Obecny czas: Czw, 23.03.2017, 23:12




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 
Reklama 

[technika w motoryzacji] Turbosprężarka 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 582
Post [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
Cytuj:
Historia turbosprężarki w seryjnie produkowanych samochodach osobowych liczy sobie ponad pół wieku. Urządzenie umożliwiające w prosty sposób zwiększenie osiągów silnika zastosowano najpierw w jednostkach benzynowych, a później także w wysokoprężnych. Z czasem turbosprężarka zaczęła zyskiwać coraz większą popularność, której apogeum możemy obserwować w chwili obecnej.

Pierwsi byli Amerykanie
Co może być zaskakujące, pierwsze seryjnie produkowane samochody osobowe wyposażone w turbosprężarkę pojawiły się w Stanach Zjednoczonych - królestwie potężnych i niewysilonych silników wolnossących. To właśnie za Oceanem, w 1962 roku do sprzedaży trafiły Chevrolet Corvair Monza Spyder oraz Oldsmobile F-85 Jetfire, posiadające jednostki napędowe wspomagane przez turbosprężarkę. Niestety, nowatorskie rozwiązanie okazało się niedopracowane i kłopotliwe, w efekcie czego oba pojazdy szybko zniknęły z rynku. Europejskim pionierem w stosowaniu turbosprężarki jest BMW, które w 1973 roku zaprezentowało model 2002 turbo. Samochód, wyprodukowany w liczbie 1672 egzemplarzy, szybko zyskał kultowy status. Obecnie jest cenionym i poszukiwanym klasykiem. Natomiast pierwszym seryjnie produkowanym samochodem osobowym z turbodieslem pod maską był Mercedes klasy S typu W116 w wersji 300 SD, który pojawił się w 1978 roku z przeznaczeniem na rynek północnoamerykański.

Po co stosuje się turbosprężarkę?
Jak już wspomniano na wstępie, turbosprężarka pozwala w łatwy sposób podnieść moc i moment obrotowy jednostki napędowej. Parametry te zależą m.in. od ilości powietrza, która zostanie wtłoczona do cylindrów. Im będzie go więcej, tym osiągi silnika będą lepsze. Tutaj dochodzimy do celu stosowania turbosprężarki. Mianowicie urządzenie to, zgodnie ze swoją nazwą, spręża powietrze dostarczane do cylindrów, dzięki czemu w tej samej objętości można zmieścić większą jego ilość. Turbosprężarka napędzana jest przez spaliny, dlatego też montuje się ją na kolektorze wydechowym. Podstawowym elementem urządzenia jest wał, na którego przeciwległych końcach znajdują się wirnik turbiny oraz wirnik sprężarki. Gazy wydechowe kierowane są na wirnik turbiny, który pod wpływem energii przepływu spalin zaczyna się obracać. To natomiast powoduje obrót wału, a więc także wirnika sprężarki, który spręża powietrze mające trafić do cylindrów. Zgodnie z prawami fizyki (przemiana adiabatyczna) sprężaniu powietrza towarzyszy wzrost jego temperatury, a co za tym idzie spadek gęstości. Zjawisko to ma bardzo niekorzystny wpływ na efektywność doładowania. Aby temu zapobiec stosuje się intercooler (chłodnicę powietrza doładowującego), który schładza sprężone powietrze przed dostarczeniem do cylindrów.

Image

Walka z turbodziurą
Przez długi czas podstawowym problemem, z którym zmagali się konstruktorzy turbosprężarek było zjawisko turbodziury, objawiające się opóźnioną reakcją na wciśnięcie pedału gazu przy niskich obrotach silnika. Wynikało to z naturalnej bezwładności wirnika turbiny. Obecnie problem ten udało się w dużej mierze wyeliminować. Dokonano tego na dwa sposoby, w zależności od rodzaju jednostki napędowej. W przypadku silników wysokoprężnych wykorzystuje się turbosprężarki o zmiennej geometrii. Rozwiązanie to polega na zastosowaniu układu ruchomych łopatek, kierujących spaliny na wirnik turbiny. Przy niskich obrotach, gdy prędkość gazów wydechowych jest stosunkowo niewielka, łopatki są przymykane. Dzięki temu prędkość strumienia spalin ulega zwiększeniu, co z kolei przyspiesza reakcję turbiny. Natomiast przy wysokich obrotach, gdy prędkość gazów wydechowych osiąga duże wartości, łopatki ustawiają się w pozycji otwartej, co pozwala ograniczyć maksymalne doładowanie. Łopatki są wrażliwe na wysokie temperatury, dlatego turbo sprężarek o zmiennej geometrii nie stosuje się w silnikach benzynowych (temperatura spalin w ich przypadku osiąga znacznie wyższe wartości niż w silnikach wysokoprężnych). Jedynym wyjątkiem jest tutaj Porsche, które od 2006 roku wykorzystuje tego typu rozwiązanie w modelu 911 Turbo. Pozostali producenci starają się wyeliminować zjawisko turbodziury w silnikach benzynowych poprzez stosowanie dwóch turbosprężarek o stałej geometrii: mniejszej (sprawdzającej się przy niskich obrotach) i większej (sprawdzającej się przy wysokich obrotach). Czasami zamiast mniejszej turbosprężarki stosuje się kompresor, czyli sprężarkę mechaniczną (napędzaną przez wał korbowy silnika), w czym zasłynął koncern Volkswagena. Urządzenia pracują w sposób szeregowy, dzięki czemu uzyskuje się równomierny przyrost mocy w całym zakresie obrotów. Maksymalne doładowanie ograniczane jest tutaj poprzez specjalny zawór upustowy dla spalin.

Usterki turbosprężarek
Mimo że turbosprężarka to stosunkowo mało skomplikowane urządzenie, nie jest wolna od usterek. Warto jednak mieć świadomość, że zdecydowana większość z nich wynika z zaniedbań, niewłaściwej eksploatacji i niefachowej obsługi serwisowej. Najbardziej zabójczy dla turbosprężarki jest brak smarowania, powodujący zużycie łożysk oraz przegrzanie, a nawet pęknięcie osi, na której osadzone są wirniki. Same wirniki również narażone są na uszkodzenia, co dotyczy przede wszystkim wirnika sprężarki. W jego przypadku najwięcej szkód potrafią wyrządzić twarde ciała stałe, znajdujące się czasami w zasysanym powietrzu. Takie zanieczyszczenia powodują pogięcie lub wyszczerbienie wirnika, co znacznym stopniu pogarsza sprawność całego podzespołu. Newralgicznym punktem każdej turbosprężarki są także uszczelnienia olejowe. Jeśli ulegną uszkodzeniu, olej silnikowy przedostaje się do układu dolotowego i wydechowego. Szczególnie niebezpieczne jest przedostawanie się oleju do dolotu, gdyż w konsekwencji środek smarny trafia do cylindrów, gdzie ulega spalaniu.


(c) KATALOG dla kierowców

Cały tekst (od str. 10): [technika w motoryzacji] Turbosprężarka

_________________
http://www.trynid.pl - wszystko co chcesz wiedzieć o motoryzacji
[teksty to wyraz moich osobistych poglądów, nie należy ich identyfikować z linią programową Trynid.pl]


Pon, 13.04.2015, 19:30
Profil

Postów: 1
Post Re: [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
Jedna z najbardziej pożądanych części w samochodzie zaraz po nim samym :P
Jednak bardzo droga, często ludzie mający problem z nią nie decydują się
na wymianę na nową, tylko je regenerują. Znajomy robił to w serwisie
http://www.wtryskiwacz.com/ i nie zdarli z niego ogromnej sumy :)


Czw, 16.04.2015, 10:37
Profil

Postów: 68
Post Re: [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
Dlaczego bardzo droga? Turbospręzarka wcale nie jest tak kosztowna w utrzymaniu,należy tylko o nią odpowiednio dbać i nie będzie żądnego problemu z awaryjnością,poza tym koszty regeneracji to około 800zł.


Pią, 15.05.2015, 8:47
Profil

Postów: 2
Post Re: [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
Nowa naprawdę dużo kosztuje, a jak ktoś ma jeszcze niewiele warty samochód, to już w ogóle się nie opłaca niestety. Ja zdecydowałem się na regenerację. To też wydatek rzędu kilkuset zł ale jak sie znajdzie dobrą firmę (ja np. regeneowałem w Turbo Centrum), to gwarancja skuteczności gwarantowana.


Wto, 19.05.2015, 9:57
Profil

Postów: 2
Post Re: [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
Też regenerowałem w Turbo, opłaca się.


Śro, 20.05.2015, 8:40
Profil

Postów: 68
Post Re: [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
W takim razie mamy kolejną pozytywną opinię na temat regeneracji turbosprężarki więc chyba warto. A tak z ciekawości to ile kosztowała całość? To przyda się innym Użytkownikom na forum.


Pon, 08.06.2015, 16:36
Profil

Postów: 45
Post Re: [technika w motoryzacji] Turbosprężarka
Akurat temat turbospręzarek oraz ich regeneracja to nasza specjalność,więc jeżeli ktoś będzie miał pytania z tego zakresu to chętnie pomożemy i doradzimy na forum,tym zajmujemy się an co dzień.


Czw, 20.08.2015, 12:21
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  

Reklama 

Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 7 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2015 Tomasz Malatyński






Tylna belka - Peugeot CitroenSzyby samochodoweCiężarówkiForum motoryzacyjne autoGALERIA.plogłoszeniaSklep z częściami - MotoCentrum.plNova Auto Serwiseuromaster-makowski.plklimatyzacja daikin • Tworzenie stron internetowych: wedzinski.com