2000 Opel Zafira 2000 HydroGen1 Fuel Cell
Favcars.com
Gmheritagecenter.com
Autointell.com
Samochody stulecia Katalog napisał(a):
Ostatnim samochodem, opisywanym w tym katalogu, jest pojazd prototypowy, Opel Zafira, napędzany ogniwami paliwowymi, który jadąc , wydziela jedynie parę wodną. W tym przypadku nadwozie samochodu jest zupełnie przypadkowe i w gruncie rzeczy mało ważne. Istotny jest system napędzania pojazdu, nad którym pracują wszystkie koncerny samochodowe. Chodzi o wyeliminowanie silnika spalinowego. Optymalny do napędu pojazdu jest silnik elektryczny, lecz w ciągu 100 lat nie opracowano odpowiednio wydajnych akumulatorów prądu. W tej sytuacji prąd trzeba produkować na pokładzie samochodu. Mają to zapewnić ogniwa paliwowe. Przykladem takiego pojazdu jest Opel Zafira, w którym trzyfazowy silnik elektryczny o mocy 75 KM napędza przednie koła, zapewniając zasięg 400 km i prędkość maksymalną 140 km/h. Prąd otrzymywany jest w ogniwach paliwowych dzięki reakcji między wodorem i tlenem. Tlen otrzymuje się z powietrza, z uzyskaniem wodoru jest więcej kłopotu, W eksperymentalnej Zafirze wodór znajduje się w specjalnym zbiorniku, chociaż w innych konstrukcjach wodór może być otrzymywany na pokładzie samochodu z metanolu. Cała instalacja jest już na tyle mała i lekka, że z powodzeniem może zastąpić tradycyjny silnik spalinowy, Być może, już wkrótce zamiast benzyny będziemy tankować wodór.
Dane techniczne:Producent: Opel, Russelsheim, Niemcy
Prezentacja: Genewa 2000
Silnik: prądu trójfazowego
Napięcie znamionowe: 250-380 V
Moc maksymalna: 75 KM
Prędkość maksymalna: 140 km/h
Zasięg: ok. 400 km
(C) Favcars.com
Gmheritagecenter.com
Autointell.com
Samochody stulecia Katalog; Print Shops Prego, Warszawa, 2000