Sob, 26.12.2009, 14:53
# MercedesÂBenz Zetros to najnowszy czĹ‚onek rodziny MercedesÂBenz. Ten terenowy samochĂłd z silnikiem umieszczonym przed kabinÄ… i napÄ™dem na wszystkie koĹ‚a cechuje siÄ™ duĹĽÄ… zwrotnoĹ›ciÄ… i dobrymi wĹ‚aĹ›ciwoĹ›ciami jezdnymi w terenie.
#
MercedesÂBenz Zetros w wersji cywilnej po raz pierwszy szerokiej publicznoĹ›ci zostaĹ‚ zaprezentowany podczas targĂłw IAA 2008 w Hanowerze – wersje wojskowe pokazano na paryskich targach Eurosatory w czerwcu. Pod wzglÄ™dem konstrukcyjnym samochĂłd ten jest przystosowany do eksploatacji w najtrudniejszym terenie – moĹĽna nawet Ĺ›miaĹ‚o zaryzykować twierdzenie, ĹĽe jeĹ›li chodzi o jego zdolnoĹ›ci trakcyjne, bliĹĽej mu do samochodĂłw wojskowych niĹĽ cywilnych.
Mercedes-Benz Zetros sprawdzi się doskonale wszędzie tam, gdzie utwardzone drogi są rzadkością: w miejscach katastrof, przy gaszeniu pożarów lasów czy w sektorze energetycznym. Ma wszystkie cechy wymagane w ekstremalnych warunkach eksploatacji. Koncepcja niskiej zabudowy jest ponadto ułatwieniem w transporcie kolejowym i lotniczym.
Zetros: terenowy wszędołaz
Zetros uzupełnia typoszeregi samochodów ciężarowych Mercedes-Benz Actros, Axor oraz Atego. Jego główną zewnętrzną cechą charakterystyczną jest kabina typu klasycznego, czyli z silnikiem umieszczonym z przodu. Zetros z napędem na wszystkie koła jest oferowany w wersji trzyosiowej jako Zetros 2733 A 6×6 oraz dwuosiowej jako Zetros 1833 A 4×4.
Samochód ciężarowy z napędem na wszystkie koła nie jest oczywiście niczym szczególnym – wynikająca z rodzaju napędu podwyższona mobilność jest przecież powszechnie stosowana w pojazdach budowlanych. Zetros nie jest jednak kolejnym samochodem przeznaczonym do wykorzystania jako typowa wywrotka. Istotą nowej koncepcji jest zastosowanie zmodyfikowanych podwozi ciężarowych Actros z napędem na wszystkie koła oraz innych sprawdzonych komponentów z seryjnie produkowanych typoszeregów Axor oraz Actros i dostosowanie ich do pracy w ekstremalnych warunkach terenowych. Rama i komponenty podwozia zostały połączone z innowacyjnym modułem kabiny kierowcy, odwołującym się do koncepcji „globalnego kokpitu" („Global Cockpit") i układu kierowniczego Mercedes-Benz Axor. Dzięki takiemu podejściu udało się skonstruować „pełnokrwisty" samochód off-road mający jednak właściwości ergonomiczne typowe dla drogowego samochodu ciężarowego.
Zastosowanie w Zetrosie komponentów znanych z innych ciężarówek Mercedes-Benz pozwala na ujednolicenie obsługi pojazdów w obrębie jednej floty, a tym samym znaczną redukcję uszkodzeń powstających w wyniku nieumiejętnej obsługi oraz skrócenie czasu szkolenia personelu.
Silnik za kabinÄ…
Usytuowanie siedzenia kierowcy za osią przednią sprawia, że Zetrosem kieruje się podobnie jak samochodem osobowym, a elementy kontrolne i moduły obsługowe (wskaźniki, przyciski, przełączniki itp.) przejęte z ciężarowych modeli wielkoseryjnych ułatwiają szybkie i pewne opanowanie jazdy.
ZarĂłwno w wersji dwuÂ, jak i trzyosiowej Zetros ma identycznÄ… kabinÄ™, ktĂłra speĹ‚nia najwyĹĽsze wymagania w zakresie bezpieczeĹ„stwa i ergonomii. ZnanÄ… zaletÄ… samochodĂłw z silnikiem umieszczonym przed kabinÄ… jest pĹ‚aska podĹ‚oga, zapewniajÄ…ca odpowiednio duĹĽÄ… swobodÄ™ ruchĂłw. Innym elementem zwiÄ™kszajÄ…cym komfort jazdy takim samochodem, zwĹ‚aszcza w terenie, jest ulokowanie miejsca kierowcy miÄ™dzy osiami. Maska silnika odchylana do przodu umoĹĽliwia wygodnÄ… i szybkÄ… obsĹ‚ugÄ™ serwisowÄ….
Zetros z zewnątrz wykazuje wyraźne podobieństwo do oferowanych aktualnie samochodów terenowych Mercedes-Benz (np. do modelu GL) – m.in. za sprawą charakterystycznej osłony chłodnicy. Jednolita kabina kierowcy tego typoszeregu spełnia najwyższe wymagania w zakresie bezpieczeństwa i ergonomii. Oprócz trzech pojedynczych foteli jest w niej również miejsce na bagaż.
*
Zetros napędzany jest przez sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 926 LA, stosowany np. w modelu Axor. Ten kompaktowy i lekki turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 7,2 l rozwija moc 240 kW (326 KM) w przedziale 2000–2300 obr/min i maksymalny moment obrotowy 1300 Nm w przedziale 1200–1600 obr/min. Niezawodność i trwałość tego silnika została wielokrotnie sprawdzona nie tylko w samochodach ciężarowych Mercedes-Benz, ale także w modelach terenowych. Za przenoszenie siły napędowej odpowiada sterowana hydraulicznie skrzynia biegów G 131, wyposażona w osiem biegów do jazdy w przód i bieg pełzający z krótkim przełożeniem. W tym roku ma się pojawić opcjonalna możliwość zamontowania w pełni zautomatyzowanej skrzyni biegów.
Zetros jest doskonale przygotowany do jazdy w najtrudniejszym terenie: ma stały napęd na wszystkie koła. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z przełożeniem redukującym do jazdy terenowej 1:1,69 zwiększa siłę napędową o blisko 70%. Do tego dochodzą załączane, mechaniczne blokady mechanizmów różnicowych w każdej z osi oraz blokada międzyosiowa. Wytrzymałe osie mają zawieszenia mechaniczne na resorach piórowych oraz zwolnice planetarne w piastach kół. Nośność osi przedniej wynosi maksymalnie 7,5 t (opcjonalnie 9 t), osie tylne mają nośność po 9 t. Właściwości trakcyjne w terenie zwiększają dodatkowo pojedyncze opony, ponieważ koła tylne poruszają się po śladzie kół przednich. Standardowo stosowane są opony w rozmiarze 14 R20.
Samochód został przystosowany do pokonywania przeszkód wodnych: dopuszczalna głębokość brodzenia wynosi standardowo 800 mm, a dzięki odpowiednim modyfikacjom można ją na życzenie zwiększyć do 1100 mm. Przewidując trudne warunki eksploatacji, na wszystkich osiach zastosowano hamulce bębnowe, również z myślą o ułatwieniu czynności obsługowych i napraw.
Elastyczna koncepcja
Zetros: terenowy wszędołaz
Rozstaw osi Zetrosa w wersji dwuosiowej wynosi 4800 mm, natomiast w wersji trzyosiowej jest to 4750 + 1450 mm. Podwozie waĹĽy 8,6 t (dwuosiowe) lub 10,5 t (trzyosiowe), a doÂpuszczalna masa caĹ‚Âkowita pojazdu to odpowiednio 16 (18) t lub 25 (27) t. Standardowa skrzynia Ĺ‚adunkowa moĹĽe mieć dĹ‚ugość 5,1 lub 6,2 m, przy czym moĹĽliwe sÄ… teĹĽ skrzynie o innych wymiarach. Koncepcja pojazdu umoĹĽliwia w razie potrzeby stworzenie wielu innych jego wersji. Podobnie jak pozostaĹ‚e ciężarĂłwki Mercedesa Zetros produkowany jest w fabryce samochodĂłw ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth. Zastosowanie wytwarzanych wielkoÂseryjnie komponentĂłw jest gwarancjÄ… dostaw części zamiennych i serwisu na caĹ‚ym Ĺ›wiecie poprzez sieć Mercedes-Benz skupiajÄ…cÄ… blisko 5000 punktĂłw serwisowych w 160 krajach.
Sob, 26.12.2009, 18:11
Sob, 26.12.2009, 19:49
Nie, 28.03.2010, 21:45
Wto, 30.03.2010, 17:53
Wto, 30.03.2010, 20:27
sebastianadam napisał(a):PowiÄ™kszony Unimog i tyle. Ale ciekawie wyglÄ…da jak na ciężarĂłwkÄ™.
Śro, 31.03.2010, 15:56
kenji napisał(a): a ĹĽe podobny to juĹĽ inna sprawa.
Pon, 08.10.2012, 14:00
Pon, 08.10.2012, 14:11
Pon, 08.10.2012, 16:09
Pon, 08.10.2012, 20:39
Jeśli podobnie jak ekipa Top Gear nienawidzicie przyczep kempingowych, a chcielibyście mieć własny dom na kołach, z pomocą przychodzi Mercedes. Stworzył on willę na kołach zdolną do poruszania się w ciężkich warunkach terenowych. To nie żaden kamper, ale luksusowy domek letniskowy, który postawicie tam, gdzie tylko macie na to ochotę.
Mercedes-Benz Zetros to model z rodziny użytkowych Mercedesów, który łączy cechy terenowego Unimoga i szosowych Actrosów. To wygodna ciężarówka przystosowana do poruszania się w terenie. Przeznaczony jest głównie dla wojska i służb specjalnych do działań w trudnych warunkach. Trudno tu mówić o wersjach cywilnych, bo kto tak naprawdę potrzebuje Zetrosa? A jednak znaleźli się i tacy. Dwaj biznesmeni z Mongolii zamówili Zetrosy z zabudową, która wyposażeniem i wykończeniem może zawstydzić niejeden wolno stojący dom.
Obie zabudowy wykonane z poliuretanu to kompletne mieszkania z salonem, sypialnią, kuchnią i łazienką. Jedno z aut wyposażono nawet w garaż na quada. Wyposażenie zawiera wszystko to, co macie w domu, a każdy z elementów to najwyższej klasy sprzęt. W kuchni nie zabraknie płyty grzewczej, lodówki, barku czy ekspresu do kawy. Jest umywalka z filtrowaną, ciepłą wodą podawaną również do prysznica.
Salon to miejsce dla 4-6 osób, które siedząc w skórzanych fotelach, mogą zjeść obiad przy dużym stole. W razie potrzeby stół można przekształcić w dodatkowe łóżko. Czas umilają odtwarzacz DVD, antena satelitarna i dwa telewizory LCD – 40- i 46-calowy. O nagłośnienie dba system Bose. Nie zabrakło komputera Mini Mac z modemem. Do ciekawostek można zaliczyć zamontowany sejf na broń lub kosztowności.
O zasilanie “troszczy się” generator napędzany silnikiem wysokoprężnym, współpracujący z czterema akumulatorami – 220 Ah każdy. Ponadto na dachu zabudowy znajdują się dwa 80-watowe moduły baterii słonecznych. W samochodzie są dwa dodatkowe zbiorniki: na wodę o pojemności 250 l i na ścieki – 100 l. Pomijając rzecz jasna dwa zbiorniki na paliwo – 200 i 300 l.
Oczywiście zabudowa to nie wszystko. Kierowca również nie może narzekać na swoje warunki pracy. Kabina ma miejsce do spania, ogrzewanie postojowe i klimatyzację. Manewrowanie ułatwiają kamery cofania połączone z 7-calowym wyświetlaczem. Jest system nagłośnienia z Bluetooth. Łączność odbywa się przy użyciu telefonu satelitarnego. Na kabinie znajduje się schowek o ładowności 100kg i dodatkowe oświetlenie.
Tak czy inaczej w 50 % mamy jednak do czynienia z samochodem. Przyjrzyjmy się. Jest to podwozie typu 6×6, o ładowności 16 ton i rozstawie osi 5350 mm. Zetros napędzany jest przez sprawdzony w najcięższych warunkach silnik OM 926 LA. To wysokoprężna jednostka 6-cylindrowa o pojemności 7,2 l. Maksymalna moc 326 KM i moment o wartości 1300 Nm pozwalają na przemierzanie zarówno pustynnych wydm, jak i pełzanie po znacznych wzniesieniach.
Silnik zamontowany klasycznie (przed kabiną), łączy się z manualną, 9-stopniową skrzynią biegów lub z 6-stopniowym automatem. Napęd 6×6 jest stały, wyposażony rzecz jasna w reduktor. Do tego każdy most wyposażono w dodatkowe przekładnie planetarne, zwane zwolnicami.
O doskonałe właściwości terenowe dbają blokady w każdym dyferencjale – osiowe i międzyosiowa. Zawieszenie ma wytrzymać najcięższe przeciążenia, więc mosty zawieszono na resorach piórowych.
Głębokość pokonywanych brodów standardowo wynosi 80 cm, jednak wyposażenie w snorkel, każe przypuszczać, że są znacznie większe rezerwy. Z uwagi na eksploatację w trudnych warunkach, z dala od serwisów, hamulce oparte są na konstrukcji bębnowej. W razie utknięcia w błocie czy śniegu z pomocą przychodzi wyciągarka mechaniczna.
Szkoda tylko, że samochody nie będą spełniały zbyt szlachetnych funkcji. Podobno mają pomagać swoim właścicielom w polowaniach na wilki w górach Ałtaj. Tak czy inaczej Mercedes pokazał, że stać go na zaspokojenie potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Naturalnie nie wszystko zostało wykonane w fabryce Mercedesa. Zabudowę wykonała firma Hartmann, natomiast wnętrze wyposażono w firmie Huenerkopf.
Wto, 09.10.2012, 19:44
Wto, 09.10.2012, 20:46