Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 6:45




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 48 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3  Następna
Nowy Solaris Urbino 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 5
Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
Post Nowy Solaris Urbino
Witajcie, to mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość ;)
Widzieliście już nowego Solarisa :shock:
Image
Cały pulpit dotykowy
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

_________________
Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach


Nie, 26.10.2008, 19:03
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post Re: Nowy Solaris Urbino
wnetrze to chyba kpina ;/ :/ :/


Pon, 27.10.2008, 18:33
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5
Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
Post Re: Nowy Solaris Urbino
czemu kpina, ponoć wersja seryjna, pulpit funkcjonalny

_________________
Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach


Pon, 27.10.2008, 19:54
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1369
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Moim zdaniem wygląda całkiem nieźle. Pewnie jest bardziej funkcjonalny niż obecna seria, która przecież jest naprawdę bardzo dobra. Na codzień podróżuję Solarisami i są o niego wygodniejsze niż Scanie (nie wiem co to za model) i Neoplany. Wkurza mnie tylko to, że są poblokowane okna i nie można w większości ich otworzyć nawet jeśli pogoda temu sprzyja, ale to już jest sfera obsługi a nie budowy. Co do samego miejsca pracy kierowcy, to zastanawia mnie czy te elektornicznie wyświetlane informacje będą dobrze widoczne w silnym świetle dziennym i jak będzie z niezawodnością przycisków na takich pulpitach.

_________________
Pomóż biednemu, czytaj o tuningowanych autach na tym blogu regularnie :)
Zobaczy! Jak, jak...


Pon, 27.10.2008, 20:28
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 8586
Miejscowość: Wrocław
Samochód: Włoski
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Ciekawy system otwierania drzwi :? W koncu ktos pomyslal zeby to drzwi nie ugniataly ludzi w srodku, tylko na zewnatrz sie otwieraly :> :wink:

_________________
Alfa Romeo - la meccanica delle Emozioni
Dźwięk V6 Busso o poranku, jak espresso dla uszu!
La vita è troppo corta per non guidare italiano!

Why can't we just love everybody and judge them by the car they drive?


Pon, 27.10.2008, 20:31
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 9296
Miejscowość: ZS
Samochód: E39 & S203
Post Re: Nowy Solaris Urbino
radzioi napisał(a):
czemu kpina, ponoć wersja seryjna, pulpit funkcjonalny


Kpina! AĹĽ nie wierzÄ™ ĹĽe coĹ› takiego zrobili :I

_________________
locha lover


Pon, 27.10.2008, 20:41
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5
Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
Post Re: Nowy Solaris Urbino
kpina to może być co najmniej z ta kierownicą obszyta skórą ;)

_________________
Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach


Pon, 27.10.2008, 23:03
Profil

Postów: 11
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Jestem ciekaw jak można wytrzymać dłużej niż 5 minut na tych krzesełkach :|


Wto, 28.10.2008, 17:18
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 24507
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Miejsce pracy kierowcy jest IMO straszne, zreszta jak całe wnętrze. Ja rozumiem, nie można oczekiwać skóry i foteli recaro, ale to to jest kpina.

_________________
| pajacyk.plpolskieserce.pl | Kliknij raz dziennie. Codziennie.


Wto, 28.10.2008, 17:51
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post Re: Nowy Solaris Urbino
kierownica wyglada jakby znalezli ja na stadionie dziesieciolecia ;/ styrana strasznie - pulpit zreszta wcale nie lepszy ;/

siedzenia oczywiscie plastik jak to w miejskich bywa ale bez przedady - chociaz troche materiału średniej klasy mogło by sie tam znaleśc ;/

ogulnie całosc wyglada jak chinska podrobka wyprodukowana w Tajwanie :/ :/


Wto, 28.10.2008, 17:56
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5
Miejscowość: Zawiercie
Samochód: SC 900
Post Re: Nowy Solaris Urbino
no to jak tak bardzo wam siÄ™ nie podoba ta solarka to co powiecie na Urbino 18 Hybrid
Image
Image

_________________
Gdyby Bóg był zwolennikiem napędu na przednie koła chodzilibyśmy na rękach


Wto, 28.10.2008, 18:52
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 9296
Miejscowość: ZS
Samochód: E39 & S203
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Tu juz kokpit jakoĹ› wyglÄ…da ;)

_________________
locha lover


Wto, 28.10.2008, 18:52
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Nowy Solaris Urbino
dotykowy z obszywanÄ… kierÄ… jest ciekawszy

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Wto, 28.10.2008, 20:56
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post Re: Nowy Solaris Urbino
panel z Solarisa ale kiera ( dbalosc wykonania ) od Hybrid ;>


Śro, 29.10.2008, 19:00
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Image
Cytuj:
http://img.naszemiasto.pl/grafika2/nowy/fa/49/4af4db228d87a_o.jpg
W sobotę i niedzielę wypróbują go pasażerowie linii 96. MPK będzie go testować do 10 listopada. Wczoraj nowinkę zaprezentowano w zajezdni przy ul. Tramwajowej. Autobus ma silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne, zasilane bateriami umieszczonymi na dachu. Prąd, którym się "karmią", wytwarzany jest podczas hamowania.

- Nie jest wykluczone, że będziemy kupować nowy tabor. Chcemy wiedzieć, co producenci oferują, a także, jak autobusy spisują się na trasie, jak oceniają je kierowcy - mówi Bogumił Makowski z łódzkiego MPK.

Solaris Urbino 18 Hybrid, jak brzmi pełna nazwa, został wyprodukowany przez firmę Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania i użyczony przez poznańskiego miejskiego przewoźnika. To jedyny taki egzemplarz w Polsce. Przegubowiec pomalowany na wesołe kolory ma 160 miejsc, w tym 50 siedzących.

Autobusy o mieszanym napędzie są ekologiczne, oszczędne i ciche. Ten testowany w Łodzi emituje o 56 procent mniej tlenku węgla i o 25 procent mniej dwutlenku węgla niż tradycyjne "ropniaki". Zużywa także o 24 procent mniej paliwa. Kosztuje 750 tys. euro.

naszemiasto

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Pon, 09.11.2009, 10:22
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1832
Miejscowość: SG
Samochód: 323F (BJ)
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Tak sobie pomyślałem, że w co drugim wątku narzekamy, że Polska motoryzacja umarła, że mięliśmy piękne projekty FSO, że żal itp. A tu mamy fantastyczny przykład Polskich Autobusów, marki, z której możemy być dumni.

_________________
<--- To było moje autko - Cadillac De Ville '92; 4.9L V8...


Pon, 09.11.2009, 11:13
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 3894
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Emer tutaj chyba teĹĽ syndrom prl'a siÄ™ udziela...

kompletnie nie czaję tych co krzyczą że wnętrze to kpina :? popatrzcie na przedział dla podróżnych, tutaj mamy choć odrobinę fantazji i jakiś powiew dizajnerski, a to oc widać w wielu innych autobusach innych marek to przyprawa o mdłości. same kąty i proste linie. miejsce pracy kierowcy też jest ekstra. powiew nowoczesności i najnowszych technologi a i tak wam kur*a źle...

_________________
Grip, grip, grip, front-end push, wheel-twirling, slide, crash, hospital. That’s kind of how it goes. - Krótki opis jazdy samochodami marki Audi.


what happened, happened and couldn't have happened any other way


Pon, 09.11.2009, 11:23
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 797
Miejscowość: Gliwice / Lubliniec
Samochód: Audi A4
Post Re: Nowy Solaris Urbino
Dla mnie kierownica nowego Solarisa jest bardzo ciekawie zrobiona tak samo jak pulpit dotykowy. Cały feler tkwi w tym ze plastiki do całego pulpitu i deski rozdzielczej są zbyt szare jak w jakims tanim chińskim maluchu , dlatego wam sie nie podoba , gdyby materiał wykończeniowy był troche lepszy napewno całośc wyglądałaby znaczniej ciekaiwej. Po za tym to jest pojazd urzytkowy służący do przewożenia pasażerów z jednego miejsca miasta do drugiego gdzie srednia długosc podrózy nie bedzie wynosiła wiecej niz 15min. Wiec specjalne wygody nie są potrzebne.

_________________
Live ist brutal in zasadzkas


Pon, 09.11.2009, 12:31
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Solaris Urbino 12
I generacja
Warszawa (rocznik 2000):
Image
Image
Image
Image
Image
Image

testy, zastępstwa:
Image
Image
(C) Przegubowiec

Cytuj:
Solaris Urbino 12 – niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 1999 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie powstają modele trzeciej generacji. Od 2010 roku będzie produkowana wersja z napędem hybrydowym.

Solaris Urbino 12 był pierwszym autobusem nowej marki Solaris. Jest to najpopularniejsza seria modeli w historii tej marki. Urbino 12 zadebiutował w połowie 1999 roku podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Od przełomu lat 2001-2002 produkowano jego drugą generację. Od 2005 roku produkowana jest trzecia wersja tego autobusu. W trakcie targów Transexpo 2008 w Kielcach pokazano prototyp modelu Urbino 12 New Edition generacji 3,5. To znaczy, że w nadwoziu generacji trzeciej zastosowano wnętrze projektowane dla czwartej generacji autobusów rodziny Solaris Urbino. Odnowione wnętrze jest bardziej doświetlone za pomocą lamp umieszczonych za osłoną z zielonego tworzywa sztucznego. Osłona ciągnie się przez całą długość dachu autobusu w jego środkowej części. Innym nowatorskim rozwiązaniem jest zamaskowanie komory silnika przy pomocy dwóch fototapet przedstawiających „pierwszych pasażerów” autobusu.

Solaris Urbino 12 jest wytwarzany w wersjach z silnikami wysokoprężnymi (standardowo spełniającymi normę Euro 4, lub w opcji normy Euro 5, EEV) lub z napędem elektrycznym, jako Solaris Trollino 12. Od 2005 roku dostępna jest odmiana z napędem gazowym CNG. Najczęściej jest sprzedawany z silnikami diesla firmy DAF Trucks. Rzadziej stosowane są silniki firmy MAN. Były one stosowane dość często do 2004 roku, ponownie są używane od 2006 roku, ale ze względu na politykę tej firmy jedynie w wersjach dostosowanych do zasilania gazem CNG. Alternatywnie zaczęto stosować silniki diesla firmy Cummins typu ISBe4 250B dostosowane do normy Euro 4 lub ISBe5 250B (Euro 5).

Produkowane są również niskowejściowe odmiany podmiejskie Solaris Urbino 12 LE z zasilaniem silnikiem Diesla, gazem CNG lub biogazem. Graficznym symbolem modelu Urbino 12 jest zielony jamnik.

Autobus Solaris Urbino 12 to standardowej długości model z rodziny Urbino, której premiera odbyła się na Targach Motoryzacyjnych w Poznaniu w 1999 roku. W stosunku do poprzednika, Neoplana N4016, wprowadzono szereg poprawek, a przede wszystkim radykalnie zmieniono sylwetkę nadwozia poprzez tzw. miękkie prowadzenie linii elementów pojazdu. W podobny sposób zaaranżowano wnętrze pojazdu czyniąc je ponadto przestronniejszym niż w poprzednich modelach, poprzez zmniejszenie przestrzeni zajmowanej przez silnik i nadkola. Poprawie uległo też stanowisko pracy kierowcy dzięki zastosowaniu nowoczesnej deski rozdzielczej z centralnym wyświetlaczem. Uzyskano również większe pole widzenia przez specjalne wyprofilowanie przedniej szyby. Standardowo Urbino 12 napędzane było zabudowanym wieżowo silnikiem MAN, sprzęgniętym z automatyczną skrzynią biegów ZF. Odpowiedni komfort jazdy zapewniało pneumatyczne zawieszenie na wahaczach z elektronicznym systemem sterowania.

W 2000 roku 11 Solarisów U12 zakupiła firma Rapid-Bus (później Connex, jeszcze później Veolia), która wygrała wówczas przetarg na obsługę linii 160, 167, 171, 180 i 409. Początkowo U12 obsługiwały tylko linię 160, później 180 i 409, a w wakacje wchodziły na 167. W 2001 r. dwie brygady U12 przeszły ze 160 na 138. Od 2002 roku oprócz 138 solarisy z Connexy obsługiwały linię 180 ze względu na ograniczoną nośność wiaduktu na ul. Powązkowskiej.

Razem z zakończeniem umowy firmy Veolia na realizację przewozów pasażerskich, dnia 30 kwietnia 2008 roku, wycofane zostały pierwsze stołeczne Urbino 12. Autobusy te przeszły drobne przeglądy i naprawy i w lipcu wystawiono je na sprzedaż. Trafiły one do pośrednika w sprzedaży autobusów - firmy Kutensis. 4 Urbino 12 trafiły do firmy Kłosok z Żor (A004, A008, A009, A011).

W związku z planowanym przetargiem na obsługę 50 brygad niskopodłogowych taborem midi PKS Grodzisk Maz. testował w 2001 roku rozmaite autobusy. Jednym z nich był niskopodłogowy Solaris Urbino 12 wypożyczony z MPK Radom (nr 844). Ponownie Urbino 12 zawitało w 2002 roku przed powtórną edycją tegoż przetargu. Przed przybyciem do PKS egzemplarz ten jeździł zastępczo w firmie Meteor pod numerem 880 zanim właściwy autobus został dostarczony.
W samym przetargu zwycięzcą okazała się firma ITS z MAN-ami NL223.
Trzecie Urbino 12 zagościło w Warszawie w firmie Mobilis. Wypożyczony z Radomia (#857) autobus zastępował przez parę dni Urbinetkę nr A352 wysłaną na testy za wschodnią granicę.

Galeria zdjęć w Przegubowcu

Dane techniczne
Producent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska
Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI
Okres produkcji: 1999 - nadal produkowany
Rok dostawy: 2000
Liczba zakupionych: 11 szt.
Zajezdnia: Rapid-Bus(/Connex/Veolia)
Długość: 12000 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Rozstaw osi: 5900 mm
Masa własna: 10400 kg
Ilość miejsc: 104
Ilość miejsc siedzących: 28
Ilość drzwi: 3
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm
Silnik: MAN D0826
Pojemność skokowa: 6,87 dm3
Moc maksymalna: 220 KM
Skrzynia biegĂłw: ZF/Voith
(C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia


II generacja
Image
Image
Image

Ostrawa, Czechy:
Image

Bielsko-Biała:
Image

Poznań:
Image

OĹ‚omuniec, Czechy:
Image

Tychy:
Image

KrakĂłw:
Image
(C) Wikipedia


III generacja
Warszawa rocznik 2007 i nowsze:
rocznik 2007 MZA
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
Image

rocznik 2007 Mobilis
Image
Image
Image
Image
Image

rocznik 2008 MZA
Image
Image

rocznik 2009 Mobilis
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec

OstrĂłw Wielkopolski:
Image
(C) InfoBus

Lublin:
Image

Drezno, Niemcy:
Image

OĹ‚omuniec, Czechy:
Image

Mayrhofen, Austria:
Image

Gdańsk:
Image
(C) Wikipedia

Cytuj:
Nową generację modelu Urbino zaprezentowano na targach w Hannoverze w 2004 roku. Autobusy te posiadały zmienioną stylizacją nadwozia, z wyprostowaną krawędzią dachu i zmianami w wyglądzie ściany przedniej i tylnej.

Pierwsze 12-metrowe Solarisy w tej wersji, w ilości 50 sztuk, zakupiły Miejskie Zakłady Autobusowe w 2007 roku. Dostawy rozpoczęły się pod koniec marca.

Solarisy wyposażono w 255-konny silnik DAF spełniający normę Euro-4, sprzęgnięty z 6-biegową skrzynią biegów. Powiększona została wieża, w której zabudowano silnik, przez co jej wielkość zbliżyła się do tej z neoplanów N4020td. Uzyskanie nowej normy czystości spalin wiązało się z koniecznością zastosowania płynu AdBlue. Dodatkowo, solarisy wyposażono w nowość wśród stołecznych pojazdów tej wielkości: klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Oprócz niej, zamontowano również duże, przesuwane okna, których partie przesuwne zajmowały połowę wysokości.

Na następne Solarisy III generacji nie przyszło nam długo czekać. Wybrał je Mobilis, który wygrał przetarg na obsługę 50 brygad taborem niskopodłogowym typu MAXI. Podwarszawski przewoźnik kupił w 2007 roku łącznie 53 autobusy, i podobnie jak w poprzednim przetargu, ostatni pojazd nieco różni się od pozostałych - jest nim A153, wystawiany w 2005 r. na Transexpo w Kielach. Solarisy te nieznacznie różnią się od dostarczonych nieco wcześniej od MZA. Posiadają one nieco mniejsze okna przesuwne, żółte poręcze i miękkie siedzenia. Solarisy te otrzymały malowanie identyczne jak MZA - z czerwonym paskiem pod oknami, co było niezgodne z wymogami ZTM. Pasek usunięto poprzez zaklejenie żółtą folią.

W 2008 MZA po raz drugi zakupiły 12-metrowe solarisy. Zamówienie obejmowało 70 sztuk. Autobusy te od poprzednio zakupionych różniły się umieszczeniem rury wydechowej na dachu, zastosowaniem dużej, przeszklonej kabiny kierowcy, sięgającej do przedniej połówki pierwszych drzwi. Standardowo, solarisy wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i system zapowiadania przystanków. Solarisy skierowano do zajezdni Stalowa, Redutowa i Kleszczowa.

Zamówienie ZTM z pierwszej połowy 2009 roku na obsługę linii 30 autobusami 12-metrowymi i 20 9-metrowymi przez 7 lat wygrał Mobilis. W celu realizacji umowy firma ponownie zamówiła autobusy z fabryki Solarisa. Autobusy te są zbliżone do solówek dla MZA z 2008 roku i podobnie jak one posiadają klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy oraz pełną zabudowę kabiny. Największą różnicą jest rozbudowany system informacji pasażerskiej. We wnętrzu zainstalowano potężnych rozmiarów ekran LCD, zastępujący dotychczasowe tablice z pleksy. Jest na nim wyświetlana trasa przejazdu wypisana ukośnie przystankami, numer linii oraz bieżący przystanek. Przejechana część trasy świeci się jaśniejszym kolorem, co ułatwia pasażerom orientację w terenie. Dodatkowo, zainstalowane zostały podsufitowe monitory LCD, gdzie przewija się trasa przejazdu. Na tychże monitorach mają być również wyświetlane reklamy. Nowością jest też boczna, zewnętrzna tablica kierunkowa, nie stosowana dotychczas w warszawskich autobusach.

Pod względem technicznym solarisy są zbliżone do dostawy z 2008 dla MZA. Posiadają one silnik DAF PR183 współpracujący ze skrzynią ZF. Nieznacznie odmienna jest zabudowa silnika - zastosowano dodatkową osłonę na dachu, umożliwiającą dostęp do wieży silnikowej od góry.

Pierwsze 5 autobusów było gotowych pod koniec września. Wyjechały one na linię w rekordowo szybkim tempie, bo dzień po przyjeździe z fabryki - 1 października. Niestety, odbiło się to negatywnie na informacji pasażerskiej, ponieważ nowy system informacyjny nie był jeszcze w pełni dograny. Szczęśliwie, szybko uporano się z trudnościami. Kolejne 5 autobusów ma zadebiutować na początku listopada. Pełna 30 zostanie wprowadzona do ruchu prawdopodobnie w styczniu 2010.

Autobusy, wbrew umowie, nie posiadają automatów biletowych, dlatego do czasu uzupełnienia braków Mobilis otrzymuje tylko 80% stawki za wozokilometr. Zgodnie z zapowiedziami, automaty mają ruszyć we wszystkich 30 autobusach jednocześnie.

Galeria zdjęć w Przegubowcu

Dane techniczne
Producent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska
Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI
Okres produkcji: 2004 - nadal produkowany
Lata dostaw: 2007-2009
Liczba zakupionych: 204 szt.
Zajezdnia: R-1 (R-7) Woronicza (20 szt.), R-2 (R-11) Kleszczowa (35 szt.), R-3 (R-10) Ostrobramska (20 szt.), R-4 (R-13) Stalowa (25 szt.), R-5 (R-6) Redutowa (20 szt.), Mobilis (84 szt.)
Długość: 12000 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Rozstaw osi: 5900 mm
Zwis przedni: 2700 mm
Zwis tylny: 3400 mm
Promień zawracania: 21,4 m
Masa własna: 11000 kg
Masa całkowita: 18000 kg
ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 7000 kg
Obciążenie tył: 11500 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 250 dm3
Ilość miejsc: 91 (2007 MZA) lub 100 (Mobilis) lub 92 (2008 MZA)
Ilość miejsc siedzących: 27 (MZA) lub 29 (Mobilis)
Ilość miejsc siedz.: 64 (2007 MZA) lub 71 (2007 Mobilis) lub 65 (2008 MZA)
Ilość miejsc na wózek: - (2007 Mobilis) lub 1 (MZA)
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-2
Układ stopni: 0-0-0
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w III drzwiach: 340 mm
Po zastosowaniu przyklęku: -80 mm
Szerokość drzwi: 1350 mm
Silnik: DAF PR183S1, z tyłu, wieżowy
Pojemność skokowa: 9,2 dm3
Moc maksymalna: 183 kW (249 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 1050 Nm
Skrzynia biegĂłw: ZF 6HP504 (2007 MZA) lub Voith Diwa D 854.3 (Mobilis i 2008 MZA)
OĹ› przednia: ZF RL 85 A
OĹ› tylna ZF: A-132
Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS
Ogumienie: 275/70
Przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak
(C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Pon, 08.11.2010, 22:12, edytowano w sumie 1 raz

Nie, 24.10.2010, 17:40
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7383
Miejscowość: Warszawa
Post Solaris Urbino 10
Warszawa:
II generacja - Mobilis (roczniki 2003-2004):
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec
Image
(C) Wikipedia

III generacja - MZA (rocznik 2010):
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec

IIIgeneracja - WAS (rocznik 2005):
Image
(C) Wikipedia

Inowrocław (III generacja rocznik 2009):
Image
(C) Wikipedia

Jastrzębie-Zdrój:
Image
(C) InfoBus

Cytuj:
Solaris Urbino 10, to niskopodłogowy autobus z serii Solaris Urbino, przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany od 2002 roku przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowany jest model trzeciej generacji Urbino, ale jest to druga generacja Urbino 10.

Firma Neoplan Polska tworząc rodzinę autobusów pod nową marką "Solaris" rozpoczynała od modeli o długościach 9, 12, 15 i 18 metrów. Po ogłoszeniu przez jedno z miast przetargu na większą liczbę autobusów o długości 10 metrów, firma Solaris Bus & Coach zaprojektowała nowy model o takiej długości, początkowo oferowany pod marką Solaris Urbinetto 10. Jednocześnie zrezygnowano z produkcji najkrótszego modelu Solaris Urbino 9.

Od wiosny 2005 roku jest produkowany "Solaris Urbino 10" trzeciej generacji, lecz jest to druga wersja tego autobusu. Jest on wytwarzany w wersjach z silnikami diesla (obecnie spełniającymi normę emisji spalin Euro 4, w opcji normy Euro 5 lub EEV), zaś od 2005 roku może być także produkowany w odmianie z napędem gazowym CNG z wykorzystaniem silników firm IVECO lub MAN. Podstawowy silnik stosowany w tym autobusie to obecnie Cummins ISB6.7E5 250B o mocy maksymalnej 180,5 kW (245 KM), spełniający wymagania normy Euro 5. W wyposażeniu opcjonalnym znajduje się mocniejsza jednostka Cummins ISB6.7E5 285B o mocy maksymalnej 209 kW (284 KM). Wszystkie stosowane osie pochodzą z firmy ZF. Z przodu zawieszona niezależnie oś ZF RL 75 EC lub w opcji ZF RL 85 A, z tyłu oś ZF AV 132. Standardowo montowany jest zwalniacz skrzyni biegów (retarder). W podwoziu stosowany jest układ centralnego smarowania. Szkielet wykonywany jest ze stali odpornej na korozję. Podobnie oblachowanie, w którym wykorzystuje się również panele aluminiowe. Instalacja elektryczna jest oparta o magistralę CAN-Bus.

Solaris Urbino 10 w Europie
Państwo Miasto Operator Liczba
stan na: 15.10.2009 r.
Austria
Bad Ischl Johann Sklona OPNV Pammesberger KG 2
Dornbirn EE Rhomberg 3
Koblach Loacker Touristik GmbH 5
Schwaz Leo Ledermair GmbH 1
Szwajcaria
Berno Eurobus 1
Kreuzlingen VBRF E. Meier Fahrzeugtechnik AG 7
Locarno FART 8
Pfäffikon Landolt 1
Niemcy
Dresden DVB 5
Speyer FirstGroup Rhein-Neckar 3
Waiblingen Omnibus-Verkehr Ruoff GmbH 2
Weinstadt Omnibus Dannenmann GmbH 1
Francja
Antibes La Sophipolitaine des transports urbains 8
Lons-le-Saunier Tallis 3
Narbonne SNT 6
Węgry
Debreczyn Piremon 1
WĹ‚ochy
Avellino CTI-ATI 9
Canosa di Puglia Caputo Giuseppe 1
Cortina d'Ampezzo Servizi Ampezzo 1
Norwegia
Lillehammer Veolia Transport Sør 2
Oslo Norgesbuss AS 5
Oslo UNIBUS AS 2
Polska
AugustĂłw Necko 2
Cieszyn ZGK 1
Czechowice-Dziedzice PKM 2[1]
Czerwonak Transkom Koziegłowy 3
Gniezno MPK Gniezno 3
Inowrocław MPK Inowrocław 1
Jastrzębie Zdrój PKM 3
Legnica MPK 10
Piła MZK 3
Rędziny GZK 10
Starogard Gdański MZK 6
Szczecin SPA Klonowica 2
Ĺšwierklaniec PKM 4
Warszawa Agencja Mienia Wojskowego 1
Warszawa Mobilis 53
Warszawa MZA Warszawa 16
Warszawa WAS 2
Włocławek MPK 12
Żywiec MZK 2
Suma 212

Autobus Solaris Urbino 10 (zwane również Urbinetto) miał premierę na Wystawie Komunikacji Miejskiej w Łodzi we wrześniu 2002 roku. W programie produkcji bolechowskiej fabryki zastąpił 9-metrowe Urbino 9, stając się firmowym przedstawicielem klasy midi, postrzeganej na początku XXI wieku jako perspektywiczna w najbliższych latach.

Solarisa Urbino 10 napędza 5,9 litrowy silnik Iveco NEF4AE0681B wyposażony w układ wtrysku w technologii Common Rail. Silnik umieszczono w zabudowie wieżowej, ukośnie, po lewej stronie pojazdu. Zmianę przełożeń umożliwiała automatyczna skrzynia firmy Voith. Dla poszerzenia przejścia w tylnej części autobusu oraz zmniejszenia przestrzeni zajmowanej przez nadkola zastosowano ówczesną nowość na rynku - opony Super Single, o szerokości o połowę większej niż standardowa, zastępujące opony bliźniacze na osi napędowej. We wnętrzu zamontowano 20 miejsc siedzących, w tym dwa półtoraki. Jeden z nich znalazł się tuż przed III drzwiami, drugi zaś usytuowano bokiem nad zbiornikiem paliwa przed drzwiami II. Autobus, tak jak wszystkie pojazdy rodziny Urbino, jest przestronny, a w środkowej części wnętrza posiada dużo przestrzeni dla pasażerów stojących. Twarde, mało komfortowe, wandaloodporne siedzenia wykonała firma Ster. Autobusy wyposażono w system informacji pasażerskiej R&G z diodowymi pomarańczowymi wyświetlaczami zewnętrznymi. W wyglądzie zewnętrznym najbardziej przykuwają uwagę okna - przesuwane w podziale pół na pół. Złamały one panujący wówczas obiegowy mit, iż dużych okien przesuwnych stosować nie wolno. Rozwiązanie to pozytywnie wpłynęło na przewietrzenie przestrzeni pasażerskiej i spotkało się z dobrym przyjęciem pasażerów.

Na ulicach Warszawy Urbino 10 pojawiło się 1 czerwca 2003 roku za sprawą firmy Mobilis, która wygrała przetarg na obsługę 50 brygad midibusami. Pierwsza seria obejmowała 10 sztuk, zaś do października 2003 ilostan wzrosł do 52 sztuk. Autobus z najwyższym wtenczas numerem - A352 - był dawnym pojazdem demonstracyjnym, o rok starszym od pozostałych. Wyróżniał się m.in. klimatyzacją przestrzeni pasażerskiej.

W lipcu 2004 r. dokupiono jeszcze jeden wóz - A353. Nie różnił się on niczym od pozostałych.

W 2006 r. w kilku autobusach (m.in. A346 A348 A350) zamieniono duże odsuwane szyby z lewej strony na szyby z małymi uchylnymi lufcikami.

Na jesieni 2009 roku MZA ogłosiły przetarg na 16 autobusów midi. Do zamówienia zgłosiły się firmy Mercedes i Solaris. Przetarg został odwołany, ponieważ oferty nie spełniały wymogów. Solaris wniósł skargę do Krajowej Izby Odwoławczej, która przyznała mu rację, i w rezultacie MZA podpisały umowę z Solarisem.

16 czerwca 2010 pojawiły się na zajezdni R-10 Ostrobramska 3 pierwsze Solarisu Urbino 10. Dla autobusów przygotowano zakres numerowy na 1000, przenumerowując ostatniego Ikarusa 260.04 ze Stalowej z 1005 na 1205. Autobusy różniły się znacząco od dostarczonych w 2003 roku do Mobilisu. Pomimo, iż podstawowe parametry Urbino 10 pozostały takie same, to niemal wszystkie detale uległy zmianie. Wygląd zewnętrzny różni się nie tylko za sprawą aktualnej wersji designu, ale również z racji na zmianę odcieni kolorów - żółty stał się bardziej nasycony, a czerwień - z bordowej - zamieniła w pomidorową, bardziej zgodną z miejskimi barwami.

Urbino 10 dla MZA posiadają 245-konny, stojący silnik Cummins ISB6.7E5 250B. Są to pierwsze silniki firmy Cummins w MZA od czasów dennisów. Silnik sprzęgnięto ze skrzynią Voith Diwa D854.5 Napęd zabudowano w wieży, identycznej jak w starych U10. Zastosowano most portalowy firmy ZF AV132, tym razem jednak z oponami bliźniaczymi. W rezultacie nadkola tylnych kół są większe, a przejście między nimi - węższe. We wnętrzu umieszczono typowe dla Solarisów fotele Ster 6MS z czerwonymi obiciami z trzecią już wersją warszawskiego wzoru. Siedzenia są miękkie i dosyć wygodnie. W środku znalazł się także bogaty komplet wyświetlaczy, na który składają się aż 2 LCD podsufitowe z przewijającą się trasą oraz elektroniczne korale, umieszczone po prawej stronie autobusu, przed środkowymi drzwiami. Informację z zewnątrz zapewniają 3 wyświetlacze - przedni, boczny oraz szeroki tylny. Nowością jest wyświetlanie się podczas postoju na pętli czasu do odjazdu na przednim wyświetlaczu co kilka sekund na przemian z kierunkiem.

Silnik Cummins w Urbino 10 cicho dudni i wyje. Zapewnia on dobrą dynamikę. Po rozpędzeniu zagłusza go ciche wycie mostu. Przy hamowaniu najbardziej słyszalny jest charakterystyczny świst retardera skrzyni Voith Diwa.

Autobusy wyposażono w fotokomórkę, umożliwiającą automatyczne zamykanie drzwi. Rozwiązanie to, które okazało się kompletną porażką we wszystkich polskich miastach, w których wystąpiło, zawiodło i tutaj - automatyczny system identyfikuje pasażerów w odległości pół metra od drzwi jako potencjalnych do przycięcia i rewersuje drzwi, skutecznie i długotrwale blokując odjazd autobusu z przystanku.

Urbino 10 zadebiutowały na linii 153 w dniu 24.06. Wszystkie 16 autobusów trafiło na zajezdnię R-3 Ostrobramska.

Galeria zdjęć w Przegubowcu

Dane techniczne
Producent: Solaris Bus & Coach, Bolechowo, Polska
Typy nadwozia: Niskopodłogowy autobus miejski klasy MIDI
Okres produkcji: 2002 - nadal produkowany
Lata dostaw: 2003-2004 (II gen.-Mobilis) / 2005 (III gen.-WAS[lotnisko]), 2010 (III gen.-MZA)
Zajezdnie: Mobilis (53 szt.) / R-3 (R-10) Ostrobramska (16 szt.), WAS (2 szt.)
Ilość zakupionych: 71 szt. (w tym 2 szt. lotnisko)
Seria: A301-A353 (II generacja-Mobilis) / 1000-1015 (III generacja-MZA)
Długość: 9940 mm
Szerokość: 2550 mm
Wysokość: 2850 mm
Rozstaw osi: 4800 mm
Zwis przedni: 2210 mm
Zwis tylny: 2930 mm
Promień zawracania: 18,08 m
Masa własna: 9300 kg
Masa całkowita: 15500 kg
ObciÄ…ĹĽenie przĂłd: 6500 kg
Obciążenie tył: 9000 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 160 dm3
Ilość miejsc: 62
Ilość miejsc siedzących: 20 / 18
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 1-2-2
Układ stopni: 0-0-0
Wysokość podłogi w I drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w II drzwiach: 320 mm
Wysokość podłogi w ost. drzwiach: 340 mm
Po zastosowaniu przyklęku: ok. -70 mm
Szerokość drzwi: 860-1350-1350 mm
Silnik: Iveco NEF4A / Cummins ISB6.7E5 250B
Pojemność skokowa: 5,9 dm3 / 6,7 dm3
Moc maksymalna: 176 kW (240 KM) / 245 KM
Maksymalny moment obrotowy: 810 Nm
Skrzynia biegĂłw: Voith D 851.3 / Voith D854.5
OĹ› przednia: ZF RL 85 A
OĹ› tylna: ZF A-132
Hamulce: tarczowe, przystankowy, retarder, ABS, ASR, EBS
Ogumienie: 2x275/70, 2x385/55
Przystosowanie dla niepełnosprawnych: tak
(C) Przegubowiec, InfoBus, Wikipedia

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 25.10.2010, 20:07
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 48 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3  Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 18 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018