Obecny czas: Wto, 16.04.2024, 22:12




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 37 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2
Jelcz 014/015/021/043/272 MEX Ogórek 
Autor Wiadomość
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek
:idea: ProponujÄ™ korektÄ™ tematu:
1958 Jelcz-Karosa ("OgĂłrek")

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 06.01.2008, 23:00
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 225
Post Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek
Zapomniałem o jeszcze jednym istniejącym miejskim Jelczu MEX. Tutaj link do strony o nim:

http://www.zabytkowyogorek.prv.pl/


Pią, 11.01.2008, 14:55
Profil

Postów: 48
Miejscowość: Pawłowice Śląskie
Post Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek
Pozwólcie iz zwróce malenka uwagę, nie a czegos takiego jak JELCZ 760, pierwszym Autobusem marki JELCZ czyli ogórek, został wyprodukowany na licencji Czechosłowackiej firmy Skoda -Karosa a byl nim JELCZ 043 autobus międzymiastowy, owszerm w 90 procentach byl podobny do Skoda Karosa 760 RTO, W ksiązce ''Polskie konsrukcje Motoryzacyjne 1947-1960'' pojazd mylnie otrzymał nazwę Jelcz-Karosa
http://www.kmkm.waw.pl/wydarzenia/noktu ... hist02.jpg JELCZ 043
http://www.motoforum.pl/Magazyn/200613/jelcz01.jpg SKODA KAROSA 706 RTO
jest kilka różnic, małe ale są.Pozdrawiam


Śro, 30.04.2008, 15:21
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 31
Post Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek
Haha klasyk :) moje dzieciństwo to czasy kiedy ogórki odchodziły już do lamusa, ale jeszcze można było spotkać pojedyncze egzemplarze na trasie. Pamiętam że lubiłem nim jeździć bo fajnie rzucało :lol:


Czw, 28.08.2008, 8:06
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek
1960 Jelcz-Karosa 706 RTO MEX (solĂłwka-montaĹĽ):
Image
(C) Przegubowiec.com

1962 MPA AP62 (przegub składak):
Image
(C) Przegubowiec.com

1963 Jelcz 272 MEX (solĂłwka):
Image
Image
Image
(C) Przegubowiec.com
warszawski MEX na trasie
(C) Youtube.com

1964 Jelcz AP 02 (przegub wydłużony):
Image
(C) Przegubowiec.com

1967 Jelcz 021 (przegub skrĂłcony):
Image
(C) Przegubowiec.com


(C) Przegubowiec.com
Youtube.com

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski Pią, 18.02.2011, 13:13, edytowano w sumie 3 razy

Nie, 13.02.2011, 23:50
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Jelcz 760 popularny OgĂłrek
kulikowski, słyszałeś kiedyś o czymś takim, jak hosting zdjęć?
Widzę, że wrzucasz na forum tylko te zdjęcia, które można hotlinkować...

Powinieneś wrzucać takie obrazki jak ten schemat ogóra na np. imageshacka, bo rozwalają cały temat

PatrzÄ…c na ten obrazek
Image
zastanawiam się, czy z odpowiednim silnikiem by driftował, bo to czystej krwi RWD przecież :twisted:

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Pon, 14.02.2011, 9:27
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz-Karosa 706 RTO (popularny Ogórek)
Image
Image
Image
Image
Image

FILM:
https://gloria.tv/media/RTANWCQPcjT


(C) Auto Nostalgia via Facebook
Polskie-auta.pl
Motonews.pl
Gsmk.org.pl
Lubus.info

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Ostatnio edytowany przez kulikowski, Czw, 16.10.2014, 20:40, edytowano w sumie 1 raz

Czw, 16.10.2014, 1:28
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Jelcz 760 popularny Ogórek
Jeszcze w okolicach 1992 r. bylem takim ogórasem wypożyczonym z Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej na wycieczkę do Karpacza :mryellow: I dawał radę!

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Czw, 16.10.2014, 7:46
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 929
Samochód: Viggen
Post Re: Jelcz 760 popularny Ogórek
Nasz w drodze do Karpacza się poddał :( Też gdzieś w tamtym okresie..radocha i tak była,bo dzień wolny od szkoły :D
Ostatecznie przez H10 zastąpiony.

_________________
,,Lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupca,
niż przemówić i rozwiać wszelkie wątpliwości'' - Lincoln


http://www.hattrick.org/Signup/Invite.aspx?ref=2PU488


Ostatnio edytowany przez zygix, Pią, 17.10.2014, 15:34, edytowano w sumie 1 raz

Czw, 16.10.2014, 16:29
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz 760 popularny Ogórek
trzeba było widzieć, jak w latach 80-tych "ogórki" śmigały na górskich drogach, np. na trasie do Morskiego Oka biły dynamiką na głowę hadziewiątki, peery czy sanosy - Czesi zaprojektowali ten autobus do pracy w górach, skrzynia biegów miała "górskie" przełożenia ...

PS. Szanowna Moderacjo, uprzejmie proszę skorygować błąd w tytule tematu - powinno być "Jelcz-Karosa 706 RTO"

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Czw, 16.10.2014, 20:32
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Jelcz 760 popularny Ogórek
Ale dlaczego w tej nazwie ma być Karosa - fakt, że to jej licencja, ale marka to Jelcz przecież?

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Pią, 17.10.2014, 7:52
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz-Karosa popularny "Ogórek"
nie czytałeś Zielińskiego :?: Ponadto powtarzam, kod oryginału to 706 RTO a nie 760 :roll:

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Sob, 18.10.2014, 16:02
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Jelcz 760 popularny Ogórek
Nie czytałem Zielińskiego, a może i czytałem, ale nie podałeś tytułu, więc nie wiem, OCB.
A temat jest o Jelczach, a nie o Karosach.

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Nie, 19.10.2014, 10:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz 760 popularny Ogórek
to niech będzie "Jelcz "Ogórek". Nadal nie widzisz błędu: kod oryginału to 706 RTO a nie 760 (literówka!) :roll:

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Nie, 19.10.2014, 13:10
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: Jelcz 014/015/021/043/272 MEX
Oj kulikowski, ty to zawsze lubisz powojować.
Temat jest o Jelczach, więc zaktualizowałem nazwę tematu zgodnie z polską numerologią modeli.
A 706 to była Karosa. Faktycznie nie zauważyłem literówki, ale jakie to ma znaczenie, skoro numer ten nie ma zastosowania w polskim nazewnictwie modeli?

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Nie, 19.10.2014, 21:35
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz 014/015/021/043/272 MEX Ogórek
Jelcz 021 sanitarny

Image Motoshowminatura/fora.pl


(C) Motoshowminatura/fora.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 15.05.2020, 17:40
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7451
Miejscowość: Warszawa
Post Re: Jelcz 014/015/021/043/272 MEX Ogórek
[Przyczepy autobusowe] 1965 Jelcz PO1 ("korniszonek")

Image Wikipedia.org
Image
Image
Image Kmkm.waw.pl
Image Gsmk.org.pl
Image TWB PhotoTrans.pl
Cytuj:
Jelcz PO-1 to przyczepa autobusowa, produkowana przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu koło Oławy. Konstrukcja przyczepy była oparta na skróconym nadwoziu autobusu podmiejskiego Jelcz 043. Pojazd był przeznaczony głównie na eksport do ościennych krajów socjalistycznych.

Historia

Geneza
6 grudnia 1958 zawarto umowę licencyjną pomiędzy Polską a Czechosłowacją na produkcję autobusów międzymiastowych Škoda-Karosa 706 RTO. Konstrukcja ta rozpoczęła produkcję autobusów wysokopojemnych w Polsce. W Jelczu rozpoczęto produkcję autobusów Jelcz 043 z których wyewoluowały autobusy miejskie oraz turystyczne. Na początku lat 60. rozwój komunikacji miejskiej i międzymiastowej powodował zapotrzebowanie na większe pojazdy (lub zespoły pojazdów). W 1962 rozpoczęły się pracę nad miejskimi autobusami przegubowymi. Na trasach międzymiastowych wybrano jednak przyczepy autobusowe.

Budowa i eksploatacja
W 1964 opracowano przyczepę autobusową Jelcz PO-1. Projekt został sporządzony przez zespół projektantów JZS pod kierownictwem inż. Henryka Kolendo. Autobus ten był maksymalnie zunifikowany z Jelczem 043. W krótkim czasie wykonano prototyp, który jednak nie został dopuszczony do ruchu przez Instytut Transportu Samochodowego. Władze Jelcza chciały początkowo dokupić licencję czechosłowackiej przyczepy, jednakże ostatecznie dokonano poprawek, po których pojazd został dopuszczony do ruchu. Prototyp skierowano również na testy do Czechosłowacji, gdzie pozytywnie przeszedł wszystkie badania.

W 1965 rozpoczęto seryjną produkcję przyczepy. Początkowo mimo problemów na rynku krajowym, pojazdy te były przeznaczone głównie na eksport do sąsiednich krajów socjalistycznych. W 1967 Rada Techniczna COKBP-Mot przyznała przyczepie Jelcz P0-1 grupę A, oznaczającą wyrób najwyżej klasy światowej. Na podstawie tej konstrukcji zostały zbudowane wersje: sypialno-turystyczna, miejska, barowa, laboratoryjna oraz szkolna, która jest przystosowana do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy.

Przyczepy były wykorzystywane przez przedsiębiorstwa PKS oraz komunikacji miejskiej (i ich odpowiedniki w Czechosłowacji i NRD). Krótki rozstaw osi powodował, że przyczepa trzęsła się podczas jazdy. Komfort podróży obniżał również kurz i spaliny pochodzące od ciągnącego autobusu. Eksport autobusów do Czechosłowacji spowodował zaprzestanie produkcji przyczepy B40 przez zakłady Škoda-Karosa.

Eksploatacja przyczep autobusowych z pasażerami została zakazana przez polskie prawo w 1997. Pojazdy te są odrestaurowane i zachowane przez przewoźników lub stowarzyszenia miłośnicze jak zabytkowe autobusy.

Konstrukcja
Konstrukcja została oparta na konstrukcji Jelcza 043. Rama półsamonośna była wykonana z profili stalowych spawanych z ceowników tłoczonych. Szkielet był wykonany z profili zamkniętych i otwartych do których nitowane były blachy poszycia zewnętrznego grubości 1 mm.

Zastosowano wnętrze analogiczne do autobusu. W środku znajdowało się 36 miejsc siedzących. Siedzenia opierały się na szkielecie z rurek stalowych. Siedziska i oparcia były tapicerowane. Przyczepa wyposażona została w hamulce działające zarówno z autobusu (oś tylna) oraz niezależny hamulec działający bez autobusu. Przyczepa posiadała dyszel łączący z autobusem podwójnym zaczepem. Z dyszlem powiązana była przednia skrętna oś przyczepy. Najpoważniejszą wadą zestawu było zachodzenie przyczepy do środka łuku, co powodowało kolizje w ruchu miejskim. W pojeździe były tylko jedne drzwi z prawej strony pojazdu.

Instalacja elektryczna była zasilana z pojazdu ciągnącego. Działała pod napięciem 24 V.

Dane techniczne
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe, Jelcz-Laskowice, Polska
Okres produkcji: 1965-?
Wyprodukowanych: 400 egz.
Typ nadwozia: Przyczepa autobusowa
Liczba drzwi: 1
Układ drzwi: 0-1-0
Wysokość podłogi: 685 mm
Liczba miejsc siedzących: 31
Liczba miejsc stojących: 12
Liczba miejsc ogółem: 43
Silnik: brak
Skrzynia biegów: brak
Długość: 8410 mm (z dyszlem)
6924 mm (bez dyszla)
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2865 mm
Rozstaw osi: 3700 mm
Rozstaw kół tylnych: 145 mm
Prześwit: 375 mm
Masa własna: 3670 kg
Ładowność: 3225 kg
Masa całkowita: 6895 kg
Instalacja elektryczna: 24 V
Hamulce: pneumatyczne ciśnieniowe
Prędkość holowania: 60 km/h
ABS: Nie
ASR: Nie
ESP: Nie
Klimatyzacja: Nie

(C) Wikipedia.org
Kmkm.waw.pl
Gsmk.org.pl
TWB PhotoTrans.pl

_________________
no i jest!
Solidarni z Ukrainą


Pią, 12.04.2024, 20:39
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 37 posty(ów) ]  Idź do strony Poprzednia  1, 2


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018