Informacje:
Model ten miaĹ‚ premierÄ™ rynkowÄ… w marcu 1993 roku na Salonie Paryskim. ZastÄ…piĹ‚ wycofywany z produkcji model BX. Prace projektowe rozpoczęły siÄ™ juĹĽ w 1987 roku (powoĹ‚any w tym celu zostaĹ‚ projekt o nazwie „Projet X” i byĹ‚y prowadzone rĂłwnolegle w trzech oĹ›rodkach:
- PSA w Carrières,
- Citroën w Vélizy,
- Studio Bertone.
Ostatecznie została zaakceptowana i wybrana do produkcji propozycja włoskiego studia wzorniczego Bertone.
W Xantii wykorzystano częściowo elementy zawieszenia z modelu BX. Podobnie jak BX dzieliĹ‚ pĹ‚ytÄ™ podĹ‚ogowÄ… z Peugeot’em 405, tak Xantia dzieli pĹ‚ytÄ™ podĹ‚ogowÄ… z Peugeot’em 406. W Xantii zastosowano samoskrÄ™tnÄ… tylnÄ… oĹ› dziaĹ‚ajÄ…cÄ… podobnie jak w Citroenie ZX. DziÄ™ki tej konstrukcji na zakrÄ™tach tylne koĹ‚a samoczynnie podÄ…ĹĽajÄ… za przednimi znacznie zwiÄ™kszajÄ…c precyzjÄ™ prowadzenia. NiemaĹ‚y w tym udziaĹ‚ ma rĂłwnieĹĽ niezaleĹĽne zawieszenie wszystkich kół (dziaĹ‚anie samoskrÄ™tnej osi przedstawia rysunek obok). W niektĂłrych modelach Xantii zastosowano (rĂłwnieĹĽ w modelu Citroen XM) silnik benzynowy wyposaĹĽony w turbo CT.
Podobnie jak poprzednika - wyposażono go w hydropneumatyczne zawieszenie. W najtańszych wersjach montowano je bez większych zmian, w modelach droższych występowało zawieszenie z pewną domieszką elektroniki - było to zawieszenie II generacji. Powstał również model Activa - w którym jeden z łączników stabilizatora zastąpiono specjalnym siłownikiem. Dzięki temu auto niemal nie przechylało się na zakrętach.
Xantia oferowana była w bardzo szerokim wachlarzu wyposażenia dodatkowego. Produkcja zakończona została w 2001 roku - po premierze modelu C5.
Projekt- Citroen Xantia Coupe
Citroen po wprowadzeniu modelu Xantia w 1993 r. wykonał również pierwsze szkice Xantii Coupe. Ta dwudrzwiowa wersja sportowej Xantii została zaprojektowana z silnikiem 3.0 V6 24v montowanym już u większego brata XMa. Pomimo, że projekt Xantii Coupe był atrakcyjny i dobrze się zapowiadał niestety zaniechano rozpoczęcia seryjnej produkcji. Mówiło się, iż zarząd PSA nie zaakceptował ostatecznie tego wariantu Xantii. Interesujące, że kilka lat później Peugeot uzyskał taką zgode na produkcje modelu 406 właśnie w wersji Coupe. Okazało się, że Peugeot 406 Coupe i starszy projekt Xantii Coupe wydają się posiadać wiele bardzo podobnych szczegółów. Dziś nie wiemy czy zbudowany egzemplarz- prototyp Xantii Coupe wciaż istnieje czy też zostal przeznaczony na złom.
Crash-testy:
Była testowana Xantia 1.8i Dimension RHD, 5-drzwiowy hatchback. Generalnie ocena Xantii nie jest zbyt wysoka (otrzymała 2 gwiazdki na 5). Jednak porównując wyniki z innymi testami aut z tego roku okazuje się, że są one takie same lub zbliżone do BMW Serii 3, Rover'a 600 czy Saab'a 900. Niska ocena spowodowana jest głównie słabą ochroną gwarantowaną kierowcy. Najbardziej narażone są głowa i pierś przy uderzeniu bocznym oraz klatka piersiowa i stopy przy uderzeniu czołowym. W przypadku pasażera najbardziej na uszkodzenie narażona jest jego klatka piersiowa.
Więcej:
http://www.euroncap.com/content/safety_ ... 1=3&id2=16
Opinie uĹĽytkownikĂłw:
http://citroen.triger.com.pl/www/module ... .php?id=85
żródło:google, citroen.triger.com.pl, grumlt.citrina.lt