Zaprezentowana w 1983 roku Silvia model S 12 byĹ‚a juĹĽ czwartym poÂkoleniem maĹ‚ego sportoÂwego auta spod znaku Nissana, istniejÄ…cego pod tÄ… nazwÄ… od 1964 roku. Tym razem pokazano dwa waÂrianty nadwoziowe: 2-drzwiowe coupe i 3-drzwiowego hatchbacka. PodobÂnie jak poprzednicy, wersje eksportowe (na rynki azjaÂtyckie), nieznacznie bogatÂsze pod wzglÄ™dem wyposaÂĹĽenia i prawie nie do odróżÂnienia z zewnÄ…trz nosiĹ‚y naÂzwÄ™ „Gazelle". Silvie eksportowane do USA to dobrze znane 200 SX. W Stanach samochody te byĹ‚y cięższe, najczęściej wystÄ™powaĹ‚y z motorem 3.0 V6, chÄ™tnie kupowane byĹ‚y z automatem. W latach 80. do Europy trafiaĹ‚y najÂczęściej auta z silnikami 1.8, 8 i 16-zaworowe. To, co najlepsze, JapoĹ„czycy zoÂstawiali sobie: 2 litry, 16 zaworĂłw, na ĹĽyczenie turbo. 150 lub 190 KM, osiÄ…gaÂnych przy 6400 obrotĂłw na minutÄ™. Dla odróżnienia od Gazelle na maskÄ™ trafiĹ‚o wybrzuszenie z wlotem poÂwietrza, z daleka osadzajÄ…Âce innych Ĺ›cigantĂłw: uwaÂga, duĹĽo koni. Aby nie poÂzostawić ich samopas, auto wypoasaĹĽono w prowokuÂjÄ…co twarde, o niskim skoku zawieszenie. NiewielkÄ… liczbÄ™ modeli S 12 jeĹĽdĹĽÄ…cych po polÂskich drogach Ĺ‚atwo jest wytĹ‚umaczyć. W produkcji znajdowaĹ‚ siÄ™ on zaledwie 5 lat, do 1988 roku. UtrzyÂmanie Silvii w Polsce w laÂtach 80. graniczyĹ‚o z cuÂdem. Ceny części (dostÄ™pÂnych tylko za dolary) byĹ‚y zaporowe, a samochody te, choć z natury bezprobleÂmowe, Ĺ‚atwo byĹ‚o zepsuć poprzez niewĹ‚aĹ›ciwÄ… eksÂploatacjÄ™. SzczegĂłlnie wraĹĽliwe byty turbosprężarÂki, naraĹĽone na brak smaroÂwania przy wykorzystywaÂniu osiÄ…gĂłw przy zimnym silniku. Inne typowe usterki to luzy zawieszenia nie znoÂszÄ…cego dziurawych drĂłg, a takĹĽe nierĂłwnomiernie dziaĹ‚ajÄ…ce hamulce. DziĹ›, po kilkunastu latach eksÂploatacji, do wymienionych problemĂłw naleĹĽy dodać rdzÄ™. Na pierwszy rzut oka niewidoczna atakuje punkty mocowania zawieszenia oraz spĂłd nadwozia. Obecnie Ĺ‚atwiej jest o czÄ™ÂĹ›ci do tego auta niĹĽ kiedyĹ›. Zamienniki elementĂłw eksÂploatacyjnych (np. klockĂłw hamulcowych - ok. 100 zĹ‚oÂtych) pozwalajÄ… na duĹĽe oszczÄ™dnoĹ›ci. Wiele części naleĹĽy jednak zamawiać w autoryzowanej sieci dilerskiej Nissana i oczekiwać na ich sprowadzenie. Ceny sÄ… porĂłwnywalne do zwiÄ…zanych z obsĹ‚ugÄ… współÂczesnych modeli tej firmy. Np. za kompletne sprzÄ™gĹ‚o trzeba zapĹ‚acić ok. 1100 zĹ‚. To duĹĽo, jeĹ›li wziąć pod uwagÄ™ cenÄ™ auta, ktĂłra nie powinna przekroczyć 5 tyÂsiÄ™cy. Problem w tym, ĹĽe naprawy konieczne sÄ… doÂsyć czÄ™sto. Nie zmienia to faktu, ĹĽe Silvia to auto kultoÂwe, mogÄ…ce przysporzyć kierowcy niezapomnianych wraĹĽeĹ„. Ale za duĹĽe, mimo niewielkiej wartoĹ›ci starych aut, pieniÄ…dze.
tekst pochodzi z free.of.pl/m/motoryzacja
źródła
motorbase
nissan.jp/muzeum