UAZ469B – samochód terenowy produkcji radzieckiej produkowany od 1972 do 2007 roku w fabryce UAZ w Ulianowsku. W roku 1985 z niewielkimi zmianami produkowany pod nazwą UAZ 31512 do 2007 roku, zastąpiony przez model UAZ Hunter Classic.
Samochód początkowo przeznaczony dla wojska, szybko zyskał uznanie w innych służbach mundurowych a nawet wśród osób cywilnych. Używany przez wojska Układu Warszawskiego. Uczestniczył w niemal każdym konflikcie zbrojnym po 1970 roku. Jego parametry sprawiały, że sprawdzał się zarówno w śniegach Syberii, jak i na pustynnych terenach Afryki i Afganistanu. Zmiana między wersjami 469b a 31512 nie jest nagła, gdyż samochód zaczęto już modernizować od roku 1980. Jako modernizacje od pierwotnego modelu można uznać: nowy silniejszy stelaż, mniejszą chłodnicę, systematycznie modernizowane gaźniki od K126g do K151, serwo – wspomaganie hamulców, hamulce tarczowe, nowy okrągły kolektor ssący, mosty zwolnicowe (tzw. afgany), nieznaczne zmiany blacharskie, podwieszane pedały, sprzęgło hydrauliczne oraz wydajniejsza nagrzewnica.
* Napęd 4x4 (dołączany przedni most)
* Skrzynia redukcyjna 2 stopniowa
* Silnik benzynowy gaźnikowy górnozaworowy: o pojemność skokowa: 2445cm³
* Całkowita masa samochodu : 1630
* Maksymalna prędkość przy maksymalnym obciążeniu – 105 km/h
* Liczba cylindrów – 4
* Stopień sprężania – 6,7 (benzyna 72 oktanowa)
* Moment obrotowy : 172 Nm
* moc: 70 KM
* skrzynia 4 biegowa (3 i 4 bieg synchronizowany)
* użyteczne obciążenie dla wszystkich rodzajów dróg – 7 osób + 100kg
* spalanie : 16 l/100 km na drodze, oraz do 28 l/100 km w terenie
Źródło: Wikipedia