jako właściciel matury z jęz. rosyjskiego podaję małe sprostowanie:
prawidłowa nazwa powinna brzmieć
"Żyguli" - w temacie pojawił się błąd wynikający z podwójnej transkrypcji rosyjski/angielski/polski - w jęz. rosyjskim "ż" jest twarde i sylaba "żi" wymawiana jest "ży" ("i" idzie na zmiękczenie "ż").
1970 WAZ 2101 Ĺ»yguli / Ĺada 1200 FILM:http://www.youtube.com/watch?v=eZO6jM4uFOwWAZ 2101 Ĺ»yguli (Ĺada 1200) to model samochodu osobowego produkowanego przez WoĹ‚ĹĽaĹ„skÄ… FabrykÄ™ SamochodĂłw w latach 1970-1984 na licencji wĹ‚oskiej firmy FIAT.
ProdukcjÄ™ pierwszego modelu fabryki z Togliatti rozpoczÄ™to 19 kwietnia 1970 roku na mocy umowy licencyjnej podpisanej w sierpniu 1966 roku miÄ™dzy wĹ‚adzami ZSRS a wĹ‚oskim koncernem Fiat, po czteroletnim procesie budowy WoĹ‚ĹĽskiej Fabryki SamochodĂłw. Ĺada 2101 jest licencyjnÄ… odmianÄ… produkowanego w latach 1966-1972 samochodu Fiat 124. Przed rozpoczÄ™ciem seryjnej produkcji w Ĺadzie 2101 dokonano okoĹ‚o 800 zmian i modernizacji majÄ…cych na celu dostosowanie tej konstrukcji do warunkĂłw drogowych ZwiÄ…zku Sowieckiego. Modyfikacje przeszĹ‚y: skrzynia biegĂłw, tylny most i tylne zawieszenie oraz ukĹ‚ad hamulcowy, w ktĂłrym zastÄ…piono tylne hamulce tarczowe aluminiowymi bÄ™bnami. Dodatkowo zwiÄ™kszono przeĹ›wit, zmieniono klamki zewnÄ™trzne oraz fotele. Zmiany objęły rĂłwnieĹĽ konstrukcjÄ™ nadwozia, ktĂłre uzyskaĹ‚o dodatkowe wzmocnienia oraz jednostkÄ™ napÄ™dowÄ…, w ktĂłrej zwiÄ™kszono z 73 mm do 76 mm Ĺ›rednicÄ™ cylindrĂłw oraz zmniejszono z 71,5 mm do 66 mm skok tĹ‚oka. Do napÄ™du 2101 Ĺ»iguli (Ĺady 1200) przewidziano silnik benzynowy o pojemnoĹ›ci 1,2 dmÂł i mocy 60 KM.
W 1974 roku model ten przeszedł niewielką modernizację nadwozia, w wyniku której zmieniono zderzaki (pozbawione kłów), wprowadzono wywietrzniki na słupkach "C", dodano lampę cofania. Wraz z tą modernizacją wprowadzono do oferty silnik 1,3 dm³ o mocy 67 KM. Produkcję modelu 2101 zakończono w 1984 roku. W Rosji nazywany jest „kopiejką”. Model razem ze swymi potomkami w linii prostej okazał się niemal najbardziej popularnym modelem na świecie: w ciągu czterdziestu lat w Związku Radzieckim i w Rosji sprzedano ponad 20 milionów tych wozów. Pod względem masowości „kopiejkę” wyprzedził jedynie Volkswagen Garbus.
Wersje modelu 2101
2101 - Pierwsza wersja tego modelu wyposaĹĽona w silnik 1.2
21011 - Odmiana po modernizacji z 1974 roku wyposaĹĽona w silnik 1.3
21013 - Odmiana po modernizacji wyposaĹĽona w silnik 1.2
21016 - Wersja przeznaczona dla sowieckiej Milicji wyposaĹĽona w silnik 1.5 o mocy 71 KM z modelu Ĺada 2103
21018 - Wersja wyposażona w jednocylindrowy silnik Wankla o pojemności 1,2 dm³ i mocy 70 KM
21019 - Wersja wyposażona w dwucylindrowy silnik Wankla o pojemności 1,3 dm³ i mocy 120 KM
Dane techniczne: Producent: Wołżskij Awtomobilnyj Zawod, Togliatti, Związek Socjalistycznych Republik Sowieckich
Okres produkcji: 19 kwietnia 1970 - 1988
Segment: C
Typy nadwozia: 4-drzwiowy sedan
Silniki: benzynowy, 4-suwowy, gaźnikowy, rzędowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu
R4 1.2 60 KM
R4 1.3 67 KM
Pojemność skokowa: 1198 ccm lub 1294 ccm
Ĺšrednica cylindra: 76,0 mm lub 79,0 mm
Skok tłoka: 66,0 mm
Stopień sprężania: 8,5:1 lub 8,8:1
Moc maksymalna: 44 kW (60 KM) przy 5600 obr/min lub 49 kW (67 KM)
Maksymalny moment obrotowy: 85 Nm przy 3400 obr/min
Skrzynia biegĂłw: 4-biegowa manualna
Rodzaj napędu: tylny
Hamulce: przednie tarczowe, tylne bębnowe
Ogumienie: 155-13
Długość: 4073 mm
Szerokość: 1611 mm
Wysokość: 1440 mm
Rozstaw osi: 2424 mm
Rozstaw kół przednich: 1350 mm
Rozstaw kół tylnych: 1310 mm
Masa własna: 945 kg - 955 kg
Ĺadowność: 400 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 39 l
Pojemność bagażnika: 385 l
Liczba miejsc: 5
Prędkość maksymalna: 142 km/h lub 145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 20,0 s lub 17,7 s
ZuĹĽycie paliwa: 8,0 l/100 km przy v=80 km/h
(C) Wikipedia
Histomobile.com
Flickr.com
Modeli.vazik.ru
Martworkshop.com
Youtube.com