|
|
Obecny czas: Wto, 21.05.2024, 18:32
|
Zobacz posty bez odpowiedzi | Zobacz aktywne tematy
|
Strona 1 z 1
|
[ 11 posty(ów) ] |
|
Autor |
Wiadomość |
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
1968-2017 Škoda 1203
słynny dostawczak naszych południowych sąsiadów: Škoda 1203(C) Wikipedia (C) Skodovka.pl (C) Flickr.com (C) Picgallery.biz (C) Connect.in.com (C) The-blueprints.com (C) The3dstudio.com (C) Nysavan.mojeforum.net TAZ 1500(C) Wikipedia FILM:http://www.youtube.com/watch?v=BLD0aDRDk3g(C) Youtube.com Cytuj: Škoda 1203 to użytkowy samochód wytwarzany początkowo od 1968 w czeskiej fabryce Škody w Vrchlabí. W 1973 roku pojazd zmodernizowano (zmieniając kod wewnętrzny z 997 na 776) oraz część, a w roku 1981 całość produkcji przeniesiono do słowackiej fabryki TAZ w Trnawie. Po przeniesieniu produkcji pojazd nosił nazwę Škoda TAZ 1203M, a od roku 1993 TAZ 1500. Auto otrzymało niewielki face lifting (między innymi zamieniono prostokątne światła na okrągłe). Samochód ze względu na przestarzałą konstrukcję wycofano z produkcji w roku 1999. Jednak ten popularny na terenie dawnej Czechosłowacji samochód dostawczy był produkowany do 2017 r. przez małą czeską firmę Ocelot. Pierwszy prototyp tego modelu oznaczony symbolem Škoda 979 zaprezentowano w roku 1957, miał on silnik ze Škody 1201. W 1962 roku we współpracy z ÄŚZ Strakonice na podwoziu Škody 1203 zbudowano samochód rolniczy (tzw. agromobil) Škoda 998 na wzór niemieckiego Unimogu, Łącznie powstały 23 egzemplarze tego oryginalnego pojazdu. Pod marką Škoda we Vrchlabí w latach 1968-1981 wytworzono 69 727 egzemplarzy tego samochodu.
Produkowane serie: 1968-1974 - typ 997 1974-1985 - typ 776 1985-1999 - Š 1203 M (typ 777) 1990 - Š1203 1433 ccm (typ 778) 1994-2017 - TAZ 1500
Dane techniczne Inne nazwy: Škoda TAZ 1203M TAZ 1500 Ocelot 1500 Producent: Škoda, Vrchlabi, Czechosłowacja/Czechy TAZ, Trnava, Słowacja Roman Jirouš - Ocelot, Žacléř, Czechy Konstruktor: Miloš Krejčíř Premiera: 1968 Okres produkcji: 1968-1981 (Škoda 1203) 1981-1993 (Škoda TAZ 1203M) 1993-1999 (TAZ 1500) 1999-2017 (Ocelot 1500) Miejsce produkcji: Czechy, Vrchlabí (1968-1981) Słowacja, Trnava (1973-1999) Žacléř, Czechy (1999-2017) Segment: Samochód dostawczy Nadwozie: 4-drzwiowy, 8-miejscowy mikrobus 4-drzwiowy, 2-miejscowy furgon 4-drzwiowy ambulans 2-drzwiowy, 2-miejscowy skrzyniowy Silnik: benzynowy, czterosuwowy, gaźnikowy, wolnossący, rzędowy, 4-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą Układ zasilania: gaźnik Jikov 32 BS 14, wolnossący (1968-1985) gaźnik Jikov 32 SEDR, wolnossący (1974-1985) Pojemność skokowa: 1221 ccm 1433 ccm Średnica cylindra: 72,0 mm Skok tłoka: 75,0 mm 88,0 mm Moc maksymalna: 35 kW (47 KM) przy 4600 obr/min 42 kW (57 KM) przy 4600 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 88 Nm przy 3000 obr/min 105 Nm przy 2500 obr/min Stopień sprężania: 7,5:1 8,5:1 Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa manualna 5-biegowa Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu pojazdu, napędza koła tylne Długość: 4520 mm Szerokość: 1800 mm Wysokość: 1900 mm Rozstaw osi: 2320 mm Rozstaw kół przednich: 1360 mm Rozstaw kół tylnych: 1350 mm Masa własna: 1120-1340 kg 1260 kg (mikrobus) 1170 kg (ambulans, furgon) 1180 kg (skrzyniowy) Ładowność: 700 kg (mikrobus) 790 kg + 160 kg załogi (ambulans) 950 kg (furgon) 1000 kg (skrzyniowy) Masa całkowita: 2120 kg (ambulans) Pojemność zbiornika paliwa: 40 L Instalacja elektryczna: 12 V Hamulce: bębnowe na 4 koła później przednie tarczowe, tylne bębnowe Ogumienie: 6,4×15" Prędkość maksymalna: 90-95 km/h 110-115 km/h Zużycie paliwa: 10-12 L/100 km Średnica zawracania: 10,0 m Konkurencja: Barkas B1000, Dacia D6, IMV 1000, TV 41, RAF 2203, ZSD Nysa 522, UAZ 452 (C) Wikipedia Skodovka.pl Flickr.com Picgallery.biz Connect.in.com The-blueprints.com The3dstudio.com Nysavan.mojeforum.net Youtube.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski Śro, 21.02.2024, 20:10, edytowano w sumie 2 razy
|
Czw, 09.06.2011, 23:48 |
|
|
Le Cobusier
Postów: 2188
|
Re: 1968 Ĺ koda 1203
konkurent dla RAF-2203
|
Pią, 10.06.2011, 9:12 |
|
|
RR ltd Co.
Moderator
Postów: 20830 Miejscowość: Łódź / Warszawa
Samochód: Fiat Delta 3
|
Re: 1968 Ĺ koda 1203
A kto w tamtych czasch myĹ›laĹ‚ o konkurencji? Zreszta Kulkowski to juĹĽ napisaĹ‚ kulikowski napisał(a): Konkurencja: Barkas B1000, Dacia D6, IMV-1000, RAF-2203, ZSD Nysa 522 Polecam galeriÄ™: http://195.113.173.251/ext/X.sraz_1203_ ... _1203.htmlCampbus Tjunink 1203.cz
_________________ Fanpage SamochodySwiata.pl || Mój Instagram
|
Pią, 10.06.2011, 9:27 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968 Škoda 1203
Moto.pl SCaiF at Facebok.com Auto-Swiat.pl Pinterest.com Czerwonesamochody.com Flickr.com Film:https://www.youtube.com/watch?v=PEg-b1IZmZs OldtimerbazaR at Youtube.com (C) Moto.pl SCaiF at Facebok.com Auto-Swiat.pl Pinterest.com Czerwonesamochody.com Flickr.com OldtimerbazaR at Youtube.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 21.03.2023, 12:12 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968 Škoda 1203
ad. 1968-1973 Škoda 1203 9971203 997 Mikrobus Auta5p.eu EuroOldtimers.com 1203 997 Mikrobus de Luxe Auta5p.eu 1203 997 Com (furgon) Auta5p.eu EuroOldtimers.com FavCars.com Moto.co.pl 1203 997 Ambulans EuroOldtimers.com Moto.co.pl 1203 997 Rol (pick-up) Auta5p.eu WheelsAge.org Moto.co.pl (C) Auta5p.eu EuroOldtimers.com FavCars.com Moto.co.pl WheelsAge.org
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 21.02.2024, 18:38 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-2017 Škoda 1203
1956 Škoda 979/I Trambus - 1. prototyp MotoTrendy.pl Cytuj: Debiut minibusa.
Pierwsze przymiarki do nowoczesnego pojazdu użytkowego Skody, korzystającego z przywilejów samonośnej, jednobryłowej karoserii miały miejsce już w pierwszej połowie lat 50. XX w. Schludny i minimalistyczny projekt przedstawiał niewielki pojazd z silnikiem umieszczonym za tylną osią w odmianach dwu- oraz sześciomiejscowej. Mimo, że nie sposób było odmówić mu inspiracji zdobywającym szturmem rynek Volkswagenem T1, niósł ze sobą szereg pomysłowych rozwiązań autorskich, wykorzystanych przez markę z powodzeniem w przyszłości.
Przypieczętowanie koncepcji nowego samochodu osobowego marki, opartej na zblokowanym, tylnym układzie napędowym, zamykało drogę powołania w przyszłym typoszeregu sensownych odmian użytkowych. I choć całkiem pokaźna frakcja konstruktorów marki była innego zdania, dla pozostałych stało się jasne, że jedyną bazą dla wielozadaniowych odmian pochodnych pozostanie klasyczna technika modelu Š1200, modernizowanego właśnie do odmiany Š1201. Jeszcze w trakcie sezonu 1955 podobne stanowisko podzieliło Ministerstwo Przemysłu Samochodowego przedstawiając techniczne założenia „użytkowej aplikacji modelu 1200". Nowego, obszernego, a zarazem lekkiego pojazdu użytkowego potrzebowała nie tylko gospodarka Czechosłowacji, ale także centrala handlu zagranicznego Motokov, wiążąca duże nadzieje z jego eksportem za żelazną kurtynę.
Według konstrukcyjnych wytycznych, posiadający samonośne, jednobryłowe, stalowe nadwozie pojazd powinien zapewniać ładowność 950 kg i – wykorzystując możliwie licznie podzespoły limuzyny 1200 – rozpędzać się do prędkości bliskiej 100 km/h, zużywając średnio poniżej 10 l benzyny na każde 100 km.
W tym czasie powstał nie tylko wyjątkowo starannie wykonany wzorzec, ale także szczegółowa dokumentacja techniczna i wykonawcza oraz rozpoczęły się prace nad – nieco odmiennym stylistycznie – kolejnym studium, oznaczonym jako Š979/II. To niewiarygodne tempo dyktował energiczny dział rozwojowy filii marki z siedzibą we Vrchlabi.
Pierwsza odsłona projektu Skoda 979, ukończona we wrześniu 1956 r, przekonywała do siebie wyważoną stylistyką i świetnie rozplanowanym wnętrzem, zwieńczonym ergonomiczną tablicą przyrządów. Umieszczony pomiędzy przednimi fotelami silnik osłaniała łatwo zdejmowana pokrywa, a dostęp do wnętrza umożliwiało łącznie czworo drzwi, w tym tylne, zawieszone na lewej krawędzi. Polakierowany dwubarwnie (zestawienie ciemnej czerwieni z kremowym) prototyp wykorzystywał podwozie i silnik modelu 1200. Standardowa jednostka OHV o objętości 1221 ccm i mocy 36 KM, zgodnie z przewidywaniami, okazała się w licznych okolicznościach zbyt słaba. Przyspieszyło to rozwój odmiany półtoralitrowej, generującej wystarczające już 52 KM (wspomniany VW T1 dysponował wówczas seryjnie mocą 30 KM), która ostatecznie trafiła, wyłącznie i nieodżałowanie, do programów rozwojowych przeznaczonych dla wojska. W przypadku Š979 jednostkę taką wykorzystano w ostatnim, piątym prototypie (ukończonym w marcu 1958), który jako jedyny przetrwał do dnia dzisiejszego.
Paradoksalnie jednak przyszłość jednej z najciekawszych odmian typoszeregu 1200/1201 przypieczętowała popularność jego wariantów bazowych, jak i pozostałych modeli marki. Obłożone produkcją zakład macierzysty oraz filie nie były w stanie przyjąć choćby montażu uniwersalnego modelu z komponentów dostarczanych przez podwykonawców, na których typowano m.in. strakonickiego wytwórcę motocykli ČZ. Filia Vrchlabi nie nadążała w tym czasie z realizacją zakontraktowanych zamówień na świeżo zmodernizowany typ Skoda 1201 w wariantach użytkowych – Station Wagon, van bez przeszklenia w części ładunkowej oraz sanitarka.
Z powyższych przyczyn projekt Š979 został odgórnie wstrzymany w maju 1958 r. Dało to impuls do rozwoju programowi zastępczemu, znanemu finalnie jako Skoda 1202 (Š981). Po pewnym czasie, koncepcja lekkiego pojazdu użytkowego została jednak odwieszona, skutkując powołaniem następnego, praktycznie zbieżnego programu Š997.
Ten, z kolejnymi przerwami i perypetiami, zmaterializował się ostatecznie w postaci modelu Skoda 1203, wytwarzanego seryjnie we Vrchlabi od listopada 1968 r.
Ciekawostka: znaczny czas rozwoju programu lekkiego pojazdu użytkowego Skody z dedykowanym nadwoziem oraz ograniczony obszar zastosowań profesjonalnych odmian modeli 1201 i 1202 spowodowały zjawisko znaczącego importu do Czechosłowacji pojazdów tego typu. Na fali wzmożonych zakupów realizowanych przez tamtejsze przedsiębiorstwa państwowe, zwłaszcza w latach 60., skorzystali rodzimi producenci pojazdów użytkowych Nysa oraz Żuk.
Tomasz Orlik, Automobilista Foto: archiwum Skoda
Dane techniczne prototypu Skoda 1200 Typ 979/I Trambus (mikrobus), 1956: Producent: AZNP Škoda, Mlada Boleslav, Czechosłowacja Rok budowy: 1956 Wyprodukowanych: jeden prototyp, następnie cztery kolejne różniące się licznymi rozwiązaniami technicznymi Nadwozie: samonośne, stalowe, 4-drzwiowy, 8-miejscowy mikrobus Silnik: benzynowy, czterosuwowy, górnozaworowy OHV, rzędowy, 4-cylindrowy; chłodzony cieczą w obiegu wymuszonym – układ z termostatem i stale pracującym wentylatorem chłodnicy; wał korbowy podparty w trzech łożyskach Zasilanie: poziomy gaźnik Solex rodziny 26, wolnossący Pojemność skokowa: 1221 ccm Średnica cylindra: 72 mm Skok tłoka: 75 mm Moc maksymalna: 36 KM przy 4000 obr./min Stopień sprężania: 6,5:1 Skrzynia biegów: czterostopniowa, manualna, biegi 3. i 4. synchronizowane, mechanizm sterowania umieszczony w podłodze w sposób bezpośredni Układ napędowy: silnik umieszczony wzdłużnie z przodu, przed osią przednią (od trzeciego prototypu silnik cofnięty w stronę wnętrza pojazdu), napędzający kola tylne Długość: ok. 4300 mm Szerokość: ok. 1650 mm Wysokość: ok. 1750 mm Rozstaw osi: około 2300 mm Masa własna: ok. 940 kg Instalacja zapłonowa: o napięciu 12 V, prądnica 200 W, rozdzielacz zapłonu PAL Magneton Ogumienie: brak danych, obręcze stalowe, tłoczone Układ hamulcowy: hydrauliczny, jednoobwodowy, działający na wszystkie cztery koła, hamulce bębnowe obu osi Układ kierowniczy: przekładnia śrubowo-kulkowa Zawieszenie kół przednich: niezależne, wykorzystujące wahacze i sprężyny śrubowe Zawieszenie kół tylnych: niezależne, wykorzystujące wahacze i sprężyny śrubowe (w ostatnim prototypie oparte o układ drążków skrętnych) Układ smarowania: ciśnieniowy Prędkość maksymalna: poniżej 90 km/h (bez ładunku) Średnie zużycie paliwa: powyżej 10 L/100 km 1957 Škoda 979/III Trambus - 3. prototyp MotoMuseum-hostalek.cz (C) MotoTrendy.pl MotoMuseum-hostalek.cz
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
Ostatnio edytowany przez kulikowski, Śro, 06.03.2024, 5:30, edytowano w sumie 1 raz
|
Wto, 27.02.2024, 11:43 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-2017 Škoda 1203
1973-1981 Škoda 1203M 776 Wikipedia.org Modernizacja wprowadzona w 1973 roku. Cześć produkcji przeniesiono do fabryki TAZ w Trnavie. (C) Wikipedia.org
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 28.02.2024, 18:31 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-2017 Škoda 1203
1981-1997 Škoda TAZ 1203 777 Wikimedia.org WebCarStory.com the-Blueprints.com (C) Wikimedia.org WebCarStory.com the-Blueprints.com
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 06.03.2024, 12:21 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-2017 Škoda 1203
1972 Škoda 1203 778 Pinterest.com KomunalWeb.cz CEautoclassic.eu (C) Pinterest.com KomunalWeb.cz CEautoclassic.eu
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Czw, 07.03.2024, 23:40 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-2017 Škoda 1203
1993-1999 TAZ 1500 WebCarStory.com Auta5p.eu Dane techniczneProducent: Trnavské Automobilové Závody, Trnava, Słowacja Okres produkcji: 1994-1999 Nadwozie: 4-drzwiowy furgon Silnik: benzynowy, czterosuwowy, gaźnikowy, wolnossący, rzędowy 4-cylindrowy, z rozrządem OHV, 2 zawory na cylinder, chłodzony cieczą Układ zasilania: gaźnik, wolnossący Pojemność skokowa: 1433 ccm Średnica cylindra: 72,0 mm Skok tłoka: 88,0 mm Moc maksymalna: 55 KM (40 kW) przy 4000 obr./min Maksymalny moment obrotowy: 105 Nm przy 2500 obr./min Stopień sprężania: 8,7 Skrzynia biegów: manualna 5-biegowa Układ napędowy: silnik umieszczony z tyłu pojazdu, napędza koła tylne Długość: 4520 mm Szerokość: 1800 mm Wysokość: 1900 mm Rozstaw osi: 2320 mm Rozstaw kół przednich: 1360 mm Rozstaw kół tylnych: 1350 mm Masa własna: 1240 kg Prędkość maksymalna: 110 km/h (C) WebCarStory.com Auta5p.eu
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Śro, 13.03.2024, 18:56 |
|
|
kulikowski
Postów: 7522 Miejscowość: Warszawa
|
Re: 1968-2017 Škoda 1203
ad. TAZ 1500 AutoSalon.tv egzemplarz wersji ROL z końcówki produkcji w TAZ. 1999-2017 Ocelot 1500 1203.cz (C) AutoSalon.tv 1203.cz
_________________ no i jest! Solidarni z Ukrainą
|
Wto, 23.04.2024, 22:11 |
|
|
|
Strona 1 z 1
|
[ 11 posty(ów) ] |
|
Kto jest online |
Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 0 gości |
|
Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum Nie możesz edytować swoich postów na tym forum Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
|
| |