Alternatywne wersje produkowanych modeli (case study design)
Witam Panowie.
A oto wróciłem po długim okresie do mojego ulubionego działu.
Chciałbym Wam przedstawić alternatywne wersje aut, które weszły do produkcji. Wersje porzucone, takie, które miały duże szanse na produkcję, prototypy przedprodukcyjne, oraz modele, które ostatecznie zostały jedynie glinianymi makietami.
Ukazane tu zdjęcia i informacje pochodzą z rzetelnych źródeł. Proszę więc o nie wrzucanie tu żadnych renderingów, czy innych śmieciowych informacji niewiadomego pochodzenia. Wiecie dobrze, że jestem w tej kwestii bardzo uporządkowany.
Dodam jeszcze notą wstępu:
Kiedyś jakiś młokos na forum kłócił się ze mną, że projektowanie karoserii auta to ostatni etap zwykle na rok przed premierą. Otóż: gówno prawda, projektowanie niektórych pokazanych tu modeli zaczęło się nawet 8-10 lat przed oficjalną prezentacją. Stąd różnice w finalnych produktach, a koncepcjach bywają olbrzymie.
Część pierwsza Citroen (cz.1):
Citroen XMNa początek alternatywne wersje modelu XM.
Pierwsze wersje od Bertone:
Pozostałe wersje XM pierwszej generacji:
Wersja by Jean Giret (też widzicie w jednej z wersji podobieństwo do "kombi" Audi 100?):
Wersja by Olsen (to grupa projektowa jednego z głównych projektantów Citroena, nie wiem czy jeszcze istnieje, ale kto wie…):
Wersja by Gandini:
Koncepcje wnętrza:
Wersja kabrio (wykonana przez Citroena na zlecenie prywatnego odbiorcy, ale rozważano wersję wielkoseryjną, lecz proces decyzyjny trwał zbyt długo, powstały tylko 3 sztuki):
4 drzwiowe kabrio (powód niewdrożenia - patrz wyżej, zbudowano 2 sztuki):
Prototyp wersji sedan na rynek europejski:
Prototyp wersji sedan na rynek US:
Wizja sedana XM na rynek US porzucona na początku projektowania:
Trzecia generacja XM (liczyli zapewne też ten nieszczęsny lifting pod koniec produkcji), który był już w zaawansowanym stadium i miał trafić do produkcji w 1997:
Citroen C4 CactusCztery wersje pokazane grupie testowej w 2009 roku (szczególnie ciekawa jest ta z światłami jak bumerangi):
I jeszcze makiety, zdaje się, że z różnych stanów zaawansowania koncepcji:
Wersja prawie ostateczna:
Ostateczna wersja z 2014 (koncepcja przedprodukcyjna):
Citroen C5 mk2Czy ta wersja nie przypomina Wam choć trochę DS5? Bo mi tak i chyba już wiem skąd wziął się ten design. Czyli kolejna propozycja C5 mk2:
C5 mk2 zaawansowana koncepcja wersji kombi:
Kolejna wersja:
C5 mk2 wnętrza wersji kombi:
Citroen C5 mk3C5 mk3 2015, zdjęcie zrobione w biurze stylistycznym citroena jakieś 5-6 lat temu. Projekt miał wejść do produkcji w 2014, jednak został zawieszony do odwołania. Stąd do dziś nie mamy następcy C5tki.
Citroen Xsara Picasso Jedna z pierwszych prawie produkcyjnych koncepcji Xsary Picasso:
Citroen C6Różne wstępne koncepcje Citroena C6 pochodzące z początku 1998 (dodam, że wersja produkcyjna przewidywana była na rok 2006) (PS czy jedna z wersji nie przypomina Wam trochę jednego z koncepcyjnych sedanów Bugatti?):
Koncepcja z 1999 (tu już przewidywano wypuszczenie auta na rynek w 2005):
A tu wersja z 2001:
Gliniany model:
W piątek część 2. Citroena, a niebawem kolejne marki.
PS A teraz drodzy czytelnicy w ramach podzięki za godziny poświęcone na stworzenie tematu klikamy w link w moim opisie oraz lajkujemy na fejsie i podajemy link dalej (żadna forma zarobkowa, zależy mi tylko na dotarciu do dużej ilości potencjalnych czytelników – takie drugie hobby zaraz obok zainteresowania motoryzacją).