Switch to full style
Wszelkie samochody, których produkcja już się zakończyła, a swoją popularnością bądź wiekiem, nie podchodzą pod Young & Oldtimery
Wyślij odpowiedź

Citroen Xantia

Sob, 17.07.2004, 15:45

Do tej pory mnie oczarowuje...
Image
Image

autoindex(C)

Sob, 17.07.2004, 15:46

Piękna kobyłka... cudowna...

Sob, 17.07.2004, 15:47

Sam jesteś kobyła auto nie kobyła pomimo swoich lat wygląda pięknie :)

Sob, 17.07.2004, 15:49

Eh... taka kobyła jak i Mondeo, o rozmiary mi chodzi, że krążownik...

Sob, 17.07.2004, 16:20

RĂłwnie fajna co XM :D

Sob, 17.07.2004, 18:06

Nieee... To juĹĽ nie TEN citroen :cry:
Dlaczego citroen zrezygnował ze swego pięknego niepowtarzalnego stylu nadwozi (DS, GS, CX, BX, XM) :?: :?: :?:

Sob, 17.07.2004, 18:09

Z pewnością świetny, ale żadnych sentymantów do niego nie mam...

t.m.

Pon, 19.07.2004, 19:34

To samochód marzeń mojego dzieciństwa.
Miałem cztery takie same model xanti, kazdy w innym kolorze :-)

Pon, 19.07.2004, 22:13

Mnie się podoba Xantia. Ładne, spokojne stylistycznie auto. Aczkolwiek wiadomo, co XM to XM :wink:

Pią, 04.05.2007, 1:23

Informacje:

Model ten miaĹ‚ premierÄ™ rynkowÄ… w marcu 1993 roku na Salonie Paryskim. ZastÄ…piĹ‚ wycofywany z produkcji model BX. Prace projektowe rozpoczęły siÄ™ juĹĽ w 1987 roku (powoĹ‚any w tym celu zostaĹ‚ projekt o nazwie „Projet X” i byĹ‚y prowadzone rĂłwnolegle w trzech oĹ›rodkach:

- PSA w Carrières,

Image
Image

- Citroën w Vélizy,

Image
Image

- Studio Bertone.


Image
Image

Ostatecznie została zaakceptowana i wybrana do produkcji propozycja włoskiego studia wzorniczego Bertone.
W Xantii wykorzystano częściowo elementy zawieszenia z modelu BX. Podobnie jak BX dzieliĹ‚ pĹ‚ytÄ™ podĹ‚ogowÄ… z Peugeot’em 405, tak Xantia dzieli pĹ‚ytÄ™ podĹ‚ogowÄ… z Peugeot’em 406. W Xantii zastosowano samoskrÄ™tnÄ… tylnÄ… oĹ› dziaĹ‚ajÄ…cÄ… podobnie jak w Citroenie ZX. DziÄ™ki tej konstrukcji na zakrÄ™tach tylne koĹ‚a samoczynnie podÄ…ĹĽajÄ… za przednimi znacznie zwiÄ™kszajÄ…c precyzjÄ™ prowadzenia. NiemaĹ‚y w tym udziaĹ‚ ma rĂłwnieĹĽ niezaleĹĽne zawieszenie wszystkich kół (dziaĹ‚anie samoskrÄ™tnej osi przedstawia rysunek obok). W niektĂłrych modelach Xantii zastosowano (rĂłwnieĹĽ w modelu Citroen XM) silnik benzynowy wyposaĹĽony w turbo CT.

Podobnie jak poprzednika - wyposażono go w hydropneumatyczne zawieszenie. W najtańszych wersjach montowano je bez większych zmian, w modelach droższych występowało zawieszenie z pewną domieszką elektroniki - było to zawieszenie II generacji. Powstał również model Activa - w którym jeden z łączników stabilizatora zastąpiono specjalnym siłownikiem. Dzięki temu auto niemal nie przechylało się na zakrętach.

Xantia oferowana była w bardzo szerokim wachlarzu wyposażenia dodatkowego. Produkcja zakończona została w 2001 roku - po premierze modelu C5.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Projekt- Citroen Xantia Coupe


Image
Image

Citroen po wprowadzeniu modelu Xantia w 1993 r. wykonał również pierwsze szkice Xantii Coupe. Ta dwudrzwiowa wersja sportowej Xantii została zaprojektowana z silnikiem 3.0 V6 24v montowanym już u większego brata XMa. Pomimo, że projekt Xantii Coupe był atrakcyjny i dobrze się zapowiadał niestety zaniechano rozpoczęcia seryjnej produkcji. Mówiło się, iż zarząd PSA nie zaakceptował ostatecznie tego wariantu Xantii. Interesujące, że kilka lat później Peugeot uzyskał taką zgode na produkcje modelu 406 właśnie w wersji Coupe. Okazało się, że Peugeot 406 Coupe i starszy projekt Xantii Coupe wydają się posiadać wiele bardzo podobnych szczegółów. Dziś nie wiemy czy zbudowany egzemplarz- prototyp Xantii Coupe wciaż istnieje czy też zostal przeznaczony na złom.

Crash-testy:

Image
Image
Image

Była testowana Xantia 1.8i Dimension RHD, 5-drzwiowy hatchback. Generalnie ocena Xantii nie jest zbyt wysoka (otrzymała 2 gwiazdki na 5). Jednak porównując wyniki z innymi testami aut z tego roku okazuje się, że są one takie same lub zbliżone do BMW Serii 3, Rover'a 600 czy Saab'a 900. Niska ocena spowodowana jest głównie słabą ochroną gwarantowaną kierowcy. Najbardziej narażone są głowa i pierś przy uderzeniu bocznym oraz klatka piersiowa i stopy przy uderzeniu czołowym. W przypadku pasażera najbardziej na uszkodzenie narażona jest jego klatka piersiowa.

Więcej:

http://www.euroncap.com/content/safety_ ... 1=3&id2=16

Opinie uĹĽytkownikĂłw:

http://citroen.triger.com.pl/www/module ... .php?id=85

żródło:google, citroen.triger.com.pl, grumlt.citrina.lt

Pią, 04.05.2007, 8:44

a to ciekawe informacje :) zawsze to auto mi sie podobalo 8)

Pią, 04.05.2007, 11:06

Jak dla mnie bardzo dobre auto, jest to najmniej awaryjny Citroen, zawsze jest wysoko w rankingach. Po lifcie wyglada bardzo ciekawie. Teraz bym nawet chetnie taka przygarnal :D Jak na Citroena rzeczywiscie auto nie zaskakiwalo stylistyka, ale do tej pory wyglada "świeżo".

Pią, 04.05.2007, 13:28

markus napisał(a):Mnie siÄ™ podoba Xantia. Ładne, spokojne stylistycznie auto

Wedlug mnie musze poprzec twoje zdanie ale poza wygladem to auto jakos mi nie lezy

Pią, 04.05.2007, 13:38

Ładne, fajne i pewnie wygodne autko, tylko, że można je kupic za grosze, co chyba dobrze nie świadczy o cytrynce....

Pią, 04.05.2007, 15:40

Jeden z ciekawszych CitroenĂłw. Spokojna stylistyka, ktĂłra dla mnie pozostaje ponadczasowa :)

Pią, 04.05.2007, 15:42

poprostu starsza siostra Xsary

Wto, 12.06.2007, 9:11

Jak dla mnie troche za spokojna stylistyka, daleko jej np. do CX-a,ale technicznie udane autko :)

Wto, 12.06.2007, 9:57

Donato napisał(a):technicznie udane autko

Hmmm... Ciekawe stiwerdzenia na temat auta ktore jest dosyc awaryjne, w testach zderzeniowych do du*y a jedyny bajer tego auta to zawieszenie ktore jak sie zapsuje to klekajcie narody :>

Wto, 12.06.2007, 11:54

el_payaco napisał(a):RĂłwnie fajna co XM :D

markus napisał(a):Aczkolwiek wiadomo, co XM to XM :wink:

...no właśnie. Mniejsza, młodsza i bardziej zachowawcza siostrzyczka XMa
Guerrillero napisał(a):Nieee... To juĹĽ nie TEN citroen :cry:
Dlaczego citroen zrezygnował ze swego pięknego niepowtarzalnego stylu nadwozi (DS, GS, CX, BX, XM) :?: :?: :?:

...hmmm, wydaje mi się, że Xantia była jeszcze ostatnim ogniwem dzikiej, kosmicznej stylistyki Citroena. Nie wyglądała już tak dziwnie, ale nadal miała w sobie coś ze stylu dawnych cytryn...

Alfisti4ever napisał(a):a jedyny bajer tego auta to zawieszenie ktore jak sie zapsuje to klekajcie narody :>


...LOL :!: :lol: Nie ma to jak powielanie "urban legends" nie mając żadnej wiedzy w temacie. A co do "bajeru", to udał Ci się ten tekst... :lol: Podejście 12-latka, nie ma co...

Wto, 12.06.2007, 12:41

Alfisti4ever napisał(a):Hmmm... Ciekawe stiwerdzenia na temat auta ktore jest dosyc awaryjne, w testach zderzeniowych do du*y a jedyny bajer tego auta to zawieszenie ktore jak sie zapsuje to klekajcie narody

Jednak jeśli ktoś zadba o to auto to będzie zadowolony szczególnie z silnikiem 3 litrowym :) 190KM mowi same za siebie. Minus to duze spalanie. Bardzo cichy i elastyczny silnik, duza kultura pracy. I pomruk V6 :mryellow: Fakt jest jednak faktem,że serwis Citroena nie należy do najlepszych :/
Wyślij odpowiedź