Lunar Roving Vehicle (LRV)Lunar Roving Vehicle (LRV), zwany teĹĽ Lunar Rover, jest napÄ™dzanym elektrycznie koĹ‚owym pojazdem, uĹĽywanym przez astronautĂłw programu Apollo do poruszania siÄ™ na KsiężycuLunar Roving Vehicle (LRV), zwany teĹĽ Lunar Rover, jest napÄ™dzanym elektrycznie koĹ‚owym pojazdem, uĹĽywanym przez astronautĂłw programu Apollo do poruszania siÄ™ na Księżycu. SĹ‚uĹĽyĹ‚ miÄ™dzy innymi do transportu narzÄ™dzi, sprzÄ™tu naukowego i Ĺ‚Ä…cznoĹ›ciowego oraz prĂłbek gruntu księżycowego. ĹÄ…cznie zbudowano 4 kompletne pojazdy, z czego pierwszy dostarczono na wiosnÄ™ 1971r. LRV uĹĽywany byĹ‚ podczas 3 ostatnich księżycowych lotĂłw programu Apollo (Apollo 15, 16 i 17).
Podwozie pojazdu wykonane było z aluminium, co powodowało, że cała konstrukcja była bardzo lekka (209 kg), a zarazem wytrzymała - całkowita masa ładunku, jaki można było załadować (wraz z dwoma astronautami) wynosiła 490 kg. Długość całkowita LRV wynosiła 3,1 m, wysokość 1,14 m, rozstaw osi 2,29 m, natomiast koła miały średnicę 81,3 cm i szerokość 22,9 cm. Opony wykonane zostały z ocynkowanego drutu fortepianowego i posiadały tytanowe elementy bieżnika.
Każde z czterech kół napędzane było osobnym silnikiem elektrycznym o mocy 0,25 KM (180 W). Energię elektryczną dostarczały dwie 36 V baterie srebrowo-cynkowe o pojemności 121 Ah. LRV osiągał prędkość maksymalną 13 km/h i mógł przebyć łącznie do około 92 km. Ze względów bezpieczeństwa dopuszczano jednak jazdy tylko na odległość do 10 km od lądownika księżycowego - ograniczenie to było podyktowane tym, że w wypadku awarii łazika taką odległość astronauci mogli przebyć pieszo, zachowując niezbędną rezerwę tlenu. Pojazd mógł wspinać się i zjeżdżać po zboczach o nachyleniu do 25 stopni. Dzięki zainstalowanym antenom astronauci mogli podczas jazdy utrzymywać bezpośrednią łączność radiową oraz telewizyjną z Ziemią. Hamulce pojazdu były typowo mechaniczne.
Wykonawcą pojazdu LRV był koncern Boeing Company, a głównym podwykonawcą General Motors. Jednym z głównych konstruktorów był Mieczysław Bekker, polski inżynier pracujący w Stanach Zjednoczonych.
Dane technicznePrędkość maksymalna: 13 km/h
Zasięg na jednym ładowaniu: 92 km
Liczba miejsc: 2
Masa pojazdu: około 209 kg
Silnik elektryczny: 4 silniki prądu stałego
Moc maksymalna: 1 KM (0,72 kW), 4x0,25 KM (4x0,18 kW)
Hamowanie odzyskowe: nie
Napęd: na cztery koła
Baterie: AgZn (srebrowo-cynkowe)
Liczba modułów: 2
Parametry jednego modułu: 36 V, 121 Ah
Napięcie systemu: 72 V
Energia zgromadzona w akumulatorach: 8,7 kWh