Obecny czas: Pią, 19.04.2024, 4:28




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 
Raba 118 - węgierska oś napędowa 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7459
Miejscowość: Warszawa
Post Raba 118 - wÄ™gierska oĹ› napÄ™dowa
http://www.przegubowiec.com/technika

Przegubowiec napisał(a):
Raba 118 - węgierska oś napędowa
Jacek Pudło
wtorek, 18 maja 2010 19:54

Czy Ikarus byłby legendą, gdyby nie jego wysokie, niosące się przy dużej prędkości wycie? Trzeba przyznać, że dźwięki wydawane przez wszechobecne niegdyś modele 260 i 280 wpadają w ucho i są tym, co odróżnia autobusy starych generacji od nowoczesnych, cichobieżnych pojazdów. Oś napędowa Raba, odpowiedzialna za ten hałas, jest jednym z elementów, który zapewniał ikarusom długą i niezawodną eksploatację.

Image
Image
Image

Na wstępnie krótko o samych zakładach Raba. Powstały one w 1896 roku i pierwotnie wytwarzały wagony kolejowe, jednak wkrótce wkroczyły w rozwijającą się branżę motoryzacyjną. Produkowały one samochody ciężarowe, silniki i osie. W okresie socjalizmu były jednym z największych pracodawców na Węgrzech, zatrudniając w kilku oddziałach kilkadziesiąt tysięcy pracowników. Jako dostawca podstawowych komponentów (silniki i osie) do ikarusów zakłady Raba przyczyniły się w dużym stopniu do kapitalnego sukcesu węgierskich autobusów.

Od lat 70-tych w gigantycznych ilościach produkowane były osie napędowe Raba 018. W okolicach 1983 roku oś zmodernizowano i oznaczono numerem 118. W Polsce osie te poza ikarusami występowały licznie w samochodach ciężarowych Jelcz 315 i pochodnych oraz Autosanach H10-11.

Raba 118 to most napędowy o klasycznym układzie ze zwolnicami walcowymi w piastach.

Most o klasycznym układzie to most z przekładnią główną umieszczoną pośrodku, w przeciwieństwie do mostów portalowych z autobusów niskopodłogowych z bocznym umiejscowieniem przekładni głównej. Zwolnice w piastach służą zwiększaniu całkowitego przełożenia osi napędowej, lub pozwalają na zmniejszenie wymiarów przekładni głównej przy niezmienionym przełożeniu całkowitym. Mniejsza obudowa przekładni głównej to tym samym możliwość niższego poprowadzenia podłogi, co ułatwia dostęp do wnętrza w wypadku autobusu i zwiększa objętość przestrzeni ładunkowej w wypadku samochodu ciężarowego.

Przyjrzyjmy się poszczególnym elementom osi napędowej Raba 118.

Potężna, odlewana obudowa:

Image
Image

Zamontowana wewnątrz obudowy stożkowa przekładnia główna:
Image
Image
Image

Elementy mocowane do obudowy: piasta, bęben hamulcowy, tarcza piasty:
Image
Image
Image

Wewnątrz obudowy łożyskowana jest półoś, przekazująca napęd z przekładni głównej do zwolnic.
Image
[img]L2hvbWUvcHJ6ZWd1Ym8vcHVibGljX2h0bWwvcHVibGljeXN0eWthL2ltYWdlcy9zdG9yaWVzL2FydHlrdWx5L3JhYmEtMTE4L3BvbG9zLWZvdG8uanBn.jpg[/img]
Image

Fotografie zdemontowanych zwolnic:
Image
Image
Image

Droga przeprowadzenia napędu przez oś napędową Raba 118 jest następująca: poprzez wał napędowy napęd jest wprowadzany na wałek atakujący. Wałek atakujący kończy się kołem zębatym zazębionym z kołem talerzowym - razem tworzą one parę stożkową. Do koła talerzowego przykręcona jest obudowa mechanizmu różnicowego i obraca się ona razem z nim. Obracanie się obudowy mechanizmu wymusza ruch zamocowanych wewnątrz kół satelitów, które zazębione są z koronkami - małymi kołami zębatymi, które założone są na stale na półosiach. W ten sposób napęd wyprowadzany jest z mechanizmu różnicowego na półosie. Półosie na drugim końcu również posiadają koła zębate, zazębiające się z kołami zębatymi zwolnic. Ze zwolnic napęd przenoszony jest na wewnętrzne uzębienie koła na stałe zamocowanego do piasty. Wymuszane jest obracanie się piasty, do której przykręcone są koła pojazdu.


Literatura:
1. Ekspluatacja i remont awtobusow Ikarus, Moskwa Transport, Moskwa 1987
2. Katalog części mostu napędowego Raba 118
źródło: Przegubowiec

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 30.07.2010, 0:28
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Raba 118 - wÄ™gierska oĹ› napÄ™dowa
nie mogłem się oderwać od tego tematu :P

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Pią, 30.07.2010, 7:11
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 19
Miejscowość: Obojowice (swietokrzyskie)
Samochód: Alfa Romeo 164
Post Re: Raba 118 - wÄ™gierska oĹ› napÄ™dowa
no ale ikarusy to dobre autobusy. Wiem bo widziałem. A tą pół os mozna wyprodukowac od nowa. Wiec proszę zamknąc ten temat.


Nie, 22.08.2010, 11:00
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 3 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018