Obecny czas: Pią, 29.03.2024, 8:59




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9 posty(ów) ] 
2016 Mazda CX-9 
Autor Wiadomość
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post 2016 Mazda CX-9
Image

Image

Image

Nowa Mazda zadebiutowała na 2015 Los Angeles Auto Show.
W porównaniu ze starym modelem jest 30 mm krótsza (ma 5065 mm), ale ma rozstaw osi większy o 55 mm. Jest też lżejsza: o 90 kg w wersji FWD lub o 130 kg w wersji AWD.
Samochód napędza czterocylindrowa jednostka o pojemności 2,5l wyposażona w system Dynamic Pressure Turbo * (dla porównania - poprzednia jednostka to 3,7l w układzie V6 :( )
Posiada ona moc 254 KM (@ 5,000 obr./min.) i moment obrotowy 420 Nm of torque (@ 2000 obr./min.) Skrzynia biegów automatyczna, 6-biegowa.
elektronikę samochodu okraszono licznymi systemami bezpieczeństwa:
    Advanced Blind Spot Monitoring,
    Mazda Radar Cruise Control,
    Lane-Keep Assist,
    Lane Departure Warning,
    High Beam Control,
    Smart City Brake Support,
    Distance Recognition Support System,
    Forward Obstruction Warning,
    Smart Brake Support.

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
carscoops
_________________________________________
* Dynamic Pressure Turbo
Cytuj:
Rodzina silników Skyactiv powiększyła się właśnie o 2,5-litrowe turbo. Mazda nie byłaby sobą, gdyby znowu nie zrobiła czegoś po swojemu
Choć nie wiadomo, czy nowa Mazda CX-9 kiedykolwiek trafi do polskich salonów, to warto wiedzieć, że właśnie w tym modelu zadebiutował pierwszy turbodoładowany silnik benzynowy z rodziny Skyactiv-G. Chociaż fani wolnossących jednostek napędowych z pewnością liczyli na to, że Mazda jednak uchroni się przed turbo i zrobi np. 3,1-litrowy silnik pięciocylindrowy na bazie jednostki Skyactiv-G 2,5 (przecieki z Mazdy mówiły także o tym, że rozpatrywana była nawet rzędowa „szóstka”), to jednak pod maską wielkiego SUV-a CX-9 debiutuje motor Skyactiv-G 2,5T.
Ponieważ inżynierowie Mazdy mieli bardzo szerokie pole manewru – układ zasilania nowego silnika projektowali, zaczynając od czystej kartki – to wymyślili coś, co ma szansę zminimalizować opóźnienie reakcji na dodanie gazu, charakterystyczne dla silników turbodoładowanych. Wykorzystali do tego układ kanałów i zaworów, który odpowiednio steruje pulsacjami ciśnienia w układzie wydechowym silnika. Swój pomysł nazwali Mazda Dynamic Pressure Turbo.
Aby zrozumieć działanie tego systemu, trzeba najpierw uświadomić sobie, w jaki sposób spaliny napędzają turbosprężarkę. Nie wylatują one przecież z cylindrów non stop – fala gazów wydechowych opuszcza każdy cylinder tylko raz na dwa pełne obroty wału korbowego silnika. Ponieważ mamy do czynienia z silnikiem czterocylindrowym, to jeżeli popatrzymy na wszystkie cylindry razem, suw wydechu następuje co każde pół obrotu silnika.
Jednak nadal nie jest to równomierny wypływ spalin, a w układzie wydechowym mamy do czynienia z regularnymi skokami ciśnienia. Częstotliwość i zakres tych pulsacji decyduje o tym, na ile efektywnie spaliny napędzają turbosprężarkę. Im proces ten jest bardziej równomierny, tym turbina szybciej nabiera obrotów. Mazda postanowiła to wykorzystać.
Nowy silnik Skyactiv-G 2,5T ma układ wydechowy określany jako 4-3-1. Oznacza to, że cztery kanały wylotowe z cylindrów przechodzą w trzy, a następnie łączą się w jeden kanał tuż przed wlotem do turbiny. Taka konfiguracja pozwala po pierwsze odseparować od siebie strumienie spalin dla poszczególnych cylindrów (suw wydechu w cylindrach 2. I 3. których kanały są połączone nigdy nie występuje jednocześnie), a po drugie zapewnia dobre opróżnianie z resztek spalin tych kanałów, w których ciśnienie już spada po zamknięciu zaworu wydechowego. To jednak dopiero wstęp do pomysłu Mazdy.
Poniżej 1620 obrotów na minutę, sterownik silnika Skyactiv-G 2,5T zamyka zestaw zaworów w kolektorze wydechowym, które zmniejszają przekroje robocze oraz objętość poszczególnych kanałów. W efekcie pulsacje ciśnienia przed turbiną są tak zagospodarowane, że szybciej się ona rozpędza, a to ma poprawić reakcję na dodanie gazu na niskich obrotach silnika.
Aby taki układ działał, wszystkie przekroje i długości kanałów przed turbiną musiały zostać dokładnie obliczone, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk rezonansowych oraz możliwie niezakłóconego dostarczenia energii kinetycznej spalin do turbiny z poszczególnych cylindrów. Mazda tłumaczy to w uproszczony sposób: wyobraź sobie, że masz na działce wąż do podlewania i nagle spada ciśnienie wody. Przysłaniasz wylot węża palcem i nadal możesz podlewać na wystarczającą odległość.
Powyżej 1620 obrotów silnika na minutę turbo nowego silnika Mazdy działa już w najzupełniej tradycyjny sposób, napędzane strumieniem spalin przez otwarte zawory w kolektorze wydechowym. Podsumowując: w większości silników benzynowych mamy do czynienia z turbinami (a raczej ich kierownicami) o stałej geometrii.
Zmienną geometrią mogą się pochwalić głównie drogie auta sportowe, jak np. Porsche, natomiast jest to technologia powszechna w dieslach. Polega ona na zmianie prędkości i kierunku doprowadzania gazów spalinowych do turbiny. W przypadku nowego silnika Mazdy regulacja następuje poprzez łagodzenie pulsacji ciśnienia w układzie wydechowym.
Dynamic Pressure Turbo to jednak niejedyna technologia, która ma dbać o satysfakcję z nowego silnika Mazdy. Ponieważ firma otwarcie przyznaje, że katalogowe parametry nie są dla niej tak ważne, jak rzeczywiste wrażenia z jazdy (a szczególnie realne, a nie „papierowe”, zużycie paliwa) to w silniku Skyactiv-G 2,5T zastosowano pewien trik, który ma sprawić, że nowy turbosilnik nie będzie miał turboapetytu.
Jak to działa? Silniki turbo muszą sobie radzić ze zdecydowanie większym obciążeniem termicznym niż silniki wolnossące. Podczas dynamicznej jazdy w cylindrach robi się gorąco. Aby sobie z tym poradzić, wielu producentów – np. Subaru wręcz z tego słynie – tak programuje sterowniki silnika, aby podczas jazdy z dużym obciążeniem do rozgrzanych cylindrów były wtryskiwane dodatkowe porcje benzyny. Ta benzyna silnie odparowuje, obniżając temperaturę, co pozwala na dalszą równomierną pracę silnika bez tzw. spalania stukowego, które kierowcy potocznie nazywają „dzwonieniem” silnika.
Z technicznego punktu widzenia jest to bezpieczne rozwiązanie, jednak dynamicznej jeździe takim benzynowym turbo towarzyszy bardzo znaczny wzrost zużycia paliwa. Aby temu zapobiec, Mazda zastosowała system recyrkulacji spalin ze specjalną chłodnicą. Pozwala ona obniżyć ich temperaturę z 500 do 100 stopni Celsjusza, zanim zostaną zassane z powrotem do cylindrów silnika.
Efekt? Mimo, że silnik Skyactiv-G 2,5T ma wysoki jak na silnik turbodoładowany stopień sprężania (10,5:1), to konieczność ingerencji w kąt wyprzedzenia zapłonu lub wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej zachodzi sporadycznie przy obciążeniach, które praktycznie nie występują podczas codziennej jazdy.
Mazda zapewnia, że największe korzyści z tych technologii będzie czerpał użytkownik i nie służą one śrubowaniu efektownych danych katalogowych. Nowy motor na 91-oktanowym (!) paliwie ma moc 227 KM przy 5000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 420 Nm przy 2000 obr./min. 98-oktanowa benzyna pozwala uzyskać moc 250 KM. Ciekawostka: do utrzymania stałej prędkości jazdy 88 km/h po płaskiej drodze Maździe CX-9 wystarczy 18 koni mechanicznych.
Wieść niesie, że jeżeli Mazda zdecyduje się na sportową wersję modelu „3”, to najprawdopodobniej pod maską znajdzie się właśnie silnik Skyactiv-G 2,5T. Ciśnienie doładowania w CX-9 wynosi 1,2 bar, więc jest co podkręcać.

Auto Świat

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Śro, 02.12.2015, 10:56
Profil

Postów: 2400
Samochód: Grande Punto 1.2
Post Re: 2016 Mazda CX-9
Wygląda świetnie. Szkoda, że jej nie będzie w Europie.


Śro, 02.12.2015, 15:38
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 973
Samochód: FR, IT
Post Re: 2016 Mazda CX-9
Skąd wiesz, poprzednik był oferowany nawet w Polsce.

_________________
1999 Alfa Romeo 156 2.0 TS 155 PS
2015 Citroen C5 Tourer 2.0 HDI 163 PS


Śro, 02.12.2015, 20:15
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: 2016 Mazda CX-9
Na razie na wszystkich portalach piszą, że w EU go nie będzie, a to co było sprzedawane w Polsce, to były jakieś limitowane ilościowo partie, które jednak sprzedawały się na pniu. Tak więc, może znów się to powtórzy.

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Śro, 02.12.2015, 20:33
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 870
Samochód: Citroen C5 2.0i 16v
Post Re: 2016 Mazda CX-9
Super jest. Dla mnie świetna alternatywa dla wszystkich tych pseudoluksusowych SUV'ów BMW, Mercedesa i Audi.


Czw, 03.12.2015, 11:20
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 7825
Miejscowość: Szczecin
Samochód: nazi hacz fwd pb
Post Re: 2016 Mazda CX-9
Wnętrze ma świetne.

_________________
PB RWD jest wysoko


Pią, 04.12.2015, 17:16
Profil
Moderator
Awatar użytkownika

Postów: 20830
Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
Post Re: 2016 Mazda CX-9
2016 Mazda CX-9

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image
autoblog.com

_________________
Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram


Śro, 25.05.2016, 9:21
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 629
Miejscowość: WESTSIDE
Post Re: 2016 Mazda CX-9
Od końcówki tego roku dostępna jest w Rosji. Wie ktoś może jakie światła są w Rosji? Zgodne z naszymi przepisami?

_________________
Skoda OII FL 1.4 TSI, Venga 1.4 DOHC, czerwony rower :)
było... Audi A3 8L FL 1.9TDI, Corsa B 1.2i LPG


Czw, 07.12.2017, 18:26
Profil
Awatar użytkownika

Postów: 1193
Miejscowość: sosnowiec/corby
Samochód: renault grand scenic
Post Re: 2016 Mazda CX-9
takie same jake reszcie europy. W Rosji jest ruch prawo stronny wiec roznicy nie bedzie

_________________
www.societeturbo.wordpress.com @societeturbo


Sob, 09.12.2017, 21:18
Profil
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 9 posty(ów) ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 7 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
 cron

Wszelkie sugestie, opinie i uwagi proszę kierować na adres: administrator(at)samochodyswiata(dot)pl

Powered by phpBB3 © 2003-2018