|
|
Obecny czas: Pon, 13.05.2024, 9:37
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 6 posty(ów) ] |
|
1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
FILM:Cytuj: Moskwicz 2141 (ALEKO) – samochód osobowy produkowany przez sowieckie, później rosyjskie zakłady AZLK / Moskwicz w latach 1986 – 2001.
Samochód Moskwicz 2141 był pierwszym całkowicie nowym modelem samochodu Moskwicz, nie wywodzącym się z linii samochodów tylnonapędowych zapoczątkowanej przez Moskwicz 402 z lat 50. Ponieważ produkowany od 1975 roku Moskwicz 2140 stanowił tylko modernizację samochodu Moskwicz 412 z poprzedniej dekady, nie mogącą konkurować z nowocześniejszymi samochodami Łada (Żiguli), konstruktorzy fabryki mieli świadomość konieczności wprowadzenia nowocześniejszego modelu. Zaawansowane były prace nad prototypami samochodów S-1 i S-3 o nowoczesnej linii nadwozia fastback, lecz w dalszym ciągu z tylnym napędem. W drugiej połowie lat 70. jednak władze sowieckiego przemysłu samochodowego zdecydowały odgórnie, że nowa generacja samochodów powinna być przednionapędowa, co skierowało dalsze prace w innym kierunku. Z powodu braku doświadczeń z konstrukcją samochodów z przednim napędem w ZSRS, inżynierowie Moskwicza zmuszeni byli wzorować się na konstrukcjach zagranicznych. Władze zasugerowały jako wzór francuski samochód Simca 1308, do którego nowy Moskwicz otrzymał podobne nadwozie w środkowej i tylnej części. Ponieważ jednak dla nowego Moskwicza przewidywano podobnie, jak w poprzednich, umieszczenie podłużne silnika, a Simca miała poprzeczne, podwozie i układ napędowy wzorowano na Audi 100. Prototyp do badania układu jezdnego z 1977 (nazwany "Maksimka") wręcz otrzymał przerobione nadwozie Simci. Ostateczne nadwozie, wyraźnie odmienne od Simci w stylizacji przedniego pasa, miało nieco inne proporcje oraz bardziej zaokrąglone linie i detale odpowiadające stylistyce lat 80.
Pierwsze samochody serii próbnej wyprodukowano w lutym 1986, a od końca roku produkowano je na sprzedaż. Masowa produkcja rozpoczęła się dopiero 9 lipca 1988, po zwolnieniu miejsca po zakończeniu produkcji Moskwiczy 2140. Szczyt produkcji (104,4 tysiąca sztuk) przypadł w 1991 roku. Na eksport samochód otrzymał nazwę ALEKO. Problem sprawiał dobór odpowiedniego silnika. Silnik o pojemności 1,5 l z modeli Moskwicz 412 i 2140 oceniono jako nieco za słaby. Zastosowano mocniejszy silnik zakładów WAZ – WAZ-2106-70 o pojemności 1,6 l, lecz ich dostępność była ograniczona, gdyż większość produkcji szła dla Ład produkowanych przez WAZ. Wersja Moskwicz 21412 otrzymała więc zmodernizowaną wersję silnika z poprzednich modeli – UZAM-331.10, o większym stopniu sprężania, pojemności 1,5 l i mocy 72 KM, lecz nie była ona udana (miała skłonność do spalania detonacyjnego). Od początku lat 90. produkowano wersję Moskwicz 2141-135 z importowanym silnikiem diesla Ford XLD-418 o pojemności 1,75 l i mocy 60 KM – przeznaczoną początkowo na eksport, lecz sprzedawaną następnie też na rynku krajowym. W latach 90. sprzedaż Moskwiczy spadała, co było spowodowane wolną dostępnością samochodów zagranicznych po reformach wolnorynkowych w Rosji, dość przestarzałą już konstrukcją, a także nienajlepszą jakością wykonania samochodów i wykończenia wnętrza. Sytuacji nie polepszyło znacząco wprowadzenie od 1994 nowych mocniejszych silników zakłady UZAM: 1,7 l UZAM-3317 i 1,8 l UZAM-3313. Samochód cieszył się niewielkim zainteresowaniem na rynkach eksportowych, częściowo z powodu wyposażenia w zachodni silnik, co powodowało, że jego cena nie była tak niska, jak poprzednich Moskwiczy. W lutym 1996 produkcję zatrzymano, lecz w 1997 roku wznowiono. Od początku 1998 roku produkowano nieco zmodernizowaną wersję AZLK-21414 Swiatogor, posiadającą m.in. nowe reflektory i część importowanych podzespołów. Część samochodów otrzymała 2 l silnik Renault F3R. Pod koniec tego roku jednak sytuacja finansowa zakładów uległa gwałtownemu pogorszeniu na skutek kryzysu w Rosji, wiążącego się z nieopłacalnością zakupu podzespołów za granicą i wielkość produkcji znacząco zmalała. Ostatecznie zakłady Moskwicza zaprzestały produkcji samochodów w 2001. Na bazie hatchbacka Moskwicz 2141 opracowano w latach 90. sedan Moskwicz 2142, produkowany w małych ilościach, także w przedłużonych luksusowych wariantach nazwanych Kniaź Władimir i Iwan Kalita. Do produkcji wdrożono w 1993 także wariant pick-up Moskwicz 2335, a wcześniej niewielkie ilości hatchbacków Moskwicz 2141 przerabiano w zakładach na pick-upy. Dane techniczne Inne nazwy: ros. Москвич 2141 Lada Aleko Swiatogor Producent: AZLK / Moskwicz, Moskwa, ZSRS / Rosja Okres produkcji: 1986 – 2001 Poprzednik: Moskwicz 2140 Następca: brak Segment: C Typy nadwozia: 5-drzwiowy hatchback Silniki: R4, gaźnikowe: 1568 cm³, 76,4 KM 1478 cm³, 72 KM Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna Rodzaj napędu: silnik z przodu, napęd na przednie koła Długość: 4350 mm Szerokość: 1690 mm Wysokość: 1400 mm Rozstaw osi: 2580 mm Masa własna: 1070/1080 kg Liczba miejsc: 5 Konkurencja: FSO Polonez Simca 1307 Łada Samara Opel Kadett Daewoo Nexia (C) Wikimedia.org Samochodymadeinpoland.fora.pl Zlomnik.pl S245.photobucket.com Powerful-cars.com Auto94.ru Aronline.co.uk Motorstown.com Smcars.net Youtube.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Pon, 18.03.2013, 1:56 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: 1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
Podobno strasznie awaryjny model
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pon, 18.03.2013, 11:06 |
|
|
elCoyote
Postów: 2567 Miejscowość: Gdzieś na zachodnich rubieżach
Samochód: Volvo S80
|
Re: 1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
kulikowski napisał(a): Z powodu braku doświadczeń z konstrukcją samochodów z przednim napędem w ZSRS, inżynierowie Moskwicza zmuszeni byli wzorować się na konstrukcjach zagranicznych. Władze zasugerowały jako wzór francuski samochód Simca 1308, do którego nowy Moskwicz otrzymał podobne nadwozie w środkowej i tylnej części. Ponieważ jednak dla nowego Moskwicza przewidywano podobnie, jak w poprzednich, umieszczenie podłużne silnika, a Simca miała poprzeczne, podwozie i układ napędowy wzorowano na Audi 100. Prototyp do badania układu jezdnego z 1977 (nazwany "Maksimka") wręcz otrzymał przerobione nadwozie Simci. Ostateczne nadwozie, wyraźnie odmienne od Simci w stylizacji przedniego pasa, miało nieco inne proporcje oraz bardziej zaokrąglone linie i detale odpowiadające stylistyce lat 80. Dziwi mnie z jaką pobłażliwością pisze się o dokonaniach radzieckich inżynierów. Bardziej precyzyjnym określeniem od "wzorowali się" byłoby "ukradli". Poczynania chińskich koncernów motoryzacyjnych nazywa się po imieniu, czyli kopiowaniem lub kradzieżą. Nie widzę powodu, dla którego o sowietach pisze się tak delikatnie, zwłaszcza że technologia kradziona była na polecenie rządu.
_________________ Licencja na miłość Embargo na sen
|
Pon, 18.03.2013, 20:19 |
|
|
SvarteVidder
Postów: 118
|
Re: 1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
Mogli go nazwać "Alko", byłoby bardziej na miejscu. Chinole nawet nie muszą kraść, bo koncerny same im wysyłają plany.
_________________ Polak potrafi Jeden z powodów, dlaczego stare jest piękne
|
Czw, 21.03.2013, 8:14 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: 1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
To jeździ w Polsce Ciekawe czy to egzemplarze sprowadzone indywidualnie czy może jakaś akcja Pol-Motu .
|
Pią, 22.03.2013, 22:15 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1986-2001 Moskwicz 2141 Aleko
Automobile-spec.com MotoKiller.pl Flickr.com Motoryzacja.interia.pl (C) Automobile-spec.com MotoKiller.pl Flickr.com Motoryzacja.interia.pl
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 23.02.2022, 8:37 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 6 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 2 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |