Sob, 28.01.2023, 4:49
Wikipedia napisał(a):Kia Sportage I została zaprezentowana po raz pierwszy w 1993 roku.
Model Sportage zbudowany został na bazie podzespołów technicznych pozyskanych od japońskiej Mazdy, ponownie po modelu Besta wykorzystując płytę podłogową dostawczej Mazdy Bongo[2]. Pierwsza generacja Sportage była zarazem pierwszym SUV-em w historii Kii.
Samochód został oparty o ramę, oferując przez to właściwości do jazdy w terenie i po bezdrożach. Pojazd został także upodobniony pod kątem wizualnym do samochodów terenowych, otrzymując np. koło zapasowe umieszczone na stelażu przymocowanym do klapy bagażnika.
Jednostki napędowe pojazdu w standardzie napędzały koła tylnej osi, za dopłatą dokupić można było napęd na cztery koła. Poza klasycznym, zamkniętym wariantem Kia Sportage pierwszej generacji oferowana była także jako skrócony, 2-drzwiowy kabriolet dostępny ze składanym, miękkim dachem.
Poza właściwościami w terenie i prostej konstrukcji, Kia Sportage pierwszej generacji charakteryzowała się także relatywnie bogatym wyposażeniem standardowym, które obejmowało klimatyzację, system ABS, elektrycznie regulowane lusterka i szyby, a także dzieloną tylną kanapę w stosunku 50:50.
Lifting
W 1998 roku Kia Sportage przeszła obszerną restylizację nadwozia[1]. Samochód zyskał większe, bardziej nieregularnie ukształtowane poprzeczki atrapy chłodnicy, przemodelowane zderzaki, nowy układ soczewek w reflektorach, a także inny odcień kloszy tylnych lamp.
Zdecydowano się również przeprojektować kabinę pasażerską, w której zastosowano wyższej jakości materiały wykończeniowe. Ponadto, wyposażenie standardowe zostało wzbogacone o m.in. centralny zamek, podłokietnik kierowcy i metalizowany lakier.
Sprzedaż
Kia Sportage pierwszej generacji była jednym z pierwszych modeli południowokoreańskiego producenta o globalnym zasięgu rynkowym, który objął m.in. Amerykę Północną, Amerykę Łacińską, Azję Wschodnią czy Australię.
Specjalnie z myślą o rynku europejskim, w latach 1995–1998 Kia Motors zlecała produkcję pojazdu niemieckim zakładom Karmanna, które wytwarzały klasyczny wariant nadwoziowy.
Samochód był również produkowany na licencji przez chińskie przedsiębiorstwo Guangdong, specjalizujące się w wytwarzaniu różnych samochodów producentów z Japonii i Korei Południowej. Pomimo zachowania logotypów Kii nosił tam nazwę Guangtong Wanli Sportage.
Wyposażenie
EX
DLX
Limited
W zależności od wersji wyposażeniowej pojazdu, auto wyposażone mogło być m.in. we wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, immobiliser, radioodtwarzacz oraz klimatyzację[2]. Od 1997 roku auto, jako pierwszy seryjnie produkowany pojazd na świecie, wyposażone mogło być w poduszkę kolanową kierowcy[5], a także m.in. w dwie poduszki powietrzne oraz system ABS.
Silniki
Silnik Pojemność skokowa [cm³] Typ silnika Moc maksymalna [KM] przy obr./min Maks. moment obrotowy [Nm] przy obr./min Przyspieszenie 0–100 km/h [s] Prędkość maks. [km/h]
Silniki benzynowe:
2.0i 1998 cm³ R4 95 KM (70 kW) przy 5000 obr/min 157 Nm przy 2500 obr/min 18.4 s 160 km/h
2.0i 16V 1998 cm³ R4 118 KM (87 kW) przy 5300 obr/min 166 Nm przy 4500 obr/min 14.7 s 170 km/h
2.0i 16V 1998 cm³ R4 128 KM (94 kW) przy 5300 obr/min 175 Nm przy 4700 obr/min 14.7 s 172 km/h
Silniki wysokoprężne:
2.2D 2184 cm³ R4 63 KM (46 kW) przy 4050 obr/min 127 Nm przy 2500 obr/min 20.5 s 140 km/h
2.0 TD 1998 cm³ R4 83 KM (61 kW) przy 4000 obr/min 195 Nm przy 2000 obr/min 18.4 s 145 km/h
Dane techniczne
Producent: Kia
Zaprezentowany: Lipiec 1993
Okres produkcji: 1993 – 2002
Miejsce produkcji: Hwaseong, Korea Południowa
Osnabrück, Niemcy
Kaliningrad, Rosja
Zhuhai, Chiny
Pakistan, Karaczi
Następca: Kia Sportage II
Segment: SUV segmentu C
Typy nadwozia: 5-drzwiowy SUV
2-drzwiowy SUV Cabrio
Skrzynia biegów: 5-biegowa manualna
4-biegowa automatyczna
Napęd: tylny
AWD
Długość: 4245 mm
4030 mm (Cabrio)
Szerokość: 1855 mm
Wysokość: 1635 mm
Rozstaw osi: 2360 mm
Masa własna: 1420–1513 kg
Zbiornik paliwa: 60–63 L
Liczba miejsc: 5
Bagażnik: 520–1570 L
Ładowność: 415–590 kg