Re: 1939 ALFA Romeo 8C 2900
Producent: ALFA Romeo SpA, Mediolan, WĹ‚occhy
(C) Cromoclassico.com
(C) Flickr.com
(C) Web-cars.com
Cytuj:
Mimo wielkiego powodzenia 6-cylindrowego modelu 1750, produkowanego bez przerwy do 1934 r., wytwórnia ALFA Romeo zaprezentowała w 1931 r. nowy samochód owej typowej serii. Przy zachowaniu rozmiarów cylindrów poprzedniego modelu, tzn. średnicy cylindrów 65 mm a skoku tłoka 88 mm, ilość cylindrów powiększono do ośmiu, tak że silnik z podwójnym wałkiem rozrządu i sprężarką miał pojemność 2330 cm3 i rozwijał moc 103 kW (140 KM) przy 5400 obr/min. Składał się z dwóch bloków cylindrów i dwuczęściowego wału korbowego. Sprężarka wraz z prądnicę i wałkami rozrządu była napędzana przekładnię ze środka wału korbowego.
Model 8 C 2300 Monza z 1931 r. miał moc zwiększoną do 121,3 kW (165 KM) przy 5400 obr/min. Elastyczny 8-cylindrowy samochód ze sprężarką w wersji wyścigowej dostarczany był z oddzielnymi błotnikami i specjalnymi reflektorami. Swoją nazwę zawdzięcza zwycięstwu Tazio Novolari'ego i Giuseppe Campariego w 10-godzinnym wyścigu o Grand Prix Włoch w Monzie.
W latach 1932—1933 samochody ALFA Romeo pobiły markę Bugatti, która do tego czasu panowała niepodzielnie na wyścigach. Za kierownicą samochodów wyścigowych alfa romeo tacy świetni zawodnicy, jak: Nuvolari, Brozacchini, Caracciola, Chiron, Fagioli i wielu innych zdobyło sześć Grand Prix z ośmiu możliwych oraz wygrali Targa FI ario, Copa Acerbo i inne liczące się zawody. W1932 r. zajęli pierwsze trzy miejsca w wyścigach o Grand Prix ACF w Reims i o Grand Prix Niemiec na Nurnburggringu.
W 1937 r. wytwórnia przedstawiła silniejszą wersję - 8-cylindrowy model 8 C 2900. Przez powiększenie pojemności silnika do 2905 cm3 udało się osiągnąć moc 132,3 kW (180 KM), pozwalającą rozwinąć maksymalną prędkość 200 km/h. Podczas dwuletniej produkcji wypuszczono ogółem 30 egzemplarzy tego pojazdu.
(C) Cromoclassico.com, Flickr.com, Web-cars.com, Stare samochody; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1981, Stare-samochody.eu