Miejsce na forumowe pogaduchy, niekoniecznie tematycznie ściśle związane z motoryzacją ;)
Wyślij odpowiedź

Nawigacja z minionej epoki

Śro, 23.12.2015, 1:01

Mam w planie przedstawić nieco historii z umieszczaniem LCD w samochodach.
Na pierwszy ogień idzie wyższa półka z Niemiec, ale w najbliższym czasie dorzucę auta z Japonii.
Ciężko dzisiaj szukać parametrów i danych tych sprzętów - z pewnością są one śmieszne w porównaniu do parametrów dzisiejszych prostych komórek.


Audi A8 D2 i system Navigation Plus było dostępne od 1997 roku:
Image

W wersji S8 ze sportowym, czerwonym podświetleniem:
Image

Oraz w ostatnim roku produkcji (2003) otrzymaliśmy znany z wielu modeli RNS-E:
Image

BMW w swoim flagowym modelu dawało dwa typy wyświetlaczy:
Image

Image
Image

Mercedes W220 również przeszedł przez dwa rodzaje montowanych ekranów:
Image
Image

Na koniec prawdopodobnie najbardziej siermiężny z przedstawionych zestawów, navi z M-B W140 - rok 1993, oferowany tylko w Japonii!:

https://www.youtube.com/watch?v=onnxrnRp-Ec
Image
Image
Ostatnio edytowany przez Bladyhel, Pon, 25.01.2016, 19:25, edytowano w sumie 1 raz

Re: Nawigacja z minionej epoki

Pią, 22.01.2016, 12:38

Ciekawy poscik. ;) polecam!

Re: Nawigacja z minionej epoki

Sob, 23.01.2016, 20:28

Wszystko ładnie i pięknie ale dostosuj rozmiar zdjęć do regulaminu forum, bądź zastosuj miniaturki.

Re: Nawigacja z minionej epoki

Pon, 25.01.2016, 19:59

Jedziemy dalej, dzisiaj Japonia:

NISSAN/INFINITI

Co ciekawe, w Nissanie od początku ekran umieszczano w prawidłowej pozycji - jak najwyżej, między nawiewami. Znacznie poprawia to jego widoczność. Wielu europejskich producentów potrzebowało jeszcze wielu lat, aby dorównać do tych standardów - pierwsze było BMW E65 z początkowo wyśmiewaną "budką suflera".

Gloria/Cedric - 1999 rok

Image

Skyline GT-R - 1999 rok

Image

Prezentacja wyświetlacza Nissana Skyline GT-R (R34) z 1999 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=QkOS4zvZOXU

W następnej generacji Skyline'a z 2001 roku, V35 - niektórzy go rozpoznają jako bliźniaka Ininiti G35, zastosowano ekran, który automatycznie wysuwał się z konsoli:
Image
Image

Prezentacja navi od Skyline'a '01 - widać też, jak się wysuwa:
https://www.youtube.com/watch?v=59Kc9CUxMqU

Infiniti I30, czyli po naszemu Maxima z 1999 roku:
Image

Infiniti M45 (2001):
Image

Infiniti Q45 (2004):
Image

QX56 (2004)
Image
oraz 2007:
Image

W następnym poście kokpity Hondy/Acury oraz Toyoty/Lexusa.

Re: Nawigacja z minionej epoki

Pon, 25.01.2016, 22:06

Bardzo ciekawe zestawienie - fajnie można sobie porównać ekrany z tym, co producenci oferują obecnie, czyli topowe jakościowo wyświetlacze o coraz większej powierzchni. A pomyśleć, że stosunkowo niedawno kilka cali było szczytem marzeń, dostępnym tylko w samochodach za grubą kasę :)

Re: Nawigacja z minionej epoki

Pon, 25.01.2016, 23:43

Dzięki za komentarz :wink: Do stworzenia tego wątku zainspirowało mnie właśnie ujrzenie nawigacji z Mazdy 3 '05 kolegi, totalny dramat, wyświetlacz chyba 240x320 :lol:

Zapomniałem uwzględnić auta, które swoim kokpitem zrobiło spore zamieszanie w 2002 roku. Nissan Primera. Posiadał również kamerę, z której obraz na czarno-biało wyświetlał się na ekranie. Mam gdzieś w domu stary nr Auto Sukcesu, gdzie pozostałe funkcje są szeroko opisane.

Image

Re: Nawigacja z minionej epoki

Wto, 26.01.2016, 0:13

Bladyhel napisał(a):Wielu europejskich producentów potrzebowało jeszcze wielu lat, aby dorównać do tych standardów - pierwsze było BMW E65 z początkowo wyśmiewaną "budką suflera".


Szybsze było Renault w 1999:
Image

Re: Nawigacja z minionej epoki

Wto, 26.01.2016, 11:22

No tu mnie zaskoczyłeś ;) Chyba trzeba będzie zrobić jeszcze jeden post o europejskich markach.

Re: Nawigacja z minionej epoki

Śro, 27.01.2016, 0:06

Mogę nawet trochę pokomentować ;)

Bladyhel napisał(a):Audi A8 D2 i system Navigation Plus było dostępne od 1997 roku:

Warto dopisać, że wersja obsługująca mapy Polski dostępna była dopiero na przełomie 1999/2000 i różniła się oprogramowaniem oraz kilkoma podzespołami, jednak z zewnątrz była identyczna.
Bladyhel napisał(a):BMW w swoim flagowym modelu dawało dwa typy wyświetlaczy:

Z tym, że nie były one oferowane równolegle, pierwsze zdjęcie to ekran systemów MKI/MKII montowanych mniej więcej do 2001 roku. Na drugim zdjęciu jest konsola z MKIII/MKIV, przy czym MKIV miało już czytnik DVD obsługujący mapę całej Europy, w późniejszych oprogramowaniach grafikę 3D.
Bladyhel napisał(a):Mercedes W220 również przeszedł przez dwa rodzaje montowanych ekranów:

I to też zależało od rocznika. Większy ekran to system NTG1 montowany od mniej więcej 2003 roku. Przy czym nie miał nic wspólnego oprócz mapy z NTG1 z W211 ;). Mniejszy ekran to system Comand DX, który miał te same mapy co wspomniane na początku Navigation Plus w Audi i też mapę PL obsługiwało dopiero od ok. 2000 roku.

Jakby potrzeba było więcej info, pisz :).
Wyślij odpowiedź