Obecny czas: Czw, 28.03.2024, 13:06




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 
[tramwaje] PESA Twist 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post [tramwaje] PESA Twist
Częstochowa:
Image
Image
Image
http://transport131.com.pl/image20510.png
http://transport131.com.pl/image20511.png
Image

Katowice/KZK GOP/Tramwaje Śląskie:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
http://transport131.com.pl/image20541.png
http://transport131.com.pl/image20542.png
Image

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=fH2ZxFy5cIA
Cytuj:
Pesa Twist to jednoprzestrzenny tramwaj niskopodłogowy, produkowany od 2012 w zakładach Pesa w Bydgoszczy. Wyprodukowane pojazdy są trójczłonowe i poruszają się na czterech wózkach skrętnych. Tramwaje eksploatowane są w Częstochowie, konurbacji górnośląskiej i Moskwie. Zamówienie na twisty złożył również Kraków.

Pesa Bydgoszcz rozpoczęła produkcję tramwajów w 2006. Najpierw produkowano model Tramicus (2006-2008), a od 2010 Swing. Ich konstrukcje były jednak do siebie zbliżone – ok. 30-metrowy tramwaj ma 5 sekcji poruszających się na trzech sztywnych wózkach.

W tym czasie MPK Częstochowa rozpisało przetarg na zakup fabrycznie nowych tramwajów niskopodłogowych, gdyż z powodu planowanego otwarcia nowej linii tramwajowej wzrosły potrzeby taborowe. Przewoźnik, ze względu na zły stan torowisk, chciał zakupić tramwaje o niższym nacisku statycznym osi na tor niż to przewiduje polska norma. Innym wymogiem zamawiającego były wszystkie wózki skrętne z klasycznym osiowym zestawem kołowym.

Bydgoska Pesa zaprojektowała nową rodzinę tramwajów, który spełniał wymogi częstochowskiego przewoźnika. Powstała wersja 32-metrowa poruszająca się na czterech skrętnych wózkach. Pierwsze zamówienie na twisty złożyły w 2010 władze Częstochowy. Prototyp opuścił bydgoską fabrykę w 2012.

Zamówienia
17 grudnia 2010 – podpisanie umowy na dostawę 7 tramwajów typu 129Nb dla Częstochowy,
10 grudnia 2012 – podpisanie umowy na dostawę 30 tramwajów dla konurbacji górnośląskiej,
27 czerwca 2013 – podpisanie umowy na dostawę 120 tramwajów dla Moskwy,
3 lipca 2014 – podpisanie umowy na dostawę 36 tramwajów dla Krakowa.

Prezentacje promocyjne
Światowa premiera Twista miała miejsce we wrześniu 2012 podczas targów InnoTrans w Berlinie. W maju 2014 podczas obchodów 115-lecia tramwaju elektrycznego w Grudziądzu zaprezentowano Fokstrota (moskiewskiego Twist). Fokstrota zaprezentowano również na targach InnoTrans 2014.

Konstrukcja
Charakterystyka ogólna
Twisty zaprojektowano jako tramwaje posiadające od dwóch do czterech członów. Producent oferuje pojazdy jedno- i dwukierunkowe o różnej szerokości: 2300, 2400, 2500 i 2650 mm oraz przystosowane do różnego rozstawu szyn: 1000, 1435 i 1520 mm. Konstrukcja wytrzymuje ściskanie siłą 400kN (klasa PIV normy EN-12663) i spełnia normę zderzeniową EN-15227. Dla wymagań bezpieczeństwa zaprojektowano m.in. klatkę bezpieczeństwa dla kabiny motorniczego i zderzaki pochłaniające energię zderzenia.

Dla Twistów przewidziano przekształtnikowy układ napędowy umożliwiający hamowanie rekuperacyjne i przemieszczanie się (w sytuacjach awaryjnych) przy wykorzystaniu energii z baterii. Tramwaj w wersji trójczłonowej może być rozpędzany poprzez silniki umieszczone w dwóch (układ osi Bo'2'2'Bo' ) lub trzech (układ osi Bo'Bo'2'Bo') wózkach. Wszystkie wózki są obrotowe i posiadają klasyczne osie.

Wnętrze Twistów może być częściowo lub w pełni niskopodłogowe. Przy jednych drzwiach wejściowych jest rampa wjazdowa dla podróżujących na wózkach inwalidzkich. Kolejnym ułatwieniem jest wysokość wejścia – 350 mm nad główką szyny. Przestrzeń pasażerska może być wyposażona w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.

Twist dla Częstochowy
Pesa zaoferowała dla Częstochowy w pełni niskopodłogową wersję 2010N (129Nb). Pojazdy są jednokierunkowe i w całości klimatyzowane, zaprojektowane dla 208 pasażerów (5 os./m²). Pierwotnie planowano tylko 45 miejsc siedzących, ale ostatecznie wersja dla Częstochowy otrzymała w sumie 59 foteli.

Są pewne niejasności co do oznaczenia typu tramwaju. W prasie można spotkać oznaczenie 129Nb, jednak na tabliczkach znamionowych widnieje 2010N.

Wersja dla MPK Częstochowa posiada system informacji pasażerskiej wyposażony w tablice diodowe. Szósty egzemplarz, który przed oddaniem do użytku został zaprezentowany na targach InnoTrans w Berlinie, został tymczasowo wyposażony w nowocześniejszy system. Po imprezie wyposażenie tramwaju zostało jednak ujednolicone. Oprócz informacji wizualnej tramwaje są wyposażone w informacje dźwiękowe. Zapowiedzi głosowe zostały nagrane przez Artura Barcisia (zapowiedzi przystanków) oraz Zygmunta Staszczyka (pozostałe komunikaty).

Twist Step dla konurbacji górnośląskiej
Pojazdy dla Tramwajów Śląskich mają mieć te same wymiary maksymalne pudła co 2010N, ale różnić się kształtem burt (wcięcia w dolnej części), mniejszym udziałem niskiej podłogi (73,6%), klimatyzacją tylko w kabinie motorniczego i większą liczbą miejsc siedzących (77). Zapowiedzi głosowe zostały nagrane przez Joannę Bartel. 20 śląskich twistów dodatkowo jest wyposażonych w komunikaty głosowe w języku angielskim.

Eksploatacja
Częstochowa
Pierwsze zamówienie na twisty złożyła Częstochowa, która zakupiła na mocy umowy z 17 grudnia 2010 siedem sztuk jednokierunkowych składów normalnotorowych z napędem asynchronicznym, klimatyzacją oraz udogodnieniami dla niepełnosprawnych[5]. Zamówione tramwaje kosztowały przewoźnika 50 mln zł (7,14 mln za sztukę), z czego 42,5 mln pochodziło z dofinansowania unijnego[27]. Był to pierwszy tramwaj niskopodłogowy, który zamówił częstochowski przewoźnik. Twisty dostały numery taborowe z zakresu przewidzianego wcześniej dla dwuczłonowych tramwajów Konstal 102Na[3].

Pierwszy tramwaj 129Nb dotarł do zajezdni w Częstochowie nad ranem 13 marca 2012. Jazdy testowe rozpoczęto nocami od 13 do 25 marca 2012. Podczas prób przeprowadzono jazdy po całej sieci tramwajowej, łącznie ze znajdującym się w najgorszym stanie technicznym torowiskiem we wschodniej części miasta. Ostatecznie nie zdecydowano się jednak na liniowe kursy po tej trasie, prowadzącej do pętli Kucelin przy Hucie Częstochowa. Konieczna była przebudowa kilku peronów, a dwa perony przystankowe zostały przeniesione. W międzyczasie wagon przeszedł w Częstochowie pomyślnie testy homologacyjne. 28 kwietnia rozpoczęły się 30-dniowe jazdy próbne z pasażerami. Twist kursował na trasie linii numer 2 z pętli Fieldorfa-Nila na Północy do pętli Raków-Dworzec PKP[29]. Po miesiącu bezawaryjnej jazdy, 1 czerwca nastąpiło uroczyste przekazanie pierwszego egzemplarza na własność MPK Częstochowa. 3 września twisty rozpoczęły kursowanie na swojej docelowej, otwartej w tym dniu linii nr 3. Jej trasa rozpoczyna się nowo wybudowanym torowiskiem od pętli przy Miejskim Stadionie Piłkarskim Raków, następnie biegnie przez Błeszno i Wrzosowiak, a potem po starym torowisku prowadzi do pętli Fieldorfa-Nila. Uroczyste otwarcie nowej linii, połączone z festynem i paradą tramwajów, miało miejsce 9 września. Dostawy twistów zakończono 13 października 2012.

Konurbacja górnośląska
10 grudnia 2012 roku Pesa podpisała umowę ze spółką Tramwaje Śląskie na dostawę 30 nowych składów. Wartość kontraktu opiewa na sumę 202,5 mln zł brutto. Realizacja zamówienia ma nastąpić w czasie 24 miesięcy.

W drugi weekend listopada 2013 dostarczono pierwszy tramwaj do zajezdni Tramwajów Śląskich. Na kolejne dni zaplanowano testy homologacyjne, a na 22 listopada prezentację dla szerszej publiczności. Przed premierą twist wyjeżdżał na śląskie tory w nocy i był oklejony folią maskującą. 22 listopada w Zabrzu zaprezentowano pierwszego Twista, a na początku stycznia 2014 zakończyły się jego czynności odbiorowe.

13 maja w zajezdni tramwajowej Zawodzie w Katowicach odbyła się uroczystość wprowadzenia twistów do obsługi ruchu liniowego. Eksploatacja z pasażerami rozpoczęła się 14 maja 2014, kiedy to twisty rozpoczęły obsługę linie nr 35 Katowice Plac Wolności – Zawodzie Zajezdnia. 2 sierpnia rozpoczęto ich eksploatację na linii nr 6 Katowice – Bytom, a na początku sierpnia rozpoczęto testy twistów w Sosnowcu i Będzinie. Dostawy zakończono 30 września. Do zajezdni Zawodzie trafiło łącznie 20 twistów, a do zajezdni Będzin 10. Od października Twisty mają obsługiwać linii nr 15 łączącą Katowice z Sosnowcem.

W grudniu 2013 w drodze głosowania wybrano kolor wnętrza śląskich Twistów oraz ich imiona – tradycyjne śląskie imiona.

Kraków
3 lipca 2014 zawarto umowę na dostawę 36 sztuk 4-członowych tramwajów. Tramwaje mają zastąpić Konstale 105Na oraz kursować głównie do Nowej Huty.

Producent: PESA, Bydgoszcz, Polska
Premiera: InnoTrans 2012
Okres produkcji: od 2012
Dostarczonych: 7 szt. (Częstochowa)
30 (GOP)
0 z 36 (Kraków)
Zasilanie: 600 V DC
Szerokość toru: 1435 mm
Liczba członów: 3 (Częstochowa, GOP)
4 (Kraków)
Liczba drzwi: 7 (Częstochowa, GOP)
8 (Kraków)
Układ drzwi: 1-2-2-2-2-2-1 (Częstochowa, GOP)
1-2-2-2-2-2-2-1 (Kraków)
Układ osi: Bo'2'2'Bo'
Liczba miejsc ogółem: 208-243 (Częstochowa, GOP)
37-310 (Kraków)
Liczba miejsc siedzących: 59 (Częstochowa)
77 (GOP)
68 (Kraków)
Niskopodłogowość: 100% (Częstochowa)
73% (GOP)
Liczba silników: 4
Moc ciągła: 571 KM (4 × 105 kW)
Długość: 32 000 mm (Częstochowa, Kraków)
Szerokość: 2400 mm
Wysokość podłogi w drzwiach: 350 mm (nad główką szyny)
Prędkość maksymalna: 75 km/h (Częstochowa)
70 km/h (GOP, Kraków)
Klimatyzacja: opcja
tak (Częstochowa, Kraków)


źródła: Wikimedia
SkyScraperCity.com
Transport131.com.pl
Rynek-Kolejowy.pl
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 05.10.2014, 0:10
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [tramwaje] PESA Twist
ad. Kraków: Papież Franciszek pasażerem w 2014N Krakowiaku (długa wersja Twista) w drodze na Błonia:

Image
(C) Onet.pl

wideo:
https://www.youtube.com/watch?v=rN-hNlKSzsM
https://www.youtube.com/watch?v=-aCEvmrXDr8

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 13.08.2016, 20:36
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: [tramwaje] PESA Twist
kulikowski napisał(a):
ad. Kraków: Papież Franciszek pasażerem w 2014N Krakowiaku (długa wersja Twista) w drodze na Błonia:


Nie masz pojęcia o czym piszesz nawet :roll:

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Nie, 14.08.2016, 9:52
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: [tramwaje] PESA Twist
Kobi, to wyjaśnij, wiadomo, że jesteś specem ;)

BTW: fajna rejestracja na tramwaju :)

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Pon, 15.08.2016, 9:26
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 23638
Miejscowość: Bydgoszcz
Samochód: Opel Astra II
Post Re: [tramwaje] PESA Twist
Chodzi o to, że nawet, że jeśli jest z rodziny Twist to robocza nazwa Krakowiaka jest inna no i sama konstrukcja to nie do końca to samo co Twist ;) Ale nie róbmy już zamieszania :P

_________________
Moderator nie nabija postów - Moderator ma wiele do powiedzenia.


Pon, 15.08.2016, 12:14
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7381
Miejscowość: Warszawa
Post Re: [tramwaje] PESA Twist
Kobi jeśli chcesz to może wydziel 2014N do nowego tematu? Mógłbym ewentualnie rozwinąć później temat. A właściwie dlaczego nazwali go 2014N a nie 129N? Jakaś niekonsekwencja, UTK to zatwierdził?


RR ltd Co. napisał(a):
BTW: fajna rejestracja na tramwaju :)

to jest ruchoma blacha, instalowana zawsze na pojeździe którym podróżuje Papież (SCV = Sante Citta Vaticano, 1 = Papież na pokładzie). Tramwaj stał się Papamobile

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Śro, 17.08.2016, 20:36
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 6 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018