Nowa wizualizacja i wszystko o Flirtach dla PKP IC 2014-06-04 14:20:13
Stadler i Newag są w trakcie realizacji umowy z PKP Intercity na produkcję 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Flirt3 do obsługi połączeń kategorii Twoje Linie Kolejowe. Nowe pociągi mają rozpocząć kursowanie w rozkładzie jazdy 2015/2016. Czy elektryczne zespoły trakcyjne będą dla pasażerów komfortowe i bezpieczne?
Pociągi produkowane będą wg następującego podziału zadań: pudła i wózki jezdne wraz z zestawami kołowymi dostarczy Stadler, następnie Newag zajmie się ich zabudową i wyposażeniem. Stadler, w zakładzie w Siedlcach, będzie montował skrajne człony pociągów, a całe pojazdy zostaną zespolone w fabryce Newagu w Nowym Sączu.
Tam pojazd będzie także testowany i uruchamiany. Łączna wartość kontraktu to 1 mld 621 mln zł, z czego produkcja pociągów pochłonie 1 mld 156 mln zł a serwisowanie pociągów przez 15 lat 465 mln zł.
Dlaczego EZT?PKP Intercity tłumaczy, że decyzja uzupełnienia parku taborowego o elektryczne zespoły trakcyjne wynika z przyjętej strategii taborowej. Komfortem nowe EZT mają nie ustępować klasycznym składom wagonowym, a koszty ich utrzymania i eksploatacji są znacząco mniejsze. Niższe koszty, dostępu do infrastruktury czy zużycia energii, wynikają z ich konstrukcji i stosowanych nowoczesnych rozwiązań. – Nie rezygnujemy jednak z eksploatacji klasycznych wagonów i lokomotyw. Przewidujemy, że stopniowo będziemy modernizować kolejne wagony i lokomotywy – powiedział Marcin Karasiński, dyrektor ds. projektów unijnych w PKP Intercity.
Czy nowe składy zostaną wykonane z solidnych materiałów gwarantujących długoletnią niezawodność? – Jako przewoźnik mający wieloletnie doświadczenie w przewozach kolejowych z pełną uwagą podchodzimy do tematu jakości naszego taboru. W prowadzonych postępowaniach przetargowych, poza czynnikiem ceny, stawiamy na jakość wykonania i stosowanych rozwiązań czy materiałów. Tabor kolejowy to inwestycja nawet na 30 lat, stąd trwałość i jakość produktów stanowi istotny czynnik. Podstawowe narzędzie, które jest stosowane dla zapewnienia jakości produktu to gwarancja udzielana przez producenta – tłumaczy Karasiński.
Wykonawca udziela gwarancji jakości na trwałość powłok lakierniczych 72 miesiące, perforacje poszycia pudła każdego z pojazdów 240 miesięcy, ramy wózków 84 miesiące, nadwozie pojazdu 60 miesięcy, koła 48 miesięcy, zestawy kołowe 48 miesięcy, łożyska i osie 72 miesiące. Kolejnym narzędziem gwarantującym odpowiednią jakość zamawianego produktu mają być ujęte w SIWZ, wymagania eksploatacyjne.
– Wśród zapisów SIWZ znajdziemy takie warunki jak: okres życia zespołu czy czynniki niezawodności oraz gotowości. Produkt końcowy produkcji – wagon, EZT – przed przekazaniem przewoźnikowi sprawdzany jest przez dedykowanych pracowników tego ostatniego, komisarzy odbiorczych. Gwarantuje to przyjęcie do eksploatacji pojazdu zgodnego z zamówieniem – dodaje Marcin Karasiński.
Podstawowe parametry techniczneKażdy EZT będzie wyposażony w klimatyzowaną bezprzedziałową przestrzeń pasażerską; niską podłogę w części dostępnej dla pasażerów; układ siedzeń:
• 2+1 w rzędzie – 1 klasa bezprzedziałowa; przejście o szerokości min. 600 mm; podziałka siedzeń min. 2000 mm dla siedzeń naprzeciwległych i 1050 mm dla siedzeń szeregowych;
• 2+2 w rzędzie – 2 klasa bezprzedziałowa; przejście o szerokości min. 520 mm; podziałka siedzeń min. 1900 mm dla siedzeń naprzeciwległych i 900 mm dla siedzeń szeregowych;
Drzwi wejściowe będą odskokowo-przesuwne (sterowane automatycznie za pomocą przycisków umieszczonych na drzwiach). Ponadto w składach znajdą się urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu dla osób na wózkach inwalidzkich dla każdej strony pociągu, wysuwane stopnie zakrywające szczelinę między pojazdem a peronem, drzwi pomiędzy wagonami sterowane automatycznie za pomocą przycisków umieszczonych na drzwiach i toalety w systemie zamkniętym, z czego 1 toaleta przystosowana do obsługi osób na wózkach inwalidzkich oraz umożliwiająca przewijanie niemowląt.
Ułatwieniem dla pasażerów mają być m.in. gniazda elektryczne – jedno na dwa miejsca siedzące w klasie 2 i jedno na każde miejsce siedzące w klasie 1, oraz elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji (monitory LED), system informacji rozgłoszeniowej. Składy wyposażone zostaną również w system liczenia pasażerów, system diagnostyki pokładowej, zintegrowany system pomiaru prędkości i drogi, system rejestracji parametrów jazdy, przyciski przywołania obsługi pociągu, system monitoringu przedziałów pasażerskich, przestrzeń na większy bagaż z możliwością mocowania rowerów (6 uchwytów). Pozostałe szczegóły i parametry techniczne zamieszczamy w tabeli poniżej:
• Szerokość toru 1435 mm
• Skrajnia maksymalnie G1 wg EN 15273-2
• Napięcie zasilania 3 kV DC
• Maksymalny nacisku osi na tor ≤ 18,5 t
• Maksymalne pochylenie podłużne 35‰
• Ilość osi napędnych minimum 20% całkowitej liczby osi
• Całkowita masa w stanie służbowym (pojazd przygotowany do jazdy wyposażony w 100% materiałów eksploatacyjnych wraz z obsługą) ≤ 300 t
• Wysokość podłogi nad główką szyny w strefie wejścia do pojazdu: konstrukcja stopniu wejściowych musi umożliwiać swobodne wejście z peronów o wysokości od 380 do 800 mm
• Liczba miejsc ilość miejsc siedzących nie mniej niż 360, liczba miejsc w 1 klasie 60
• Długość składu pociągu nie więcej niż 150 m +2%
• Maksymalna prędkość eksploatacyjna co najmniej 160 km/h
• Funkcja pomiaru zużycia energii elektrycznej licznik energii elektrycznej w pojeździe
• Projektowa kategoria bezpieczeństwa pożarowego A, eksploatacja w tunelach o długości od 1 do 5 km
W pociągach Flirt znajdzie się również część gastronomiczno – barowa. W odróżnieniu od składów Pendolino, które PKP Intercity ma wprowadzić do najwyższej kategorii EIC Premium, w składach Stadlera i Newagu w strefie gastronomicznej znajdą się zarówno miejsca stojące przy kontuarze, jak i siedzące.
Koniec tramwajowych foteli
Nowe EZT dla PKP Intercity będą posiadały 360 miejsc (300 w klasie 2, 60 w klasie 1). Niemiłe doświadczenie, jakie pasażerowie wynieśli z podróży elektrycznymi zespołami trakcyjnymi PKP Intercity, np. Bydgostia, wiążą się przede wszystkim z niewygodnymi fotelami, które nie cechowały się wysokim komfortem.
PKP Intercity zapewnia, że nowe pociągi będą odpowiadać standardom składów dalekobieżnych, w związku z czym producenci zobowiązani zostali do przygotowania foteli zgodnych z najnowszą wiedzą ergonomiczną. Czy to wystarczy? Przewoźnik przekazał „Rynkowi Kolejowemu” szczegółową specyfikację samych foteli, którą podzieliliśmy na fotele dla klasy 1 i 2.
Wymagania funkcjonalne dla foteli 1 klasy
• szerokość fotela pomiędzy podłokietnikami co najmniej 500 mm
• głębokość siedziska fotela co najmniej 460 mm
• pokrycia tapicerskie siedziska, oparcia, wykonane w formie tapicerko-pokrowców z użyciem wełnianych tkanin dekoracyjnych
• niezależna wymiana pokrowców dla następujących, tapicerowanych elementów fotela: siedziska, oparcia, zagłówka
• zmiana pozycji pasażera poprzez zmianę położenia fotela realizowana przez: mechanizm pozycjonowania fotela, który zakłada stały kąt (γ) między siedziskiem i oparciem, zmiana położenia fotela nie powoduje wychylenia oparcia poza obrys bryły fotela; zmianę kąta pochylenia siedziska (α) w skrajnych pozycjach tj.: z pozycji standardowej do pozycji relaksu - z 80 (+/- 10) do 150 (+/- 10).
• dla każdego fotela dwa ruchome podłokietniki wyposażone w nakładki tapicerowane z możliwością unieruchomienia podłokietników skrajnych
• stolik odchylany na oparciach siedzeń szeregowych o głębokości minimum 250 mm i szerokości minimum 400 mm oraz z uchwytem lub wgłębieniem na naczynie z napojem; wymagania wytrzymałości statycznej stolika nie mniej niż 1 kN (bez trwałych odkształceń)
• oświetlenie przeszkodowe montowane w co drugim fotelu od strony przejścia
• gniazdko elektryczne ~ 230 V z okablowaniem pojedyncze lub podwójne, każde gniazdko 230 V musi posiadać diody sygnalizujące stan pracy np. dioda zielona sygnalizuje obecność napięcia w gniazdku, dioda czerwona sygnalizuje usterkę.
• siatka na gazety
Wyposażenie dodatkowe:
• wieszak na ubranie w oparciu fotela,
• podnóżek z możliwością złożenia go,
• elektroniczna numeracja miejsc z identyfikacją miejsc dla osób niedowidzących (szczegółowe wymagania wg pkt. 5.
,
• pokrowiec zagłówka z naturalnej skóry.
Wymagania funkcjonalne dla foteli 2 klasy
• szerokość fotela pomiędzy podłokietnikami co najmniej 450 mm
• głębokość siedziska fotela (rysunek w załączeniu) co najmniej 460 mm
• pokrycia tapicerskie siedziska, oparcia, wykonane w formie tapicerko-pokrowców z użyciem wełnianych tkanin dekoracyjnych
• niezależna wymiana pokrowców dla następujących, tapicerowanych elementów fotela: siedziska, oparcia zagłówka
• zmiana pozycji pasażera poprzez zmianę położenia fotela realizowana przez: specjalny mechanizm pozycjonowania fotela, który zakłada stały kąt (γ) między siedziskiem i oparciem, zmiana położenia fotela nie powoduje wychylenia oparcia poza obrys bryły fotela; zmianę kąta pochylenia siedziska (α) w skrajnych pozycjach tj.: z pozycji standardowej do pozycji relaksu - z 80 (+/- 10) do 150 (+/- 10 ).
• dla foteli podwójnych wspólny podłokietnik środkowy ruchomy
• podłokietniki ruchome wyposażone w nakładki tapicerowane z możliwością unieruchomienia podłokietników skrajnych
• oświetlenie przeszkodowe montowane w co drugim fotelu od strony przejścia
• gniazdko elektryczne ~ 230 V z okablowaniem podwójne na dwa fotele, każde gniazdko 230 V musi posiadać diody sygnalizujące stan pracy np. dioda zielona sygnalizuje obecność napięcia w gniazdku, dioda czerwona sygnalizuje usterkę.
• stolik odchylany na oparciach siedzeń szeregowych o głębokości minimum 250 mm i szerokości minimum 400 mm oraz z uchwytem lub wgłębieniem na naczynie z napojem; wymagania wytrzymałości statycznej stolika na poziomie 1 kN (bez trwałych odkształceń)
• siatka na gazety
Wyposażenie dodatkowe:
• wieszak na ubranie w oparciu fotela
• podnóżek z możliwością złożenia go
• elektroniczna numeracja miejsc z identyfikacją miejsc dla osób niedowidzących (szczegółowe wymagania wg pkt. 5.
• pokrowiec zagłówka z naturalnej skóry
Dokumentacja projektu zakłada kursowanie nowych składów pod marką TLK. Lokalizacja stacji serwisowych jest obecnie przygotowywana. Pociągi będą musiały zostać wyposażone w system ETCS poziomu 2. Pod kątem technicznym nowe składy mają możliwość łączenia dwóch jednostek. Termin testów będzie zależał od producenta – umowa zakłada odbiór homologowanych pociągów. W regularnej eksploatacji składy pojawią się w RJ 2015/16.
Składy Flirt PKP Intercity przypisze do relacji Warszawa – Kutno – Toruń – Bydgoszcz, Olsztyn – Warszawa – Kielce – Kraków, Gdynia – Bydgoszcz – Kutno – Łódź – Częstochowa – Katowice, Kraków – Miechów – Opoczno – Łódź – Kutno – Konin – Poznań – Szczecin.