Star-266
To podstawowy samochód ciężarowy Wojska Polskiego opracowany przy współpracy Przyzakładowego Biura Konstrukcyjnego Fabryki Samochodów Ciężarowych w Starachowicach oraz Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku prace te rozpoczęto pod koniec lat sześćdziesiątych, a produkcję uruchomiono w 1973 roku w Starachowicach
- Liczba miejsc w kabinie: 2
- Układ jezdny: 6x6
- Masa własna: 7420 kg
- Ĺadowność maksymalna: 5000 kg (w terenie 3500 kg)
- Długość: 6,82 m Szerokość: 2,5 m Wysokość: 3,15 m
- Prześwit: 0,33 m Rozstaw kół: 2,004 m Rozstaw osi: 2,99 m + 1,24 m
- Prędkość maksymalna (na drodze): 86 km/h
- Pojemność zbiornika paliwa: 2x150 dm3
- Głębokość brodzenia: 1,8 m
- Typ i pojemność silnika: wysokoprężny, sześciocylindrowy, S-359; 6,842 dm3
Moc silnika: 110 kW (150 KM) przy 2800 obr./min
- Skrzynia biegów: sterowana ręcznie 55-45 (ZF);
5 biegĂłw do przodu (od drugiego do piÄ…tego - zsynchronizowane), 1 - wsteczny
- Sprzęgło: suche jednotarczowe
- Skrzynia rozdzielcza: dwuprzełożeniowa SR-380M
- Układ kierowniczy: z przekładnią kierowniczą śrubowo-kulkową ZF-80-60
ze wspo maganiem hydraulicznym Ĺšrednica zawracania: 17 m
- Zawieszenie : przĂłd –resory piĂłrowe i amortyzatory, tyĹ‚ – odwrĂłcone resory piĂłrowe i drÄ…ĹĽki reakcyjne
- Opony: 12.00x20
- Instalacja elektryczna: 12V, 24V,
Elementem nośnym Stara 266 jest rama podłużnicowa, nitowana, wykonana z blachy stalowej. Samochód napędzany jest przez sześciocylindrowy silnik wysokoprężny Star 359M, chłodzony cieczą, o pojemności 6842 cm i mocy 110 kW przy 2800 obr/min, maksymalny moment obrotowy 432 Nm przy 1800 obr/min. Pojemność zbiorników paliwa 2 x 150 l , za kabiną kosz na kanistry. Zasilanie i smarowanie silnika możliwe jest w skrajnych przechyłach samochodu. Sprzęgło tarczowe MFZ 362, z centralną sprężyną talerzową. Skrzynia biegów o 5 przełożeniach do przodu i 1 do tyłu - ZF S5-45, zsynchronizowana (biegi od drugiego do piątego), skrzynia rozdzielcza napędu typu SR-380M, dwubiegowa, mechaniczna, z możliwością włączania napędu przedniego mostu. Mosty napędowe jednostopniowe, z terenową blokadą mechanizmów różnicowych. Most przedni sztywny z odciążonymi półosiami i przegubami homkinetycznymi Brifield. Mosty środkowy i tylny sztywne z elektropneumatycznym włączaniem blokady mechanizmu różnicowego. Napęd przedniego mostu odłączany, pozostałych - stały. Zawieszenie samochodu na resorach piórowych półeliptycznych, amortyzatory hydrauliczne podwójnego działania (oś przednia) i drążki reakcyjne (oś środkowa i tylna). Koła pojedyncze z oponami o wymiarach 12.00- 20" z bieżnikiem terenowym. Średnica zawracania 17 m . Koło zapasowe umieszczono pionowo za kabiną załogi. Hamulce bębnowe z samoregulacją, dwuobwodowe, hydrauliczne ze sterowaniem pneumatycznym, hamulec postojowy ręczny - tarczowy na wale napędowym. Układ hamulcowy wyposażony jest w sygnalizację uszkodzeń. Układ kierowniczy z przekładnią śrubowo-kulkową ZF-80-60 wspomagany hydraulicznie.
(C)
http://www.wojsko-polskie.pl
(C)
http://www.ratownictwo.org.pl
http://www.militarium.net
http://www.modelik.pl
http://www.motodemont.com.pl
wikimedia.org
Ostatnio edytowany przez
RR ltd Co. Wto, 19.09.2006, 8:26, edytowano w sumie 2 razy