Wiem, ĹĽe chamski odkop
Choć ten temat istnieje już ponad cztery lata, nie pojawiły się w nim zdjęcia wersji wyścigowych 911 GT 1. A ponieważ na carasidiac jest mała sesja egzemplarza z 1998 roku to pomyślałem, że będzie to dobra okazja do odświeżenia tematu.
Porsche 911 GT 1 '98 Le Mans:
Na powyższych zdjęciach jest zwycięski egzemplarz z Le Mans z 1998 roku. Bolid na kwalifikacje w Le Mans osiągał moc
700 KM. W trakcie wyścigu nieco ją ograniczono, by mieć pewność, że samochód skończy wyścig. Prędkość maksymalna w wyścigu wynosiła niecałe 340 km/h. W serii FIA GT motor miał moc
600 KM, a prędkość maksymalna oscylowała w granicach 325 km/h. Niestety wygrana w Le Mans była jedynym sukcesem GT 1 tej generacji, gdyż w FIA GT wszystkie zwycięstwa zgarnął Mercedes.
Wg przepisów z 1998 roku silnik musiał być wyposażony w zwężkę o średnicy około 30 mm. Porsche skarżyło się na ten przepis uzasadniając, że silniki doładowane z zamontowanymi tak małymi zwężkami są bez szans w walce z silnikami wolnossącymi. Podobne problemy miał Lotus, który też używał doładowanej jednostki napędowej. Niemożność pokonania Mercedesa i przekonanie Porsche o tym, że faworyzowane są silniki atmosferyczne spowodowała, że firma z Zuffenhausen wycofała się z Mistrzostw GT po sezonie 1998. Podobne kroki poczyniły Lotus i Panoz. Wobec zaistaniałej sytuacji (Mercedes pozostał sam na placu boju) FIA zmieniła przepisy i auta klasy GT 2 po małych przeróbkach stały się bolidami GT 1. Mercedes zrezygnował z mistrzostw i całą swoją energię skoncentrował na F1. Porsche w 50 rocznicę istnienia firmy skasowało zespół fabryczny (oczywiście dział sportu pozostał) i choć minęło już 10 lat od tamtego czasu, firma nie kwapi się do oficjalnego powrotu na tory wyścigowe.
Zbudowano ogółem trzy sztuki 911 GT 1 '98; dwie wyścigowe (numery startowe 25 i 26) i jeden drogowy egzemplarz.
Dane techniczne:
Wymiary i masy:Długość: 4890 mm
Szerokość: 1990 mm
Wysokość: 1140 mm
Rozstaw osi: 2500 mm
Masa własna: 900 kg (wersja drogowa 950 kg)
Koła i hamulce:Felgi przednie: 10.5 x 18" BBS
Felgi tylne: 11.5 x 18" BBS
Opony przednie: 27/68 R 18
Opony tylne: 30/70 R 18
Hamulce: tarczowe, wentylowane, nawiercane, węglowe
Silnik:Typ: B 6
Ustawienie: centralnie, wzdłużnie
RozrzÄ…d: DOHC, 4 zawory na cylinder
Objętość skokowa: 3164 ccm
Ĺšrednica cylindra: 95.00 mm
Skok tłoka: 74.40 mm
Doładowanie: dwie turbosprężarki KKK K27.2, dwie chłodnice powietrza doładowującego, zwężka około 30 mm
Moc maksymalna:
600 KM przy 7200 obr./min.,
700 KM w kwalifikacjach Le Mans (bez zwężki do 1000 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 650 Nm przy 5500 obr./min. przy mocy 600 KM
Układ napędowy:
Skrzynia biegĂłw: 6-biegowa, manualna, zautomatyzowana, z sekwencyjnym wyborem biegĂłw
Mechanizm różnicowy: o zwiększonym tarciu
OsiÄ…gi:
Przyspieszenie 0-100 km/h:
3.30 sPrzyspieszenie 0-200 km/h: poniĹĽej
9.00 sPrędkość maksymalna:
325 km/h (wersja drogowa i w FIA GT), około
340 km/h w Le Mans
foto: caradisiac.com