Fotki:
Samochód pojawił się w 1994 roku w trzech rodzajach nadwozia. Nas interesuje dziś pięciodrzwiowa wersja hatchback o lekkim zacięciu sportowym
Mazda zapewnia osobom siedzącym z przodu dużo miejsca i wygodne podróżowanie. Z tyłu, co wynika z pochylenia dachu, jest już ciaśniej.Poszczególne detale we wnętrzu są dopracowane stylistycznie i dopasowane. Dzięki dobremu wyciszeniu, poziom hałasu w środku jest niski, to też mocna strona modelu.
Mazda jest samochodem z przednim napędem, prowadzi się poprawnie, jest zwrotna, ale nie należy aut do bardzo komfortowych. Zawieszenie ma stosunkowo sztywne, z przodu kolumny resorujące, z tyłu układ wielowahaczowy.
Silniki:
Silniki to mocna strona Mazdy 323. Mają wysoką kulturę pracy, są elastyczne, a przede wszystkim trwałe. W modelu występowały cztery silniki benzynowe i jeden turbodiesel. Fot. Wojciech Kołatek: Jednym z głównych atutów Mazdy 323 jest niska awaryjność. Najsłabszy 1,3 l/ 72 KM (czasami przez użytkowników określany jako 1.4) niespecjalnie nadaje się do auta; ma słabe osiągi i najlepiej sprawdza się w mieście. Przeniesiony został z poprzedniej generacji Mazdy i nie zdobył uznania wśród kierowców.
Podstawowa jednostka to silnik 1,5 l/ 88 KM. Jest ekonomiczny i pozwala na w miarÄ™ dynamicznÄ… jazdÄ™.
Jednak najlepszym silnikiem jest chyba 1,8 l/ 116 KM z odpowiednią proporcją mocy, dynamiką i elastycznością do wielkości zużycia paliwa. Najmocniejszą jednostką jest 2,0 l V6/140 KM spotykana jest jednak rzadziej. Podobnie trudno trafić na diesla, wziętego od Isuzu o pojemności 1,7 l. Auta z tym silnikiem odznaczają się dodatkowym wlotem powietrza na masce.
Exploatacja:
Użytkownicy modelu wyrażają się o nim bardzo dobrze. Lista usterek jest niewielka, o ile auto nie miało żadnej przygody drogowej. Bywają awarie elektryki, alternatora, nadmierna hałaśliwość układu wydechowego (brzęczenie osłon), zużywają się łączniki drążków stabilizacyjnych w zawieszeniu przednim i tylnym, bywają nieszczelności układu chłodzenia. Zastrzeżenia są także do słabego hamulca ręcznego. W samochodzie bezwypadkowym nie ma żadnych problemów z korozją.
Wady:
- mała przestrzeń z tyłu,
- przeciętny komfort resorowania,
- mały wybór części i wysokie ceny.
Zalety:
- solidne wykonanie,
- bezawaryjne silniki,
- dobre właściwości jezdne.
Dane techniczne wybranych silnikĂłw:
Silnik 1.5 :
Pojemność skokowa (cm³): 1489
Moc (KM/obr./min.): 88/5500
Prędkość maksymalna (km/h): 173
Przyspieszenie 0-100 km (s): 11,8
ZuĹĽycie paliwa: wg EU (l/100 km): 5,7/7,6/8,4
Zbiornik paliwa (l): 55
ObjÄ™tość bagaĹĽnika (dm³): 345
Silnik 1.8 :
Pojemność skokowa (cm³): 1840
Moc (KM/obr./min.): 116/6000
Prędkość maksymalna (km/h): 188
Przyspieszenie 0-100 km (s): 9,7
ZuĹĽycie paliwa: wg EU (l/100 km): 6,1/8,1/9,6
Zbiornik paliwa (l): 55
ObjÄ™tość bagaĹĽnika (dm³): 345
Silnik 2.0 V6 :
Pojemność skokowa (cm³): 1995
Moc (KM/obr./min.): 140/6000
Prędkość maksymalna (km/h): 213
Przyspieszenie 0-100 km (s): 9,4
ZuĹĽycie paliwa: wg EU (l/100 km): 6,9/8,8/11,1
Zbiornik paliwa (l): 55
ObjÄ™tość bagaĹĽnika (dm³): 345
Silnik 1.7 TD :
Pojemność skokowa (cm³): 1686
Moc (KM/obr./min.): 82/4400
Prędkość maksymalna (km/h): 170
Przyspieszenie 0-100 km (s): 14,2
ZuĹĽycie paliwa: wg EU (l/100 km): 4,8/6,8/7,2
Zbiornik paliwa (l): 55
ObjÄ™tość bagaĹĽnika (dm³): 345
(c) motofakty.pl , allegro , mazdaspeed.pl