|
|
Obecny czas: Pon, 13.05.2024, 7:39
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
Autor |
Wiadomość |
oldtimer 125p
Postów: 149 Miejscowość: Kraków
|
Polskie prototypy z FSO, FSM i nie tylko...
_________________ 8 dnia Bóg stworzył Fiata 125p FSO FOREVER !!!!!
Ostatnio edytowany przez oldtimer 125p Czw, 22.05.2008, 10:06, edytowano w sumie 11 razy
|
Pon, 07.01.2008, 16:01 |
|
|
Bonus
Postów: 1391 Miejscowość: Racibórz
Samochód: 126p 652ccm
|
Re: Prototypy z FSO
Fajny temat ale niektĂłre prototypy sÄ… z fsm
|
Pon, 07.01.2008, 16:24 |
|
|
Alexa
Postów: 216 Miejscowość: Poznań
Samochód: Rover 214i
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
oldtimer 125p napisał(a): Fafik To jakiĹ› ĹĽart? Ale pokraka oldtimer 125p napisał(a): Syrena Sport IMHO NajpiÄ™kniejszy prototyp jaki kiedykolwiek zostaĹ‚ zbudowany w naszym piÄ™knym kraju, zniszczenie jedynego egzemplarza byĹ‚o totalnÄ… gĹ‚upotÄ… Ăłwczesnych wĹ‚adz . Zawsze bÄ™dÄ™ ĹĽaĹ‚ować, ĹĽe nie wszedĹ‚ do produkcji seryjnej
_________________ Juve per sempre
|
Pon, 07.01.2008, 17:39 |
|
|
Bonus
Postów: 1391 Miejscowość: Racibórz
Samochód: 126p 652ccm
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Imo nazwy były świetne gacek , fafik , smyk . Zdjęcia własnego autorstwa . Smyk niestety do środka nie można było wchodzić ps. ciekawe czy do popularnego dawali papierosy
|
Pon, 07.01.2008, 17:45 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Głos na Warszawę 210. oldtimer125p zapomniałeś dodać Dostawczego typ 40 i Stal 300
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski, Śro, 09.01.2008, 22:07, edytowano w sumie 1 raz
|
Wto, 08.01.2008, 15:42 |
|
|
Sybki i Wściekły
Postów: 8
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Ja osobiście nie znam sie na produktach FSO I FSM ale powiem ze niektóre z nich są całkiem fajne
|
Wto, 08.01.2008, 17:17 |
|
|
Ice
Moderator
Postów: 24507
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
_________________ | pajacyk.pl • polskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.
|
Wto, 08.01.2008, 17:34 |
|
|
Tapir
Postów: 4215 Miejscowość: Warszawa
Samochód: Uno / Saab 900 2.0T
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
WybĂłr dla mnie prosty: Syrena Sport Alexa napisał(a): IMHO NajpiÄ™kniejszy prototyp jaki kiedykolwiek zostaĹ‚ zbudowany w naszym piÄ™knym kraju Oooo wĹ‚aĹ›nie
_________________ Nie mam problemu z alkoholem. Mam problem z pieniędzmi na alkohol.
|
Wto, 08.01.2008, 18:09 |
|
|
Osiek
Moderator
Postów: 4079 Miejscowość: WROCŁAW
Samochód: VOLVO
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Zniszczenie Syreny Sport było wylaniem dziecka z kąpielą Jedyne co mogę zrobić to zagłosować na nią
_________________ >>>
|
Wto, 08.01.2008, 18:13 |
|
|
Martin
Postów: 225
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Bezsprzecznie najlepsza z nich wszystkich jest Syrena Sport. Dla mnie najpiękniejszy prototyp jaki kiedykolwiek powstał w Polsce.
|
Wto, 08.01.2008, 21:57 |
|
|
Paweł14
Postów: 969
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Szkoda, że Syrena Sport nie była produkowana, bo jest piękna, takie polskie Ferrari Ale Fafik i tak wymiata
_________________ "Większość ludzi nie poznałaby dobrej muzyki nawet gdyby podeszła ona do nich i ugryzła ich w dupę ". Frank Zappa
|
Wto, 08.01.2008, 22:19 |
|
|
konchma
Postów: 231 Miejscowość: Europa
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Glos na SYRENE S reszta to naprawde prowokacja poza Fafikiem bo wyglad ma prezydencki
|
Śro, 09.01.2008, 21:55 |
|
|
MaddDogg
Postów: 4102 Miejscowość: Jelenia Góra
Samochód: Nadal ich za mało..
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Oddaje głos na Fiata 126p Combi.
Jeśli nie on, nie potrafiłbym się zdecydować.
_________________ S T A N C E | W O R K S
|
Pon, 14.01.2008, 17:39 |
|
|
AddMaster
Postów: 1522
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Syrena sport - super, troche jak Lotus. Ogólnie sporo fajnych pomysłów, szkoda ze brakowało środków.
|
Pon, 14.01.2008, 17:47 |
|
|
michal91
Postów: 27 Miejscowość: Ruda Śląska
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Mnie najbardziej spodobał się Polonez Coupe, choc Syrena Sport tez jest bardzo fajna, ale jednak głos oddałem na Poloneza Coupe
|
Sob, 19.01.2008, 0:01 |
|
|
kulikowski
Postów: 7519 Miejscowość: Warszawa
|
P80, BrzdÄ…c, Stal 300, Dostawczy typ B, Oberek
1957 P80(C) Polskie-auta.pl Cytuj: Konstruktorem P80 jest inż. Józef Przybylski , wykładowca technikum w Bytomiu. Autoskuter zbudowany został przez zespół entuzjastów motoryzacji w Zakładach Wytwórczych Urządzeń Sygnalizacyjnych w Katowicach, w hucie "Silesia" w Rybniku w WZM w Siemianowicach. Oficjalna prezentacja odbyła się w 1957 roku w Katowickim Pałacu Młodzieży Trójkołowiec, 2-osobowy, otwarty, bez drzwiczek, przykrywany budką z płótna nieprzemakalnego i napędzany silnikiem motocyklowym, chłodzony powietrzem, jest najtańszym pojazdem wielośladowym, jaki można sobie wyobrazić. Dostosowany charakterystyką do ruchu miejskiego (mała szybkość maksymalna - 75 km/godz., duże przyspieszenie - małe kółka) może doskonale służyć do dojazdu do miejsca pracy, co oczywiście nie wyklucza dłuższych jazd pozamiejskich niedzielnych czy urlopowych. W przypadku zaś zastosowania ręcznego sterowania dźwigni gazu i sprzęgła, co również przewidziano w założeniach, staje się wprost bezcennym wózkiem dla inwalidów oczekujących jak dotąd bezskutecznie od wojny na podjęcie krajowej produkcji takiego pojazdu.
A oto niektĂłre dane techniczne zasiÄ™gniÄ™te z zaĹ‚oĹĽeĹ„ autoskutera P-80: Dane ogĂłlne: Ilość miejsc - 2. Ciężar wĹ‚asny - ok. 190 kG. ' Ciężar uĹĽyteczny - ok. 150 kG. RozkĹ‚ad obciÄ…ĹĽeĹ„ - przĂłd 60%, tyĹ‚ 40%; UkĹ‚ad podwozia - 3 Ĺ›ladowy ; NapÄ™d - na tylne koĹ‚o. Silnik: W wersji prototypowej zastosowano Jawa CZ 250 cm3 o mocy 12 KM przy 4750 obr/min. i momencie obrotowym - 2,0 KGm przy 3500 obr./min. W silniku tym zabudowano na wale silnika dmuchawÄ™ odĹ›rodkowÄ…. Podwozie: Rozstaw osi - 1600 mm , Rozstaw kół przednich - 1120 mm, PrzeĹ›wit - 180 mm Wymiary opon - 4,40 - 10 1956 BrzdÄ…c (C) Auta-prl.pl Cytuj: W 1956 roku w zwiÄ…zku ze skreĹ›leniem z listy eksportowej sprzÄ™tu wojskowego, ktĂłry w postaci obowiÄ…zkowego haraczu wysyĹ‚aliĹ›my do ZSRR, w niektĂłrych fabrykach powstaĹ‚y luzy produkcyjne. Ta sytuacja pociÄ…gnęła za sobÄ… pytanie, jakim produktem "zapchać" rezerwy. Problem ten dotyczyĹ‚ przede wszystkim zakĹ‚adĂłw W ĹabÄ™dach - dzielnicy Gliwic. Tak wiÄ™c pomysĹ‚, aby na Ĺ›lÄ…sku uruchomić produkcjÄ™ maĹ‚ego, popularnego samochodu, byĹ‚ strzaĹ‚em w dziesiÄ…tkÄ™. Trzy razy pięć - takie byĹ‚y wstÄ™pne zaĹ‚oĹĽenia: masa 500 kg, silnik o pojemnoĹ›ci 500 ccm, zuĹĽycie paliwa 5 litrĂłw na 100 km. PowoĹ‚any komitet budowy pojazdu skupiaĹ‚ czoĹ‚owych polskich inĹĽynierĂłw i projektantĂłw z tej dziedziny. Tak wiÄ™c byĹ‚a szansa aby w ĹabÄ™dach zamiast czoĹ‚gĂłw T-54 produkować BrzdÄ…ca, bo takÄ… wymyĹ›lono nazwÄ™ dla samochodu. Projekt silnika wykonaĹ‚ Fryderyk Bluemke. Z pojemnoĹ›ci 500 ccm jednostka osiÄ…gaĹ‚a moc 25 KM przy 4500 obrotĂłw na minutÄ™. InĹĽynier StanisĹ‚aw Ĺukawski zaprojektowaĹ‚ nadwozie typu kombi, gdyĹĽ dawaĹ‚o to najlepsze zagospodarowanie powierzchni maĹ‚ego auta. Wszystkie projekty byĹ‚y gotowe i moĹĽna byĹ‚o wdraĹĽać autko do produkcji. Resort PrzemysĹ‚u Maszynowego zakĹ‚adaĹ‚ jednak produkcjÄ™ samochodu osobowego wyĹ‚Ä…cznie w Warszawie. Osoby zaangaĹĽowane w projekt, otrzymaĹ‚y odgĂłrny prikaz wycofania siÄ™. BrzdÄ…c pozostaĹ‚ jedynie w pamiÄ™ci i niewielu dokumentach. 1958 Stal 300 (C) Polskie-auta.pl (C) Retrostalowawola.republika.pl Cytuj: W 1958 roku rozpoczÄ™to seryjnÄ… produkcjÄ™ samochodĂłw maĹ‚olitraĹĽowych FSO Syrena i mini samochodĂłw Mikrus 300 MR. Obok pojazdĂłw osobowych istniaĹ‚o duĹĽe zapotrzebowanie rynkowe na niewielkie pojazdy towarowe, okreĹ›lane popularnie mianem dostawczych. Tym wĹ‚aĹ›nie tendencjom wyszli naprzeciw konstruktorzy z ZakĹ‚adĂłw Mechanicznych w Stalowej Woli. W poĹ‚owie 1958 roku zaprezentowali interesujÄ…cy furgonik dostawczy nawiÄ…zujÄ…cy koncepcjÄ… technicznÄ… do znakomitego francuskiego Citroena 2 CV. ZaĹ‚oĹĽeniem twĂłrcĂłw byĹ‚o zapewnienie maksymalnej prostoty wytwarzania i obsĹ‚ugi. Nadwozie samochodu, czterodrzwiowe - dwoje drzwi dla kierowcy i pasaĹĽera oraz dwuskrzydĹ‚owe tylne drzwi do przestrzeni Ĺ‚adunkowej o wymiarach 135 na 100 na 90 cm, wykonane byĹ‚o z prostych elementĂłw stalowych, nie wymagajÄ…cych stosowania technologii gĹ‚Ä™bokiego tĹ‚oczenia. Zastosowano takĹĽe pĹ‚askie szyby w drzwiach bocznych kabiny kierowcy, uchylne i podnoszone. RamÄ™ typu pĹ‚ytowego tworzÄ… dwa rĂłwnolegĹ‚e elementy stalowe o przekroju prostokÄ…tnym, do ktĂłrych zamocowano stalowÄ… podĹ‚ogÄ™. Na obu koĹ„cach ramy znajdowaĹ‚y siÄ™ jarzma pojedynczych wahaczy podĹ‚uĹĽnych. Stal 300, bo tak nazwano nowy pojazd, miaĹ‚a dobre niezaleĹĽne zawieszenie wszystkich kół na wspomnianych wahaczach, zaĹ› elementem resorujÄ…cym byĹ‚y 2 zespoĹ‚y sprężyn Ĺ›rubowych umieszczonych rĂłwnolegle pod podĹ‚ogÄ… pojazdu, po obu jego stronach i poĹ‚Ä…czonych z wahaczami. Dla uproszczenia i potanienia produkcji zastosowano silnik dwusuwowy z seryjnego samochodziku Mikrus 300 MR (dwucylindrowy, rzÄ™dowy, o pojemnoĹ›ci 296 cm3 i mocy 10 kW (14,5 KM/ przy 5200 obr/min, zblokowany ze skrzyniÄ… biegĂłw 4+T), umieszczony z przodu pojazdu i napÄ™dzajÄ…cy koĹ‚a przednie. Warto teĹĽ zwrĂłcić uwagÄ™ na spartaĹ„skie wykoĹ„czenie wnÄ™trza - wszelkie elementy pomocnicze sprowadzono do minimum, prosta dĹ‚uga "klamkowa" dĹşwignia zmiany biegĂłw umieszczona przy kolumnie kierownicy po prawej stronie, dawaĹ‚a bezpoĹ›redniÄ… zmianÄ™ przeĹ‚oĹĽeĹ„, zaĹ› lekkie fotele kierowcy i pasaĹĽera wykonane byĹ‚y pod postaciÄ… stelaĹĽu z rurek z siedzeniami z brezentu, naciÄ…gniÄ™tymi obwodowo za pomocÄ… szeregu niewielkich sprężynek. SamochĂłd byĹ‚ lekki i ekonomiczny - przy szybkoĹ›ci maksymalnej 70 km/h i z najwiÄ™kszym dopuszczalnym obciÄ…ĹĽeniem 2 osobami i Ĺ‚adunkiem o masie 250 kg zuĹĽywaĹ‚ tylko 5,5-6 dm3 paliwa na 100 km. Nic wiÄ™c dziwnego, ĹĽe zaprezentowany publicznoĹ›ci cieszyĹ‚ siÄ™ ogromnym zainteresowaniem. (C) Auta-prl.pl Dostawczy typ B(C) Polskie-auta.pl Oberek(C) Polskie-auta.pl (C) Polskie-auta.pl Auta-prl.pl Retrostalowawola.republika.pl PODBIELSKI ZdzisĹ‚aw - Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960; Wydawnictwa Komunikacji i ĹÄ…cznoĹ›ci, Warszawa, 1985
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Sob, 26.03.2011, 1:22, edytowano w sumie 6 razy
|
Sob, 19.01.2008, 2:31 |
|
|
marcello
Postów: 3271 Miejscowość: Zewsząd
Samochód: Opel Astra 1,6
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Cytuj: Polonez Coupe to nie Polonez Coupe ale FSO 1100 Coupe zbudowane na bazie Zastawy
_________________ "Był las nie było was, będzie las nie będzie was"
Prymas Wyszyński
|
Sob, 19.01.2008, 11:56 |
|
|
Bonus
Postów: 1391 Miejscowość: Racibórz
Samochód: 126p 652ccm
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Fiat 126p z silnikiem wysokoprężnym.Pomysł wstawienia do "Malucha" silnika wysokoprężnego zrodził się w czasach, kiedy benzyna była na kartki (lata osiemdziesiąte). Fiat 126p Diesel miał być napędzany jednym z dwóch silników japońskiej firmy Kubota, oba chłodzone cieczą: trzy- i czterocylindrowy. Wybrano jednostkę większą, która z pojemności 800ccm osiągała moc 24KM (17,7 kW). Samochód z nowym silnikiem stał się nie tylko bardziej dynamiczny, ale i bardziej komfortowy ze względu na mniejsze drgania silnika. Mimo zaawansowania prac do seryjnej produkcji nie doszło, ponieważ japoński jen zaczął gwałtownie zwyżkować i całe przedsięwzięcie przestało mieć ekonomiczny sens . Fiat 126p LTP"lekki pojazd terenowy". Ta odmiana "MALUCHA" powstała do zastosowań wojskowych, istniała też wersja na gąsienicach. Wyprodukowano zaledwie kilkadziesiąt sztuk. Pojazd ten miał elektryczną blokadę na środkową i tylnią oś. Wersja Amfibia posiadała śrubę do pływania. Napęd na śrubę można było podłączyć tylko poprzez środkową oś. Nadwozie wykonane było z włókna szklanego. W oplandekowanym dachu znajdowały się szyby z pleksi. Miał trzy wycieraczki. Środkowa oś nie posiadała zawieszenia. Przez to pojazd ten mógł się zawieszać na środkowej osi. Za przeniesienie napędu na osie odpowiadał łańcuch. Pojazd ten posiadał dwie skrzynie biegów, pierwsza jak w orginale. Druga zaś odwrócona, napędzała dwie osie i poprzez tę redukcję pojazd pokonywał strome wzniesienia. Hamulec ręczny hamował tylko środkową oś. Był siedmio miejscowy. Kierowca plus dwie poprzeczne ławki po trzy miejsca każda. (c) google.pl wikipedia głowa;-)
|
Sob, 19.01.2008, 12:10 |
|
|
AddMaster
Postów: 1522
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
Bonus napisał(a): japoĹ„skiej firmy Kubota Widzialem nie raz klapki kubota, mam nadzieje, ze to nie ta sama firma Polonez Coupe jest bardzo ciekawy, naprawde szkoda, ze nie doszlo do niczego powaznego
|
Śro, 23.01.2008, 1:45 |
|
|
Tapir
Postów: 4215 Miejscowość: Warszawa
Samochód: Uno / Saab 900 2.0T
|
Re: Prototypy z FSO i FSM
AddMaster napisał(a): Widzialem nie raz klapki kubota, mam nadzieje, ze to nie ta sama firma A dlaczego nie caĹ‚kiem porzÄ…dne klapki byĹ‚y
_________________ Nie mam problemu z alkoholem. Mam problem z pieniędzmi na alkohol.
|
Śro, 23.01.2008, 8:47 |
|
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] oraz 1 gość |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |