TIR
Ku ścisłości, TIR znaczy Transport International Routier - Międzynarodowy Transport Drogowy, jest to nazwa konwencji i nijak ma się to do pojazdu ciężarowego lub zestawu pojazdów (C+E)
a tabliczka na kabinie to tzw. TIR Karnet, upowaĹĽniajÄ…cy do przejazdu tranzytowego dla kierowcĂłw niemajÄ…cych wizy na pobyt w danym kraju (jeĹĽeli kraj takiej wymaga, nie dotyczy obywateli UE w jej granicach)
Do rzeczy, aby zdać C należy mieć oczywiście B, po zdaniu C robi się egzamin C+E, czyli ciężarówka + przyczepa. Nie trzeba na nic czekać, ktoś ci kit wciskał. Jedyny warunek, prawko możesz zrobić jak masz ukończone 18 lat, ale zawodowo możesz jeździć ciężarówką o masie własnej wyższej niż 7.5t lub zestawem pojazdów (C+E) jeżeli ukończyłeś 21 lat. Wtedy możesz składać podania do firm, inaczej nikt cię nie przyjmie do pracy, bo po prostu w Polsce jest takie prawo. Możesz jeździć małymi ciężarówkami (np. Mercedes Atego) o masie własnej nie przekraczającej 7.5t. To pomoże zdobyć doświadczenie zawodowe i będziesz miał większe szanse na znalezienie pracy na zestawie. Jeżeli pojazd jest twój i nie wykonujesz nim pracy dochodowej (np. jedziesz sie przejechać dla lansu
albo robisz twoją własną przeprowadzke), to możesz jeździć od 18 roku życia.
Czas jazdy ma siÄ™ tak. Jedziesz 9h na dobe. Przerwy co 4.5h po 45minut i dalej 4.5h jazdy, po czym pauza na spanie 9h. Tak w skrĂłcie.
Płace... jak to płace... w Polsce jest to 3-5tys. zależy od firmy i od tego ile wyjeździłeś. Ja mieszkam we Włoszech tutaj wyciągasz nawet 3 tys. ale Euro. Możesz np. znaleźć firme zagraniczną, która ma transporty na Polske. Będziesz pracował za granicą, ale swobodnie będziesz mógł zjechać do domu np. na weekend, albo na urlop, stawiając ciężarówkę pod domem i oczywiście płace o wiele wyższe.
BTW. Śmiesznych masz kolegów, takiego wała, że trzeba mieć auto zarejstrowane 3 lata żeby zdać prawko to dawno nie słyszałem