Samochody Świata - Forum Motoryzacyjne https://www.samochodyswiata.pl/ |
|
Fiat 126 (1973 - 2000) https://www.samochodyswiata.pl/viewtopic.php?f=6&t=25984 |
Strona 1 z 5 |
Autor: | Bonus [ Sob, 03.05.2008, 11:50 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Jak wszyscy wiedzą te auto jest dla mnie najlepszym z najlepszych i teraz pozostaje czekać na niego aż będzie u mnie |
Autor: | Emer [ Pon, 05.05.2008, 8:25 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Szkoda, że nie ma zdjęć pokazujących jak maluch zmieniał się przez te 27 lat. Może ktoś dorzuci? |
Autor: | Freeze [ Pon, 05.05.2008, 9:20 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
tu jest dosyć ciekawie opisane http://www.autogaleria.pl/forum/showthread.php?t=4576 |
Autor: | kulikowski [ Śro, 07.05.2008, 18:32 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
kultowe miniaturowe coupé z tylnym napędem |
Autor: | AddMaster [ Czw, 22.05.2008, 22:51 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Tak, bardzo dobrze, ze są zachowane w dobrym stanie maluszki, powinny trafic do prywatnych kolekcji, do muzeum, ten samochod wpisal sie znaczaco w historie Polski i powinien przetrwać jako pomnik. (ale mam nadzieje, ze bardzo szybko zniknie z polskich dróg, poniewaz jest bardzo niebezpieczny. Nie zycze nikomu, zeby mial w nim wypadek. Poza tym wiekszosc tych aut na naszych drogach nie grzeszy dobrym stanem technicznym. Niech ten niebezpieczny złom zniknie z ulic). Stylistyka jest prosta, ale co z tego? Gdyby nie to, ze auto bylo tak popularne, że mi się całkowicie znudzilo i napatrzylem sie wystarczająco na kompletne wraki, to autko by mi sie podobało. Nie jest brzydkie, w dobrym stanie na prawde jest na co popatrzeć. |
Autor: | Kruszon [ Pią, 23.05.2008, 13:33 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Bardzo fajne i przystępne autka, ostatnio dostałem takiego malucha z 98r w prezenice na kilka miesiecy i pociska jak sie patrzy CZERWONA BIEDRONA |
Autor: | Ital_X [ Pią, 23.05.2008, 19:43 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Maluch tak ale tylko do 82 roku. A najlepiej bambino, albo na rynek włoski |
Autor: | kulikowski [ Sob, 24.05.2008, 23:13 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
doczekał się nawet piosenki na swój temat: Andrzej Rosiewicz - Mały fiatek |
Autor: | pardon [ Pią, 06.06.2008, 8:58 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Fiat 126p – 35 lat minęło… Niemcy mają Garbusa, Włosi osławioną "500", Anglicy MINI, a Francuzi wielbią Citroena 2CV. Polska także posiada samochód z którego możemy być dumni – jest nim Fiat 126p, który dzisiaj obchodzi swoje 35-lecie! Z ziemi włoskiej do Polski… Żeby prześledzić historię Fiata 126p trzeba się cofnąć do 1957 roku. Wtedy to w turyńskiej fabryce rozpoczęto produkcję modelu Fiat 500 Nuova. Był on wytwarzany do 1975 roku. W 1972 roku ukazał się jego następca – model 126. Pierwszy Polski Fiat 126p, zmontowany z włoskich części zjechał z taśmy 6 czerwca 1973 roku – dokładnie w tym samym dniu reprezentacja Polski w piłce nożnej pokonała Anglików 2:0 na chorzowskim stadionie. Oficjalne uruchomienie linii produkcyjnej odbyło się 22 lipca. Do końca 1973 roku powstało 1500 Maluchów. Według zapewnień Edwarda Gierka Fiat 126p miał być autem rodzinnym, dostępnym dla przeciętnego Kowalskiego. Jednak od słów do czynów prowadziła długa i kręta droga. Na początku sprzedaży, aby stać się szczęśliwym posiadaczem Malucha trzeba było mieć przydział, talon, książeczkę samochodową, bony towarowe lub znajomości w Jedynie Słusznej Partii. Można było także kupić go na giełdzie samochodowej, za bardzo wygórowana kwotę znacznie przekraczającą tę ustaloną przez centralę. Na przełomie lat 80. i 90. Fiaty 126p stały się na szczęście powszechnie dostępne. Pierwsza seria Małego Fiata kosztowała 69 tys. złotych. Średnie wynagrodzenie w tym czasie wynosiło około 3,5 tys. złotych – łatwo więc policzyć, że obecnie samochód ten kosztowałby około 57 tys. złotych. 23 włoskie kuce Początkowo Mały Fiat napędzany był przez silnik o pojemności 594 ccm i mocy 23 KM. W 1977 roku zaprezentowano zmodernizowane wersje Fiata 126p. Zastosowano w nich silnik o pojemności zwiększonej do 652 ccm i mocy 24 KM. Najbogatsza wersja tego samochodu została wyposażona w takie udogodnienia jak: alternator, sygnalizację niskiego poziomu paliwa i zaciągniętego hamulca ręcznego, światła awaryjne, rynienki na dachu i zderzaki ozdobione w czarne nakładki na końcówki. W 1987 roku rozpoczęła się produkcja trzydrzwiowej wersji BIS. Model ten został wyposażony w chłodzony cieczą silnik o pojemności 703 ccm i mocy 27 KM. Dzięki leżącej pozycji silnika znalazło się miejsce na drugi bagażnik do którego można się było dostać przez tylne drzwi unoszone do góry. Model ten był produkowany tylko przez 4 lata. W 1996 roku Fiat 126p otrzymał oficjalnie nazwę Maluch. Przełom roku 1999 i 2000 to drastyczny spadek (ok. 50 proc.) sprzedaży. Walka z Matizem i Seicento została przegrana. We wrześniu 2000 roku wyprodukowano ostatnie 1000 sztuk Maluchów w limitowanej serii Happy End. Każdy z nich został opatrzony unikatowym kolejnym numerem, auta były w specjalnych kolorach :żółtym i czerwonym. Maluch na gąsienicach i z silnikiem Diesla Przez cały okres produkcji modelu 126p powstało wiele prototypowych wariacji w oparciu o jego konstrukcję. Jedną z nich był prototyp Bombel. Powstał on w 1974 roku i był samochodem… dostawczym. Poprzez obcięcie części dachu i tylnych słupków stworzono miejsce na nadbudowę. W tym samym roku powstała również wersja Long. Dzięki zwiększeniu rozstawu o 10 cm zyskano więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu. Rok później w bielskiej fabryce skonstruowano model z nadwoziem kombi. Jednak najpoważniejsze zmiany zaproponowano w projekcie nazwanym Ryjek. Stworzono go w 1977 roku. Innowacją był przedni napęd, kolumny McPherson i pojedyncze wahacze. Silnik został umieszczony przed przednią osią w wyniku czego samochód został wydłużony o 19 cm. Jednak najciekawszą konstrukcję miał Fiat 126p oznaczony skrótem LPT (Lekki Pojazd terenowy). Prototyp powstał w Koszalinie i miał trzy osie. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania, istniała także wersja na gąsienicach. Cytuj: Z miłości do Malucha Prezentowany na zdjęciach Fiat, rocznik 1973 należy do Przemka z Bydgoszczy. Samochód został zakupiony w czerwcu 2007 roku z ogromną ilością części zapasowych. Auto miało ponad 20 lat temu wypadek i zostało naprawiony w Polmozbycie z użyciem oryginalnych części (nadwozie nie było wymieniane, a jedynie uszkodzone elementy). Nowy właściciel nigdy go nie remontował, ponieważ nie było takiej potrzeby. Jedynie lakier został poddany polerce. Do 100 procentowej oryginalności brakuje oryginalnego korka paliwa i kierownicy w idealnym stanie. Przemek posiada w chwili obecnej 7 sztuk tego samochodu - w tym jeden z 73 roku, obecnie remontowany i który jest prawdopodobnie pierwszym Polskim Fiatem 126p. Potwierdzają to ówcześni pracownicy fabryki, którzy zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie z pierwszym autem i zapisali numer nadwozia na pamiątkę, jako iż była to włoska numeracja. Jak sam mówi: "Te auta posiadają duszę. Nie ma dwóch identycznych. Każdy jest wyjątkowy. Z każdym z nich wiążą się wspaniałe przeżycia..." Sto lat… co najmniej! Nie straszne mu były drogi Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, a potem Rzeczpospolitej Polskiej. Mimo swoich niewielkich rozmiarów i słabych osiągów „maluch” z lubością woził podstawową komórkę społeczną na wakacje do Bułgarii lub Rumunii. Dzisiaj patrząc na jego spartańskie wnętrze, wszechobecna ciasnotę, praktycznie nieistniejący bagażnik i niewielki silniczek na wielu młodych twarzach pojawi się zapewne szyderczy uśmiech. Jednak dla wielu polskich kierowców, był on pierwszym samochodem. Dzisiaj mija 35 lat od momentu gdy pierwszy Polski Fiat 126p zjechał z taśmy produkcyjnej – czego więc można życzyć solenizantowi? Może tego, by za kolejne 35 lat, ktoś nie musiał o nim napisać: "niestety żaden model Fiata 126p się nie zachował". moto.onet.pl/ |
Autor: | Bonus [ Pią, 06.06.2008, 12:03 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Fajny artykuł , aż łza w oku się kręci . Sto Lat Sto Lat niech żyje żyje nam , sto lat sto lat niech żyje żyje nam . A kto MALUCH , Fiacik , 126p , Kaszlak , |
Autor: | Ital_X [ Pią, 06.06.2008, 20:39 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Cytuj: Przemek posiada w chwili obecnej 7 sztuk tego samochodu - w tym jeden z 73 roku, obecnie remontowany i który jest prawdopodobnie pierwszym Polskim Fiatem 126p. Potwierdzają to ówcześni pracownicy fabryki, którzy zrobili sobie pamiątkowe zdjęcie z pierwszym autem i zapisali numer nadwozia na pamiątkę, jako iż była to włoska numeracja. |
Autor: | 3co [ Pon, 09.06.2008, 19:05 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Dzisiaj widziałem bardzo dobrze zachowanego kaszlaka z początków produkcji z emblematem 600. Czy były maluchy z takimi silnikami produkowane w Bielsku, czy to włoska robota? |
Autor: | Rysiob [ Pon, 09.06.2008, 20:38 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Pierwsze 126 i 126p napędzał silnik o pojemności 594 cm3 o mocy początkowej 18 KM (zwiększonej potem do 23 KM). I takie Fiaty nosiły oznaczenie "600". Dopiero w połowie 1977 roku zwiększono pojemność silnika do 652 cm3 i zaistniało oznaczenie "650". Tak więc 126 "600" pochodził zarówno z włoskiego Cassino, jak i z polskiego Bielska/Tychów |
Autor: | 3co [ Pon, 09.06.2008, 21:49 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
To jednak chyba był polski maluch, ale nie wiedziałem ,że aż 5lat produkowano w Polsce fiaty z takimi silnikami |
Autor: | Bonus [ Wto, 10.06.2008, 21:17 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Nawet na początku lat 80 takie silniki jeszcze były w co poniektórych . |
Autor: | Radson [ Czw, 12.06.2008, 10:42 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
126p to absolutny klasyk.Auto od ktorego chyba każdy rozpoczynał przygodzę z motoryzacją. Co z tego że jest ciasny i nie spełnie współczesnych standardów. To auto ma dusze. |
Autor: | RR ltd Co. [ Pon, 16.06.2008, 15:27 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Polecam konkurs FIAT Auto Poland: http://www.fiat.pl/index.php?pid=105&id_ko=2 http://www.fiat.pl/index.php?pid=105&id_ko=4 Przykładowe zdjęcie: |
Autor: | elCoyote [ Wto, 17.06.2008, 15:14 ] |
Temat postu: | Re: Fiat 126 (1973 - 2000) |
Bezapelacyjnie Malucha należy nazywać klasykiem polskiej motoryzacji... Jednak smutne jest, że owym klasykiem stała się ekstremalnie niewygodna, wybitnie awaryjna i niebezpieczna czterokołowa motorynka w mierny sposób imitująca samochód. |
Strona 1 z 5 | Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |