Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 9:59




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 50 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3  Następna
Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
W tym temacie będą prezentowane szynobusy i ezt w ruchu aglomeracyjnym/podmiejskim.

Objaśnienia:
szynobus - pojazd kolejowy o napędzie spalinowym lub elektrycznym o lekkiej konstrukcji, z reguły pojedynczy wagon motorowy
szt - spalinowy zespół trakcyjny - pojazd kolejowy o napędzie spalinowym, złożony przynajmniej z dwóch członów
ezt - elektryczny zespół trakcyjny, złożony z conajmniej dwóch członów (najczęściej trzech)
s - człon silnikowy
r - człon rozrządczy (sterujący)
d - człon doczepny


[szynobus] PESA EN81
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
EN81 (typ 308B) – elektryczny wagon silnikowy wyprodukowany przez zakłady PESA w Bydgoszczy. W założeniu ma służyć na zelektryfikowanych trasach podmiejskich wyposażonych w niskie perony do obsługi kursów o niewielkiej liczbie pasażerów, gdy nieopłacalne jest eksploatowanie kilkuwagonowych zespołów trakcyjnych. Zastosowanie typowych urządzeń sprzęgowych umożliwia w razie potrzeby sprzęganie z innymi wagonami serii Bh. Jest to pierwszy wyprodukowany w Polsce pojazd napędzany energooszczędnymi silnikami asynchronicznymi. EN81, podobnie jak typowe tramwaje, wyposażony jest w jeden połówkowy pantograf. W części środkowej podłoga pojazdu jest obniżona. Wagon posiada toaletę z zamkniętym obiegiem, klimatyzację, system monitoringu oraz miejsce do przewozu bagażu i wózków inwalidzkich.

Historia
Zmniejszający się ruch lokalny spowodował konieczność zmniejszania składów pociągów. Brakowało jednak niewielkich pojazdów elektrycznych, które mogłyby zastąpić duże i prądożerne EN57. W okolicy Krakowa problem ten został tymczasowo rozwiązany przez eksploatację spalinowych szynobusów na zelektryfikowanych liniach lokalnych. Nie było to jednak dobre rozwiązanie, gdyż zwiększało koszty obsługi linii; dodatkowo PLK naliczało stawki za użytkowanie torów oraz trakcji elektrycznej, mimo że pojazdy z silnikiem diesla z niej nie korzystały.
Wagony EN81 zostały wyprodukowane przez bydgoską PESĘ. Otrzymały oznaczenie typu 308B. Wykorzystano część koncepcji sprawdzonych podczas produkcji pojazdów EN95 dla WKD oraz szynobusów. Z tego względu wiele elementów (np. czoła) są podobne do EN95. Jednoczłonowe pojazdy elektryczne do przewozu pasażerów nie były jednak wcześniej wykorzystywane na polskich torach[2].
Obecnie eksploatowane jest 8 sztuk: sześć (EN81-001, EN81-002, EN81-005, EN81-006, EN81-007, EN81-008) kursują w aglomeracji krakowskiej, a dwie (EN81-003, EN81-004) w województwie świętokrzyskim, gdzie obsługują trasę Skarżysko-Kamienna – Starachowice – Ostrowiec Świętokrzyski oraz Skarżysko-Kamienna – Kielce – Sędziszów. Kolejne zostały zamówione przez województwo małopolskie. Pojazd ten w celach handlowych określany jest przez producenta niepoprawnie pod względem językowym jako "elektryczny autobus szynowy".

Budowa
Wagon w przeciwieństwie do używanych wcześniej konstrukcji jest jednoczłonowy. Pudło w środkowej części (między wózkami) jest obniżane podobnie jak w szynobusach produkowanych przez PESĘ np. SA103.
W wagonie zamontowano dwie pary dwuskrzydłowych drzwi odskokowo-przesuwnych (rozwiązanie to jest coraz częściej wykorzystywane w projektowanych pojazdach). Drzwi znajdują się w części niższej, co ułatwia wysiadanie przy niskich peronach, jednakże jest kłopotliwe przy wysokich.
Wnętrze jest bezprzedziałowe z korytarzem w środku; rozwiązanie to jest powszechnie stosowane w składach podmiejskich i lokalnych ze względu na wygodę w wymianie pasażerów. Wewnątrz zamontowano 60 miejsc siedzących. Fotele dla pasażerów są identyczne z zastosowanymi w SA103, siedzenia są półmiękkie pokryte materiałem. W sąsiedztwie kabiny B znajdują się dwa miejsca na wózki inwalidzkie.
Na obu końcach wagonu znajdują się identyczne kabiny maszynisty. W kabinie oprócz pulpitu z przyrządami znajduje się fotel dla maszynisty. Drugi ze względu na prędkość maksymalną niższą niż 130km/h jest zbędny. Są też konsole do sterowania wyświetlaczami oraz mikrofon.
Wagon opiera się na dwóch dwuosiowych wózkach: napędowym i tocznym[2]. Rozwiązanie to jest wykorzystywane między innymi w SA103.
Wagon ma pantograf połówkowy nad jednym z wózków.

Dane techniczne
Okres budowy: 2005-2007
Wyprodukowanych: 8 szt. (6 szt. woj. małopolskie, 2 szt. woj.świętokrzyskie)
Szerokość toru: 1435 mm
Napięcie zasilania: 3kV DC (prąd stały)
Liczba pantografĂłw: 1
Liczba kabin: 2
Układ osi: Bo'2'
Długość całkowita: 26530 mm
Szerokość całkowita: 2850 mm
Wysokość całkowita: 4005 mm
Wysokość podłogi nad główką szyny: 600 mm / 1290 mm
Średnica kół: 840 mm
Masa służbowa: 54 t
Liczba silnikĂłw: 2
Rodzaj silnikĂłw: asynchroniczne, 400V AC
Typ silnikĂłw elektrycznych: DKLBZ 0910-4A
Moc ciągła: 560 kW
Rodzaj rozruchu: impulsowy IGBT
Rodzaj przekładni napędowej: osiowa VOITH SZH 495
Hamulce: tarczowe + hamowanie ED (odzyskowe)
Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h
Prędkość eksploatacyjna: 120 km/h
Liczba miejsc: 140
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 60
Liczba miejsc stojÄ…cych: 80
Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne
Oświetlenie: jarzeniowe
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow


Stadler FLIRT ER75/EN75
Producent: Stadler Polska, Siedlce
Image
(C) Przegubowiec
Image
Image
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
Stadler FLIRT (niem. Flinker Leichter Innovativer Regional-Triebzug, ang. Fast Light Innovative Regional Train, czyli Szybki, Lekki, Innowacyjny Pociąg Regionalny) to elektryczny zespół trakcyjny szwajcarskiej firmy Stadler Rail. W wersji na polski rynek EZT ma 4 człony i malowanie Kolei Mazowieckich[2] bądź województwa śląskiego[3]. Flirt otrzymał oznaczenie EN75 w Przewozach Regionalnych i ER75 w Kolejach Mazowieckich.
Poza Polską Flirty jeżdżą po torach szwajcarskich, niemieckich, włoskich, francuskich, węgierskich, algierskich, fińskich i austriackich.

WdroĹĽenie w Polsce
5 września 2007 nastąpiło otwarcie montowni w Siedlcach[4]. W 2008 r. Koleje Mazowieckie otrzymały 10 pojazdów Flirt. Pierwsze dwa przekazano 31 maja. Od początku czerwca kursują one na różnych trasach w województwie mazowieckim[5], zaś od 14 grudnia 2008 wszystkie trafiły na trasę Warszawa Zachodnia-Mińsk Mazowiecki-Siedlce, a raz dziennie jako pociąg do Łowicza.
Pojazdy Flirt Kolei Mazowieckich (identyfikator KMKOL) i Przewozów Regionalnych (identyfikator PKPPR) zostały zarejestrowane w Urzędzie Transportu Kolejowego i otrzymały identyfikatory pojazdu rozpoczynające europejską serię "2 14" w Polsce, przy czym jedynie Koleje Mazowieckie zrobiły to zgodnie z rozporządzeniem, traktując oznaczenie ER75 jako firmowe i usuwając je poza strefę zastrzeżoną dla identyfikatora nowego typu. W odróżnieniu od zespołów składających się z osobnych wagonów mających osobne identyfikatory, flirt został potraktowany jako pojazd członowy (na wspólnych wózkach) i każdy pojazd ma jeden identyfikator[6]..
Cztery tego typu jednostki kursują od 14 grudnia 2008 r. również w województwie śląskim. Pociągi kursują w ramach Szybkiej Kolei Regionalnej między Tychami a Katowicami. Na tej trasie 18 sierpnia 2010 roku pociąg o oznaczeniu EN75-003b relacji Tychy - Katowice niedaleko ul. Niezapominajek w Katowicach częściowo wypadł z torów i przechylił się na nasypie. Pięć osób zostało rannych, ok. 30 ewakuowano. Od rozkładu 2009/2010 także obsługują trasę Częstochowa-Katowice.
Pociągi spotkały się z ciepłym przyjęciem przez pasażerów[7].

Układ wnętrza
Pociąg dzieli się na 4 człony, które tworzą jedną przestrzeń pasażerską (bez drzwi). W zasadzie jest wagonem członowym.
W trzech członach pociągu znajduje się po 48 foteli stałych (w każdym 3 grupy po 16) oraz po 8 foteli rozkładanych (przy wszystkich skrzydłach drzwi).
Jeden z członów środkowych ma inny układ wnętrza. Jedna grupa ma 16 foteli, a druga 15 (miejsce na wózek). Pomiędzy tymi grupami znajduje się część pociągu z dwiema windami, dużą toaletą, miejscami na rowery oraz pewną liczbą foteli ustawionych bokiem do kierunku jazdy.

WyposaĹĽenie podnoszÄ…ce komfort
Flirt został wyposażony w:
• klimatyzację
• ogrzewanie nawiewne
• system informacji audio-wizualnej
Znaczenie dla komfortu ma także sama konstrukcja pociągu. Jego podłoga znajduje się dokładnie na wysokości większości peronów (w wypadku innych i tak bliżej niż w EN57 czy 14WE).
Duże okna oraz mocne oświetlenie sprawiają że we wnętrzu jest zawsze jasno.
Dla każdego fotela stałego przeznaczono więcej przestrzeni niż w EN57, dzięki czemu pasażerowie siedzący naprzeciwko nie trącają się kolanami.

Sprzęg automatyczny
Pociąg posiada sprzęg automatyczny, który nie wymaga od pracowników wchodzenia na torowisko. Dzięki temu podczas kursu można zostawić jedną jednostkę na stacji pośredniej (w praktyce dzieje się to codziennie na stacji Mińsk Mazowiecki).

Dane techniczne
Okres budowy: od 2004 (w Polsce od 2007)
Liczba wyprodukowanych: 14 szt. (10 szt. Koleje Mazowieckie, 4 szt. woj. śląskie)
Liczba członów: 4
Układ wagonów: s + d + d + s
Układ osi: Bo'2'2'2'Bo'
Szerokość toru: 1435 mm
Dostosowanie do peronĂłw: niskich
Liczba odbierakĂłw prÄ…du: 2
Liczba kabin: 2
Napięcie sieci trakcyjnej: 3 kV= (DC)
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Całkowita liczba miejsc: 375
Liczba miejsc siedzących: 212 (172 stałe)
Masa zespołu: 123 t
Długość całkowita: 86840 mm
Szerokość: 2880 mm
Wysokość: 3850 mm
Średnica kół: napędowe-860 mm, toczne-750 mm
Liczba i moc silnikĂłw: 4 x 500kW
Całkowita moc ciągła: 2000 kW
Moc chwilowa: 2600 kW
Typ silnikĂłw: asynchroniczne
Przyspieszenie rozruchu: 1,2 m/s2
System hamulca: EP+ED+Mg
Drzwi pasaĹĽerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym
Klimatyzacja: tak - kabiny i przestrzeń pasażerska
Jazda ukrotniona: tak
(C) Przegubowiec, TransportSzynowy, Wikipedia


[ezt] PESA ED74 "Bydgostia"
Image
(C) Wikipedia
[opis w temacie szynobusów PESY dla Łodzi]


[ezt] PESA ED59 "Acatus"
Image
(C) Wikipedia
[opis w temacie szynobusów PESY dla Łodzi]


[ezt] NEWAG 19WE
Image
(C) Przegubowiec
[opis w temacie o SKM Warszawa]


[ezt] NEWAG 14WE
Image
(C) Przegubowiec
[opis w temacie o SKM Warszawa]


[ezt] PESA EN95
Image
(C) Wikipedia
[opis w temacie o WKD]


[ezt] ADTranz-PAFAWAG ED73
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Rok budowy: 1997
Liczba wyprodukowanych: 1 szt.
Układ wagonów: r+s+s+r
Szerokość toru: 1435 mm
Masa służbowa: 178 t
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Napięcie zasilania: prąd stały 3kV
Typ silnikĂłw trakcyjnych: LKa470
Liczba i moc silnikĂłw: 8x175 kW
Moc ciągła: 1400 kW
Przełożenie przekładni: 68:21
Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Długość całkowita: 86840 mm
Średnica kół: 920 (napędne), 1000 mm (toczne)
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 235 (25 w kl. 1, 208 w kl. 2)
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[ezt] PAFAWAG ED72
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Producent: PAFAWAG, Wrocław, Polska
Okres budowy: 1992-1998
Liczba wyprodukowanych: 21
Układ członów: r+s+s+r
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Szerokość toru: 1435 mm
Napięcie zasilania: prąd stały 3kV
Liczba pantografĂłw: 2
Liczba kabin: 2
Typ silnikĂłw trakcyjnych: LKf450 lub LKa470
Liczba i moc silnikĂłw: 8x145 kW 8x175 kW
Moc znamionowa: 8 x 145kW lub 8 x 175kW
Moc ciągła pojazdów 1160 kW - 1400 kW
Przyspieszenie rozruchu: 0,9 m/s²
Rodzaj rozruchu: oporowy / bocznikowy
Pozycji nastawnika jazdy: 7 (PSR)
Przełożenie przekładni: 70:19
Hamulec: Oerlikon
Zasilanie sprężarki: 110V (z przetwornicy)
Prędkość konstrukcyjna 110 km/h
Masa służbowa: 182 t
Długość całkowita 86840 mm
Średnica kół: 940, 1000 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 235 lub 232
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne rozsuwane
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow


[ezt] PAFAWAG EW60
Image
(C) Stud.pam.szczecin.pl
Image
Image
(C) Wikipedia

Cytuj:
Dane techniczne
Rok budowy: 1992
Liczba wyprodukowanych: 2
Układ członów: r+s+r
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Dostosowanie do peronĂłw: wysokich
Napięcie zasilania: prąd stały 3 kV (=DC)
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 164
Masa służbowa: 170 t
Długość całkowita: 64840 mm
Średnica kół: 1000 mm
Typ silnikĂłw trakcyjnych: LKb435
Liczba i moc silnikĂłw: 4 x 206 kW
Całkowita moc ciągła: 824 kW
Przyspieszenie rozruchu 0,6 m/s²
Hamulce: Oerlikon (po modernizacji SAB-Wabco) + ED (odzyskowe)
(C) Wikipedia, Przegubowiec, TransportSzynowy, Stud.pam.szczecin.pl


[ezt] PAFAWAG EN71
Image
(C) TransportSzynowy
Image
(C) Wikipedia

Cytuj:
Dane techniczne
Producent: PAFAWAG, Wrocław, Polska
Rok produkcji: 1976 (modernizacje 1976 - 2003)
Liczba wyprodukowanych: 20 (przebudowa 30)
Układ członów: r+s+s+r
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+Bo'Bo'+2'2'
Dostosowanie do peronĂłw: niskich
Szerokość toru 1435 mm
Napięcie zasilania: prąd stały 3 kV (= DC)
Liczba pantografĂłw: 4
Liczba kabin: 2
Typ silnikĂłw trakcyjnych: 145 kW
Liczba silnikĂłw: 8
Moc znamionowa: 8x145 kW
Moc ciągła: 1160 kW
Rodzaj rozruchu: oporowy / bocznikowy
Przyspieszenie rozruchu: 0,6 m/s² (z silnikami asynchronicznymi: 1,4 m/s²)
Pozycji nastawnika jazdy: 7 (PSR)
Przełożenie przekładni 70:19
Hamulec: Oerlikon (wcześniej: Knorr)
Zasilanie sprężarki: 110V (z przetwornicy)
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 264 / 288
Masa służbowa: 182 t
Długość całkowita: 86840 mm
Średnica kół 940, 1000 mm
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne rozsuwane
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, Przegubowiec, PSMKMS.Krakow


[ezt] PAFAWAG EN94
Image
(C) Przegubowiec
[opis w temacie o WKD]


[ezt] PAFAWAG EN57
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) TransportSzynowy.pl
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec
Cytuj:
Dane techniczne
Producent: PAFAWAG, Wrocław, Polska
Okres produkcji: 1961 - 1994
Liczba wyprodukowanych: 1412
Dostosowanie do peronĂłw: wysokich i niskich
Szerokość toru: 1435 mm
Układ członów: r+s+r
Układ osi: 2'2'+Bo'Bo'+2'2'
Napięcie zasilania: prąd stały 3kV (= DC)
Liczba pantografĂłw: 2
Liczba kabin: 2
Liczba silnikĂłw trakcyjnych: 4
Typ silnikĂłw: LK 450
Moc znamionowa: 4Ă—145 kW lub 4x175kW; (jednostki AKM: 4x250kW)
Moc ciągła 580 kW lub 700 kW; (jednostki AKM: 1000 kW)
Moc godzinna: 740 kW
Zawieszenie silnika: tramwajowe ("za nos")
Rodzaj rozruchu: oporowy / bocznikowy
Przyspieszenie rozruchu: 0,5 m/s², (jednostki AKM: 1m/s2)
Pozycji nastawnika jazdy: 7 (PSR)
Przełożenie przekładni: 70:19
Hamulec: Oerlikon oraz elektrodynamiczny IPS (wcześniej: Knorr)
Zasilanie sprężarki: 110V (z przetwornicy)
Predkość maksymalna: 110 km/h; (jednostki z silnikami asynchronicznymi: 120km/h)
Masa własna: 123-125 t
Długość całkowita: 64970 mm
Średnica kół 940, 1000 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 212
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne przesuwne
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, Przegubowiec, PSMKMS.Krakow


[szynobus (szt)] PESA SA136
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2010
Układ osi: B'2'2'B'
Układ wagonów: s+d+s
Liczba miejsc ogółem: 317
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 157
Masa służbowa: 110 t
Długość całkowita: 55570 mm
Średnica kół: 840 mm
Liczba i moc silnikĂłw: 2x 390 kW
Typ silnikĂłw trakcyjnych: MTU PowerPack 6H 1800 R48P
Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h
Hamulce: pneumatyczny i retarder
(C) Wikipedia


[szynobus] PESA SA135
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2008
Liczba wyprodukowanych: 3 szt.
Szerokość toru: 1435 mm
Masa służbowa: 43,5 t
Typ silnikĂłw trakcyjnych: spalinowe MTU 6H 1800 R48P
Moc znamionowa: 390 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: Voith
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Długość całkowita: 24500 mm
Szerokość: 2890 mm
Wysokość od główki szyny: 4135 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 40 - 70
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[szynobus (szt)] PESA SA134
Image
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2007
Liczba wyprodukowanych: 16 szt.
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: B'2'B'
Układ wagonów: s+s
Masa służbowa: 77,5 t
Typ silnikĂłw trakcyjnych: spalinowy MTU 6H 1800 R48P
Moc znamionowa: 2x390 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: ZF / Voith
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Długość całkowita: 41700 mm
Szerokość: 2890 mm
Średnica kół: 840 mm
Wysokość od główki szyny: 4135 mm
Liczba miejsc ogółem: 281
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 125
Hamulce: pneumatyczny i retarder
(C) Wikipedia


[szynobus (szt)] PESA SA133
Image
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2006
Liczba wyprodukowanych: 16 szt.
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: B'2'B'
Typ wĂłzkĂłw: JBg 3964 i 37AN
Liczba kabin: 2
Liczba drzwi: 2x2
Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne
Masa służbowa: 82 t
Typ silnikĂłw trakcyjnych: spalinowe MAN D2876LUE623
Moc znamionowa: 2x382 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: Voith T211re.4
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Długość całkowita: 41 700 mm
Szerokość: 2890 mm
Wysokość od główki szyny: 4135 mm
Średnica kół: 840 mm
Liczba miejsc: 290
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 140-146
Niska podłoga: 50%
Hamulce: pneumatyczne + retarder
Oświetlenie: jarzeniowe
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow


[szynobus (szt)] PESA SA132
Image
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2005
Wyprodukowanych: 15 szt.
Szerokość toru 1435 mm
Układ osi: B'2'B'
Liczba drzwi: 2x3
Masa służbowa: 83 t
Typ silników trakcyjnych: wysokoprężne MTU 6H1800R81
Moc znamionowa: 2 x 350 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: ZF 5-HP600R
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Długość całkowita: 41700 mm
Szerokość: 2890 mm
Wysokość od główki szyny: 4135 mm
Średnica kół 840 mm
Liczba miejsc: 270
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 140 - 146
Hamulce: SAB-Wabco + retarder
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[szynobus (szt)] PESA SA131
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: 2005
Liczba wyprodukowanych: 1 szt.
Układ osi: B'2'2'
Liczba drzwi: 2x3
Liczba miejsc: 290
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 120
Masa służbowa: 81 t
Długość całkowita: 41700 mm
Szerokość: 2890 mm
Wysokość: 4135 mm
Średnica kół: 840 mm
Liczba i moc silnikĂłw 1 x 500 kW
Typ silnikĂłw trakcyjnych: wyskopreĹĽny IVECO V8 SVQE283
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Hamulce: SAB-Wabco + retarder
(C) Wikipedia


[szynobus (szt)] MAN-Duewag SA110
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: 1964-1966
Rok dostawy: 2005
Liczba zakupionych: 8 szt.
Układ osi: B'2
Liczba miejsc siedzących: 228 (3 człony)
Masa służbowa: 142 t
Długość całkowita: 79460 mm
Średnica kół: 950 mm napędzające i 900 mm toczne
Liczba i moc silników: 331 kW (jeden człon)
Typ silnikĂłw trakcyjnych: MAN
Prędkość konstrukcyjna 120 km/h
(C) Wikipedia


[szynobus] Kolzam SA109
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
(C) TransportSzynowy
Cytuj:
Dane techniczne
Lata produkcji: od 2003
Liczba wyprodukowanych: 10
Układ osi: A'1' + 1'A'
Szerokość toru: 1435 mm
Masa służbowa: 45 t
Liczba kabin: 2
Liczba silnikĂłw: 2
Typ silnika trakcyjnego: RABA D10 UTSLL
Paliwo: olej napędowy
Rodzaj silników: wysokoprężne
Moc silnikĂłw: 2 x 190 kW
Moc ciągła: 380 kW
Przekładnia: hydromechaniczna (skrzynia biegów) typ: VOITH DIWA 864.3 - 5-biegów
Przekładnia osiowa - typ: GDB - nawrotna
Predkość konstrukcyjna: 100 km/h
Długość całkowita: 27896 mm
Szerokość: 2910 mm
Wysokość: 3752 mm
Średnica kół 840 mm
Liczba miejsc: 170
Liczba miejsc siedzących: 62 + 11 rozkładanych
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne
Hamulce: tarczowe + hamowanie ED
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow


[szynobus] ZNTK Poznań SA108
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2003
Liczba wyprodukowanych: 10 szt.
Szerokość toru 1435 mm
Układ osi A'1'+1'A'
Masa służbowa 54 t
Długość całkowita: 34800 mm
Szerokość: 2900 mm
Wysokość: 3800 mm
Średnica kół: 840 mm
Typ silnikĂłw trakcyjnych: MAN D2866 LUH21
Liczba i moc silnikĂłw: 2 x 257 kW
Rodzaj przekładni: hydrokinetyczna
Typ przekładni: Voith 863.3
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Liczba miejsc: 195
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 96+5
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[szynobus] Kolzam SA107
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: 2003
Liczba wyprodukowanych: 2 szt.
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: A'1'
Masa służbowa: 23,3 t
Długość całkowita: 14645 mm
Średnica kół: 840 mm
Typ silnika trakcyjnego: spalinowy RABA D10UTSLL
Moc znamionowa: 190 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: Voith 864.3
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Liczba miejsc: 84
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 42
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[szynobus] PESA SA106
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
Image
Image
Image
(C) TransportSzynowy
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: 2001-2007
Układ osi: B'2'
Typ wĂłzkĂłw: JBg 3964 i JBg 3965
Liczba kabin: 2
Masa służbowa: 52 t
Długość: 24500 mm
Szerokość: 2890 mm
Średnica kół: 840 mm
Typ silnika: Iveco SVQE283
Liczba i moc silnikĂłw: 1 x 500 kW
Moc ciągła: 350 lub 500 kW
Rodzaj przekładni: hydrodynamiczna - typ: VOITH T 212 bre
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Liczba miejsc: 160
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 58 do 70
Niska podłoga: 30%
Wysokość niskiej podłogi: 600 mm
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne, odskoczno-przesuwne
Hamulce: pneumatyczne tarczowe SAB Wabco + hamowanie retarderem
(C) Wikipedia, TransportSzynowy


[szynobus] ZNTK Poznań SA105
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: od 2002
Liczba wyprodukowanych: 7 szt.
Układ osi: A'1'
Szerokość toru: 1435 mm
Masa służbowa: 24 t
Typ silnika trakcyjnego: wysokoprężny MAN D2866LUH21
Moc znamionowa: 250 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: Voith 863.3
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Długość całkowita: 17000 / 17720 mm
Średnica kół: 840 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych 38 / 35
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[szynobus] KOLZAM SA104
Image
(C) As.Rumia.edu.pl
Image
(C) Flickr.com
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: 1995
Układ osi: A'A'+1'1'
Szerokość toru: 1435 mm
Masa służbowa: 38,8 t
Typ silnika trakcyjnego: wysokoprężny 6R183AA12H
Moc znamionowa: 157 kW (214 KM)
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: ZF Passau 3WG200
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
Długość całkowita: 19200 mm
Średnica kół: 840 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 60
(C) As.Rumia.edu.pl, Flickr.com, Wikipedia, PSMKMS.Krakow


[szynobus] PESA SA103
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Lata budowy: od 2005
Szerokość toru: 1435 mm
Masa służbowa: 46 t
Typ silnika trakcyjnego: wysokoprężny 6H1800 MTU
Moc znamionowa: 350 kW (476 KM)
Rodzaj przekładni: hydrauliczno - mechaniczna
Typ przekładni: ZF5 HP600
Prędkość konstrukcyjna: 140 km/h
Długość całkowita: 24500 mm
Szerokość: 2890 mm
Wysokość od główki szyny: 4135 mm
Liczba miejsc: 160
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 70
(C) Wikipedia, PSMKMS.Krakow.pl


[szynobus] MAN-DUEWAG VT628
Image
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Okres budowy: 1974-1981
Rok dostawy: 2007
Liczba zakupionych: 5 szt.
Szerokość toru: 1435 mm
Układ wagonów: s + s
Układ osi: 2'B'+ 2'2'
Dostosowanie do peronĂłw: niskich
Rodzaj silników trakcyjnych: wysokoprężne
Typ silnika: KHD, MAN, Daimler
Moc silnikĂłw: 284 kW
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 146
Masa zespołu: 77 t
Długość całkowita: 44,35 m
Szerokość: 1900 mm
(C) Wikipedia, Przegubowiec


[szynobus] MAN-DUEWAG VT627
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Producent MAN + DUEWAG, Niemcy
Okres produkcji: 1974-1981
Rok dostawy: 2006
Układ członów: s
Układ osi: 2'B'
Szerokość toru: 1435 mm
Dostosowanie do peronĂłw: niskich
Masa służbowa: 34 t
Rodzaj silnika trakcyjnego: wysokoprężny
Typ silnika trakcyjnego: KHD- Daimler
Moc silnika: 284 kW
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 64
Długość całkowita: 22500 mm
Szerokość: 1 900 mm
Rodzaj przekładni: hydrauliczna
(C) Wikipedia, Przegubowiec


[szynobus] ZNTK Poznań SA102
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
Dane techniczne
Producent: ZNTK Poznań, Poznań, Polska
Lata produkcji: 1993-1996
Liczba wyprodukowanych pojazdĂłw: 3
Układ osi: 1'A'+1'1'+A'1'
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba kabin: 2
Liczba silnikĂłw trakcyjnych: 2
Typ silnika trakcyjnego: DEUTZ AG - BF6L513RC
Moc znamionowa: 2 x 200 kW
Moc ciągła: 200 kW
Rodzaj przekładni: hydromechaniczna
Typ przekładni: Voith T211 rz
Hamulce: tarczowe + retarder
Prędkość eksploatacyjna: 120 km/h
Masa służbowa: 82 t
Długość całkowita : 45940 mm
Szerokość: 3003 mm
Wysokość: 3600 mm
Średnica kół: 920 mm
Liczba miejsc: 340
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 144 / 140
Średnica kół 920 mm
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne, jednoskrzydłowe, odskokowo-przesuwne
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow


[szynobus] ZNTK Poznań SA101
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
Dane techniczne
Producent: ZNTK Poznań S.A., Poznań, Polska
Okres produkcji: 1990-1992
Wyprodukowanych pojazdĂłw: 3
Układ osi: 1'A' + 1'1'
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba kabin: 2
Liczba silnikĂłw spalinowych: 1
Typ silnika trakcyjnego: DEUTZ AG - BF6L513RC
Moc znamionowa: 200 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczna
Typ przekładni: VOITH T211rz
Hamulce: tarczowe + retarder
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
Masa służbowa: 54 t
Długość całkowita: 30920 mm
Szerokość: 3003 mm
Wysokość: 3600 mm
Liczba miejsc: 236
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 96
Oświetlenie: jarzeniowe
Drzwi: automatyczne, jednoskrzydłowe, odskokowo-przesuwne
(C) Wikipedia, TransportSzynowy, PSMKMS.Krakow


[szynobus] Kolzam SN81
Image
(C) Wikipedia

Cytuj:
Dane techniczne
Producent: Kolzam, RacibĂłrz, Polska
Okres produkcji: 1988-1990
Liczba wyprodukowanych: 6
Układ osi: 1'A' + 1'1' (teoretycznie 1'A' + A'1', z tym że podczas jazdy silnik w tylnym członie nie pracuje)
Masa służbowa: 23,2 t
Długość całkowita: 16500 mm
Szerokość: 2600 mm
Wysokość: 3250 mm
Średnica kół: 840 mm
Typ silnika: SW400/A9 (SN81-001) lub 6CT107 (SN81-002...006)
Liczba i moc silnikĂłw: 2 x 92 kW / 123 KM (SN81-001) lub 2 x 110 kW / 148 KM (SN81-002...006)
Rodzaj przekładni: mechaniczna 5S45
Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
Liczba miejsc: 140
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 48 - 54
(C) Wikipedia


[szynobus] Scandia-DUEWAG MR/MRD
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Producent: DUEWAG, Scandia
Okres produkcji: 1978-1985
Rok dostawy: 2008
Liczba zakupionych: 3
Układ osi: 2′B’+B’2′
Układ wagonów: s+s
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 132
Masa służbowa: 69 t
Długość całkowita: 44680 mm/22 300 mm[1]
Szerokość: 2880 mm
Wysokość: 3810 mm
Liczba i moc silnikĂłw: 2 x 240 kW
Moc ciągła: 480 kW
Typ silnikĂłw trakcyjnych: Deutz F12L 41 3F
Prędkość konstrukcyjna: 130 km/h
(C) Wikipedia


[szynobus] DUEWAG Y-tog
Image
(C) Wikipedia
Cytuj:
Dane techniczne
Producent DUEWAG Uerdingen, Niemcy
Okres produkcji: 1965-1984
Rok dostawy: 2010
Układ osi: 1′A’+A’1′
Układ członów: s+d+s
Liczba miejsc siedzących: 40 na człon
Liczba miejsc: 140
Masa służbowa: 25 t
Długość całkowita: 17525 mm
Szerokość: 2880 mm
Wysokość: 3810 mm
Moc ciągła: 360 KM
Prędkość konstrukcyjna: 80 km/h
Hamulec: pneumatyczny
(C) Wikipedia


[szynobus] Ganz-MAVAG SN61
Image
Image
Image
(C) Wikipedia
Image
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
Dane techniczne
Producent: Ganz-MÁVAG
Okres produkcji: 1960 - 1975
Szerokość toru: 1435 mm
Układ osi: B'2'
Masa służbowa: 57,8 t
Długość ze zderzakami: 24215 mm
Szerokość: 2960 mm
Wysokość: 4120 mm
Średnica kół: 940 mm
Typ silnika: Ganz-Jendrassik
Liczba i moc silnikĂłw: 368 kW
Rodzaj przekładni: mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna: 108 km/h
Całkowita liczba miejsc: 111
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 48+5
(C) Wikipedia, TransportSzynowy


[szynobus wÄ…skotorowy] Faur MBxd2
Image
(C) Wikipedia

Dane techniczne
Producent: FAUR, Rumunia
Układ osi: B'2'
Masa służbowa: 24,4 t
Długość ze zderzakami: 15920 mm
Szerokość: 2400 mm
Wysokość 3300 mm
Średnica kół: 750 mm
Typ silnika: D2516HMU
Liczba i moc silnikĂłw: 141 kW
Rodzaj przekładni: hydrauliczna
Prędkość konstrukcyjna: 60 lub 40 km/h* 60 km/h dla toru 1000 mm, 40 km/h dla toru 750 mm
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 39
Liczba miejsc: 60 [/quote] (C) Wikipedia


[szynobus] English Electric EN80
Image
(C) Przegubowiec
[opis w temacie o WKD]


[ezt-metro] Metrovagonmash 81
Image
(C) Transportszynowy.pl
[opis w temacie o metrze warszawskim]


[ezt-metro] ALSTOM Metropolis 98
Image
(C) Transportszynowy.pl
[opis w temacie o metrze warszawskim]

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Czw, 04.11.2010, 14:57, edytowano w sumie 61 razy

Pon, 13.09.2010, 15:16
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
tym pierwszym , krakowski mialem przyjemnosc jezdzic jakis czas :P dalej to lata ale o takiej poze ze jade 2 razem spiete i jest w ch*j ciasno :/ ogulnie spoko , ale jak kiedys baba zamknela sie w kiblu ( bo otwiera sie i zamyka automatycznie ) stwierdzilem ze do domu doniose :mryellow:
nie wiem jak teraz ( ale pewnie sa juz rozklekotane ) ale na poczatku jezdzilo sie OK :) tylko siedzenia twarde :P wole star made in PKP 8)


Pon, 13.09.2010, 17:03
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
EZT to także pociąg Pesy ale jakoś nie widzę jego zdjęć chociaż w temacie widnieje :>

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Pon, 13.09.2010, 21:01
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 855
Miejscowość: Kołobrzeg
Samochód: Accord CM2
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
MAN-Duewag SA 110 - to są najlepsze szynobusy świata jak dla mnie :D. Już straciłem rachubę ile to już razy musiałem nimi podróżować ;d.
Pesa SA136 - ostatnio była prezentacja w Porcie w ZKL. Podobno taki sam syf SA133. Jazda tym to kara za ciężkie grzechy

_________________
... hontou?


Pon, 13.09.2010, 23:22
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Syf bo ? ;) Niedługo wyjdzie pierwszy pojazd o dość specyficznej nazwie "Elf" dla województwa śląskiego :) Projekty można zobaczyć na stronie PESY, powiem od siebie, że na żywo wygląda świetnie :mryellow:

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Wto, 14.09.2010, 14:44
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 5892
Miejscowość: Kraków
Samochód: Audi A3 1.8 `98
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Kobi , to podrzuc jakies fotki zza krzakow :P

ogulnie co do szynobusow powiem tak - fajna sprawa , podrozuje sie calkim spoko ( zwlaszcza jak klima działa :) ) ale nie spelnia to swojej roli jesli puszcza takiego w godzinach szczytu i trzeba sie tłoczys :/ zwlaszcza w tych małych :)
poza tym co do PESA SA133 ktory lata z Krakowa do Balic na lotnisko pasuje wymienic klocki hamulcowe bo nie idzie wystac na peronie jak to hamuje :/ :/ ale to ogulna zmora pojazdow PKP :P


Wto, 14.09.2010, 17:30
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
na prośbę Kobi'ego dodałem zdjęcia Acatusa i Bydgostii - z tymi dwoma modelami nie było tak prosto: obecnie należą do PKP InterCity i obsługują połączenia TLK/IC/EC, chociaż początkowo należały do PR, na stałe przypisane do linii Warszawa - Łódź, zmieniły właściciela wskutek reorganizacji Grupy PKP (BTW OIDP to Acatus i Bydgostia były kupione z dofinansowaniem ze środków europejskich w ramach SPOT przez Przewozy Regionalne :arrow: ciekawe czy nie doszło do naruszenia warunków kontraktu, 5-letni okres karencji dla inwestycji infrastrukturalnych wspieranych ze środków UE).
MAN-Duewag SA110 - [z polskim oznaczeniem] to przykład, że sprowadzanie używek dotarło nawet do kolei :wink: : w 2005 roku sprowadzono pojazdy wyprodukowane w 1966 r., zresztą podobna sytuacja dotyczy VT627, VT628, MR/MRD, Y - są to nieco młodsze (20-30-letnie) importowane pojazdy używane. Niektóre z nich zachowały nawet oryginalne oznaczenia pochodzące z zagranicznych kolei (VT627, VT628, MR/MRD, Y).

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Wto, 14.09.2010, 23:02
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus: PESA EN76 ELF
czteroczłonowy ezt dla woj. Śląskiego:

InnoTrans: ELF zaprezentowany [prototyp EN76 (22WE) - przyp. kulikowski]
2010-09-21 13:39:13

Image
Image
Image
Image
Image
(C) Rynek-Kolejowy

Cytuj:
PESA Bydgoszcz zaprezentowała swój nowy pojazd - ELF-a podczas tegorocznych targów InnoTrans w Berlinie. Pociąg został odsłonięty przez prezesa bydgoskiej spółki oraz marszałka województwa śląskiego - Bogusława Śmigielskiego.

Jak podaje producent, rodzina pojazdów ELF przeznaczona jest do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym oraz kwalifikowanym z uwzględnieniem specyfiki lokalnej infrastruktury kolejowej, wymagań przyszłych użytkowników oraz zapewnienia wysokiego komfortu dla pasażerów.

W wersji bazowej ELF poruszać się może z prędkością eksploatacyjną 160 km/h. Wybrane konfiguracje mogą być przystosowane do jazdy z prędkością 190 km/h lub 130 km/h dla wersji aglomeracyjnych. Pojazd przystosowany jest do bezstopniowej obsługi peronów o wysokości 550/760 mm npgs, gdyż spełnia wymagania specyfikacji TSI PRM. Nazwa „ELF” to skrót od electric low floor – elektryczny niskopodłogowy. W pociągu istnieje także możliwość zainstalowania dodatkowych stopni ruchomych, które mają umożliwić obsługę peronów o niższej wysokości.

Producent podaje, że pojazd można będzie konfigurować w układzie od trzech do ośmiu członów, przy czym, w zależności od przeznaczenia, poszczególne człony będą posiadały od jednej do trzech par drzwi na stronę. Sumując wszystkie możliwe konfiguracje, jak również biorąc pod uwagę m. in. rodzaj napędu, napięcie zasilania, ilość członów oraz liczbę drzwi na człon, uzyskać można około 100 różnych wersji pojazdów w obrębie jednej rodziny.

Rozpoczynając prace nad ELFEM, producent zakładał stworzenie pojazdu o wysokim wskaźniku niezawodności, spełniającego wymagania norm EN, PN oraz przepisów o interoperacyjności. – Rozwiązania techniczne zastosowane w ELFACH zakładają sprawność na poziomie 98-99% – informuje prezes PESY Bydgoszcz, Tomasz Zaboklicki. – Za nami są 32 mln km doświadczeń. Tyle nasze pojazdy przejechały w Polsce i na świecie – podkreśla.

Jako jedyny polski pojazd ELF spełnia wymogi normy PN EN 15227, odnoszącej się do odporności zderzeniowej. Chodzi tutaj o cztery scenariusze zderzeniowe: zderzenie dwóch analogicznych pojazdów (masa 185 t) przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu ze standardowym wagonem towarowym (80 t) przy prędkości 36 km/h, zderzenie pojazdu o masie 185 t z cysterną (naczepą) o masie 15 t przy prędkości 110 km/h oraz zderzenie pojazdu o masie 185 t z małą przeszkodą (np. samochód, zwierzę).

– Naszymi pojazdami zainteresowane są koleje niemieckie i włoskie. Zostaliśmy dopuszczeni do rynku niemieckiego. Będziemy tam startować w przetargach – mówi prezes Zaboklicki. PESA posiada spore doświadczenie, jeśli chodzi o rynek włoski – producent od kilku lat dostarcza tam swoje spalinowe zespoły trakcyjne Atribo. Firma z Bydgoszczy produkowała także dla litewskich i ukraińskich podmiotów. Wkrótce PESA rozpocznie realizację kontraktu dla węgierskiego Segedynu. Miasto kupiło od polskiej firmy 9 tramwajów.

Projekt rodziny tych pojazdów realizuje zespół 110 inżynierów PESY, a także pracownicy naukowi polskich uczelni technicznych oraz zespoły inżynierskie poddostawców takich firm, jak Ingeteam, Knorr Bremse, Faiveley, Hubner, Dellner i Schaku.

(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 21 września 2010)
(C) Rynek-Kolejowy.pl

[Dodano 2010-09-26 01:51:]
ELF - c.d.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
(C) Rynek-Kolejowy.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.10.2010, 1:58, edytowano w sumie 4 razy

Pią, 24.09.2010, 14:12
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Szkoda, że tak mało ujęć z zewnątrz tego składu. Ja mogę zdradzić tylko tyle, że buduje się właśnie drugi "ELF" ;)

EDIT:

Więcej zdjęć ;)

http://www.rynek-kolejowy.pl/index.php? ... acje&n=150

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Pią, 24.09.2010, 22:08
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 988
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Cieszy fakt, że chociaż polska myśl techniczna kolejowa się rozwija. :wink: Elf wygląda świetnie, ale według mnie szyba w kabinie maszynisty jest zdecydowanie za mała(wydaje się, że maszynista ma bardzo małe pole widzenia) a "słupki" zdecydowanie za grube(pewnie chodzi o tę normę zderzeniową)

_________________
0.o


Sob, 25.09.2010, 11:20
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Krzychu007 napisał(a):
Cieszy fakt, że chociaż polska myśl techniczna kolejowa się rozwija. :wink: Elf wygląda świetnie, ale według mnie szyba w kabinie maszynisty jest zdecydowanie za mała(wydaje się, że maszynista ma bardzo małe pole widzenia) a "słupki" zdecydowanie za grube(pewnie chodzi o tę normę zderzeniową)


Czytałem już gdzieś takie "zarzuty" ;) Zapewniam, że widoczność jest taka sama jak w podobnych produktach konkurencyjnych marek. Ponadto "Elf" jest w pełni multimedialny i maszynista ma podgląd z kamer na monitorach z tego co dzieje się z boku składu.

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Sob, 25.09.2010, 12:55
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus: NEWAG 221M
zaktualizowałem o nowe zdjęcia.

a teraz coĹ› od rodzimej konkurencji (BTW funkcjonuje na razie tylko oznaczenie fabryczne szt-a):

InnoTrans: 221M Newagu na targach w Berlinie [prototyp 20WE]

Image
Image
Image
(C) fot. Rynek-Kolejowy

Cytuj:
221M - trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny produkowany przez Newag z Nowego Sącza[1]. Pierwszy egzemplarz wyjechał na tory we wrześniu 2010[2].

Pisaliśmy już o premierze ELFa bydgoskiej PESY na targach InnoTrans w Berlinie. Krajowy konkurent tej spółki, Newag Nowy Sącz, również ma się czym pochwalić podczas tej imprezy. Nowosądecki producent zaprezentował swój spalinowy zespół trakcyjny 221M wyprodukowany dla województwa pomorskiego.

Poza Pomorzem, pojazdy Newagu pojadą także na Opolszczyznę. Producent zwyciężył ostatnio w przetargu na dwa spalinowe zespoły trakcyjne rozpisanym przez województwo opolskie. Newag dostarczy tam dwuczłonowe 220M. W poniedziałek planowane jest podpisanie umowy w tej sprawie.

Newag skupia siÄ™ takĹĽe na produkcji i modernizacji lokomotyw spalinowych. W najbliĹĽszym czasie tarnowski Koltar zakupi najprawdopodobniej lokomotywÄ™ 6Dg. Jest takĹĽe szansa na pozyskanie przez PKP LHS kolejnych zmodernizowanych SM48 - 15D (przewoĹşnik eksploatuje juĹĽ jednÄ… sztukÄ™).

Producent spore nadzieje wiąże także z przetargiem na zakup taboru dla II linii metra w Warszawie. W tej procedurze wystartował w konsorcjum z Siemensem. W razie wygranej, większa część zamówienia byłaby realizowana w Nowym Sączu.

Więcej zdjęć 221M

(źródło: mg, Rynek Kolejowy, 22 września 2010)
(C) Rynek-Kolejowy.pl, Wikipedia

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.10.2010, 1:59, edytowano w sumie 2 razy

Nie, 26.09.2010, 0:47
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 4079
Miejscowość: WROCŁAW
Samochód: VOLVO
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Dwa przykłady ode mnie

Na linii z Wrocławia Głównego do Drezna śmiga takie coś:
Image
Image
nie znam się za bardzo na oznaczeniach, ale ponoć to VT642 Desiro Classic produkcji niemieckiej.

zaĹ› na trasie do Trzebnicy jeĹşdĹĽÄ… Pesy
Image
Image
źródło: google

_________________
>>>


Nie, 26.09.2010, 16:55
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Myślą przewodnią tematu była prezentacja pojazdów polskich przewoźników. Co do pierwszego od Oska - to DB Regio jest partnerem Dolnośląskiego PR w przewozach międzynarodowych.
Z moich okolic to głównie EN57 KM (d. Mazowieckie PR) i SKM, EW 60 KM, 14WE i 19WE SKM, VT627 i VT628 KM, EN94 i EN95 WKD, ED74 PKP-IC.

[mały załącznik do postu Oska:]
Siemens VT642 Desiro Classic
Image
Image
Image
Image
(C) TransportSzynowy

Cytuj:
Desiro Classic to nowoczesne, dwuczłonowe, spalinowe zespoły trakcyjne wykorzystywane do obsługi połączeń regionalnych. Przystosowane są do jazdy z maksymalną prędkością 120km/h po torze o szerokości 1435mm.

Jednostka napędzana jest dwoma równolegle pracującymi silnikami wysokoprężnymi marki MTU. Silniki znajdują się w częściach w wysokopodłogowych pomiędzy wózkami napędowymi, a drzwiami wejściowymi. Każdy z silników ma moc 275 kW, co daje łączną moc pojazdu wynoszącą 550kW (742,5 KM).
Moment obrotowy z silników jest przenoszony na zestawy kołowe poprzez przekładnie hydrodynamiczne VOITH, wały pędne Kardana i przekładnie osiowe.

Pojazd wyposażony jest w pneumatyczne zawieszenie wózków wspomagane tłumikami hydraulicznymi. Wózki skrajne są napędowe i wyposażone są w dwa magnetyczne hamulce szynowe każdy. Wózek środkowy jest toczny i pełni funkcję łączeniową członów. Osłonę międzyczłonową zapewnia przegub harmonijkowy.

Wnętrze pojazdu jest w pełni klimatyzowane. Agregaty klimatyzacyjne znajdują się na dachach członów. Pojazd posiada obniżoną podłogę na powierzchni 60%. W jednym z członów znajduje się toaleta z obiegiem zamkniętym.

Na końcu jednego z członów tuż za kabiną maszynisty znajduje się przedział pierwszej klasy.

Kabina maszynisty odzielona jest od przedziału pasażerskiego ścianą ze szklanymi drzwiami.

Drzwi w Desiro sterowane są automatycznie poprzez napędy elektryczne i przystosowane są do indywidualnego otwierania przez pasażerów. Zamknięcie drzwi następuje po określonym czasie i jest poprzedzone modulowanym sygnałem dźwiękowym.

Pojazd wyposażony jest w zewnętrzne i wewnętrzne elektroniczne tablice informacyjne oraz system nagłośnienia. Pasażerowie informowani są głosowo o najbliższych przystankach. Na wyświetlaczach podczas jazdy wyświetlane są między innymi nazwy kolejnych stacji / przystanków oraz data i godzina.
Dodatkowo maszynista w każdej chwili może podać dodatkowy komunikat za pośrednictwem mikrofonu, który znajduje się na pulpicie w jego kabinie.

Omawiane jednostki przystosowane są do jazdy ukrotnionej dzięki automatycznym sprzęgom typu Sharfenberga, które zapewniają jednocześnie połączenie mechaniczne, pneumatyczne i elektryczne pojazdów.

Dane techniczne:
Producent: SIEMENS Transportation Systems, Niemcy
Typ: Desiro Classic
Lata produkcji: od 1999
Rodzaj: spalinowy zespół trakcyjny (DMU-szynobus)
Układ osi: B' + 2' + B'
Szerokość toru: 1435 mm
Ilość członów: 2
Liczba silnikĂłw spalinowych: 2
Marka i typ silnikĂłw spalinowych: MTU - 6R 183 TD 13 H
Przekładnie napędowe: VOITH hydrodynamiczne
Moc znamionowa: 2 x 275 kW
Zbiorniki paliwa: 2 x 750 litrĂłw
Ilość kabin: 2
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Masa własna: 68 t
Masa całkowita: 88 t
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 123
Niska podłoga: tak - 60% w środkowej części
Drzwi pasaĹĽerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym
Klimatyzacja: tak - kabiny i przestrzeń pasażerska
Jazda ukrotniona: tak - sprzęgi samoczynne
(C) TransortSzynowy


inny przykład szynobusu zagranicznego przewoźnika wjeżdżającego do Polski - [szt] Bombardier-Stadler-ADTranz GTW 2/6 na linii UBB do Świnoujścia:
Image
Image
(C) TransportSzynowy.pl
Image
(C) En.Wikipedia

Cytuj:
Dane techniczne:
Producent: Bombardier, STADLER, ADtranz
Rodzaj: spalinowy zespół trakcyjny
Układ osi: 2' Bo 2'
Szerokość toru: 1435 mm
Wysokość: 3850 mm
Długość: 38660 mm
Średnica kół napędnych / tocznych: 860 mm / 680 mm
Szerokość: 3000 mm
Prędkość maksymalna: 120 km/h
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 126
Liczba miejsc stojÄ…cych: 91
Niska podłoga: około 70%
Drzwi pasaĹĽerskie: odskoczno przesuwne z otwieraniem indywidualnym
(C) TransportSzynowy.pl, En.Wikipedia

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Nie, 17.10.2010, 14:17, edytowano w sumie 3 razy

Nie, 26.09.2010, 21:06
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
http://inforail.pl/text.php?from=main&id=35401

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Pią, 01.10.2010, 11:41
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Stadler wycofał zwycięską ofertę :shock: :

Rynek Kolejowy napisał(a):
Stadler nie podpisze umowy z Kolejami Mazowieckimi na 16 ezetĂłw
Data dodania: 2010-12-03 15:17:08
Szwajcarski Stadler nie podpisze z Kolejami Mazowieckimi umowy na dostawę 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych. "Firma Stadler jest znana w branży kolejowej z terminowej realizacji dostaw swoich pojazdów. Dlatego też firma nie podpisuje umów ani też nie podejmuje zobowiązań, z których nie jest w stanie się wywiązać" - czytamy w oświadczeniu firmy.

"W przypadku przetargu na dostawę 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, zorganizowanego przez Koleje Mazowieckie, termin podpisania umowy został opóźniony tak znacząco, że Stadler nie jest w stanie podpisać umowy i dotrzymać terminów dostaw wymaganych przez zamawiającego. Stadler bardzo żałuje, że nie może dostarczyć pociągów dla swojego klienta w Polsce na obowiązujących warunkach, jednakże dobre imię firmy w tym przypadku jest najważniejsze" - napisano w oświadczeniu Stadlera.

"Firma Stadler będzie nadal uczestniczyć w przetargach na dostawę taboru kolejowego organizowanych w Polsce oraz będzie bardzo zadowolona mogąc w przyszłości dostarczać polskim pasażerom kolejne nowoczesne, energooszczędne pociągi produkowane w naszym zakładzie w Siedlcach" - zaznaczył producent.

12 stycznia 2010 roku Koleje Mazowieckie zadecydowały, że najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pozyskanie 16 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych złożył Stadler. Następnego dnia jednak przetarg unieważniono. Jako powód podano informację, że oferta cenowa zwycięskiej firmy przekracza środki, jakie KM przeznaczyły na zakup pociągów. Jak podały wówczas Koleje Mazowieckie, oferta Stadlera opiewała na kwotę około 93 mln euro brutto (76,6 mln euro netto), natomiast zamawiający na zakup ezetów, przeznaczył około 80 mln euro brutto (326 mln 800 tys. zł brutto). W tej sytuacji Stadler złożył odwołanie od decyzji Kolei Mazowieckich. 2 marca 2010 r. zostało ono uznane przez Krajową Izbę Odwoławczą. Zgodnie z wyrokiem KIO, Koleje Mazowieckie nie miały podstaw prawnych, aby unieważnić przetarg. Swoją decyzją Krajowa Izba Odwoławcza otworzyła drogę do natychmiastowego podpisania umowy z producentem.

(źródło: mg, Rynek Kolejowy/Stadler, 3 grudnia 2010)
(C) Rynek-kolejowy.pl

teraz nadzieja w PESIE, trzymam kciuki, żeby nie przeciążyła się kontrakami ...

http://www.rynek-kolejowy.pl/20371/PESA_dostarczy_16_ezetow_Kolejom_Mazowieckim.htm

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Sob, 18.12.2010, 1:26, edytowano w sumie 1 raz

Pią, 17.12.2010, 14:58
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Pesa już teraz ma wiele napiętych kontraktów, ale jeśli przejmie to zamówienie to należy się tylko cieszyć i regularnie czytać naklejkę na jednych z drzwi firmy ... "Rzeczy niemożliwe wykonuje od zaraz, cuda trochę mi zajmują" ;)

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Pią, 17.12.2010, 20:49
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
Najnowsze dziecko PESY - EN77 czyli Acatus II dla województwa Małopolskiego
Image

http://www.rynek-kolejowy.pl/21282/Acat ... polsce.htm

P.S Przedstawiciele PESY podpisali dzisiaj w końcu umowę z Kolejami Mazowieckimi na 16 składów typu EN76 czyli popularnych Elfów ;)

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Czw, 20.01.2011, 23:19
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
2011 PESA EN77 Acatus II
Image
Image
Image
(C) fot. Michał Bis / Rynek-Kolejowy.pl

Image
Image
(C) Skyscrapercity.com

Cytuj:
EN77 (typ 32WE, nazwa handlowa Acatus II) – niskopodłogowy elektryczny zespół trakcyjny zamówiony przez województwo małopolskie do obsługi regionalnych przewozów kolejowych. W materiałach reklamowych producent zapewnia że 32WE to "elektryczny zespół trakcyjny do obsługi rynku przewozów pasażerskich w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, międzyregionalnym i kwalifikowanym".

Pociąg ten jest uboższą wersją pojazdów z rodziny ELF. W śród różnic technicznych znajdujemy brak spełniania norm zderzeniowych, brak bloków czyszczących powierzchnie toczne, smarowanie obrzeży jest zredukowane tylko do zewnętrznych osi wózka napędowego (w ELFie obie). Skład również nie jest jednoprzestrzenny.

Pierwsze 2 pociągi tego typu zostały dostarczone do Krakowa i ruszyły w pierwszy kurs w barwach przewozów regionalnych 28 stycznia 2011. Dwa pierwsze pociągi odjechały na trasy do Tarnowa i Krynicy przez Nowy Sącz.

Acatus II dla Małopolski - fotorelacja
2011-01-30 15:34:36

Dwa nowoczesne, komfortowe pociągi elektryczne kupione przez samorząd Województwa Małopolskiego wyjechały 28 stycznia w pierwszą podróż z Krakowa do Tarnowa i Krynicy. Pociągi marszałkowi Markowi Sowie przekazał, w imieniu producenta - bydgoskiej firmy PESA, członek zarządu przedsiębiorstwa Jerzy Berg. – Cieszę się, że Małopolanie będą bardziej komfortowo podróżować po Małopolsce – podkreślił marszałek.

– Po pierwszej jeździe stwierdzam, że EN77 bardzo hałasują, szczególnie na zewnątrz. Czas otwarcia drzwi jest długi co będzie miało swój wpływ na szybką wymianę pasażerów na mniejszych stacjach. Zauważyłem także mniejsze niedociągnięcia np. już urwane drzwi od WC w EN77-002 i ciężko działające otwierające się drzwi do przedziałów. Pojazdy zostały wyposażone w dodatkowy fotel dla pomocnika maszynisty, który zgodnie z przepisami Polskimi pozwoli na jazdę z maksymalną prędkością konstrukcyjną 160km/h. W pierwszym dniu planowych kursów EN77 dwa pojazdy skierowane zostały na trasę Kraków-Tarnów (002) i Oświęcim-Wieliczka (001) – pisze nasz czytelnik Michał Bis.

Film z EN77-001 na terenie zakładów PESA w Bydgoszczy
(C) Youtube.com

Materiał reklamowy o 32WE na stronie producenta
(C) PESA

Dane techniczne
Producent: PESA Bydgoszcz / ZNTK Mińsk Mazowiecki, Polska
Okres produkcji: od 2011
Napięcie zasilania: 3000 V DC (prąd stały)
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 4
Układ osi: Bo'2'2'2'Bo'
Układ członów: s+d+d+s
Liczba miejsc siedzÄ…cych: 180
Liczba miejsc ogółem: 350
Długość całkowita: 75 250 mm
Szerokość: 2 880 mm
Wysokość: 4 280 mm
Liczba i moc silnikĂłw: 4x500 kW
Typ silnikĂłw trakcyjnych: asynchroniczne
Moc ciągła: 2000 kW
Przyspieszenie rozruchu: 1 m/s²
Prędkość konstrukcyjna: 160 km/h
(C) Rynek-Kolejowy.pl
Skyscrapercity.com
Wikipedia
Youtube.com
PESA

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pon, 31.01.2011, 0:59
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Przewozy Regionalne czyli ezt vs. szynobus
[szynobus-szt] 1981 DĂĽwag SN83 Sigma (ex. DH)
Image
(C) Kolejowo.rail.pl
Image
(C) Mapa.nocowanie.pl
Image
(C) Photoblog.pl

Testy używanego spalinowego zespołu trakcyjnego sprowadzonych z Holandii (planowany zakup).


(C) Kolejowo.rail.pl
Mapa.nocowanie.pl
Photoblog.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 10.02.2011, 2:48
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 50 posty(ów) ]  Idź do strony 1, 2, 3  Następna


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 4 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018