Wto, 18.12.2007, 13:51
Czw, 20.12.2007, 0:28
Czw, 20.12.2007, 1:59
Nie, 27.01.2008, 16:48
Pierwszy spoĹ›rĂłd 10 nowoczesnych szynowcĂłw, ktĂłre bÄ™dÄ… kursowaĹ‚y na trasie ĹĂłdzkiego Tramwaju Regionalnego, dotarĹ‚ wczoraj wczesnym rankiem do Ĺodzi.
Pojazd o długości 32 metrów, składający się z pięciu członów, przyjechał na specjalnie skonstruowanej naczepie z szynami. Ciągnęła ją ciężarówka man z napędem na cztery osie i silnikiem o mocy 460 KM.
Transport zorganizowany przez firmę, specjalizującą się w przewożeniu wielkogabarytowych pojazdów, wyruszył z fabryki Pesa w Bydgoszczy, która wyprodukowała tramwaj, w czwartek o godz. 22.
- Podróż trwała 9 godzin. Jechaliśmy z prędkością około 50 km/h. Najtrudniej było pokonać ronda, na szczęście naczepa ma skrętne osie - mówi Sylwester Jaśkiewicz, kierowca, który prowadził wielką ciężarówkę z naczepą.
- To już mój szesnasty kurs z pojazdem szynowym. Na tej samej naczepie transportowaliśmy m.in. wagony dla warszawskiego metra - dodaje.
Ciężarówka jechała nocą, gdy na drogach jest mniejszy ruch i specjalnie wyznaczoną trasą. W efekcie zamiast 250 km musiała pokonać 400 km. Do miasta wjechała od strony Strykowa.
Wyładunek odbył się przed południem w zajezdni przy ul. Telefonicznej. A nie był łatwy. Kolos, ważący 40 ton musiał zjechać z naczepy na torowisko po metalowym rusztowaniu.
- Najważniejsze, aby trafić kołami w szyny. Podczas całej operacji trzech kolegów kontroluje, czy tramwaj wjeżdża na tory. Moim zadaniem jest natomiast jechać do przodu kawałek po kawałeczku - mówi pan Tomek, prowadzący tramwaj podczas wyładunku.
Tramwaj typu 122N należy do najnowocześniejszych w Polsce. Może rozwijać prędkość do 70 km/h, pomieści 196 pasażerów, dla 63 przewidziano miejsca siedzące. Podróżni ucieszą się zapewne z klimatyzacji, w którą będzie wyposażony.
Drugi tramwaj dotrze w poĹ‚owie lutego, pozostaĹ‚e do koĹ„ca marca. Na trasÄ™ wyjadÄ… jednak dopiero, gdy skoĹ„czone bÄ™dzie torowisko ĹTR. Ma być gotowe do koĹ„ca czerwca.
* * * * *
Termin przyjazdu pierwszego tramwaju dla ĹTR-u byĹ‚ trzymany w tajemnicy. MPK informowaĹ‚o, ĹĽe bÄ™dzie w Ĺodzi w poniedziaĹ‚ek, a bydgoska Pesa, ĹĽe jutro rano.
W poniedziałek odbędzie się uroczysta prezentacja tramwaju, czyli kolejna feta z udziałem władz miasta, a te nie lubią, gdy pokazuje się coś fajnego bez nich.
Pią, 07.03.2008, 11:27
Prezentacja tramwajĂłw PESA na trasie ĹTR
Na trasie ĹTR zorganizowano wczoraj pierwszy, demonstracyjny, przejazd nowoczesnego tramwaju PESA 122N, a wĹ‚aĹ›ciwie dwĂłch takich pojazdĂłw - jednym jechali tzw. zwykli Ĺ‚odzianie, drugim wieziono VIP-Ăłw. Tramwaj z "Kowalskimi" zabieraĹ‚ po drodze kolejnych pasaĹĽerĂłw; do wiozÄ…cego prezesĂłw, dyrektorĂłw i miejskich wĹ‚odarzy zdezorientowani ludzie na przystankach zaglÄ…dali tylko przez zamkniÄ™te drzwi
Sob, 08.03.2008, 2:02
Pon, 05.05.2008, 9:52
Rewolucja w komunikacji miejskiej ma nastÄ…pić 1 lipca. Tego dnia gotowa ma być linia ĹĂłdzkiego Tramwaju Regionalnego. Tyle tylko, ĹĽe nowy tramwaj wcale na miano regionalnego nie zasĹ‚uguje. Co nie znaczy, ĹĽe nie usprawni komunikacji w samej Ĺodzi.
Tramwaj Regionalny miaĹ‚ być budowany w trzech etapach i kolejno obejmować swym zasiÄ™giem ĹĂłdĹş, Zgierz i Pabianice. Optymistycznie zakĹ‚adano nawet, ĹĽe kiedyĹ› dotrze i do Ozorkowa. DziĹ› juĹĽ wiadomo, ĹĽe okreĹ›lenie "regionalny" nijak do ĹTR nie pasuje. - Gminy wokół Ĺodzi nie poradziĹ‚y sobie z kosztami. Mimo ĹĽe przygotowania do budowy kolejnych odcinkĂłw wciÄ…ĹĽ trwajÄ…, to nikt nie potrafi powiedzieć, czy one w ogĂłle powstanÄ… - mĂłwi MirosĹ‚aw Grzelakowski, inĹĽynier z MPK ĹĂłdĹş.
NajbliĹĽej decyzji o wydĹ‚uĹĽeniu ĹTR jest Zgierz. WedĹ‚ug StanisĹ‚awa Ĺodwiga, z-cy. prezydenta Zgierza, rozpatrywane sÄ… dwa warianty: Pierwszy to doprowadzenie ĹTR do centrum, czyli do pl. KiliĹ„skiego. Drugi zakĹ‚ada przedĹ‚uĹĽenie linii jeszcze do osiedla 650-lecia. Ale wpuszczenie tramwaju na osiedle wymaga zgody Zgierskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i dodatkowych pieniÄ™dzy. Na razie skupiamy siÄ™ na tym, by udaĹ‚o siÄ™ zmodernizować tory od HelenĂłwka przez Kurak do pl. KiliĹ„skiego. Szacujemy wstÄ™pnie, ĹĽe bÄ™dzie to koszt ok. 25 mln zĹ‚. BÄ™dziemy chyba jedynym miastem, ktĂłre siÄ™ na to zdecyduje, bo Pabianice ani KsawerĂłw raczej nie znajdÄ… pieniÄ™dzy na ĹTR. My sami teĹĽ nie dalibyĹ›my rady, dlatego czekamy aĹĽ urzÄ…d marszaĹ‚kowski ogĹ‚osi nabĂłr wnioskĂłw po unijne dofinansowanie - mĂłwi Ĺodwiga.
WedĹ‚ug Ĺ‚Ăłdzkiego zarzÄ…du drĂłg, nawet w sytuacji gdy tramwaj nie wyjedzie poza nasze miasto, to korzyĹ›ci bÄ™dÄ… spore. Z badaĹ„ zamĂłwionych przez ZDiT wynika, ĹĽe gĹ‚Ăłwne profity z ĹTR to mniejszy ruch na ulicach (a wiÄ™c i mniej spalin). Ĺatwiejszy ma być teĹĽ dojazd do centrum miasta. NajwaĹĽniejsze jest jednak skrĂłcenie czasu jazdy miÄ™dzy HelenĂłwkiem i Chocianowicami o 12 minut. Co ciekawe szybsza jazda nie bÄ™dzie wcale zasĹ‚ugÄ… nowych torĂłw czy tramwajĂłw. - OszczÄ™dnoĹ›ci w czasie jazdy ma zapewnić system sterowania ruchem - mĂłwi Grzelakowski. - Czujniki w szynach sprawiÄ…, ĹĽe jeszcze nim tramwaj dotrze do skrzyĹĽowania, zapali siÄ™ dla niego zielone Ĺ›wiatĹ‚o. Zmiany w sterowaniu ruchem sprawiÄ…, ĹĽe trasÄ™ ĹTR szybciej pokonajÄ… rĂłwnieĹĽ stare tramwaje.
PokĹ‚adowe komputery do komunikacji z centrum zarzÄ…dzania ruchem majÄ… być zamontowane Ĺ‚Ä…cznie w ponad 100 tramwajach MPK. Do ich montaĹĽu przygotowuje siÄ™ rĂłwnieĹĽ firma Tramwaje Podmiejskie. ObsĹ‚ugiwana przez niÄ… linia 46 w duĹĽej części korzysta z trasy ĹTR, dlatego rĂłwnieĹĽ musi mieć zapewnionÄ… komunikacjÄ™ z centrum sterowania ruchem. WiÄ™ksza szybkość przejazdu ma być wiÄ™c gĹ‚Ăłwnie zasĹ‚ugÄ… zielonej fali i prostych torĂłw, a nie "dociskania pedaĹ‚u" przez motorniczych.
Do końca remontu zostało niespełna dwa miesiące. Najwięcej do zrobienia jest jeszcze na ulicy Pabianickiej i Zachodniej. MPK zapewnia, że do końca czerwca wszystko będzie gotowe. Obietnice te skierowane są jednak wyłącznie do pasażerów. Miejski przewoźnik gwarantuje bowiem tylko i wyłącznie termin uruchomienia linii tramwajowej. Tymczasem na otwarcie ulicy Zachodniej kierowcy będą musieli poczekać aż do jesieni. Nieznana jest też nadal data otwarcia dla ruchu ulicy Piotrkowskiej.
Śro, 13.08.2008, 7:05
Ĺ»adnych korkĂłw. To marzenie Ĺ‚Ăłdzkich kierowcĂłw podobno jest bliskie speĹ‚nienia, przynajmniej na 60 skrzyĹĽowaniach w mieĹ›cie. W koĹ„cu ruszyĹ‚ w Ĺodzi dĹ‚ugo oczekiwany elektroniczny system sterowania ruchem. Na szybkÄ… i prawie zawsze pĹ‚ynnÄ… jazdÄ™ mogÄ… liczyć pasaĹĽerowie tramwajĂłw, bo to wĹ‚aĹ›nie Miejskie PrzedsiÄ™biorstwo Komunikacyjne wydaĹ‚o na ten system 30 mln zĹ‚otych. Cena wysoka, ale za to Ĺ‚Ăłdzki system jest najwiÄ™kszy w Polsce.
- W Warszawie obejmuje on o połowę mniej skrzyżowań, czyli tylko 30 - zaznacza Robert Berliński z Tyco Fire and Integrated Solutions, która nadzoruje łódzki obszarowy system sterowania ruchem.
W ubiegĹ‚ym roku Tyco zakĹ‚adaĹ‚ swĂłj system w Olsztynie, rĂłwnieĹĽ wĹ‚Ä…czajÄ…c do niego 30 skrzyĹĽowaĹ„. JuĹĽ widać tam ogromny sukces inwestycji, bo tzw. przepustowość ruchu w centrum stolicy Warmii zwiÄ™kszyĹ‚a siÄ™ o 30 procent. NajwiÄ™kszÄ… korzyść z wydanych przez MPK milionĂłw bÄ™dÄ… mieli pasaĹĽerowie ĹĂłdzkiego Tramwaju Regionalnego, bo dla spóźnionego skĹ‚adu system specjalnie ustawi zielone Ĺ›wiatĹ‚o. Czy zaszkodzi to kierowcom samochodĂłw, czekajÄ…cym w korkach na przejazd tramwaju?
- System nie będzie ingerował w ruch zewnętrzny, więc nie ma takiego zagrożenia - zapewnia Leszek Jabłoński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu. - Zielonego światła nie należy mylić z zieloną falą, bo chodzi tylko o to, by tramwaje nie stały w korkach.
Zaś o ewentualnym opóźnieniu łodzianie czekający na przystanku dowiedzą się z tablicy przy wiacie. Od wczoraj, bowiem nad ruchem w mieście czuwa piętnaście osób w centrum dowodzenia. Mają do dyspozycji kamery i cztery serwery. Być może sprawią, że między godz. 6 a 22 na 60 skrzyżowaniach nie będzie korków. Nareszcie ruszył obszarowy system sterowania ruchem, który w innych miastach zwiększył przepustowość ruchu o 30 procent.
Takim zainteresowaniem jak wczoraj, osiem wyĹ›wietlaczy zamontowanych na przystankach ĹĂłdzkiego Tramwaju Regionalnego jeszcze siÄ™ nie cieszyĹ‚o. PowĂłd? Bo w koĹ„cu dziaĹ‚aĹ‚y.
- Życie jak w Madrycie! Nie muszę liczyć, za ile minut pojawi się tramwaj, wiem, gdzie jedzie i nie stresuję się, że być może odjechał przed czasem - mówi z zadowoleniem Kazimierz Różański, oczekujący na "trójkę" u zbiegu al. Kościuszki i Mickiewicza.
Wszystkie informacje pasaĹĽerowie ĹTR majÄ… wyĹ›wietlane na oĹ›miu elektronicznych tablicach informacyjnych.
- Przydałaby się jeszcze prognoza pogody - dodaje ze śmiechem pan Kazimierz.
O ile na "pogodynkę" łodzianie nie mogą liczyć, o tyle informacje o awariach tramwajów będą mieli podawane na bieżąco. Będą, bo dopiero za dwa lub trzy tygodnie system dowodzący ruchem zostanie dostrojony. Na razie wprowadzane są dane.
- Planowaliśmy, że w momencie uruchomienia systemu, cała ul. Zachodnia będzie przejezdna. Teraz musimy to zmienić - przyznaje Robert Berliński z międzynarodowego koncernu Tyco, który w przetargu na system pokonał nawet Siemensa.
JeĹĽeli jednak tramwaj bÄ™dzie musiaĹ‚ zwolnić na odcinku, gdzie sÄ… prowadzone roboty drogowe, nadrobi czas pĹ‚ynnÄ… jazdÄ…. Kiedy zagrozi mu postĂłj w korku, system da mu zielone Ĺ›wiatĹ‚o. Motorniczy ĹTR mogÄ… jednak zapomnieć o niepunktualnoĹ›ci.
- Na czerwonym świetle zatrzyma się ten tramwaj, który przybędzie przed czasem - zaznacza Robert Berliński.
Zatem trzeba się trzymać rozkładu jazdy.
- Świetnie, bo nieraz tramwaj uciekł mi sprzed nosa - cieszy się pani Elżbieta ze Zgierza.
Kierowcy również mogą liczyć na zieloną falę, ale pod warunkiem, że będą jeździć po mieście z przepisową prędkością, czyli 50 - 60 km/ h. I zamiast narzekać, powinni się cieszyć, że łódzka sygnalizacja nie jest aż tak inteligentna jak w Olsztynie. Tyco zainstalowało tam swój system okrągły rok temu.
- Potrafi przystopować kierowcę, który jedzie zbyt szybko, zapalając mu czerwone światło - wyjaśnia Marcin Małek, rzecznik łódzkiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, które nie zamawiało olsztyńskiej opcji.
Zarząd Dróg i Transportu myśli natomiast o włączeniu do systemu dodatkowych skrzyżowań wzdłuż al. Mickiewicza i Piłsudskiego.
- Planujemy to w następnych latach - zapewnia Leszek Jabłoński, zastępca dyrektora łódzkiego ZDiT.
Nie, 14.09.2008, 23:10
Śro, 18.01.2017, 0:45
Wto, 21.02.2017, 9:41
kulikowski napisał(a):temat zaginął, wiec pora na reaktywację.
Wto, 21.02.2017, 23:59
to napraw szukajkę bo oszukujeRR ltd Co. napisał(a):A ja odnalazłem
Śro, 22.02.2017, 9:39
kulikowski napisał(a):napraw szukajkę
Czw, 25.01.2018, 0:17
TVP3 Łódź lodz.tvp.pl napisał(a):Nieoficjalnie: linia tramwajowa 46 zawieszona od 3 lutego
Publikacja: 25 stycznia 2018, 16:31
Najdłuższa linia tramwajowa w Polsce z Łodzi do Ozorkowa zawieszona od 3 lutego. Tak wynika z nieoficjalnych informacji, które przekazali nam przedstawiciele władz samorządowych. Powód - zły stan trakcji i torowiska. Mieszkańcy i społecznicy zaangażowani w sprawę do ostatniej chwili wierzyli, że 46 nadal będą mogli podróżować z Łodzi do Ozorkowa. Dziś postanowili zaprotestować przeciwko likwidacji linii podczas sesji Rady Miejskiej w Ozorkowie. Problem w tym, że niektórzy na protest jechali właśnie czterdziestką szóstką, ale nie dojechali. Bo tramwaj się wykoleił.
Tramwajem 46 na co dzień jeżdżą do szkoły i pracy. Dziś niektórzy mieszkańcy chcieli dojechać także na protest w Ozorkowie. Tym razem - nie dojechali.
Jak widać remont torowiska jest konieczny. I społecznicy mówili o tym na dzisiejszej sesji rady miejskiej w Ozorkowie. Burmistrz twierdzi, że wnioski społeczników o pieniądze na remont torowiska uwzględnił.
Ale żeby linia 46 mogła funkcjonować, warunki na trasie musiałyby się poprawić nie tylko w Ozorkowie, ale i w pozostałych gminach, przez które przejeżdża tramwaj. Na ten temat władze miast nieoficjalnie rozmawiały dziś, oficjalnie będą dyskutować 13 lutego.
(ŁWD - A. Śmiechowska)