Zastava 1100/GTL vs. Skoda 120L/105L
Zastava 1100/Gtl(15 paĹşdziernika 1971 - 20 listopada 2008)Cytuj:
Zastava 1100
Kiedyś o Zastavie marzyło wielu Polaków. Kusiła zachodnim pochodzeniem,
a także nowoczesnym, 5-drzwiowym nadwoziem i przednim napędem. Obecnie amatorzy dawnej motoryzacji mogą ją mieć za nieduże pieniądze
Zastava 1100 nazywana również 101 do produkcji trafiła w 1971 roku. Od 1975 roku auto było montowane w FSO w Warszawie. Egzemplarze wytwarzane w naszym kraju po 1978 roku były nieznacznie odnowione. Zmieniono w nich atrapy chłodnicy, nowe były tapicerki, a trójkątne szybki umieszczono na stałe (poprzednio były uchylane). Wersje powstające w Polsce oznaczano dodatkowo literą „P”.
Początkowo pojazdy robione w Polsce miały włoskie silniki, a po 1978 roku otrzymały jednostki produkcji jugosłowiańskiej.
Od 1981 roku w sprzedaży znalazła się 3-drzwiowa odmiana
Mediteran. Samochód jest w dalszym ciągu produkowany w wersji 5-drzwiowej jako Zastava Skala 55 lub 65. Głównymi odbiorcami są Serbia i Czarnogóra. Montaż pojazdu odbywa się również w Egipcie. Użytkowanie Zastavy pomimo jej znacznego wieku nie jest problematyczne. Spalanie nie będzie nadmierne, ale trzeba się pogodzić ze słabą dynamiką. Także układ hamulcowy jest niedzisiejszy. Użytkowanie na co dzień wiąże się z częstymi reperacjami drobnych usterek. Na szczęście poważne awarie nie zdarzają się często. Zaletą pojazdu jest napęd na przednie koła. Zawieszenie komfortowo resoruje, dzięki czemu auto sprawdza się na naszych drogach. Samochód nie jest często spotykany na naszych ulicach, ale ma wielu sympatyków.
Silnik:nowoczesny jak na lata 70. silnik z wałkiem rozrządu w głowicy. Z pojemności 1100 ccm jednostka uzyskuje 54 KM. Średnie spalanie 7,5-8 l/100 km. Stosowany był również silnik o pojemności 1300 ccm i mocy 65 KM.
Usterki: auto jest trwałe, ale drobne usterki zdarzały się. Dotyczą one przede wszystkim aparatu zapłonowego
i kabli zapłonowych (problemy z kontaktem). Ogólnie cały układ elektryczny jest słabym punktem pojazdu. W niektórych egzemplarzach mogą występować kłopoty ze zmianą biegów. Notorycznie zdarzają się wycieki z silnika spod uszczelniaczy i spod pokrywy zaworów.
Nadwozie:korozja jest niestety problemem większości egzemplarzy. Za to cieszy praktyczna, 5-drzwiowa karoseria. Wnętrze przestronne jak na pojazd z lat 70., a dzięki dostępowi do bagażnika przez dużą klapę można było autem transportować większe przedmioty.
Koszty:jeżeli ktoś nadal chce użytkować Zastavę, nie będzie musiał wydawać znacznych sum. Kupno pojazdu nie jest drogie, a części (także nowe) można kupić w internecie po korzystnych cenach.
Kupno:problemem moĹĽe być znalezienie zadbanego egzemplarza. Na rynku nie ma juĹĽ zbyt wielu Zastav, a te ktĂłre moĹĽna spotkać, sÄ… najczęściej wyeksploatowane. Ĺatwiej kupić 5-drzwiowÄ… ZastavÄ™, bo znacznie mniej jest 3-drzwiowych wersji Mediteran.
GTLSkoda 120L/105L(1976 - 1988)Škoda 120 (typ 742) - model samochodu osobowego, który był produkowany przez czechosłowacką firmę Škoda w Mladá Boleslav od roku 1976 do 1990
Na bazie Škoda 120 stworzono uboższy model 105. Podstawowy model "stodwudziestki" produkowany był od kwietnia 1978 do lipca 1983. Najdłużej produkowanymi, już od sierpnia 1976, odmianami Škody 120 był modele w wersjach wyposażenia L (do 1990 roku) oraz luksusowe LS i GLS (do 1987 roku). W październiku 1982 roku pojawiła się wersja ekonomiczna LE. Modele w odmianie LX posiadały te same silniki co 120 LS, ale miały 5-biegową skrzynię biegów i tylne zawieszenie z modelu Škoda 130. W limitowanej wersji wyposażenia GL zastosowano tapicerkę z modelu Rapid.
W roku 1983 modele 105 i 120 przeszły modernizację. Gruntownie zmieniono przednia i tylna część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200 mm.
ĹÄ…cznie wyprodukowano aĹĽ 1 070 693 egzemplarzy Ĺ kody 120 w różnych wersjach wyposaĹĽenia.
Na przeĹ‚omie lat 70. i 80. XX wieku przystosowanymi do udziaĹ‚u w rajdach Ĺ kodami 120 z powodzeniem startowaĹ‚o w europejskich rajdach wielu czeskich kierowcĂłw. WĹ›rĂłd nich byĹ‚ miÄ™dzy innymi JiĹ™Ăho Sejka na zmodernizowanej Ĺ kodzie 120 L nazwanej - Dakos.
Škoda 105 była uboższą wersją modelu Škoda 120, odróżniała się przede wszystkim słabszym silnikiem i skromniejszym wykończeniem. Występowała w trzech podstawowych wariantach wyposażenia: podstawowej S oraz luksusowych L i GL.
W sierpniu 1981 roku w wersji wyposażeniowej L okrągłe reflektory przednie zostały zastąpione prostokątnymi. Były one montowane aż do kolejnej modernizacji nadwozia w lipcu 1983 roku.
W roku 1982 pojawiła się wersja SP, czyli użytkowa wersja modelu 105 S nieposiadająca tylnych siedzeń. Model ten był dostępny tylko w Czechosłowacji, gdzie był bardzo popularny wśród dostawców i przedsiębiorców.
W roku 1983 modele 105 i 120 przeszły gruntowną modernizację. W dużym stopniu zmieniono przednią i tylną część pojazdów, zastosowano nowe reflektory przednie oraz tylne lampy zespolone, a także zmieniono rozstaw kół, co przełożyło się na lepsze prowadzenie samochodów Škody. Ze względu na zmiany karoserii długość auta wzrosła do 4200 mm.
ĹÄ…cznie wyprodukowano 840 561 egzemplarzy Ĺ kody 105 w różnych wersjach wyposaĹĽenia.
źródła
msstudio.com.pl
geocities.com
motorbase.com
grafika.redakcja.pl/autoswiat
wikipedia.pl