk.plpolskieserce.pl || Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Sob, 26.02.2011, 0:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5809
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Prototypy made in FSO
RR ltd Co. napisał(a):
ale 607 wygląda kuriozalnie: w miare nowoczesny na tamte czasy tył i przestarzały przód - no ale cóż, uroki PRL

wygląda na to, że tył od 110 przeszczepiono do 105.


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Sob, 26.02.2011, 11:51, edytowano w sumie 1 raz

Sob, 26.02.2011, 0:03
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 6345
Miejscowość: Bielsko-Biała
Samochód: E36 318ti / 626 gf
Post Re: Prototypy made in FSO
Ice nadużywasz władzy, kasujesz normalne tematy przy okazji usuwania spambotów z forum. Wpisz to w CV i Cię wezmą za posła :twisted:

_________________
http://www.tanidrift.pl


Sob, 26.02.2011, 10:09
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24563
Post Re: Prototypy made in FSO
Proszę mi tutaj bez pomówień.

_________________
|| pajacyk.plpolskieserce.pl || Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Sob, 26.02.2011, 12:29
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20610
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Prototypy made in FSO
Rysiob zaintrygował mnie FSO Sellą, więc dorzucam jej większe zdjęcie
Image
yoniec.blogspot.com

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Śro, 14.09.2011, 8:45
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5809
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Prototypy made in FSO
ad. FSO Wars
Image
Image
Image
Image
Image
Image

FILM:
Image

Image
[quote+"Polskie-auta.pl"]W latach 80-tych opracowano wiele programów rozwoju motoryzacji indywidualnej w Polsce. Wszystkie przewidywały uruchomienie produkcji nowych samochodów osobowych w oparciu o podpisane umowy licencyjne z zagranicznym partnerem. Szybciej rozwiązano problem z samochodem małolitrażowym, decydując się na dalszą współpraca z FIAT-em. Warszawska Fabryka Samochodów Osobowych czekała długo na decyzję. Wśród ewentualnych licencjodawców dla FSO wymieniało się najczęściej japońską firmę Daihatsu i włoską FIAT.

Licencyjny samochód miał zastąpić przestarzały model FSO 125p produkowany na wyeksploatowanych urządzeniach fabrycznych. Nowocześniejszy od 125p model Polonez miał być zastąpiony w dalszej przyszłości własną konstrukcją samochodu. Taka koncepcja rozwoju produkcji w FSO stwarzała warunki do opracowania nowego samochodu. Pierwsze prace nad makietą samochodu rozpoczęto już w 1982 roku, e przedprototypowy pojazd był gotowy w październiku 1985 roku. Podstawowe zespoły samochodu skonstruowano i wykonano w kraju. Były to zwłaszcza: nadwozie i przedni układ napędowy. Samochód okryto głęboką tajemnica. Po kilku miesiącach zaczynały pojawiać się informacje o tym, te polscy konstruktorzy potrafią opracować samochód, ale nie ujawniano nowego dzieła konstruktorów.

Upłynął rok od momentu opracowania przedprototypu i w końcowych dniach października 1986 roku zademonstrowano oficjalnie dwa samochody oznaczone FSO Wars 1,3 S. Prototypy żerańskiej fabryki znalazły się wśród innych pojazdów krajowych na dużej wystawie zorganizowanej pod hasłem "Polska Motoryzacja". Wzbudzały największe zainteresowanie, ale nie nadzieje na ich seryjną produkcję. Oświadczenia kompetentnych osób sugerowały co prawda. że samochód tego typu (może nieco zmodernizowany) znajdzie się w produkcji.

Nadwozie samochodu Wars jest 5-drzwiowe typu hatch-back, z pochyloną ścianą tylną, w której są drzwi unoszone do góry. Drzwi te swoja dolną krawędzią sięgają aż do zderzaka i po ich uniesieniu można łatwo wkładać bagaże. Stała pojemność bagażnika wynosi 300 dm3, a po złożeniu siedzenia tylnego pojemność bagażowa wzrasta czterokrotnie, do 1200 dm3. Samochód przewidziany jest do przewozu 5 osób, wynika to z masy użytecznej. a nie z ilości miejsca na tylnym siedzeniu, na którym mogą siedzieć wygodnie dwie, a nie trzy osoby. Jak w każdym samochodzie klasy średniej wygodne miejsca mają kierowca i siedzący obok niego pasażer. Przegroda czołowa, tzw. deska rozdzielcza zaprojektowana zosta ta nowocześnie. Wykonana jest z tworzywa sztucznego i ma niecodzienny kształt, choć znany już z samochodów seryjnych. Środkowa część deski rozdzielczej jest wystająca do wnętrza nadwozia i zwrócona w strona kierowcy. aby ułatwić mu sterowanie układem przewietrzania i ogrzewania oraz radioodbiornikiem. W części środkowej deski rozdzielczej umieszczono ponadto zapalniczkę i popielniczkę. Wskaźniki w obudowie prostokątnej podobne są do tych z Poloneza i dobrze je widać przez obwód koła kierownicy z ramionami odgiętymi ku dołowi. Oprócz nawiewów powietrza umieszczonych w środkowej części deski rozdzielczej są nawiewy jaszcze w obu krańcowych jej fragmentach.

Nadwozie ma ładny wygląd bez zbędnych ozdób, a blachy usztywniają z obu stron pojazd wzdłużnymi przetłoczeniami. Jest to nadwozie 5-drzwiowe. a więc trudniejsze do opracowania niż 3-drzwiowe . ze względu na konieczność uzyskania odpowiedniej sztywności skorupy samonośnej. W konstrukcji tego nadwozia uwzględniono bezpieczeństwo bierne, a więc zmniejszenie skutków wypadku; wprowadzono strefy kontrolowanego zgniotu obejmujące komorę silnika i tylną część pojazdu. Wszystkie szyby nadwozia są gięte, a dla zmniejszenia masy samochodu boczne szyby mają zmniejszona grubość do około 3 mm. Na dachu samochodu nie ma rynienek do odprowadzenia wody, zamiast. nich wprowadzono wgłębienia do mocowania bagażnika, przykryte plastikowymi listwami Rynienki wyeliminowano z dwóch powodów: aby w następnych modelach Warsa można było skonstruować wyższe drzwi zachodzące na dach, a także dlatego. aby obniżyć opory aerodynamiczne. Ten drugi powód byt na pewno brany pod uwagę, gdyż samochód został starannie, na ile tylko pozwalały warunki badań, opracowany pod względem aerodynamicznym.

Przed wykonaniem gotowego prototypu pojazdu, jego model w skali 1:5 przebadano w tunelu aerodynamicznym Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Osiągnięty wynik Cx = 0.35 należy uznać za dobry. Korzystny kształt nadwozia osiągnięto m.in. przez pochylenie do przodu przedniej części nadwozia, osłonięcie spodu nadwozia przednim spoilerem i wyeliminowanie wystających elementów. Na uwagę zasługuje przednia ściana nadwozia z atrapą chłodnicy, reflektorami i kloszami lamp kierunkowskazów tworzących jednolitą linia łukową w płaszczyźnie pionowej. Szkoda tylko, że zderzaki przedni i tylny nie są integralną częścią nadwozia jak jest to stosowane powszechnie w nowoczesnych samochodach.
Lampy kierunkowskazów przednich i tylnych są umieszczone na narożach błotników i dobrze je widać z boku nadwozia. Z boku. na błotnikach przednich dodatkowo umieszczono małe lampy kierunkowskazów. Klosze tylnych lamp zespolonych są dzielone i ich części unoszone są do góry razem z drzwiami znajdującymi się w ścianie tylnej nadwozia.
Opracowując założenia konstrukcyjne przyjęto koncepcję zgodną z panującymi tendencjami w budowie samochodów osobowych klasy średniej. Zastosowano przedni układ napędowy umieszczony poprzecznie w samochodzie. Silnik przesunięty jest w prawą stronę, a sprzęgło, skrzynia biegów oraz umieszczona równolegle z nimi przekładnia główna znajduje się z lewej strony komory silnika, tym samym półosie napadowe mają nierówna długość. Półosie napadowe zakończone są przegubami równobieżnymi . Przeguby te oraz pasek zębaty napędu rozrządu należą do niewielu elementów wykorzystanych do budowy Warsa z zagranicznych samochodów.

Samochód Wars napędzany jest silnikiem o pojemności skokowej 1300 cm3. Kadłub silnika wykonano z żeliwa, również odlewem żeliwnym jest wał korbowy osadzony w kadłubie w 5 łożyskach. Głowicę silnika wykonano ze stopów lekkich i umieszczono w niej żeliwny wałek rozrządu, który odbiera napęd od wału korbowego za pośrednictwem wspomnianego jut paska zębatego. Silnik chłodzony jest płynem, układ chłodzenia ma obieg zamknięty ze zbiorniczkiem wyrównawczym; w układzie funkcjonuje wentylator elektryczny.

W układzie hamulcowym zastosowano podział dwóch obwodów uruchamiających na krzyż tj. jeden obwód łączy przednie prawe i tylna lawa koło, drugi pozostałe. Mechanizmy hamulcowe tylne mają automatyczną regulację luzu pomiędzy szczękami i bębnami. Przekładnia kierownicza jest zębatkowa, kolumna kierowcy dzielona, aby spełniać wymagani bezpieczeństwa biernego. Z tych samych wzglądów zbiornik paliwa umieszczono w odpowiednim miejscu, pod kanapa tylną i osłonięto od tyłu płasko leżącym w podłodze bagażnika kołem zapasowym. [/quote]
Dane techniczne
Producent: Fabryka Samochodów Osobowych, Warszawa, Polska Image
Projektant: Antoni Kasznicki
Premiera: październik 1986
Okres produkcji: 1985 (prototypy)
Segment: C
Typy nadwozia: 5-drzwiowy hatchback
Liczba miejsc: 5
Silniki: R4 1,1 l
R4 1,3 l
Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa
Rodzaj napędu: przedni
Długość: 3940 mm
Szerokość: 1600 mm
Wysokość: 1350 mm
Rozstaw osi: 2250 mm
Masa własna: 780 kg
Pojemność bagażnika: 300/1200 l


(C) Motoryzacja.interia.pl
Motoryzacyjnedyskusje.fora.pl
Frazpc.pl
Pasjonataprl.wordpress.com
Motonews.pl
Youtube.com
Polskie-auta.pl
Pl.Wikipedia.org
Stanisław Szelichowski - Sto lat polskiej motoryzacji; Krakowska Oficyna SAB, Kraków 2003


Pią, 01.02.2013, 17:05
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5809
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Prototypy made in FSO
1978 FSO Mikrobus wycieczkowy

Image Histografy.pl
Image Polskie-auta.pl

silnik Zastavy R4 1116 ccm 55 KM, przedni napęd. 8-miejscowy mikrobus, skonstruowany do przewozu wycieczek zwiedzających Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu, z samonośnym nadwoziem.


(C) Histografy.pl
Polskie-auta.pl

PS. Kilka miesięcy temu widziałem go w realu ... na moim osiedlu ...


Sob, 25.03.2017, 0:49
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 12
Post Re: Prototypy made in FSO
wygląda trochę jak łazik z filmów sci-fi :D ale trzeba przyznać że to dość odważny projekt jak na tamte lata, może gdyby się odważyli wypuścić go, odniósłby spory sukces i nawet dziś oglądalibyśmy go zamiast innych krążowników tego typu. Z tamtych lat oczywiście :D

_________________
Miłego dnia :)


Wto, 28.03.2017, 19:40
Profil

Postów: 777
Post Re: Prototypy made in FSO
to coś nie przeszło by żadnych badań homologacyjnych - zderzenie ze stogiem siana mogłoby zakończyć się śmiercią lub kalectwem ;)
ale Warsa szkoda


Śro, 29.03.2017, 7:50
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20610
Miejscowość: Zgierz [EZG]
Samochód: Pininfarina 199
Post Re: Prototypy made in FSO
Podoba mi się, trochę przypomina mi starego, kanciastego Mitsubishi Delica. A to, czy przeszedł by badania homologacyjne - kto to wie, nie ocenia się serii po prototypie ;)

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || HumorBlog.pl || Zgierskie Newsy || Mój Instagram || Najlepszy hosting


Śro, 29.03.2017, 8:04
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 119 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5, 6


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com